Hvis man vil kører med en køler hvad skal man så købe?
Den skal jo helst ikke haves sin ejen mølle

og den skal heller ikke koste en krig

Håber i gider at smide jeres mening op
Hilsen Jack
Jeps den blæser henover overfladenJ. Andersen skrev:er det så vandoverfladen du køler på?
Jeg ved ikke lige, hvor mange da jeg satte den igang, når jeg kunne se, at den nærmede sig de 28-29 grader. Så med medium til hurtig hastighed på blæseren, så holdte jeg den på de 27 - 27,5, og så havde jeg den slukket om natten, da akvariet står på mit værelseJ. Andersen skrev:ja det har du da rat i, hvor mange graderkan du sænke det?
Hmmm!.....en ventilator bruger altså også strøm ....ikke så meget men til gengæld skal den køre meget længere for at køle nok. Min Tecokøler (før jeg gik over til LED ) brugte vist ca.250 W men den kørte altså kun kort tid af gangen, og så var den termostatstyret og jeg kunne tage på weekend eller ferie med ro i sjælen. Har lige set en Teco køler til salg her på forum.....det er kram .....Teco er det firma som laver seriøse køleskabe til campingvogne, lastbiler skibe m.m. og altså også til akvarie. Jeg ville ikke betænke mig på at købe denne jeg..... tror den brugte koster 2000 kr....billigt!Marco R skrev:Jeg plejer at bruge en bordventilator til at køle mit på de varmeste dageDet er der flere, som gør
Ja det ser ikke smart ud, men har ikke lyst til at bruge så meget i strøm. Skal ikke kunne sige, om der er kommet nye på markedet, som ikke bruger så megetet strøm
Okay som sagt, så ved jeg det ikkeleifkrarup skrev:Hmmm!.....en ventilator bruger altså også strøm ....ikke så meget men til gengæld skal den køre meget længere for at køle nok. Min Tecokøler (før jeg gik over til LED ) brugte vist ca.250 W men den kørte altså kun kort tid af gangen, og så var den termostatstyret og jeg kunne tage på weekend eller ferie med ro i sjælen. Har lige set en Teco køler til salg her på forum.....det er kram .....Teco er det firma som laver seriøse køleskabe til campingvogne, lastbiler skibe m.m. og altså også til akvarie. Jeg ville ikke betænke mig på at købe denne jeg..... tror den brugte koster 2000 kr....billigt!Marco R skrev:Jeg plejer at bruge en bordventilator til at køle mit på de varmeste dageDet er der flere, som gør
Ja det ser ikke smart ud, men har ikke lyst til at bruge så meget i strøm. Skal ikke kunne sige, om der er kommet nye på markedet, som ikke bruger så megetet strøm
Sådan et som er frosset i en fryser??bhjensen skrev:Kan man ikke bare smide sådan en camping-fryse-box i sumpen???
Lige akkurat - sådan nogle som alligevel ligger i fryseren.Carsten skrev:Sådan et som er frosset i en fryser??bhjensen skrev:Kan man ikke bare smide sådan en camping-fryse-box i sumpen???
Det har stærkt begrænset effekt.
der er en del som har forsøgt med frosne colaflasker, men desværre er køleeffekten begrænset.
Men selvfølgelig er heldet afhænigt af akvariet størrelse.
Som jeg skrev tidligere i tråden, så kan man bruge en bordventilator eller disse (de sidste 3 på siden):bhjensen skrev:Lige akkurat - sådan nogle som alligevel ligger i fryseren.Carsten skrev:Sådan et som er frosset i en fryser??bhjensen skrev:Kan man ikke bare smide sådan en camping-fryse-box i sumpen???
Det har stærkt begrænset effekt.
der er en del som har forsøgt med frosne colaflasker, men desværre er køleeffekten begrænset.
Men selvfølgelig er heldet afhænigt af akvariet størrelse.
Det må da trods alt være bedre en ingenting - jeg var mere bange for om kølingen blev tilført hensigtsmæssigt?
Ja. Dens strømforbrug er 750 W., hvilket må betyde, at den alt i alt har kørt 3,73 timer over et døgn.J. Andersen skrev:Er det på 24 timer den bruger 2,8kWh?
JU HUU - så har jeg endnu argument (til fruen) for at investere i LEDleifkrarup skrev:Nej! Carsten den behøver ikke at trække mere end 250-300 w og det skulle da helst ikke få det hele til at bryde sammen. Selvfølgelig kan man klare sig med ventilatorer men det kræver så bare at man kan få fyldt op med eks. 20 liter osmosevand pr. dag hvis man tager på ferie og at man tør tage hjemmefra med åbent vindue for at det hele ikke skal rådne op af fugt.
Jeg er enig i at der kan være problemer med at have en køler stående så den kan få luft og komme af med varmen, det er her afgørende hvordan man bor. Det kan også være et problem med støjen, så der er også minuser ved en køler.
For mig var det afgørende at jeg kunne tage på ferie 4 uger med ro i sjælen. Når man er hjemme er der mange måder at afbøde en kritisk situation det er straks værre når man ikke er.
Omkring elforbruget tror jeg ikke at det er så meget dyrere end at brygge 800 liter osmosevand pr. måned plus elforbrug til en blæser som skal køre hele tiden.
Nu sommeren er på trapperne og disse sædvanlige kølingstråde dukker op bliver jeg bekræftet i at det var en god beslutning at gå over til LED lamper på trods af en stor engangsinvestering.
Men så er der bare en lang vinter hvor du skal bruge varmelegemebhjensen skrev:JU HUU - så har jeg endnu argument (til fruen) for at investere i LEDleifkrarup skrev:Nej! Carsten den behøver ikke at trække mere end 250-300 w og det skulle da helst ikke få det hele til at bryde sammen. Selvfølgelig kan man klare sig med ventilatorer men det kræver så bare at man kan få fyldt op med eks. 20 liter osmosevand pr. dag hvis man tager på ferie og at man tør tage hjemmefra med åbent vindue for at det hele ikke skal rådne op af fugt.
Jeg er enig i at der kan være problemer med at have en køler stående så den kan få luft og komme af med varmen, det er her afgørende hvordan man bor. Det kan også være et problem med støjen, så der er også minuser ved en køler.
For mig var det afgørende at jeg kunne tage på ferie 4 uger med ro i sjælen. Når man er hjemme er der mange måder at afbøde en kritisk situation det er straks værre når man ikke er.
Omkring elforbruget tror jeg ikke at det er så meget dyrere end at brygge 800 liter osmosevand pr. måned plus elforbrug til en blæser som skal køre hele tiden.
Nu sommeren er på trapperne og disse sædvanlige kølingstråde dukker op bliver jeg bekræftet i at det var en god beslutning at gå over til LED lamper på trods af en stor engangsinvestering.
Det er nu ikke så slemt!...... mit akvarie klarer sig fint på 24,5-25 grader om vinteren og dermed minimalt brug af varmelegeme..........der afgives altså stadigvæk varme fra Led selvom det hedder sig at Led´s ikke varmer og pumperne afgiver jo også varme.joekill skrev:Men så er der bare en lang vinter hvor du skal bruge varmelegemebhjensen skrev:JU HUU - så har jeg endnu argument (til fruen) for at investere i LEDleifkrarup skrev:Nej! Carsten den behøver ikke at trække mere end 250-300 w og det skulle da helst ikke få det hele til at bryde sammen. Selvfølgelig kan man klare sig med ventilatorer men det kræver så bare at man kan få fyldt op med eks. 20 liter osmosevand pr. dag hvis man tager på ferie og at man tør tage hjemmefra med åbent vindue for at det hele ikke skal rådne op af fugt.