Truede arter

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Truede arter

Indlæg af Nolan »

Jeg har lige haft en diskussion med en makker omkring truede, tropiske fisk.
Han mener klovnfisk er en truet art og det er jeg lodret uenig med ham i. Det er min klare opfattelse, at netop klovnfiskene er de mest udbredte, tropiske fisk overhovedet.

Hvad siger i ?

/Kim
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Truede arter

Indlæg af StarF »

uden at vide en skid om det, så tvivler jeg meget på at klovnefisk sku være truet. I så fald havde priserne været anderledes, og man vil nok have hørt mere om det, på de forskellige store sider. coral magazine osv.

og når det er en fisk, der er forholdsvis nem at avle på i fangeskab, så tvivler jeg meget på det.
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17
Postnummer: 8700 Horsens
Geografisk sted: Horsens

Indlæg af Anette »

Han har nok set dette: http://nyhederne-dyn.tv2.dk/article.php ... imaet.html
Det var heller ikke mit indtryk at de decideret var truede. Mon ikke det er fordi folk kender en "nemofisk" og derfor lettere kan relaterer til at det er fiskene fra denne verden der er truede. Det er jo ikke kun klovnfisken der er truet når de siger det er pg.a klima forandringer..
Mvh Anette og Kristoffer
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Jeg kan ikke se grunden til at de skulle truget da det er en af de fisk der bliver opdrættet mest i fangeskab.

Steen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Nok er det en af de saltvandsfisk der er mest opdrættet, men da prisen på en opdrættet er højere end en vildfangen, er det stadig de vildfange der sælges flest af. Og da de opdrættede som sælges er meget små i forhold
til vildfangne, er det svært for de fleste at forstå hvorfor de er så meget dyrere.
Dertil kommer så lige det, at hvis klovnfiskene ikke fra små af er blevet vant til anemoner, kan det være meget svært siden hen at få dem til at gå i en. Det var Mikael Arvedlund som lavede nogle forsøg med det i 80'erne.
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Selv om de er dyre som opdrættet bliver de stadig solgt og der ved bliver der ikke vildt fanget lige så mange som salget udgør.

Steen
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Anette skrev:Han har nok set dette: http://nyhederne-dyn.tv2.dk/article.php ... imaet.html
Det var heller ikke mit indtryk at de decideret var truede. Mon ikke det er fordi folk kender en "nemofisk" og derfor lettere kan relaterer til at det er fiskene fra denne verden der er truede. Det er jo ikke kun klovnfisken der er truet når de siger det er pg.a klima forandringer..
Det er sgu bare den sædvanlige populær-journalistik fra de danske medier......
Lidt ligesom når afstande opgøres i foldboldbaner og højder i eiffeltårne.

Det er selvfølgelig korrekt, at revene er truet af klimaet men jeg tvivler stærkt på, at klovnfiskene er den art, der har sværest ved at håndtere dette.
Jeg kunne da lige nævne de forskellige filfisk og sommerfuglfisk, som udlukkende lever af polypper og dermed får det lidt svært, hvis koralrevene forsvinder.

Diskussionen gik mere på generelt truede arter....

/Kim
Brugeravatar
bio
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7323 Give
Geografisk sted: Givskud
Kontakt:

Indlæg af bio »

spdiving skrev:Jeg kan ikke se grunden til at de skulle truget da det er en af de fisk der bliver opdrættet mest i fangeskab.

Steen
Det har ikke nødvendigvis noget med hinanden at gøre. Et eksempel fra en anden, men sammenlignelig verden, er Axelotlen (en salamander der aldrig metamorfosere fuldstændig fra haletudse til voksen salamander). Den er truet i naturen, men den bruges verden over i laboratorier, bl.a. fordi den er så nem at opdrætte.
Mvh Lasse

Biolog, Nordic Reef
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"