Hjælp.
Hjælp.
Hej.
Hvorfor fungere min overløbs system ikke, hvad har jeg gjort forkert? Når jeg tænder returen bliver mit akvarium overfyldt med vand så sikkerheds røret tager det overskydende vand.
Retur pumpe Tunze 3000l
Jesper
Hvorfor fungere min overløbs system ikke, hvad har jeg gjort forkert? Når jeg tænder returen bliver mit akvarium overfyldt med vand så sikkerheds røret tager det overskydende vand.
Retur pumpe Tunze 3000l
Jesper
- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Saltvand siden?: 2007
- Kontakt:
Re: Hjælp.
Det er ikke nemt at se på billedet, men umiddelbart ser det ud til, at din durso er for højt oppe. Derudover er hullet i toppen af dursoen også alt for lille.
Her er lige et andet billede af dursoen måske kan det sige lidt mere.
Jesper
Jesper
Stefan skrev:Det er ikke nemt at se på billedet, men umiddelbart ser det ud til, at din durso er for højt oppe. Derudover er hullet i toppen af dursoen også alt for lille.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Jeg ville sænke røret med Dursoen et par centimeter, så der bliver et lille fald, som trækker overfladen af.
Og som Stefan skriver, ser det ud til at det hul i toppen af dursoen er alt for lille. Lav det 5-6 mm stort.
Og som Stefan skriver, ser det ud til at det hul i toppen af dursoen er alt for lille. Lav det 5-6 mm stort.
Hullet i dusoen er udvidet til 5mm. 
Test: problemet er stadig det samme
Jesper

Test: problemet er stadig det samme

Jesper
Carsten skrev:Jeg ville sænke røret med Dursoen et par centimeter, så der bliver et lille fald, som trækker overfladen af.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Fredericia
Hey Jesper,jla skrev:Hullet i dusoen er udvidet til 5mm.
Test: problemet er stadig det samme![]()
Jesper
Carsten skrev:Jeg ville sænke røret med Dursoen et par centimeter, så der bliver et lille fald, som trækker overfladen af.
Har du ikke en kuglehane på dit returløb, eller kan din Tunze ikke nedjusteres, så det kommer til at passe

[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Marco R[/center]
Jeg har en kuglehane på returen.
Test: For at det passer skal den justeres væsentligt ned og det var egentligt ikke meningen.
Jesper
Test: For at det passer skal den justeres væsentligt ned og det var egentligt ikke meningen.
Jesper
Marco R skrev:Hey Jesper,jla skrev:Hullet i dusoen er udvidet til 5mm.
Jesper
Har du ikke en kuglehane på dit returløb, eller kan din Tunze ikke nedjusteres, så det kommer til at passe
Her er lige et par snapshots mere. Jeg aner uråd :-/
Jesper
Jesper
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Det er vist den eneste måde. Du kan jo ikke udvide rørerne nu?jla skrev:Jeg har en kuglehane på returen.
JesperMarco R skrev:Hey Jesper,jla skrev:Hullet i dusoen er udvidet til 5mm.
Jesper

Men vil det da gøre så meget, hvis du skal skrue ned?
Marco R[/center]
Marco R[/center]
- Nielsen'sbilplejeAalborg
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9220 Aalborg Øst
- Saltvand siden?: 1992
- Geografisk sted: aalborg
jeg ville sænke dursoen lidt mere ca 4-5 cm dit overfladevand er over kammen
og så ville jeg jo mene at jo mer stille dit vand løber igennem sumper jo bedere
jo bedre filtering at di verse ting også
det er jo ikk planen det skal løbe igennem sumpen med 180 i timen
men din retur pumpe er nok lige stor nok
jeg ville mene en 1700 L/t er nok med mindre din sump står i kælderen

og så ville jeg jo mene at jo mer stille dit vand løber igennem sumper jo bedere
jo bedre filtering at di verse ting også
det er jo ikk planen det skal løbe igennem sumpen med 180 i timen
men din retur pumpe er nok lige stor nok
jeg ville mene en 1700 L/t er nok med mindre din sump står i kælderen
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Du biver nødt til at sætte en hane på retur pumpen, den er til syneladende for kraftig til akvariet.
Kommer der overhovedet vand i gennem dursoen??
Hvilken størrelse rør er det lavet i??
Og husk at der gennemføringen er et nummer smallere end selve røret.
Kommer der overhovedet vand i gennem dursoen??
Hvilken størrelse rør er det lavet i??
Og husk at der gennemføringen er et nummer smallere end selve røret.
- Nicki Henriksen
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 2760 Måløv
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Storkøbenhavn
Vandet står da ihvertfald alt for højt ..
Mit akvarie/overløb er som dit første billed jeg har sat en hane på returen da den også er for kraftig 3500l/t og tømmer mit returkammer hurtigere end vandet kunne løbe igennem hovedrøret jeg har ikke noget vand igennem mit sikkerhed og det er lydløs
Mit akvarie/overløb er som dit første billed jeg har sat en hane på returen da den også er for kraftig 3500l/t og tømmer mit returkammer hurtigere end vandet kunne løbe igennem hovedrøret jeg har ikke noget vand igennem mit sikkerhed og det er lydløs
Nicki
Mit nye reef viewtopic.php?f=127&t=85430
360L rumdeler viewtopic.php?t=33857
120L Mixed reef viewtopic.php?f=92&t=54207
Mit nye reef viewtopic.php?f=127&t=85430
360L rumdeler viewtopic.php?t=33857
120L Mixed reef viewtopic.php?f=92&t=54207
Jeg har hævet min kam således at vandet ikke løber over. Dursoen er på 32mm
Mit vand går lige til bølgebryderen + 1,5mm, er det ok?
Jesper
Mit vand går lige til bølgebryderen + 1,5mm, er det ok?
Jesper
Nicki Henriksen skrev:Vandet står da ihvertfald alt for højt ..
Jla
Er det 32 mm rør, altså nedløbsrøret? og hvad er målene på dit overløb?
Er det 32 mm rør, altså nedløbsrøret? og hvad er målene på dit overløb?
Sørg for at dit hovede rør "Dursoen" det kan trække alt vandet. Når den kan dette så indstilder du ventilen du har sat på hovede røret "Dursoen" så du har en vandstand der gør at der kun lige løber 5% vand igenem sikkerhedsrøret.
32mm rør er alt rigligt til din returpumpe. Jeg har selv samme pumpe på mit 400L og der er alle 3 rør 25mm.
Steen
32mm rør er alt rigligt til din returpumpe. Jeg har selv samme pumpe på mit 400L og der er alle 3 rør 25mm.
Steen
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8900 Randers
tror du ikke det er fordi din durso aldrig når at komme igang..?
Prøv at tag durso af og se om det er fordi pumpen er for kraftig.. hvis vandstanden ikke stiger op til sikkerheds røret er det fordi din durso er for højt oppe.. hvis vandstanden når op til sikkerheds røret (giv den gerne lidt tid til at justere sig selv) så er din pumpe for kraftig og du skal have fat i en ny el evt lav en gren på returrøret så du kun sender halvdelen op i baljen..
Prøv at tag durso af og se om det er fordi pumpen er for kraftig.. hvis vandstanden ikke stiger op til sikkerheds røret er det fordi din durso er for højt oppe.. hvis vandstanden når op til sikkerheds røret (giv den gerne lidt tid til at justere sig selv) så er din pumpe for kraftig og du skal have fat i en ny el evt lav en gren på returrøret så du kun sender halvdelen op i baljen..

Først tak for alle de gode råd
Det lykkedes mig at tømme overløbet og save 8mm af returrøret med dursoen. Derefter har jeg fået sat tunzen på minimum således, at returen ikke er så kraftig. Det hele virker ok.
kan jeg med fordel bore et lille hul i toppen af retur røret så vandet ikke ryger tilbage i sumpen ved evt. strømsvigt?
Jesper

Det lykkedes mig at tømme overløbet og save 8mm af returrøret med dursoen. Derefter har jeg fået sat tunzen på minimum således, at returen ikke er så kraftig. Det hele virker ok.
kan jeg med fordel bore et lille hul i toppen af retur røret så vandet ikke ryger tilbage i sumpen ved evt. strømsvigt?
Jesper
Senest rettet af jla tirs 22. mar 2011 21:15, rettet i alt 2 gange.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Hej Jesper,jla skrev:Først tak for alle de gode råd![]()
Jesper
Uha ja det vil jeg bestemt få gjort. Og så håber jeg, at din sump er lavet til at kunne fylde det vand, som vil løbe ned i sumpen indtil, at det stopper

Marco R[/center]
Marco R[/center]
- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4700 Næstved
- Geografisk sted: Næstved
- Kontakt:
Forstår ikke at du skriver at Durso'en sidder på retur? - den skal side på hovedrøret til sump, ikke retur fra sump... (Regner med at det er en skrivefejl...)
Du SKAL have et lille hul, en rille eller lign. på 5-6mm lidt under vandoverfladen på den del af returrøret, som er i hovedakvariet, da det ellers vil tømmer alt vandet ned i sump'en og ud på gulvet...
Hullet skal under vandoverfladen for ikke at sjaske vand ud oppe over vandoverfladen ved daglig drift...
Afhængit af hvor langt ned røret går, vil det hurtigt kunne blive en katastrofe uden dette sikkerhedshul...
(Jeg turde ikke tage hjemmefra uden at det er iorden og prøvet af ved at stoppe alle pumper...)
Test det, som nævnt, ved at slukke alle pumper og se om der suges luft nok ind gennem hullet til at stoppe for hæverteffekten...
- Når vandstanden er faldet ned til hullet, bør det suge luft og stoppe tilbageløbet hurtigt, ellers er hullet for lille...
- Er hullet for lille vil der stadigvæk rende vand ned i sumpen, bare sammen med lidt bobler...
(Skåret ud i pap - jeg ved det godt, det er for evt. nybegyndere der læser med...
)

Du SKAL have et lille hul, en rille eller lign. på 5-6mm lidt under vandoverfladen på den del af returrøret, som er i hovedakvariet, da det ellers vil tømmer alt vandet ned i sump'en og ud på gulvet...
Hullet skal under vandoverfladen for ikke at sjaske vand ud oppe over vandoverfladen ved daglig drift...
Afhængit af hvor langt ned røret går, vil det hurtigt kunne blive en katastrofe uden dette sikkerhedshul...
(Jeg turde ikke tage hjemmefra uden at det er iorden og prøvet af ved at stoppe alle pumper...)
Test det, som nævnt, ved at slukke alle pumper og se om der suges luft nok ind gennem hullet til at stoppe for hæverteffekten...
- Når vandstanden er faldet ned til hullet, bør det suge luft og stoppe tilbageløbet hurtigt, ellers er hullet for lille...
- Er hullet for lille vil der stadigvæk rende vand ned i sumpen, bare sammen med lidt bobler...
(Skåret ud i pap - jeg ved det godt, det er for evt. nybegyndere der læser med...

"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Du burde også sikre at alt vandet fra retur kammeret i sumpen kan være oppe i baljen ved tilstoppelse af begge nedløb. Det er altid en fordel at have 5 cm i baljen der ikke er vand på.
Ja, undskyld det er en skrive fejl. Dursoen sidder på hovedrøret.
Jesper
Jesper
amddurin skrev:Forstår ikke at du skriver at Durso'en sidder på retur? - den skal side på hovedrøret til sump, ikke retur fra sump... (Regner med at det er en skrivefejl...)
(Skåret ud i pap - jeg ved det godt, det er for evt. nybegyndere der læser med...)
Lige et billede af retur udløbet. Skal jeg bare bore i kugleledet?
Jesper
Jesper
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Ja så tæt på overfladen som muligt uden, at det kommer til at plaske 

Marco R[/center]
Marco R[/center]
Lige et ekstra spørgsmål.
Må der være samme vandtand i overløbskammeret som i akvariet eller skal der være lidt fald?
Jesper
Må der være samme vandtand i overløbskammeret som i akvariet eller skal der være lidt fald?
Jesper
- Nielsen'sbilplejeAalborg
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9220 Aalborg Øst
- Saltvand siden?: 1992
- Geografisk sted: aalborg
det skal falde lidt eller trækker du jo ikk overfladevandet væk
Ring til mig så kan jeg give dig svar på alle spørgsmål. Er oppe nu. 26338693
Takker for tilbudet
.
Jeg tror, at jeg har løst problemet med overløbet nu, meeeeeen der opstår nok nye spørgsmål. F.eks masser af resonans fra retur pumpen . Selv om den står på en svamp og er forbundet med silikone slange til retur røret.
Jesper

Jeg tror, at jeg har løst problemet med overløbet nu, meeeeeen der opstår nok nye spørgsmål. F.eks masser af resonans fra retur pumpen . Selv om den står på en svamp og er forbundet med silikone slange til retur røret.
Jesper
jesper kristensen skrev:Ring til mig så kan jeg give dig svar på alle spørgsmål. Er oppe nu. 26338693
Sæt den på flamingo istedet og sørg for slangen ikke har kontakt med noget hele vejen op til baljen. Pumpen må heller ikke røre ved sumpens vægge. Husk at det hul du har boret i retur altid skal være frit nu hvor de kan dreje det yderste stykke.
- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4700 Næstved
- Geografisk sted: Næstved
- Kontakt:
Mere vand over retur pumpem har osse en lidt lydæmpende effekt... (Vandstandshøjden i returkammer.)

"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Det har du ret i. Hvis du har haft en lille fald over det sidste rum så burde baljen være fyldt luftbobler. Husk der ikke må være for meget vand i sumpen da der skal være plads til det ved et svigt af retur pumpen. En højde på glasset på 10 cm i sidste rum er fint. Ikke højere da der så kommer en pjasken samt luftbobler i baljen.