Hvad bruger i til rensning af frontrude?
Hvad bruger i til rensning af frontrude?
Hej SF
Ville hører jer af hvad i bruger herinde til rensning af frontrude.. jeg bruger både en opvasker svamp og et hobbykniv blad ting som kun bliver brugt en gang eller 2 så ryger den ud og i med nyt blad:-)
Men uanset hvor meget jeg passer på og sørger for at de 2 svampe jeg afskildt, har seperart en til omkring bunden så jeg ikk får bundlag med op og kører rundt, så får jeg små bitte ridser i ny og næ! ddet er bare træls.. sådan har det været på alle akvarie jeg har haft.. bare træls.. har i et vidundermiddel til at undgå det?
MVH
Ville hører jer af hvad i bruger herinde til rensning af frontrude.. jeg bruger både en opvasker svamp og et hobbykniv blad ting som kun bliver brugt en gang eller 2 så ryger den ud og i med nyt blad:-)
Men uanset hvor meget jeg passer på og sørger for at de 2 svampe jeg afskildt, har seperart en til omkring bunden så jeg ikk får bundlag med op og kører rundt, så får jeg små bitte ridser i ny og næ! ddet er bare træls.. sådan har det været på alle akvarie jeg har haft.. bare træls.. har i et vidundermiddel til at undgå det?
MVH
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
Re: Hvad bruger i til rensning af frontrude?
Magnet og kogt grydesvamp har jeg altid brugt uden problemer.
Dog fik jeg sand med op på en magnet engang uden jeg havde opdaget det - fine ridser i glasset - jeg kan love dig for at den fik en tur ud igennem vinduet! Det er sgu lang tid siden jeg havde været så gal!
Dog fik jeg sand med op på en magnet engang uden jeg havde opdaget det - fine ridser i glasset - jeg kan love dig for at den fik en tur ud igennem vinduet! Det er sgu lang tid siden jeg havde været så gal!
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Ok, gider du uddybe den lidt? hvorfor koger du grydesvampen? og hvordan med magneten?Bingocaller skrev:Magnet og kogt grydesvamp har jeg altid brugt uden problemer.
JA der er ikk noget mere træls end at opdage det!
- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Næstved
- Kontakt:
Knivbladet skal ligge plant langs ruden så knivspidsen ikke kan røre og derved ridser glasset og bladet holdes lidt i en skrå vinkel i forhold til glaset så det skær bedst...
Kalkalger kan side meget fast...
Jeg bruger kun knivbladet, ikke nogen holder, kniv eller lign...
Ved ikke om det er nok til helt at kunne undgå ridser...

"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2990 Nivå
- Saltvand siden?: 2006
Magfloat XL og vindueskraber på 15cm en gang om måneden 

[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic[/center]
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
Magnet blev brugt et par gange om ugen på ruden.Gino skrev:Ok, gider du uddybe den lidt? hvorfor koger du grydesvampen? og hvordan med magneten?Bingocaller skrev:Magnet og kogt grydesvamp har jeg altid brugt uden problemer.
Grydesvampen blev brugt ved vandskift. Jeg klippede den grove side af og hældte kogende vand over får at være sikker på at der ikke var noget skidt i - og så kogte jeg den igen efter brug for ikke at smide det snavs ned i tanken igen jeg havde fjernet tidligere
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- mark23
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 8700 Horsens
jeg bruger kun grydesvamp. jeg koger dem dog ikke, ser jeg ikke lige nogen grund til, der er jo ikke noget ved det plastic der afgiver noget (er selv plastmager)
en magnet kan du lige så godt kyle så lang ned i undergrunden som den kan komme. alge magnet = MANGE RIDSER!!! en svamp er langt nemmere at styre når du kommer ned til bundlaget, man bemærker som regel en sten før det siger iiiiiiirrrrr.... efterfulgt af x?5¤#"#!?§!""¤¤%&/
Og så har jeg altid haft nemt ved at fjerne kalkalger med svampen.
et blad ?..... tør jeg ikke lige.... jeg holder mig på den sikre side.

[center]En rigtig brandmand kan ikke leve uden saltvand.[/center]
[center]http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=5&t=43084[/center]
[center]http://www.youtube.com/watch?v=eM25gSMzN5o[/center]
[center]http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=5&t=43084[/center]
[center]http://www.youtube.com/watch?v=eM25gSMzN5o[/center]
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Det var dog et mærkeligt statement.. Jeg har endnu ikke i mine over 10 år med akvarie, fået ridset et akvarie med en magnet, og jeg har efterhånden haft mange.. Det handler bare om at være en smule opmærksom på hvad man lavermark23 skrev:jeg bruger kun grydesvamp. jeg koger dem dog ikke, ser jeg ikke lige nogen grund til, der er jo ikke noget ved det plastic der afgiver noget (er selv plastmager)en magnet kan du lige så godt kyle så lang ned i undergrunden som den kan komme. alge magnet = MANGE RIDSER!!! en svamp er langt nemmere at styre når du kommer ned til bundlaget, man bemærker som regel en sten før det siger iiiiiiirrrrr.... efterfulgt af x?5¤#"#!?§!""¤¤%&/

[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Ja den er jeg godt med på og har en holder som er god til.. bedre med bare med fingrene syntes jeg:-)amddurin skrev:Knivbladet skal ligge plant langs ruden så knivspidsen ikke kan røre og derved ridser glasset og bladet holdes lidt i en skrå vinkel i forhold til glaset så det skær bedst...
men syntes godt det er svært at undgå helt! bliver så tosset hver gang jeg finder en ny ridse.. godt nok er de små men aligevel!
Der når slet ikk at komme kalkalger på mine ruder.. får en tur hver 2-3 dag:-)
Den med vindueskraberen tror jeg ikk rigtigt på med mindre det er udvendigt:-)Han$en skrev:Magfloat XL og vindueskraber på 15cm en gang om måneden
Har haft en magfloat men var ikk så imponeret af den!
Hold da op.. du er godt nok grundig:-) den grove side har jeg altid brugt og det er ikk den som giver ridser:-)Bingocaller skrev:Magnet blev brugt et par gange om ugen på ruden.Gino skrev:Ok, gider du uddybe den lidt? hvorfor koger du grydesvampen? og hvordan med magneten?Bingocaller skrev:Magnet og kogt grydesvamp har jeg altid brugt uden problemer.
Grydesvampen blev brugt ved vandskift. Jeg klippede den grove side af og hældte kogende vand over får at være sikker på at der ikke var noget skidt i - og så kogte jeg den igen efter brug for ikke at smide det snavs ned i tanken igen jeg havde fjernet tidligere
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Hvorfor tror du ikke på den? Der bygger sig altid alger på ruderne en magnet har problemer med at tage, og ligeledes kalkalger. De glider af som en leg med vindueskraberenGino skrev:Den med vindueskraberen tror jeg ikk rigtigt på med mindre det er udvendigt:-)

[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
JEg bruger begge dele.. et knivblad er ret sikkert og bruge hvis man bare skifter bladet ret ofte:-) men ja ellers bruger jeg også bare en grydesvamp men syntes nogle ting på ruden ikk er så let at få rent med kun en grydesvamp!?mark23 skrev:jeg bruger kun grydesvamp. jeg koger dem dog ikke, ser jeg ikke lige nogen grund til, der er jo ikke noget ved det plastic der afgiver noget (er selv plastmager)en magnet kan du lige så godt kyle så lang ned i undergrunden som den kan komme. alge magnet = MANGE RIDSER!!! en svamp er langt nemmere at styre når du kommer ned til bundlaget, man bemærker som regel en sten før det siger iiiiiiirrrrr.... efterfulgt af x?5¤#"#!?§!""¤¤%&/
MVH
Hahaha.. den skal du længere ud på landet med:-) ellers ved jeg ikk hvad vinduesskraber det er du hentyder til:-) jeg tænker en halv stor grim tingest med metal på som jeg ikk ville komme i nærheden af min balje:-)Han$en skrev:Hvorfor tror du ikke på den? Der bygger sig altid alger på ruderne en magnet har problemer med at tage, og ligeledes kalkalger. De glider af som en leg med vindueskraberenGino skrev:Den med vindueskraberen tror jeg ikk rigtigt på med mindre det er udvendigt:-)
MVH
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Geografisk sted: Fredericia
Hej Gino,Gino skrev:Hej SF
MVH
En ting som jeg altid bruger, og som IKKE ridser glasset, er et gammelt sygesikringskort. Det er ikke skarpt, men det er lige, og alt ryger væk, og det er intet problem ved bunden

Mvh.
Marco R
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Marco R[/center]
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Gino skrev:Hahaha.. den skal du længere ud på landet med:-) ellers ved jeg ikk hvad vinduesskraber det er du hentyder til:-) jeg tænker en halv stor grim tingest med metal på som jeg ikk ville komme i nærheden af min balje:-)
MVH

"Triumph MK3 Windowscraber"

[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Ahh.. det er jo en med et knivblad som min:-) min er bare mindre og blå.-) nu er jeg med:-)Han$en skrev:Gino skrev:Hahaha.. den skal du længere ud på landet med:-) ellers ved jeg ikk hvad vinduesskraber det er du hentyder til:-) jeg tænker en halv stor grim tingest med metal på som jeg ikk ville komme i nærheden af min balje:-)
MVH
"Triumph MK3 Windowscraber"
ok, det lyder da lidt spændene.. det har jeg aldrig hørt før... ridser det slet ikk?Marco R skrev:Hej Gino,Gino skrev:Hej SF
MVH
En ting som jeg altid bruger, og som IKKE ridser glasset, er et gammelt sygesikringskort. Det er ikke skarpt, men det er lige, og alt ryger væk, og det er intet problem ved bunden![]()
Mvh.
Marco R
Det vil jeg klart afprøve

MVH
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Du tænkte måske på sådan en svaber-dims?Gino skrev:Ahh.. det er jo en med et knivblad som min:-) min er bare mindre og blå.-) nu er jeg med:-)

Havde selv den der 7,5cm Handyscraber som du har, men jeg blev sgu træt af det lille blad.. Så jeg fandt mig en afløser

[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Jeg tror virkelig du skal gå ind for det med liv og sjæl, hvis du vil have et plastikkort til at ridseGino skrev:ok, det lyder da lidt spændene.. det har jeg aldrig hørt før... ridser det slet ikk?
Det vil jeg klart afprøve![]()
MVH

Jeg har selv til for nyligt brugt et sygesikring, men igen - Så fandt jeg min Triumph MK3 til en 50'er på tilbud.. No more small-stuff

[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
JA lidt ala sådan en:-) haha..Han$en skrev:Du tænkte måske på sådan en svaber-dims?Gino skrev:Ahh.. det er jo en med et knivblad som min:-) min er bare mindre og blå.-) nu er jeg med:-)
Havde selv den der 7,5cm Handyscraber som du har, men jeg blev sgu træt af det lille blad.. Så jeg fandt mig en afløser
Ja kan jeg da godt forstå.. hvor har du købt den større der? og hvad koster de nye blade til den? jeg skifter nemlig blade en gang om ugen:-)
- bhjensen
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 7850 Stoholm Jylland
- Geografisk sted: Stoholm Jyll. (mellem Skive og Viborg)
Til de bundnære forhold bruger jeg en speciel skraber med langt håndtag. For enden kan monteres flere slags grydesvampelignende skrabere, også en "hjørneformet". Her kan man nemt holde øje med og mærke om noget grus skulle komme i klemme (pris <100,- kr.) Rengøres manuelt i rindende hanevand.
Til resten af glasset bruger jeg effektivt og med stor fornøjelse en XL-magnet med kraftig sugeevne, og en sjælden gang en god gammeldags, håndholdt, frisk grydesvamp.
Mini mini-magnet kan kun bruges til finpudsning de vanskelige steder.
Til resten af glasset bruger jeg effektivt og med stor fornøjelse en XL-magnet med kraftig sugeevne, og en sjælden gang en god gammeldags, håndholdt, frisk grydesvamp.
Mini mini-magnet kan kun bruges til finpudsning de vanskelige steder.
Hilsen Bjørn Heeger Jensen.
Lægelige råd gives: send PB til mig
Boyu 128 L
RSM 250 m. LED og Deltec MC500
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne...
Lægelige råd gives: send PB til mig
Boyu 128 L
RSM 250 m. LED og Deltec MC500
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne...
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Købte den hos CleanStep.. Den koster 84,- nu, og blade er lidt dyre. 25stk for 139,- men til gengæld er de rustfri!Gino skrev:JA lidt ala sådan en:-) haha..
Ja kan jeg da godt forstå.. hvor har du købt den større der? og hvad koster de nye blade til den? jeg skifter nemlig blade en gang om ugen:-)
Jeg har brugt den i 3mdr, og kører på blad nummer 2. Jeg skyller dem bare efter brug

http://www.cleanstep.dk/product_info.ph ... ts_id=1158
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Jeg bruger en Magfloat med Easy blade...Bare husk at skylde i ferskvand efter brug og tør blandet af...ellers riser de når bladene ruster.
http://www.deepoceanshop.dk/div-tilbeho ... -3801.html
http://www.deepoceanshop.dk/div-tilbeho ... large.html
Steen
Steen
Hejspdiving skrev:Jeg bruger en Magfloat med Easy blade...Bare husk at skylde i ferskvand efter brug og tør blandet af...ellers riser de når bladene ruster.
Steen
Jeg skyller også altid mit blad i ferskvand og tørre det godt! tjekker lige den der ud:-)
Jeg har prøvet alt hvad der mange af de skraber der linkes til samt andet sjovt til galset. Men denne løsning er den billigste og den nemste at bruge. Især når man har et indbygget akvarie.
Steen
Steen
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Geografisk sted: Fredericia
Nej den ridser overhovedet ikkeGino skrev:ok, det lyder da lidt spændene.. det har jeg aldrig hørt før... ridser det slet ikk?Marco R skrev:Hej Gino,Gino skrev:Hej SF
MVH
En ting som jeg altid bruger, og som IKKE ridser glasset, er et gammelt sygesikringskort. Det er ikke skarpt, men det er lige, og alt ryger væk, og det er intet problem ved bunden![]()
Mvh.
Marco R
MVH

Lige præcis og derfor er den perfektHan$en skrev:Jeg tror virkelig du skal gå ind for det med liv og sjæl, hvis du vil have et plastikkort til at ridseGino skrev:ok, det lyder da lidt spændene.. det har jeg aldrig hørt før... ridser det slet ikk?
MVH
Jeg har selv til for nyligt brugt et sygesikring, men igen - Så fandt jeg min Triumph MK3 til en 50'er på tilbud.. No more small-stuff

[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
Marco R[/center]
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Rigtige akvarier har ridser!Marco R skrev:Lige præcis og derfor er den perfektOkay det tager måske et minuts tid ekstra, da den ikke er så stor, som den du har købt, men pointen var jo, at den ikke skulle ridse
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Ok de blade der ridser ikk akvariet? der er lidt forskel på blade?Han$en skrev:Købte den hos CleanStep.. Den koster 84,- nu, og blade er lidt dyre. 25stk for 139,- men til gengæld er de rustfri!Gino skrev:JA lidt ala sådan en:-) haha..
Jeg har brugt den i 3mdr, og kører på blad nummer 2. Jeg skyller dem bare efter brugJeg kan virkelig anbefale sådan en fætter her.
http://www.cleanstep.dk/product_info.ph ... ts_id=1158
Ellers tror jeg snarest bestiller sådan en fætter.. dejligt at den er så stor:-)
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Jeg har ikke oplevet en ridse med min. Tror bare det gælder om at køre en lige linie med den. Den ligger også jævnt, og skraber over hele bredden. Synes tit at den slags værktøjer kun virker omkring midten hvor presset er hårdest, når man fjerner ting der sidder lidt fastGino skrev:Ok de blade der ridser ikk akvariet? der er lidt forskel på blade?
Ellers tror jeg snarest bestiller sådan en fætter.. dejligt at den er så stor:-)
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200