Jeg har købt mig et polfilter til mit DSLR.
Når jeg leger med det til alt muligt andet end akvariefotos, kan jeg fint styre effekten af filteret - det er jo let umiddelbart, at se ændringen, når man kigger i søgeren.
Foran baljen er det derimod noget helt andet. Specielt hvis jeg forsøger at tage billeder, hvor der ikke er så meget lys. Det er fuldstændigt umuligt, at se hvad filteret gør, før billedet er taget.
Er jeg nødt til, at stole på filterets markeringer og hvordan skal disse så stå, i forhold til lyset over akvariet ?
Der må være nogle fototosser, der kan hjælpe lidt ?
/Kim
Pol-filter og akvariefotos
- Carsten
- Rev haj

- Reactions: 10
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: Pol-filter og akvariefotos
Et pol filter er vel heller ikke nødvendigt til akvarie fotos. Det tager jo reflektioner, og dem er der jo ikke så mange af i akvariet
-
spdiving
- Reactions: 0
Hvorfor vil du bruge polfilter ?
De bedste foto får du ved at have objektivet vinkel ret på glaset og helst helt op imod glaset. Så slipper du for reflekser.
Reflekser får du hvis du bruger flash derfor tag billederne uden. Er der ikke lys nok, så længere lukketid eller lavere blænde feks. 2.8 eller mindre. Er dette heller ikke mugligt så må du op i ISO.
Ved høj ISO bliver billederne også mere grynet men dette kan PhotoShop klare jeg bruger neatimage ( neatimage.com ) som er et plug in til PS.
Jeg bruger Dansk version af PhotoShop C5.
Steen
De bedste foto får du ved at have objektivet vinkel ret på glaset og helst helt op imod glaset. Så slipper du for reflekser.
Reflekser får du hvis du bruger flash derfor tag billederne uden. Er der ikke lys nok, så længere lukketid eller lavere blænde feks. 2.8 eller mindre. Er dette heller ikke mugligt så må du op i ISO.
Ved høj ISO bliver billederne også mere grynet men dette kan PhotoShop klare jeg bruger neatimage ( neatimage.com ) som er et plug in til PS.
Jeg bruger Dansk version af PhotoShop C5.
Steen
- Nolan
- Rev haj

- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Demstrup
Jeg syntes tit jeg oplever "genskin" i lyse overflader i akvariet, når jeg fotograferer. Det gir sig udslag i overeksponering af disse områder men sætter jeg lukkertiden ned, får jeg bare undereksponeret andre steder.
Min tanke var, at pol-filteret kunne fjerne dette reflekterede lys og dermed give mig en større kontrast i billedet.
... og så er det jo ikke altid man kan få glasset helt op ad ruden. I hvert fald ikke, når mit objektivs mindste fokusafstand er ~30cm
/Kim
Min tanke var, at pol-filteret kunne fjerne dette reflekterede lys og dermed give mig en større kontrast i billedet.
... og så er det jo ikke altid man kan få glasset helt op ad ruden. I hvert fald ikke, når mit objektivs mindste fokusafstand er ~30cm
/Kim
-
spdiving
Jeg ved ikke hvordan du tager dine billeder men jeg efter behandler dem i PhotoShop da jeg skyder alle billeder i RAW og jeg har ikke problemmer med genskin.
Steen
Steen