se lige her ...
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8963 Auning
- Saltvand siden?: 1987
- Geografisk sted: Auning / Djursland
se lige her ...
Mvh. Lars Steen
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
[center]Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html[/center]
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
[center]Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html[/center]
- Moente
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2500 Valby
- Saltvand siden?: 2009
Re: se lige her ...
Ja der er godt nok seriøst mange muslinger. Det må da kræve et seriøst anlæg at kunne holde til det!
Mvh Tobias
-
- Foxface
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 5874 Hesselager
- Saltvand siden?: 2010
Der er flere koraller i den balje dér, end jeg har set ved en DK-forhandler 

Med venlig hilsen
Kenneth
Jeg startede med ingenting og har da det meste endnu.!!
Kenneth
Jeg startede med ingenting og har da det meste endnu.!!
- Nicki Henriksen
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 2760 Måløv
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Storkøbenhavn
Lever de ikke bare a lyset?!
Men der er da for seriøst mange penge der
Men der er da for seriøst mange penge der

Nicki
Mit nye reef viewtopic.php?f=127&t=85430
360L rumdeler viewtopic.php?t=33857
120L Mixed reef viewtopic.php?f=92&t=54207
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2990 Nivå
- Saltvand siden?: 2006
De fodre dem bare med Watt's 

[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic[/center]
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
de vel ikke med så mange, der ska' vel også være noget næring eller andet eller ?Han$en skrev:De fodre dem bare med Watt's
Mvh. Lars Steen
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Muslinger kan køre udelukkende på Lys, og en smule Nitrat. Lys afhænger af lampen der hænger over, og Nitrat er jo nemt at have i systemet. Der burde ikke umiddelbart være større arbejde i at holde 10 end en, hvis blot begge ting overholdes. 

[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
jeg har en på +14 cm så måske skulle jeg finde nogle flere, men pt har jeg ikke hqi over.
Mvh. Lars Steen
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Jeg har set muslinger der har stået 4 år under 4x 39W T5 på bunden af et 100x50x50
3 stk, en T. maxima, T. crocea og T. derasa.
Det kører smertefrit

Det kører smertefrit

[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
ok men på wiki'er står der at de alle skal ha kraftig hqi lys,
det er en t. derasa jeg har, har set en sikket gigas i kattegat centeret for et par år siden en på min +80 cm
det er en t. derasa jeg har, har set en sikket gigas i kattegat centeret for et par år siden en på min +80 cm
Mvh. Lars Steen
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Mange påstår også at Montipora "Superman" nærmest skal stå på solen for at kunne overleve og holde farve. Dette er også modbevist!
Jeg har set et 4 års bevis for at muslinger ikke absolut skal smeltes i lys, og har selv erfaring med samme. Jeg dræbte den dog med pludselige skæve værdier, hvilket er en anden snak. Der ses mange muslinger i midterzonen i Red Sea Max 130 akvarierne, som er 2x 55W PL rør.. Og de har et ringe lys i forhold til alm T5
Jeg har set et 4 års bevis for at muslinger ikke absolut skal smeltes i lys, og har selv erfaring med samme. Jeg dræbte den dog med pludselige skæve værdier, hvilket er en anden snak. Der ses mange muslinger i midterzonen i Red Sea Max 130 akvarierne, som er 2x 55W PL rør.. Og de har et ringe lys i forhold til alm T5
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
Ja men så er de garanteret heller ikke vokset noget særligt... De skulle gerne som minimum have vokset 15 cm på de 4 år.Han$en skrev:Jeg har set muslinger der har stået 4 år under 4x 39W T5 på bunden af et 100x50x503 stk, en T. maxima, T. crocea og T. derasa.
Det kører smertefrit
SPS : Stability provides succes
- 8220
- Foxface
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 8220 Brabrand
- Saltvand siden?: 2010
Haha det må helt sikkert være et us akvarium, de er ikke altid med på konceptet less is more. Man kan sige meget, men det er dæmme et indkørt akvarie ;0)
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Ingen anelse. Men vokset er de uden tvivl, for de har altid hvid vækstkant. Men det var nu heller ikke pointen. Pointen var at man sagtens kan holde dem uden at have en led og varm HQI til at brænde dagen langnielsk skrev:Ja men så er de garanteret heller ikke vokset noget særligt... De skulle gerne som minimum have vokset 15 cm på de 4 år.

[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
Muslinger skal ikke have hvid vækstkant - du er sgu for sps fokuseret hansen.Han$en skrev:Ingen anelse. Men vokset er de uden tvivl, for de har altid hvid vækstkant. Men det var nu heller ikke pointen. Pointen var at man sagtens kan holde dem uden at have en led og varm HQI til at brænde dagen langnielsk skrev:Ja men så er de garanteret heller ikke vokset noget særligt... De skulle gerne som minimum have vokset 15 cm på de 4 år.
De vokser i "etager" under deres kappe
SPS : Stability provides succes
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
SPS fokuseret - må jeg være fri. Kald det Etage eller kant - I don't care, min T. derasa har en dejlig hvid "et-eller-andet" på 3mm "højde" under kappen, som i hvert fald er en bevoksning i kalk-form, som ikke var der ved modtagelse. Om den så kaldes etage eller kant kan vel være ret underordnet - Vi fangede begge to hvad jeg mentenielsk skrev:Muslinger skal ikke have hvid vækstkant - du er sgu for sps fokuseret hansen.

[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
- ronny.w
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
- Kontakt:
He He mon ikke hansen hentyder til den sidste fase på hans egen musling. Det var bare ikke vækst men døde områdernielsk skrev:Muslinger skal ikke have hvid vækstkant - du er sgu for sps fokuseret hansen.Han$en skrev:Ingen anelse. Men vokset er de uden tvivl, for de har altid hvid vækstkant. Men det var nu heller ikke pointen. Pointen var at man sagtens kan holde dem uden at have en led og varm HQI til at brænde dagen langnielsk skrev:Ja men så er de garanteret heller ikke vokset noget særligt... De skulle gerne som minimum have vokset 15 cm på de 4 år.

- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Lad os kalde det "Døde områder" der vokser ud af muslingen så 
Faktum er at muslingen de sidste 3 uger, er vokset omkring 3mm på skjoldet, så den udvider vel sine døde områder. Kappen dør nok også lidt mere i det at den også vokser
Vi kan kalde det for en ny "Etage" eller en "Vækstkant" - begge dele referere til en og samme ting, og det er at muslingen vokser. Her er lige et billede, med en markering. Billedet er 3 minutter gammelt

Faktum er at muslingen de sidste 3 uger, er vokset omkring 3mm på skjoldet, så den udvider vel sine døde områder. Kappen dør nok også lidt mere i det at den også vokser

Vi kan kalde det for en ny "Etage" eller en "Vækstkant" - begge dele referere til en og samme ting, og det er at muslingen vokser. Her er lige et billede, med en markering. Billedet er 3 minutter gammelt

[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
- joekill
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 1994
- Geografisk sted: 4600
Det er nu ikke helt korrektHan$en skrev:Muslinger kan køre udelukkende på Lys, og en smule Nitrat. Lys afhænger af lampen der hænger over, og Nitrat er jo nemt at have i systemet. Der burde ikke umiddelbart være større arbejde i at holde 10 end en, hvis blot begge ting overholdes.

- Valentin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Geografisk sted: Silkeborg/linå
Hehe, i er nu så søde når i skændes..hehe..
Muslingens skellet er jo opbygget af ca og mg, så den holder ikke helt bare med lys Hansen.. Sorry men den skal jo have noget at bygge sin kappe-vækst kant- eller bare muslinge skal.. Muslinger lever af at filtrere vandet og hva de lige for ud af det, ja der er nørden i mig ikke lige nået.. Men det er sku da rimelig vildt at du har fået den til at vokse så meget på så kort tid..
Muslingens skellet er jo opbygget af ca og mg, så den holder ikke helt bare med lys Hansen.. Sorry men den skal jo have noget at bygge sin kappe-vækst kant- eller bare muslinge skal.. Muslinger lever af at filtrere vandet og hva de lige for ud af det, ja der er nørden i mig ikke lige nået.. Men det er sku da rimelig vildt at du har fået den til at vokse så meget på så kort tid..

Mvh Troels
Husk at være gode ved hinanden, det betaler sig..smiler..
Husk at være gode ved hinanden, det betaler sig..smiler..
- ronny.w
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
- Kontakt:
Det er en udbredt opfattelse, at kæmpemuslinger ikke kræver fodring i akvariet. De fleste muslinger opfylder deres ernæringsmæssige behov ved filter fodring og absorbere opløste organiske forbindelser fra vandet. Tridacna musling er gået endnu videre end dette ved hjælp af zooxanthellae til fremstilling af fødevarer til sig selv.
Tridacna musling modtager hovedparten af deres næring fra deres zooxanthellae. Hvorvidt yderligere fodring der kræves, er stadig debatteret. Nogle entusiaster mener, at de bør fodres, der går på den antagelse, at de er filtre ligesom andre muslinger. Hvis du ønsker at fodre din musling, foreslås det, at de skal fodres mikro-fødevarer beregnet til filtre, især når de er små. En gær-baseret blanding er ét forslag, medmindre baljen har andre fisk og koraller, som jævnligt bliver fodret, ellers kan man tilbyde muslingen andre mikro-fødevarer som planteplankton eller kommercielt tilberedt mikro-fødevarer som 'marin sne' eller 'revet sne' .
Grundlæggende næringsstoffer som disse kæmpemuslinger behøver, er calcium, strontium, jod, magnesium og muligvis et minuts nitrat tilførelse.
Calcium: Calcium er det vigtigste byggesten for muslinger og bør være til stede i vandet på et niveau på mindst 280 mg / L før vækst sker. Hurtigere vækst sker når calcium er i intervallet 400-480 mg / L.
Strontium: Strontium er indarbejdet i skallen sammen med calcium og bør også gives for optimal vækst.
Jod: Tilsætning af jod til akvariet vil også øge vækst og farve i kæmpemuslinger.
Magnesium: Magnesium støtte i at opretholde ordentlig calcium niveauer og i dannelsen af skelet-materiale i muslinger
Nitrat: De kræver en vis kvælstof for korrekt vækst. Nitrat kan tilføjes, hvis niveauet er ekstremt lavt, men vær forsigtig da nitrat aldrig må overstige 2 mg / L.
Tridacna musling modtager hovedparten af deres næring fra deres zooxanthellae. Hvorvidt yderligere fodring der kræves, er stadig debatteret. Nogle entusiaster mener, at de bør fodres, der går på den antagelse, at de er filtre ligesom andre muslinger. Hvis du ønsker at fodre din musling, foreslås det, at de skal fodres mikro-fødevarer beregnet til filtre, især når de er små. En gær-baseret blanding er ét forslag, medmindre baljen har andre fisk og koraller, som jævnligt bliver fodret, ellers kan man tilbyde muslingen andre mikro-fødevarer som planteplankton eller kommercielt tilberedt mikro-fødevarer som 'marin sne' eller 'revet sne' .
Grundlæggende næringsstoffer som disse kæmpemuslinger behøver, er calcium, strontium, jod, magnesium og muligvis et minuts nitrat tilførelse.
Calcium: Calcium er det vigtigste byggesten for muslinger og bør være til stede i vandet på et niveau på mindst 280 mg / L før vækst sker. Hurtigere vækst sker når calcium er i intervallet 400-480 mg / L.
Strontium: Strontium er indarbejdet i skallen sammen med calcium og bør også gives for optimal vækst.
Jod: Tilsætning af jod til akvariet vil også øge vækst og farve i kæmpemuslinger.
Magnesium: Magnesium støtte i at opretholde ordentlig calcium niveauer og i dannelsen af skelet-materiale i muslinger
Nitrat: De kræver en vis kvælstof for korrekt vækst. Nitrat kan tilføjes, hvis niveauet er ekstremt lavt, men vær forsigtig da nitrat aldrig må overstige 2 mg / L.
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Hov hov! Nu skal vi lige holde os til at jeg snakkede om foder - ikke hvad den optager af div til at bygge yderligere skal med!
Jeg var udelukkende inde over det den får næring af
Men jeg skal gerne være hurtig til at undskylde mange gange, at jeg glemte at skrive alt med. Gik blot ikke ud fra at LarsSteen spurgte efter det åbenlyse, som jo bla. er Ca og Mg. Svært at have sig et skelet af den ene eller anden slags uden
Jeg var udelukkende inde over det den får næring af

Men jeg skal gerne være hurtig til at undskylde mange gange, at jeg glemte at skrive alt med. Gik blot ikke ud fra at LarsSteen spurgte efter det åbenlyse, som jo bla. er Ca og Mg. Svært at have sig et skelet af den ene eller anden slags uden

[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
- Nicki Henriksen
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 2760 Måløv
- Geografisk sted: Storkøbenhavn
har kortede lidt af men,ronny.w skrev:Det er en udbredt opfattelse, at kæmpemuslinger ikke kræver fodring i akvariet. De fleste muslinger opfylder deres ernæringsmæssige behov ved filter fodring og absorbere opløste organiske forbindelser fra vandet. Tridacna musling...
dette skulle da næsten med på vores wiki

Nicki