første akvarium
-
- Copepod
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 8000 Århus C
- Saltvand siden?: 2011
første akvarium
Hejsa.
Jeg har engang i tidernes morgen haft et saltvands akvarium, og har nu efter mange års ønsker besluttet at prøve mig ad med et saltvands akvarium. Derfor har jeg selvfølgelig kigget meget på dette foum, og læst Brians rigtig gode artikel:
http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Opstar ... ndsakvarie
Trods den gode artikel er jeg blevet lidt skræmt ang tilsluttelse af alt under akvariet. Det virker ekstremt kompliceret at opsætte og vedligeholde?
Jeg er studerende og har derefter sindsygt mange penge at smide efter det, ligeledes med strømforbruget. Jeg har læst mig til at red sea max er et godt begynder system. Er det sandt? Jeg tænkte af få et par klovnefisk og en reje i. Lyder det meget dumt? Jeg bor på et værelse på ca 25 kvm, og er derfor meget i tvivl om pladsen og lydniveauet. Kan man ikke købe en pumpe (jeg er faktisk lidt i tvivl om det er pumpen der larmer) som ikke larmer vildt meget? ang størrelsen tænker jeg lidt på et 100 L akvarium, synes i det er for lille?
Altså lige for at opsummere mine spørgsmål:
1: Hvad tror i en ca omkostning om året er for et 100 L akvarium med 2 klovnefisk, reje, strøm, vedligeholdelse vandskift osv. Jeg kunne godt tænke mig det blå lys også. Ved ikke om den trækker meget strøm. Jeg ved godt det er svært at komme med en pris, men er det 8000 kr, eller er det 2000 kr?
2: Kender i et godt sted (gerne brugt) hvor jeg kan købe et komplet nybegynder sæt? (behøves ikke være med koraller og fisk)
Håber i kan hjælpe mig lidt?
Med Venlig Hilsen
Mads
Jeg har engang i tidernes morgen haft et saltvands akvarium, og har nu efter mange års ønsker besluttet at prøve mig ad med et saltvands akvarium. Derfor har jeg selvfølgelig kigget meget på dette foum, og læst Brians rigtig gode artikel:
http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Opstar ... ndsakvarie