første akvarium
-
- Copepod
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 8000 Århus C
- Saltvand siden?: 2011
første akvarium
Hejsa.
Jeg har engang i tidernes morgen haft et saltvands akvarium, og har nu efter mange års ønsker besluttet at prøve mig ad med et saltvands akvarium. Derfor har jeg selvfølgelig kigget meget på dette foum, og læst Brians rigtig gode artikel:
http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Opstar ... ndsakvarie
Trods den gode artikel er jeg blevet lidt skræmt ang tilsluttelse af alt under akvariet. Det virker ekstremt kompliceret at opsætte og vedligeholde?
Jeg er studerende og har derefter sindsygt mange penge at smide efter det, ligeledes med strømforbruget. Jeg har læst mig til at red sea max er et godt begynder system. Er det sandt? Jeg tænkte af få et par klovnefisk og en reje i. Lyder det meget dumt? Jeg bor på et værelse på ca 25 kvm, og er derfor meget i tvivl om pladsen og lydniveauet. Kan man ikke købe en pumpe (jeg er faktisk lidt i tvivl om det er pumpen der larmer) som ikke larmer vildt meget? ang størrelsen tænker jeg lidt på et 100 L akvarium, synes i det er for lille?
Altså lige for at opsummere mine spørgsmål:
1: Hvad tror i en ca omkostning om året er for et 100 L akvarium med 2 klovnefisk, reje, strøm, vedligeholdelse vandskift osv. Jeg kunne godt tænke mig det blå lys også. Ved ikke om den trækker meget strøm. Jeg ved godt det er svært at komme med en pris, men er det 8000 kr, eller er det 2000 kr?
2: Kender i et godt sted (gerne brugt) hvor jeg kan købe et komplet nybegynder sæt? (behøves ikke være med koraller og fisk)
Håber i kan hjælpe mig lidt?
Med Venlig Hilsen
Mads
Jeg har engang i tidernes morgen haft et saltvands akvarium, og har nu efter mange års ønsker besluttet at prøve mig ad med et saltvands akvarium. Derfor har jeg selvfølgelig kigget meget på dette foum, og læst Brians rigtig gode artikel:
http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Opstar ... ndsakvarie
Trods den gode artikel er jeg blevet lidt skræmt ang tilsluttelse af alt under akvariet. Det virker ekstremt kompliceret at opsætte og vedligeholde?
Jeg er studerende og har derefter sindsygt mange penge at smide efter det, ligeledes med strømforbruget. Jeg har læst mig til at red sea max er et godt begynder system. Er det sandt? Jeg tænkte af få et par klovnefisk og en reje i. Lyder det meget dumt? Jeg bor på et værelse på ca 25 kvm, og er derfor meget i tvivl om pladsen og lydniveauet. Kan man ikke købe en pumpe (jeg er faktisk lidt i tvivl om det er pumpen der larmer) som ikke larmer vildt meget? ang størrelsen tænker jeg lidt på et 100 L akvarium, synes i det er for lille?
Altså lige for at opsummere mine spørgsmål:
1: Hvad tror i en ca omkostning om året er for et 100 L akvarium med 2 klovnefisk, reje, strøm, vedligeholdelse vandskift osv. Jeg kunne godt tænke mig det blå lys også. Ved ikke om den trækker meget strøm. Jeg ved godt det er svært at komme med en pris, men er det 8000 kr, eller er det 2000 kr?
2: Kender i et godt sted (gerne brugt) hvor jeg kan købe et komplet nybegynder sæt? (behøves ikke være med koraller og fisk)
Håber i kan hjælpe mig lidt?
Med Venlig Hilsen
Mads
Med Venlig Hilsen
Mads
Mads
- Nielsen'sbilplejeAalborg
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9220 Aalborg Øst
- Saltvand siden?: 1992
- Geografisk sted: aalborg
Re: første akvarium
hej Mads
ja det er vær at prøve
super fint akvarie der fungere godt og stabilt
og vil passe i en hver stue ..da det er et super flot stykke møbel
og ikk mindst kan det købes til en god pris somtider
du kan evt se min gamle tråd
håber det hjalp dig
mit kostede ca 1455kr i strøm pr år at have kørende
ja det er vær at prøve
super fint akvarie der fungere godt og stabilt
og vil passe i en hver stue ..da det er et super flot stykke møbel
og ikk mindst kan det købes til en god pris somtider
du kan evt se min gamle tråd
håber det hjalp dig

mit kostede ca 1455kr i strøm pr år at have kørende
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 5320 Agedrup
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: 5320 agedrup (tæt på odense)
jeg kan ikke fortælle dig hvad det koster om måneden eller i den sags skyld om året, bor stadig hjemme 
men altså jeg har lige købt mig et nyt akvarie, det er på 110 liter cirka så smider jeg en tunze reef pack 200 i til omkring 1200 og en ati 6x24 watts t5 lampe kostede 2300.
jeg synes ikke at det er for småt...
herinde kan du tit finde brugte akvarier, du skal bare give dig tid til at kigge

men altså jeg har lige købt mig et nyt akvarie, det er på 110 liter cirka så smider jeg en tunze reef pack 200 i til omkring 1200 og en ati 6x24 watts t5 lampe kostede 2300.
jeg synes ikke at det er for småt...
herinde kan du tit finde brugte akvarier, du skal bare give dig tid til at kigge

- bhjensen
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 7850 Stoholm Jylland
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Stoholm Jyll. (mellem Skive og Viborg)
Angående begyndersæt valgte jeg:
http://akvarieudstyr.dk/Saltvand/Akvari ... upertilbud
-og det har jeg bestemt ikke fortrudt
http://akvarieudstyr.dk/Saltvand/Akvari ... upertilbud
-og det har jeg bestemt ikke fortrudt

Hilsen Bjørn Heeger Jensen.
Lægelige råd gives: send PB til mig
Boyu 128 L
RSM 250 m. LED og Deltec MC500
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne...
Boyu 128 L
- bhjensen
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- og så er den forøvrigt meget billig i drift (strøm) og økonomisk overkommelig at fylde med lidt af det liv du tænker på
Boyu 128 L
Boyu 128 L
-
- Copepod
- Reactions:
- 14
Hejsa.
Mange tak for de hurtige svar. Jeg synes omkostnings prisen lyder udmærket, det ville jeg godt kunne få til at løbe rundt.
Nielsen'sbilplejeAalborg:
Det ser virkelig flot ud, det er lige sådan noget jeg gerne vil have. Men jeg kan godt se når underskabet osv kommer oveni prisen, kan det hurtig blive meget. Hvad har du givet for hele molivitten?
bhjensen
Dit link virker desværre ikke, jeg ved ikke om det bare er mig?
Hvis i har nogle konkrete ideer til hvor og hvor jeg ikke skal købe, må i meget gerne skrive. Hvad med dba.dk er der ikke nogle gode tilbud der? Jeg bor i Århus, er der nogle der kender en forhandler omkring her, hvor man kan tage ud og kigge, og evt få lidt erfaring?
Med Venlig Hilsener
Mads
Mange tak for de hurtige svar. Jeg synes omkostnings prisen lyder udmærket, det ville jeg godt kunne få til at løbe rundt.
Det ser virkelig flot ud, det er lige sådan noget jeg gerne vil have. Men jeg kan godt se når underskabet osv kommer oveni prisen, kan det hurtig blive meget. Hvad har du givet for hele molivitten?
bhjensen
Hvis i har nogle konkrete ideer til hvor og hvor jeg ikke skal købe, må i meget gerne skrive. Hvad med dba.dk er der ikke nogle gode tilbud der? Jeg bor i Århus, er der nogle der kender en forhandler omkring her, hvor man kan tage ud og kigge, og evt få lidt erfaring?
Med Venlig Hilsener
Mads
Med Venlig Hilsen
Mads
Mads
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Mads375 skrev:Hejsa.
bhjensen
Med Venlig Hilsener
Mads
hvis du tænker på mit gamle Red sea max gav jeg 3500 kr for det brugt

bord akvarie og lampe pumper skummer og så videre
men kan da somtiders købes for 25-2800 kr brugt
Senest rettet af Nielsen'sbilplejeAalborg søn 13. feb 2011 21:43, rettet i alt 1 gang.
-
- Copepod
- Reactions:
- 14
Ok tak for det. Jeg må lige holde øje om der kommer noget et sted. Hvis jeg finder noget på fx dba.dk eller guloggratis, må jeg så linke til det herinde fra, så i evt lige kan se om der mangler noget?
Med Venlig Hilsen
Mads
Mads
- Rev haj
- Reactions:
- 17
ja det må du daMads375 skrev:Ok tak for det. Jeg må lige holde øje om der kommer noget et sted. Hvis jeg finder noget på fx dba.dk eller guloggratis, må jeg så linke til det herinde fra, så i evt lige kan se om der mangler noget?

men kik salgs tråden igennem
mener der er et eller to til salg nu

- bhjensen
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Hej igen Mads.Mads375 skrev:Hejsa.
bhjensen
Med Venlig Hilsener
Mads
Du her ret i at linket ikke umiddelbart virker. Jeg tror det er et generelt problem her på sitet at håndtere sådanne lange links.
Du skal bare markere hele linket og så kopiere det over i din browser - så virker det

Ellers søg på akvarieudstyr. dk hvor du kan finde denne fine Boyu 128 til kun 2000,- kr. inkl. møbel.
Boyu 128 L
Boyu 128 L
-
- Copepod
- Reactions:
- 14
Hej Igen.
Det er super fedt der er så meget gang i forummet her. Jeg fandt ud af det med linket, det virker som en ok løsning. Jeg er egentligt lidt i tvivl om, hvor lang tid man skal bruge af tid på at få den rette ph, salt, nitrat værdi osv, før man putter fisk ned i. Er det et halvt år, eller en måned? fx i et 120 L akvarium?
Det er super fedt der er så meget gang i forummet her. Jeg fandt ud af det med linket, det virker som en ok løsning. Jeg er egentligt lidt i tvivl om, hvor lang tid man skal bruge af tid på at få den rette ph, salt, nitrat værdi osv, før man putter fisk ned i. Er det et halvt år, eller en måned? fx i et 120 L akvarium?
Med Venlig Hilsen
Mads
Mads
- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Næstved
- Kontakt:
- Tjaa - jeg havde for højt Nitrit og Nitrat i over 1 år, men de første fisk er da i live endnu
(Snegle og eremitter efter 3 uger og 2 Blå/Gule Damsler ca. 2 uger senere...)
Når det er startet op med levende sten, pumpe, lys mv... - så bør man vente til begge algefaser er over. Brunalger og derefter de grønne alger (De lange rundt om i akvariet - ikke den tynde film på frontglasset.)
Jeg anbefaler osse at du læser den gratis eBog fra Petsupply: http://petsupply.dk/gratis-ebog-c-1379
PS: Husk at levende sten ikke må være uden saltvand ret længe, da bakterierne mv. begynder at dø i fri luft, så anskaf dem ikke før du har vand til akvariet...

Når det er startet op med levende sten, pumpe, lys mv... - så bør man vente til begge algefaser er over. Brunalger og derefter de grønne alger (De lange rundt om i akvariet - ikke den tynde film på frontglasset.)
Jeg anbefaler osse at du læser den gratis eBog fra Petsupply: http://petsupply.dk/gratis-ebog-c-1379
PS: Husk at levende sten ikke må være uden saltvand ret længe, da bakterierne mv. begynder at dø i fri luft, så anskaf dem ikke før du har vand til akvariet...

Senest rettet af amddurin man 14. feb 2011 08:25, rettet i alt 1 gang.
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
- bhjensen
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Jeg ventede højst 2-3 uger...tålmodigheden rakte ikke længere. Algefaserne var på dette tidspunkt nærmest afsluttet.
De vigtigste vandværdier var bare på plads.
Købte og søsatte så 1 charmerende og hårdfør Hugo og 2 Turbosnegle og nogle nemme koraller, der klarede sig fint.
Efter en halv snes dage måtte der bare noget rigtigt liv til: selvfølgelig 2 klovnfisk (af den mere hårdføre type).
Alt er gået godt indtil videre og baljen blomstrer omgivet af de få og livlige fisk jeg har.
Der skal ikke så meget mere i. Har blot tænkt mig en Dannebrogsreje og en eller anden lille farvestrålende fisk.
De vigtigste vandværdier var bare på plads.
Købte og søsatte så 1 charmerende og hårdfør Hugo og 2 Turbosnegle og nogle nemme koraller, der klarede sig fint.
Efter en halv snes dage måtte der bare noget rigtigt liv til: selvfølgelig 2 klovnfisk (af den mere hårdføre type).
Alt er gået godt indtil videre og baljen blomstrer omgivet af de få og livlige fisk jeg har.
Der skal ikke så meget mere i. Har blot tænkt mig en Dannebrogsreje og en eller anden lille farvestrålende fisk.
Boyu 128 L
Boyu 128 L
- MSN8200
- Foxface
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 8200 Århus N
- Geografisk sted: Århus N
Hej Mads og velkommen til 
I Århusområdet kender jeg til disse forhandlere:
John i Risskov (garagesalg af fisk+koraller)
Martin i Galten saltvandsbutikken.dk (Garagesalg af fisk+koraller+udstyr)
Tropeland i Skanderborg (Butik)
Land & Dyr i Randers (Butik)

Venlig hilsen
Martin - Århus N

180 liter nedlagt
Martin - Århus N

180 liter nedlagt
-
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 8963 Auning
- Saltvand siden?: 1987
- Geografisk sted: Auning / Djursland
Land & Dyr i Randers (Butik)MSN8200 skrev:Hej Mads og velkommen til

Mvh. Lars Steen
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
[center]Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html[/center]
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
[center]Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html[/center]
- MSN8200
- Foxface
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 8200 Århus N
- Geografisk sted: Århus N
Ja selvfølgelig.
Jeg forveksler dem. Jeg mente Farmland.
Tak LarsSteen
/Martin
Jeg forveksler dem. Jeg mente Farmland.
Tak LarsSteen

/Martin
-
- Pudsereje
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 5000 Odense C
- Saltvand siden?: 2009
Hej Mads !
Forstår så rigeligt at du gerne vil igang igen. Har selv haft ferskvand i mange år, men er nu helt overgået til saltvand.
Mit vigtigste råd, ud fra de erfaringer jeg selv har gjort mig, er at du for alt i verden ikke må købe for lille akvarie fra start. Det medfører bare yderligere køb og salg, og flere udgifter indenfor forholdsvis kort tid. Jeg startede selv med 60L med indvendig sump for et par år siden, og er nu oppe på 660L med 160L sump !
Har et 240L med skab, sump, overløbssystem, returpumpe og lys til salg herinde, hvis det kunne være noget. Rigtig fint akvarie.
Smid en besked hvis du er interesseret.
God fornøjelse med opstarten !
Anders
Forstår så rigeligt at du gerne vil igang igen. Har selv haft ferskvand i mange år, men er nu helt overgået til saltvand.
Mit vigtigste råd, ud fra de erfaringer jeg selv har gjort mig, er at du for alt i verden ikke må købe for lille akvarie fra start. Det medfører bare yderligere køb og salg, og flere udgifter indenfor forholdsvis kort tid. Jeg startede selv med 60L med indvendig sump for et par år siden, og er nu oppe på 660L med 160L sump !
Har et 240L med skab, sump, overløbssystem, returpumpe og lys til salg herinde, hvis det kunne være noget. Rigtig fint akvarie.
Smid en besked hvis du er interesseret.
God fornøjelse med opstarten !
Anders
For store akvarier eksisterer ikke !
- Paulsen
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 6000 Kolding
- Geografisk sted: Kolding
Hej Mads
Jeg forstår dine kvaler - jeg er selv studerende og er i gang med at investere i et saltvads akvarie (når jeg kan finde de sidste elementer til den rigtige pris - ca 300 L).
Jeg har nu brugt over et halvt år på at savle herinde på forummet - og læse mig tynd og træt til de sene natte timer; så jeg ved hvilke tanker der sikkert går igennem dit hoved
Umiddelbart hvad jeg er kommet frem til er at der er faste omkostninger pr. måned på ca 100-200 kr. (foder test sæt mm. - ex. strøm) også 1-3k strøm pr år efter størrelse (de kloge må rette mig hvis fejl).
Men jeg er kommet til den beslutning jeg kaster mig ud i det også tager jeg den derfra. Kan være vi skal snakke sammen imens vi evt. begge investerer nu vi begge står på nybegynderens rand
Held og Lykke med projektet
- Anders
Jeg forstår dine kvaler - jeg er selv studerende og er i gang med at investere i et saltvads akvarie (når jeg kan finde de sidste elementer til den rigtige pris - ca 300 L).
Jeg har nu brugt over et halvt år på at savle herinde på forummet - og læse mig tynd og træt til de sene natte timer; så jeg ved hvilke tanker der sikkert går igennem dit hoved

Umiddelbart hvad jeg er kommet frem til er at der er faste omkostninger pr. måned på ca 100-200 kr. (foder test sæt mm. - ex. strøm) også 1-3k strøm pr år efter størrelse (de kloge må rette mig hvis fejl).
Men jeg er kommet til den beslutning jeg kaster mig ud i det også tager jeg den derfra. Kan være vi skal snakke sammen imens vi evt. begge investerer nu vi begge står på nybegynderens rand

Held og Lykke med projektet
- Anders
160L MKII Akvastabil, Maxspect 160W R420R 16000K Razor, Jebao DC3000
Lukket ned: 54L mini reef
Tunze 9004, Tunze 6015, Maxspect 120W R420R 16000K, Tunze Osmolator, Tunze Care Magnet
Lukket ned: 54L mini reef
Tunze 9004, Tunze 6015, Maxspect 120W R420R 16000K, Tunze Osmolator, Tunze Care Magnet
- bhjensen
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Hej igen Mads.
Se nu bare at komme igang
Så svært og dyrt er det heller ikke, afhængig af ambitionerne.
Jeg drømte primært om 250-300 liter, men valgte at starte op med et Boyu 128 til en meget overkommelig pris...
- og det har jeg stadig ikke fortrudt. Her kan jeg gøre mig en masse erfaringer/øvelser, og har valgt at befolke det med beboere der passer til størrelsen, lyset osv.
Det kan nemt være det ender med en større balje på et tidspunkt....
Se nu bare at komme igang

Så svært og dyrt er det heller ikke, afhængig af ambitionerne.
Jeg drømte primært om 250-300 liter, men valgte at starte op med et Boyu 128 til en meget overkommelig pris...
- og det har jeg stadig ikke fortrudt. Her kan jeg gøre mig en masse erfaringer/øvelser, og har valgt at befolke det med beboere der passer til størrelsen, lyset osv.
Det kan nemt være det ender med en større balje på et tidspunkt....
Boyu 128 L
Boyu 128 L