Dymax IQ3

Forum for snak om Nano Reefs og alt hvad dertil hører.
Besvar
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2009

Dymax IQ3

Indlæg af Bergenser »

Hej alle

Jeg har længe gået med tanken om at starte saltvand. Efter mange år med ferskvand, hvor især tanganyika cichlider optog min tid, blev jeg træt af det. Jeg har altid været facineret af livet under vandet, hvilket er tiltaget i takt med timevis af læsning her på forummet.
Har nu besluttet mig for før eller siden skal jeg prøve kraft med denne vanvittige, spændende hobby.
Desværre er der dog ikke budget til det helt store koralrev, som tiden ser ud nu. Jeg er uddannet elektriker og igang med videreuddannelse til maskinmester, derfor er pengene ikke til det helt store.
Var lige en tur i Dansk saltvandscenter idag og i den forbindelse ville jeg lige vise det netop opsatte Dymax IQ3 akvarie, de har stående.
Akvariepusheren fortalte om prisen på 500kr, hvilket jo er sådan nogenlunde overkommeligt.
Jeg ved godt at jeg, inden jeg kommer igang, nok har brugt for adskillige hundrede kroner, i salt, testesæt, varmelegeme, levende sten osv.

Lyset skulle være rigtigt godt og har læst at der er mulighed for at supplere flere såkaldte "robot LED" lamper til lidt mere lyskrævende organismer.
Bag i akvariet er filteret placeret. Overløbet fordeler vandet ud over filtersvampen og pumpes retur til akvariet via en dyse, der kan retningsreguleres.
Er disse filtre noget værd, jeg tænker, er de levende sten filter nok i sig selv? kan skummer undgås`?

Med håb om kloge input! :beer:
Hr. Bergenser

Jeg har tidligere læst utallige indlæg hvor der fortælles om sværhedsgraden ved at holde så få liter i balance. Kan en opstartsfase overhoved foregå i så få liter?
Jeg har også læst at mange med de helt små nanoer skifter vand fra deres allerede indkørte akvarier, hvilket jeg jo ikke har mulighed for.
Min plan er ikke at have fisk i som sådan, måske en reje? ellers ville jeg gerne have lidt farverige koraller, nogle forslag?
Jeg er klar over at det kræver en del opmærksomhed at have så få liter, men umuligt er det vel ikke?

DymaxIQ3 hos Dansk saltvandscenter
DymaxIQ3 hos Dansk saltvandscenter
DymaxIQ3_1.jpg
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16

Re: Dymax IQ3

Indlæg af Bergenser »

så fik jeg alligevel klokket i det med opsætningen, DOH! :clap:
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

Hej Hr. Bergenser,

Tillykke med dit nye akvarie :K Ser spændende ud :y

Selvfølgelig skal det nok kunne lykkes, men som du selv er inde på, så er der mere arbejde med så få liter.
Istedet for skummer så vil jeg skifte vand. Har læst, at mange som har så få liter, gør dette

Men husk nu en MASSE billeder :W
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16

Indlæg af Bergenser »

Tror lige jeg hurtigt må tilføje at akvariet på billederne er fra Dansk saltvandscenter. Har ikke købt noget endnu :wink:
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Marco R »

Bergenser skrev:Tror lige jeg hurtigt må tilføje at akvariet på billederne er fra Dansk saltvandscenter. Har ikke købt noget endnu :wink:
Ja det har du skrevet under billederne :)

Men du skal da ud og have et, så du kan komme igang :wink:
Marco R[/center]
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16

Indlæg af Bergenser »

Jeg tænkte!
Hvad hvis der var en venlig sjæl der ville sælge 1kg fuld indkørte sten med lidt guf på og 8 liter vand. Ville man så kunne springe algefasen over og nøjes med at skifte et par liter vand om ugen?

Mvh Bergenser
Mikkel sloth
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Mikkel sloth »

Du vil ikke få så meget succes med noget, hvis du fra starten af vil prøve at springe over hvor gærdet er lavest :( (taler af bitter erfaring)
men vil dog sige at du med ugentlige vandskift, vil kunne opretholde en nogenlunde balance i vandet. Jeg ved at malawi carsten har en Motor-skummer til Nano akvarier, og han anbefaler den ihvertfald, men jeg mener ikke at det er nødvendigt/virker i så lille en balje.

Jeg mener at have læst at i så små akvarier, betyder levende sten ikke det store. (ikke tag mig på ordet)

Btw MEGA nice akvarie, køb du hellere det :D
og held og lykke med din saltvandskarriere :)
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16

Indlæg af Bergenser »

Blev lidt forvirret over dit indlæg hr. Sloth :P
Jeg opfatter det sådan, at du helst så jeg startede helt fra bunden med algefase osv.
Dog skriver du også at stenene ikke har den store betydning? jamen er det ikke derfor man får alge omblomstring til at starte med? altså netop fordi stenene skal smide overskydende affaldsstoffer? eller er der nået jeg har misforstået? Det er vel også essentielt at man har lidt sten som skal fungere som filtrering, nu når der ingen skummer er på, men kun et bette mekanisk filter.

Jeg tænker også, det akvarie jeg tog billede af der, har højst stået med saltvand i 14dage, så det er vel samme opskrift jeg beskriver ovenfor? altså vand og sten, fra indkørt akvarie?
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Marco R »

Bergenser skrev:Blev lidt forvirret over dit indlæg hr. Sloth :P
Jeg opfatter det sådan, at du helst så jeg startede helt fra bunden med algefase osv.
Dog skriver du også at stenene ikke har den store betydning? jamen er det ikke derfor man får alge omblomstring til at starte med? altså netop fordi stenene skal smide overskydende affaldsstoffer? eller er der nået jeg har misforstået? Det er vel også essentielt at man har lidt sten som skal fungere som filtrering, nu når der ingen skummer er på, men kun et bette mekanisk filter.

Jeg tænker også, det akvarie jeg tog billede af der, har højst stået med saltvand i 14dage, så det er vel samme opskrift jeg beskriver ovenfor? altså vand og sten, fra indkørt akvarie?
Hejsa,

Du kan godt købe nogle gode indkørte sten, og vil jeg måske hører, om nogle vil lave de få liter vand med et osmoseanlæg, hvis du ikke selv overvejer at investere i dette. Men du kan ikke regne med at springer algedfasen over fordi, at stenene er indkørte. De kan måske gøre den lidt kortere, hvis det endelig er :)

Og jo stenene er det vigtigste, når du ikke har en skummer og så skifte vand ofte :y

Mvh.
Marco R
Marco R[/center]
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16

Indlæg af Bergenser »

Allright, det lyder fornuftigt.
Tak for svarene :W
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Jeg ville bruge LS for at filterer lidt mellem vandskift + der bliver jo evt rester der skal filteres alligevel når kun en del af vandet udskiftes ad gangen...
LS fra en tønde eller lign kan have døde organismer som så giver algeopblomstning og en lang algefase når der kommer lys på, og som sådan vil jeg kalde det for en fordel og ikke "at springe over hvor gæret er lavest" ved at få sten fra et kørende akvarie... - jeg fik selv en lille LS med, da jeg fik nogle blå skiver på et fragmentmøde og hvis du finder nogle skiver eller polypper med sten af en god størrelse og gerne nogle lette (porøse) sten, er det da bedre end en LS der har ligget flere mdr. uden lys...

:beer:

Brug endelig RO vand til at blande med som nævnt i et andet indlæg...
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16

Indlæg af Bergenser »

Se nu begynder det at ligne noget :sneaky2:
Hvis der så er en venlig person herinde der kan undvære 0.5-1kg LS med lidt guf på, fra et indkørt akvarie, så er den jo :GO
Besvar

Tilbage til "Nano Reefs"