Jeg har længe gået med tanken om at starte saltvand. Efter mange år med ferskvand, hvor især tanganyika cichlider optog min tid, blev jeg træt af det. Jeg har altid været facineret af livet under vandet, hvilket er tiltaget i takt med timevis af læsning her på forummet.
Har nu besluttet mig for før eller siden skal jeg prøve kraft med denne vanvittige, spændende hobby.
Desværre er der dog ikke budget til det helt store koralrev, som tiden ser ud nu. Jeg er uddannet elektriker og igang med videreuddannelse til maskinmester, derfor er pengene ikke til det helt store.
Var lige en tur i Dansk saltvandscenter idag og i den forbindelse ville jeg lige vise det netop opsatte Dymax IQ3 akvarie, de har stående.
Akvariepusheren fortalte om prisen på 500kr, hvilket jo er sådan nogenlunde overkommeligt.
Jeg ved godt at jeg, inden jeg kommer igang, nok har brugt for adskillige hundrede kroner, i salt, testesæt, varmelegeme, levende sten osv.
Lyset skulle være rigtigt godt og har læst at der er mulighed for at supplere flere såkaldte "robot LED" lamper til lidt mere lyskrævende organismer.
Bag i akvariet er filteret placeret. Overløbet fordeler vandet ud over filtersvampen og pumpes retur til akvariet via en dyse, der kan retningsreguleres.
Er disse filtre noget værd, jeg tænker, er de levende sten filter nok i sig selv? kan skummer undgås`?
Med håb om kloge input!

Hr. Bergenser
Jeg har tidligere læst utallige indlæg hvor der fortælles om sværhedsgraden ved at holde så få liter i balance. Kan en opstartsfase overhoved foregå i så få liter?
Jeg har også læst at mange med de helt små nanoer skifter vand fra deres allerede indkørte akvarier, hvilket jeg jo ikke har mulighed for.
Min plan er ikke at have fisk i som sådan, måske en reje? ellers ville jeg gerne have lidt farverige koraller, nogle forslag?
Jeg er klar over at det kræver en del opmærksomhed at have så få liter, men umuligt er det vel ikke?