Akvarie i acryl (19mm)
Akvarie i acryl (19mm)
Hey folkens.
Jeg skal bruge alt den viden og info i har om 19mm acryl plader. Hvor de er billigst, hvad der er bedst og lime dem med så man ikke kan se samlingen OVERHOVEDET. Er det med acrifix eller plexi opløst i fortynder. Poleringen af kanterne når der er blevet overfræset så de er runde. Nb tager ingen chancer med varme/brænding af kanterne.
Alle links samt info modtages med kyshånd.
Ved pt om poleringen. Man pudser rundingen godt med sandpapir korn 600 og så 1200 til sidst, men hvad poler man med?
Jesper
Jeg skal bruge alt den viden og info i har om 19mm acryl plader. Hvor de er billigst, hvad der er bedst og lime dem med så man ikke kan se samlingen OVERHOVEDET. Er det med acrifix eller plexi opløst i fortynder. Poleringen af kanterne når der er blevet overfræset så de er runde. Nb tager ingen chancer med varme/brænding af kanterne.
Alle links samt info modtages med kyshånd.
Ved pt om poleringen. Man pudser rundingen godt med sandpapir korn 600 og så 1200 til sidst, men hvad poler man med?
Jesper
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
Re: Akvarie i acryl (19mm)
det lyder spænnende
jeg fik et tilbud fra schuran(tyskland) på et 360 liter (jeg vil ha mere sand)
det kom på 700 euro magen til billedet i 12mm dog kunne jeg tænke mig det uden midter stiver,kan det betale sig at bygge selv?

jeg fik et tilbud fra schuran(tyskland) på et 360 liter (jeg vil ha mere sand)
det kom på 700 euro magen til billedet i 12mm dog kunne jeg tænke mig det uden midter stiver,kan det betale sig at bygge selv?
De priser jeg pt har fået oplyst vil ligge på ca 7kg. Det er for 19mm i målene 50 høj 50 brd og 120 i længden. Målet er og lave rundinger som red sea max. Jeg skal bare have fundet ud af hvordan samlingen skal laves så den er usynlig.
- Gzus.dk
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2650 Hvidovre
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Hvidovre
- Kontakt:
Mon ikke at det bukkes ?
/Morten N
/Morten N
ikke når det er 19mm tykt og limet til en bundplade.
- nbd
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6000 Kolding
- Saltvand siden?: 1988
- Geografisk sted: Kolding
Men hvorfor akryl? Det er dyrt og bliver let ridset.
Jeg kender én god grund til akryl frem for glas: til koldt saltvand - på en tyk akrylplade dannes der ikke kondens som på glas. Dengang Esbjerg Fiskerimuseum renoverede deres akvarieafdeling, talte jeg med én af teknikerne - han havde selv lavet en del af akrylarbejdet. Dengang overvejede jeg selv koldt saltvand og derfor et akrylakvarie.
Jeg kender én god grund til akryl frem for glas: til koldt saltvand - på en tyk akrylplade dannes der ikke kondens som på glas. Dengang Esbjerg Fiskerimuseum renoverede deres akvarieafdeling, talte jeg med én af teknikerne - han havde selv lavet en del af akrylarbejdet. Dengang overvejede jeg selv koldt saltvand og derfor et akrylakvarie.
Fordi jeg vil have runde hjørne uden synlige samlinger. Det kan man få med akryl, men ikke med glas da glas er grønt set fra siden.
-
- Søstjerne
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 2200 København N
- Saltvand siden?: 2009
Nu findes der jo optisk hvidt glas som er gennemsigtigt og ikke grønt i kanterne. Vil gætte på at selv gennem akvarieudstyr vil akvarie blive billigere med det, end med acryl.
Jeg har bare et eller andet med at bygge ting selv. Vil hellere have noget stående jeg selv har gået og hygget mig med og bygge end noget jeg har købt færdigt.
- nbd
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6000 Kolding
- Saltvand siden?: 1988
- Geografisk sted: Kolding
Det er også et godt argumentjesper kristensen skrev:Jeg har bare et eller andet med at bygge ting selv. Vil hellere have noget stående jeg selv har gået og hygget mig med og bygge end noget jeg har købt færdigt.

Pa samme måde som jeg fjerner det på mit boyu nu. Med en blød engangssvamp 1 gang om ugen. Bruger aldrig magneter på mit glas. Svampen smider jeg ud efter brug.
- Gzus.dk
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 15
- Kontakt:
Det kan godt være du ikke kan bukke så tyk en acrylplade, men jeg tror nu nok at en producent eller distributør kan (http://www.rias.dk/page31.aspx).jesper kristensen skrev:ikke når det er 19mm tykt og limet til en bundplade.
Det med bundpladen forstår jeg ikke lige, men jeg ville da bukke en lang plade to steder, og så lime en bagplade og en bundplade på.
/Morten N
Hej Morten.Gzus.dk skrev:Det kan godt være du ikke kan bukke så tyk en acrylplade, men jeg tror nu nok at en producent eller distributør kan (http://www.rias.dk/page31.aspx).jesper kristensen skrev:ikke når det er 19mm tykt og limet til en bundplade.
Det med bundpladen forstår jeg ikke lige, men jeg ville da bukke en lang plade to steder, og så lime en bagplade og en bundplade på.
/Morten N
Jeg tror vedkommende der spurgte om ikke den kunne bukke hentød til om den ville bukke på midten under vand påfyldning, men er i tvivl nu. Ved skam godt pladen kan bukkes, men hvordan får jeg lige hjørne øverst når man bukker den fra start af. Det er lidt der jeg ville hen.
- Gzus.dk
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 15
- Kontakt:
Hehe, læs nu lige indlæggende rigtigtjesper kristensen skrev:
Hej Morten.
Jeg tror vedkommende der spurgte om ikke den kunne bukke hentød til om den ville bukke på midten under vand påfyldning, men er i tvivl nu. Ved skam godt pladen kan bukkes, men hvordan får jeg lige hjørne øverst når man bukker den fra start af. Det er lidt der jeg ville hen.

Det er nok derfor man bruger maskiner til at bukke med, således at man får et tryk på siderne også, så der ikke kommer den lidt grimme kant i top og bund.
Der er ikke noget man lige gør i hånden med en varmepistol

Du kan evt. skrive til http://www.acryl-onlineshop.de/ og høre hvad de skal have for den slags, evt. hele akvariet.
/Morten N
Nåå for søren. Ja ok det vil jeg lige gøre. Tak makker. Jeg er også ude efter runde hjørner øverst udvendigt, men det kan gøres med en overfræser og så polere det. Kontakter dem lige omgående.
Hallo. Jeg kan sku ikke tysk. Hmmmjesper kristensen skrev:Nåå for søren. Ja ok det vil jeg lige gøre. Tak makker. Jeg er også ude efter runde hjørner øverst udvendigt, men det kan gøres med en overfræser og så polere det. Kontakter dem lige omgående.
- Gzus.dk
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 15
- Kontakt:
De svarer også på engelsk 
/Morten N

/Morten N
Arhh ok. Nu har jeg leget med google oversæt. Enten fatter de mig ellers har jeg sendt en griner til deres frokost pause.
- Gzus.dk
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 15
- Kontakt:
Du kan bare skrive til dem på engelsk 
/Morten N

/Morten N
-
- Pudsereje
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Luxembourg
Er p.t. igang med at installere et 200 x 70 x 70 fra Schuran og har besøgt virksomheden før bestilling og efterfølgende i forbindelse med afhentning. Rundinger/buede fronter etc. "bages" i en kæmpe ovn hos dem. Iøvrigt det mest professionelle firma jeg nogensinde har haft førnøjelsen af at samarbejde med og deres akvarier er super-kvalitet !
Skal du bruge materialer så kig på http://www.vink.dk - Har selv handlet med deres søsterselskab i Belgien og begge har en webshop.
Skal du bruge materialer så kig på http://www.vink.dk - Har selv handlet med deres søsterselskab i Belgien og begge har en webshop.
Har snakket med dem og de ville ikke arbejde i det, men kunne godt skaffe pladerne. Prisen ringer han om.CarstenDK skrev:Er p.t. igang med at installere et 200 x 70 x 70 fra Schuran og har besøgt virksomheden før bestilling og efterfølgende i forbindelse med afhentning. Rundinger/buede fronter etc. "bages" i en kæmpe ovn hos dem. Iøvrigt det mest professionelle firma jeg nogensinde har haft førnøjelsen af at samarbejde med og deres akvarier er super-kvalitet !