Spørgsmål til de kloge! Del 2.
Spørgsmål til de kloge! Del 2.
Hej SF
Som i alle nok snart ved så bøvler jeg bare med at få vandet i henholdsvis sumpen og overløbet til at være stabilt! jeg kan ikk helt tro på at det er min pumpe(Deltec 5250 interval) der skulle være "fejlen" så har tænkt over en ting eller to som evt kunne være årsagen til det:
1. Kan det være fordi at udløbet(sammen model som jesper kristensen) sidder meget tæt på overløber så derfor en uens mængden vand der kommer i overløbet(tror det ikk selv rigtigt men ville spørge af aligevel)
2. at jeg absolut igen modtryk har på udgangssiden på min retur pumpe, 2 * 32mm rør med udblæsning... der kommer lidt mere ud af den ene end den anden og tænkte på om det evt står og svinger hvor meget vand der kommer ud mellem de 2 udgangsrør i akvariet. Har i modstand i form af sammenklemte rør eller anden form?
HVis jeg kører vandstanden op i overløbet så sikkerhedsrøret tager noget så er vandstanden så høj at der ikk rigtigt bliver skimmet overfalde og det går jo ikk! så jeg vil inden at jeg skære af mit sikkerheds rø bare være HELT sikker på det er den eneste udvej!
Grunden til at jeg sprøger er at jeg har set mange akvarier hvor de slet ikk bruger sikkerhedsrøret i alm drift og min retur pumpe skulle gerne være en af god kvalitet(grundfos)
Håber en eller anden kan komme med et par guldkorn i form af et godt svar:-)
På forhånd tak
MVH
Som i alle nok snart ved så bøvler jeg bare med at få vandet i henholdsvis sumpen og overløbet til at være stabilt! jeg kan ikk helt tro på at det er min pumpe(Deltec 5250 interval) der skulle være "fejlen" så har tænkt over en ting eller to som evt kunne være årsagen til det:
1. Kan det være fordi at udløbet(sammen model som jesper kristensen) sidder meget tæt på overløber så derfor en uens mængden vand der kommer i overløbet(tror det ikk selv rigtigt men ville spørge af aligevel)
2. at jeg absolut igen modtryk har på udgangssiden på min retur pumpe, 2 * 32mm rør med udblæsning... der kommer lidt mere ud af den ene end den anden og tænkte på om det evt står og svinger hvor meget vand der kommer ud mellem de 2 udgangsrør i akvariet. Har i modstand i form af sammenklemte rør eller anden form?
HVis jeg kører vandstanden op i overløbet så sikkerhedsrøret tager noget så er vandstanden så høj at der ikk rigtigt bliver skimmet overfalde og det går jo ikk! så jeg vil inden at jeg skære af mit sikkerheds rø bare være HELT sikker på det er den eneste udvej!
Grunden til at jeg sprøger er at jeg har set mange akvarier hvor de slet ikk bruger sikkerhedsrøret i alm drift og min retur pumpe skulle gerne være en af god kvalitet(grundfos)
Håber en eller anden kan komme med et par guldkorn i form af et godt svar:-)
På forhånd tak
MVH
- kenneth145
- Dragefisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4400 Kalundborg
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: kalundborg
Re: Spørgsmål til de kloge! Del 2.
prøv at blokere det ene udgangs rør. 2x 32 mm retur det er nok til en seriøst stor returpumpe. det du kan risikere er at pumpen ikke ka flytte vandet i røret og pumpen begynder at kavitere.afgangen bør altid være mindre end tilgangen.
Mvh. Kenneth boserup
nu med 500 l saltvand..
nu med 500 l saltvand..
kenneth145 skrev:prøv at blokere det ene udgangs rør. 2x 32 mm retur det er nok til en seriøst stor returpumpe. det du kan risikere er at pumpen ikke ka flytte vandet i røret og pumpen begynder at kavitere.
Ahh... ok, jamen det lyder som noget jeg vil prøve... mange tak for inputtet:-)
Jeg skriver senere eller senest imorgen om hvordan det gik:-)
MVH
- kenneth145
- Dragefisk
- Reactions:
- 16
hvad er det for en returpumpe du bruger
Mvh. Kenneth boserup
nu med 500 l saltvand..
nu med 500 l saltvand..
Så har jeg lukket det ene rø med en kuglehane:-.) er godt nok spændt men det viser sig jo først om noget tid om det har hjulpet:-)
MVH
MVH
Deltec HPL 5250 Interval maks 5800 liter i timen men kører den på ca 4000-4500 liter i timenkenneth145 skrev:hvad er det for en returpumpe du bruger
MVH
- kenneth145
- Dragefisk
- Reactions:
- 16
har du udluftet pumpen. hvor stor diameter er afgangs røret på pumpen. retur røret bør ha samme størrelse
Mvh. Kenneth boserup
nu med 500 l saltvand..
nu med 500 l saltvand..
Ja den er udluftet, ellers bliver den godt varm:-)kenneth145 skrev:har du udluftet pumpen. hvor stor diameter er afgangs røret på pumpen. retur røret bør ha samme størrelse
Udgang er 32 mm med 32 mm kuglehaner og det skrev deltec til mig var fint men jeg skulle bruge en 400mm kuglehane på suge/indgangsiden fra sumpen og det har jeg så gjort.. for der er jo 32mm gennemgang i en 40 mm kuglehane:-)
Håber godt nok spærringen af det ene rør er det der skal til, så bliver ejg godt nok en glad mand:-)
Tak fordi du gider hjælpe, hvis du en dag kommer forbi fyn og har lyst til at se baljen så giver jeg et godt glas vin eller hvad du til at drikke og lidt til ganen:-)
MVH
ØV kan allerede se den nu begynder at svinge op og ned igen! så det var ikk det der sku til:-(
MVH
MVH
Jeg har en Ekstra Deltec HPL 5250 dog uden interval men det er jo heller ikk noget jeg bruger:-) Den prøver jeg at sætte på systemet og ser om det ændre noget selvom jeg ikk tror det men så er pumpen som sådan jo udelukket:-)
MVH
MVH
- kenneth145
- Dragefisk
- Reactions:
- 16
Hvordan står dine ventiler.. på til og afgang
Mvh. Kenneth boserup
nu med 500 l saltvand..
nu med 500 l saltvand..
Jamen alle kuglehaner står fuldt åbent på nær ved hovedrøret i overløbet.. den står vel ca halvt lukket, lidt under:-)kenneth145 skrev:Hvordan står dine ventiler.. på til og afgang
MVH
- kenneth145
- Dragefisk
- Reactions:
- 16
Hvad sker der hvis du åbner helt for den og så istedet kniber på ventilen på sugesiden tættest på pumpen
Mvh. Kenneth boserup
nu med 500 l saltvand..
nu med 500 l saltvand..
Du mener at lukke helt op for hovedrøret og så lukke lidt på sugesiden til pumopen? jeg har en kuglehane lige ved indgangen.. min returpumpe sidder jo udenfor sumpen:-)kenneth145 skrev:Hvad sker der hvis du åbner helt for den og så istedet kniber på ventilen på sugesiden tættest på pumpen
Hvir det er som jeg skriver så vil jeg prøve det imorgen når jeg kommer hjem fra arbejde:-)
Men hvad skulle forskellen være? den kan jeg ikk lige greje? vil jeg så ikk bare få fyldt sumpen op med vand? vandet vil bare fise ned hurtigt og hvis jeg lukker lidt for sugesiden så vil vandet bare stige helt op i min sump? eller fatter jeg minus:-)
MVH
- kenneth145
- Dragefisk
- Reactions:
- 16
Nej for det vand pumpen flytter op i dit akv er det vand der løber ned. det er ikke fordi du skal blive ved med at køre sådan men for at se om det bliver stabilt. hvis det gør det så tror jeg der er luft i din pumpe nemlig.
du kan også knibe på afgangen af pumpen istedet eller prøve begge dele.
Mvh. Kenneth boserup
nu med 500 l saltvand..
nu med 500 l saltvand..
Ahh ok, jamen det første jeg prøver imorgen er at skifte pumpe og udlufte den og så hvis det ikk har hjulpet så prøve det du siger med at lukke heltop for hovedrøret og så lukke lidt på sugesiden og bagefter tryk siden:-)kenneth145 skrev:Nej for det vand pumpen flytter op i dit akv er det vand der løber ned. det er ikke fordi du skal blive ved med at køre sådan men for at se om det bliver stabilt. hvis det gør det så tror jeg der er luft i din pumpe nemlig.
Lyder det ikk som en god ide:-)
Tak fordi du gider tage dig tid til at hjælpe

Sov godt
MVH
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Nu er det ikke sådan at interval funktionen på pumpen er aktiveret, for så kører det jo netop "op og ned" i intervaller ?
Hej Houggård:-) nej det er gør den dog ik:-) det er slået fra:-) helt fra:-)Hougaard skrev:Nu er det ikke sådan at interval funktionen på pumpen er aktiveret, for så kører det jo netop "op og ned" i intervaller ?
MVH
Hej Kenneth.kenneth145 skrev:Nej for det vand pumpen flytter op i dit akv er det vand der løber ned. det er ikke fordi du skal blive ved med at køre sådan men for at se om det bliver stabilt. hvis det gør det så tror jeg der er luft i din pumpe nemlig.
Så har jeg idag skiftet til min anden Deltec HPl 5250 pumpe og udluftet den jeg ved ikk hvor mange gange.. og over en times tid så det er ihvertfald ikk luft der er problemet nu! men det er bare træls, den gør det stadig....... holdop jeg er ved at være træt af det! hvad pokker kan jeg ellers snart prøve?
MVH
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Kan du prøve følgende:
Luk så meget for hanen på hovedrøret at vandet ALDRIG falder til under sikkerhedsrøret - Og så så hvad der sker..
Luk så meget for hanen på hovedrøret at vandet ALDRIG falder til under sikkerhedsrøret - Og så så hvad der sker..
Hej HougaardHougaard skrev:Kan du prøve følgende:
Tak for dit svar:-) det var virkeligt rart i gider hjælpe lidt til, for jeg er ved at gå ud af mit gode skind:-)
Jeg har gjort som du lige har beskrevet faktisk for et par timer siden.. det er lidt svært at styrer for det tager pænt langt tid for den "rigtige" vandstand er faldet til "ro" eller på plads! men indtil videre lader det til den kun svinger ca 1 cm i sumpen... men så skimmer den ikk rigtigt overfladen fordi mit sikkerhedsrør står så højt.. det er meget lidt den skimmer overfladen men det er jo ligemeget lige i test forsøget jeg kører nu, det er bare for at se om effekten af sikkerhedsrøret indkobling:-)
MVH
Ps: jeg prøver imorgen at lukke mere forkugle hanen så sikkerhedsrøret tager lidt mere vand.
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
"skimmer overfladen" - det forstår jeg ikke ?
Har du et nørbillede af dit overløb ?
Ja jeg skal lige prøve om jeg kan tage et billede med mobilen:-)Hougaard skrev:"skimmer overfladen" - det forstår jeg ikke ?
jamen mener bare når sikkerhedsrøret kommer i brug så er vandstanden i overløbet så højt at der ikk rigtigt bliver skimmet eller hvad man kalder det når der kommer en hinde på overfladen:-)
er det til at forstå hvad jeg skriver nu:-)
Så er her et billede:

Gino skrev:Så er her et billede:
Her står vandstanden ca 1 cm uden akvarie overfladen
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Jamen, så er dit sikkerhedsrør jo for højt..
Ja det er det jo nok men er bare så bange for at skære af det og det så slet ikk er det der gør det osv.. ikk fordi jeg ikk tro på dig men ja er bare så uheldig for tiden.. er bange for hvis jeg korter af det og at enten det ikk hjælper ret meget eller også jeg bare får mere vand gennem og derved en del mere larm!?Hougaard skrev:Jamen, så er dit sikkerhedsrør jo for højt..
som sagt jeg kender ikk nogen der kører med vand gennem sikkerhedsrøret for at få vandstanden stabil.. så må de deltec pumper jo være noget lort!
Jeg kan ikk gennemskue om det er rigtigt hvad en skrev i en anden tråd at der ik skulle løbe ret meget vand gennem ellers kunne det være hvis hovedrøret stoppede at sikkerhedsrøretikk kunne tage vandet men det passer vel ikk helt? hvis bare altid sikkerhedsrørets kuglehane står fuldt åbent eller er jeg forkert på den?
MVH
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Der skal ikke være kuglehane på sikkerhedsrøret - der skal være frit flow (husk, at en kuglehane er et pvc mål mindre indvendigt, så i en 25mm kuglehane er der kun 20mm hul).
ok, jamen så må den pilles af en dag ved lejlighed, for det er ikk så nemt at lave om lige nu:-) men det er jo ikk det der gør det:-)Hougaard skrev:Der skal ikke være kuglehane på sikkerhedsrøret - der skal være frit flow (husk, at en kuglehane er et pvc mål mindre indvendigt, så i en 25mm kuglehane er der kun 20mm hul).