Ciliaris og passer kejser sammen
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: 5500 middelfart
Ciliaris og passer kejser sammen
Jamen som over skriften lyder hva er jeres mening om og prøve og sætte de 2 kejsere sammen. Er det muligt eller helt umuligt. De skulle så sættes i samtidig i juvinile str. Kender i nogen som har prøvet og evt kender historien hvordan det er gået bagefter. Så meld ind 

- Flemming
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4320 Lejre
- Saltvand siden?: 2000
- Geografisk sted: Lejre/ Sjælland
Re: Ciliaris og passer kejser sammen
Jeg havde svært ved at forstå dit spørgsmål i første omgang, men efter at have tænkt lidt
...så kom jeg frem til følgende:
Kan Holacanthus passer og Holacanthus ciliaris gå sammen.
Jeg har ikke selv svaret.

Kan Holacanthus passer og Holacanthus ciliaris gå sammen.
Jeg har ikke selv svaret.
Hilsen
Flemming
Flemming
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 19
Det var lige præsis det jeg spurgte om 

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Hvorfor skulle de ikke kunne det??
De kommer jo fra hvert sit sted, og ligner ikke hinanden
De kommer jo fra hvert sit sted, og ligner ikke hinanden
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 19
Carsen :det er selvfølgelig rigtigt nok ,mente bare at når det er samme art at der ville blive ballade
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Det er da bestemt ikke samme art, men samme slægt.
Der plejer ikke at være de store problemer blot ikke de ligner hinanden for meget
Der plejer ikke at være de store problemer blot ikke de ligner hinanden for meget
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 19
Okay Carsten det er bare super tak for svar
-
- Foxface
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 6000 Kolding
- Saltvand siden?: 2009
De kan gå sammen, men det er 30/70 imod dig for hvordan det kommer til at gå. Du er langt fra den første der tænker på at sætte kongen og dronningen i samme balje
(populær navne for disse to)
Kongen (Holacanthus passer) kan være en ekstrem dominerende fisk (tænk bl.a. sohal), og dronningen (Holacanthus ciliaris) er ikke meget bedre...
Skal du dog prøve, er det vigtigt ikke at anskaffe begge fisk i samme cyklus af farvningen, da de kan være EKSTREMT aggrassive over for hinanden som ung fisk i denne periode. Sagt på en anden måde, der skal være en hvis størrelses forskel imellem de to.
Den "nemmeste" art af de store kejsere til at have flere er, er Pomacanthus.

Kongen (Holacanthus passer) kan være en ekstrem dominerende fisk (tænk bl.a. sohal), og dronningen (Holacanthus ciliaris) er ikke meget bedre...
Skal du dog prøve, er det vigtigt ikke at anskaffe begge fisk i samme cyklus af farvningen, da de kan være EKSTREMT aggrassive over for hinanden som ung fisk i denne periode. Sagt på en anden måde, der skal være en hvis størrelses forskel imellem de to.
- Birkefeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Silkeborg
Jeg har selv læst meget på Reefcentral mht. at sætte de forskellige store kejsere sammen, da det er en drøm der ulmer i mig. Ang. Ciliaris og Passer så er der delte meninger om det er fornuftigt at holde dem sammen. Der er en del der taler positivt for det, men det er bare svært at finde nogen med succes over flere år (+3år). Så de 30% chance for succes som Lohse nævner er nok ikke helt ved siden af. Hvis du prøver så husk at melde tilbage med dine erfaringer, det er altid spændende at høre om folk med kejsere 

Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6
Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Demstrup
Her mener du så ikke "art" men "slægt" eller "genus".Lohse skrev:...
Eks. for Holacanthus ciliaris:
Familien er Pomacanthidae
Slægten er Holacanthus
Arten er ciliaris
/Kim
-
- Foxface
- Reactions:
- 15
ha ha ha ha 
Beklager min fejl Nolan

Beklager min fejl Nolan

- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Demstrup
Det er skam okLohse skrev:ha ha ha ha
Beklager min fejl Nolan

Hvis man sætter sig lidt ind i taxonomien, kan man faktisk antage en del om de forskellige arter.
Ofte er der mange ting, som er generelle under de enkelte familier eller slægter.
/Kim
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Geografisk sted: middelfart
Dejligt med alle de svar, bare lige for og sætte forvirringen på plads så er det bare mig der havde lånt min store brors log ind. Havde lidt problemer med min egen, så lånte lige hans da jeg var på besøg hos ham, nå men birkefeldt jeg har også læst rigtig mange tråde på forskellige andre udenlandske forums, og må sige det har kun gjort forvirringen værre da der er rigtig mange delte meninger omkring det og holde de 2 sammen. Nogen holder på at det ender med at den ene slår den anden ihjel, og så er der alligevel en del der har og holder disse 2 sammen, men ja det svære hvis man kan sige det skulle være når de har været i akvariet i et godt stykke tid så skulle den ende i terroitiale kampe, men det er vel mere eller mindre det samme med hvilken som helst af de lidt mere dominerene kejsere. Men tror så også på at hvis man har en del forskellige kejsere sammen vil der ikke opstå de helt store kampe om og bestemme, tror straks det er værre hvis man kun holder et par stykker sammen så vil det som du lidt er inde på ende galt efter nogen år da en af dem vil have akvariet helt for sig selv og slå de andre beboer ihjel
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Hej lohse hvor får du de 30/70 fra, kender du nogen der har prøvet eller er det også bare hva du kan læse dig til. Dette er ikke ment forkertLohse skrev:De kan gå sammen, men det er 30/70 imod dig for hvordan det kommer til at gå. Du er langt fra den første der tænker på at sætte kongen og dronningen i samme balje(populær navne for disse to)

-
- Foxface
- Reactions:
- 15
Uanset hvad ens holdning er, om den er baseret på egen erfaring, diverse fora eller bøger (en kombination for mit eget vedkommende, dog med en overvægt i bøger om kejsere af især Scott W. Michael som jeg regner for en af de førende inde for Kejsere), så kan ingen erfaring eller viden ændre på at kejsere kan skifte personlighed fra den ene dag til den anden. Mine 30/70% i forhold til de to, er baseret på at begge kan være blandt de mest aggrassive ungfisk overhovedet og især passer har et rygte for at få "hjerneblødninger", ofte i løbet af de første par år efter den er udfarvet.
I sidste ende er det jo egentlig op til en selv om man vil tag chancen og udfordringen, jeg valgte dem personligt begge fra, da der var andre kejsere jeg hellere vil have og som jeg helst ikke så fik en røvfuld 5 gange om dagen
I sidste ende er det jo egentlig op til en selv om man vil tag chancen og udfordringen, jeg valgte dem personligt begge fra, da der var andre kejsere jeg hellere vil have og som jeg helst ikke så fik en røvfuld 5 gange om dagen

-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Jeg er også rigtig glad for og høre din mening, og tror da bestemt også at de 30/70 lyder meget rimeligt passer jo nogen lunde med og prøve 2 kiruger sammen indefor samme art og det kan også både ende galt og godt. Og det med at kejsere kan få en hjerne blødning så tror jeg mere eller mindre at det kan fore komme hos næsten alle de lidt store kejsere, men tror du ikke man kan holde denne trælse hændelse lidt på porten hvis man holder flere slags sammen altså hellere 7 stk end 3 stk. Syntes at der er flere som har skrevet det kan holde de terroiale gener væk. Jamen dejlit og høre om folks meninger personligt så tror jeg ikke jeg tager chancen og prøver, har tidligere prøvet 2 kiruger der ikke kunne sammen, og den gang lovede jeg mig selv at sådanne historier skulle jeg ikke prøve igen. Men det kunne nu stadig være spændende og høre fra folk hvis de kender nogen som har prøvet.Lohse skrev:Uanset hvad ens holdning er, om den er baseret på egen erfaring, diverse fora eller bøger (en kombination for mit eget vedkommende, dog med en overvægt i bøger om kejsere af især Scott W. Michael som jeg regner for en af de førende inde for Kejsere), så kan ingen erfaring eller viden ændre på at kejsere kan skifte personlighed fra den ene dag til den anden. Mine 30/70% i forhold til de to, er baseret på at begge kan være blandt de mest aggrassive ungfisk overhovedet og især passer har et rygte for at få "hjerneblødninger", ofte i løbet af de første par år efter den er udfarvet.
Lohse det med at de skulle gå amok er det ikke først når de næsten er fuld voksen str mæssigt +20 cm. Hva fisk har du planlagt til dit kommende setup syntes da, at have læst på et tidspunt at passer (Kongen) var en af dem
-
- Foxface
- Reactions:
- 15
Med hensyn til aggrassivitet hos kejsere, så er der visse af dem som har en langt større generel aggrasivitet som ungfisk, typisk fra omkring de 5-6cm og up til hvor den voksende farve er mest dominerende, dette skyldtes at mange kejsere ligner hinanden utroligt meget både i mønstre og farve i denne periode og dette starter den territorielle kamp imellem disse. Derfor anbefaler man også at de fisk man indføre er af forskellig størrelse (sagt mere korrekt måske, at den ene fisk er så langt henne i udfarvningen at den ikke minder for meget om den anden).Thue skrev: Lohse det med at de skulle gå amok er det ikke først når de næsten er fuld voksen str mæssigt +20 cm. Hva fisk har du planlagt til dit kommende setup syntes da, at have læst på et tidspunt at passer (Kongen) var en af dem
Der skal slet ikke herske nogen tvivl om at dem der har størst success med at holde mere end en kejsere er dem der har flere, typisk 5 eller 6. Det er netop som jeg har skrevet tidligere, og som du selv gør, for at mindske muligheden for at danne decideret terrotorie for den enkelte fisk og for at minimere aggrationer over for en enkelt fisk. Sagt på den rette måde, fordele tæskene imellem flere fisk. Men det er tabu for mange, for 5 eller 6 fisk der kan blive 25-35cm eller mere i samme balje og typisk i 400-700L er ikke populært.
Mht. til de fisk jeg skal have i mit setup så er der stadig mange overvejelser jeg roder med, og jeg er slet ikke sikker på jeg ender med at opgive den, for den skal nok starte en debat