Pellet og Caulerpa alger ?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Pellet og Caulerpa alger ?

Indlæg af apfolmer »

Jeg har fået en teori (igen) :smart:

Er det en fuldstændig umulig teori/tanke at hvis man kører med Caulerpa (eller andre alger) i sin sump, og senere hen sætter pellets reactor på systemet, så vil der teoretisk ikek være nok næring i vandet, til at føde Caulerpa, som så langsomt vil dø, og med forhøjet Nitrat værdi til følge ?

syntes ikek umiddelbart mine Caulerpa alger gror, men ved nærmere eftersyn for 5 min siden, kunne jeg konstatere at nogle af bladene er brunlige og enkelte blade er døde, og at der ved eftertanke, faktisk ikke er høstet af dem de sidste par måneder, men der er alligevel nok samlet set, færre Caulerpe alger i sumpen nu, efter Pellets er kommet til ...

Bare en teori/tanke...

Er dette en korrekt antagelse ??
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Pellet og Caulerpa alger ?

Indlæg af nbd »

Din antagelse er korrekt - i hvert fald i teorien. Koncentrationerne af fosfat og nitrat afhænger af en række parametre. For nitrats vedkommende afhænger det bl.a. bakteriernes denitrifikation (pellets er "fodrer" for disse bakterier). Tænk på det som dynamiske ligevægte - der tilføres hele tiden næring og der fjernes hele tiden lidt. Pellets er designet til at stimulere denitrificerende bakterier. Ligevægten forskydes derved mod mindre nitrat.
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Re: Pellet og Caulerpa alger ?

Indlæg af apfolmer »

så derfor er det nok fornuftigt nok at jeg idag har ryddet sumpen for Caulerpa alger.. og ser hvad de næste par uger bringer ??
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"