Har hørt røgter om at det skulle være muligt at få en dansk østers til at trives i en "almindelig" saltvandsbalje.
Og hvad med 3-piggede hundestejler?
Nogen der har erfaringer på disse områder?
Hilsen Bjørn Heeger Jensen. Lægelige råd gives: send PB til mig Boyu 128 L RSM 250 m. LED og Deltec MC500 Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne...
Kan ikke melde tilbage om østeren - men 3 pigget hundestejle har jeg fanget mange gange i MEGET varmt sommervand i små pools (uden vand der bliver skiftet hvis forståes) ved Limfjorden - så det tror jeg helt sikkert er muligt.
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Da en østers lever af plankton, bliver det meget svært at holde den i live i et akvarie. Grunden til at vi kan holde nogle typer af tropiske muslinger, er at de primært kan leve af lys, når de når en vis størrelse.
Stefan skrev:Da en østers lever af plankton, bliver det meget svært at holde den i live i et akvarie. Grunden til at vi kan holde nogle typer af tropiske muslinger, er at de primært kan leve af lys, når de når en vis størrelse.
God pointe
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Stefan skrev:Da en østers lever af plankton, bliver det meget svært at holde den i live i et akvarie. Grunden til at vi kan holde nogle typer af tropiske muslinger, er at de primært kan leve af lys, når de når en vis størrelse.
det er delvist korrekt, med mindre man sørger for at tilfører plankton af forskellig slags til vandet
men jeg tror at problemet med temperaturen bliver større, evt osse saliniteten
Mvh. Brian Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand og sikke stille der blev i det lille hjem *GG* Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
det er delvist korrekt, med mindre man sørger for at tilfører plankton af forskellig slags til vandet
men jeg tror at problemet med temperaturen bliver større, evt osse saliniteten
Hvorfor skulle saliniteten blive et problem?
Østers lever da også i "rigtigt" havvand (32 promile)
Til alle.
Man kunne måske konstuere et koldt-saltvands-akvarium med mulighed for østers og hundestejler fra den danske fauna?
Hilsen Bjørn Heeger Jensen. Lægelige råd gives: send PB til mig Boyu 128 L RSM 250 m. LED og Deltec MC500 Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne...
bhjensen skrev:Til alle.
Man kunne måske konstuere et koldt-saltvands-akvarium med mulighed for østers og hundestejler fra den danske fauna?
Det kan man sagtens.
Der findes masser af fisk, anamoner og endda også enkelte koraller i danske farvande.
Og hvis noget vokser ud af akvariet, så tager man bare på stranden og lukker dem ud igen.
der findes ikke koraller i de danske farvande. der er fundet gamle "lig" af bl.a. hjernekoraller.
der findes til gengæld en hel del søanemoner, søpunge mm.
hvis man skulle få interesse, så tag et smut til Kerteminde på fyn i Fjord&Bælt centeret
Benjaminkn skrev:der findes ikke koraller i de danske farvande. der er fundet gamle "lig" af bl.a. hjernekoraller.
hvis man skulle få interesse, så tag et smut til Kerteminde på fyn i Fjord&Bælt centeret
Hvad er det der er på det sidste billede på dette link?
Benjaminkn skrev:der findes ikke koraller i de danske farvande. der er fundet gamle "lig" af bl.a. hjernekoraller.
Arh, den holder ikke helt. Der er ikke mange, men der findes faktisk Madrepora oculata(vokser bl.a. i skagerak) samt Lophelia pertusa og Caryophyllia sp. - alle tre er stenkoraller. Nogle af dem vokser ikke direkte i dansk farvand, men langs svenske og norske kyst. De vokser typisk på ret dybt vand(+60 m) og det er nok derfor man ikke lige falder over dem.
Hvad er det der er på det sidste billede på dette link?
Tak skal du have.
Hvor fandt du ud af det henne??
Jeg har en bog med den slags fra europæriske farvande, men jeg kan selvfølgelig ikke lige finde den(tror den er i kælderen)
søvnig skrev:Tak skal du have.
Jeg har en bog med den slags fra europæriske farvande, men jeg kan selvfølgelig ikke lige finde den(tror den er i kælderen)
VH
Søvnig
Kommer fra Sæby og kunne bare huske de blev kaldt dødemandshånd, har været på Hirsholmen hundredvis af gange og har fisket deromkring ligeså meget.
VH
Søvnig
Kommer fra Sæby og kunne bare huske de blev kaldt dødemandshånd, har været på Hirsholmen hundredvis af gange og har fisket deromkring ligeså meget.
Mente også at den blev kaldt dødemandshånd, men det gør lobophytum jo også.
Har flere gange trawlet øst for hirsholmene (og revet). Det er et af de mere spændene steder at fiske og fyldt med taskekrabber.
VH
Søvnig
Har flere gange trawlet øst for hirsholmene (og revet). Det er et af de mere spændene steder at fiske og fyldt med taskekrabber.
VH
Søvnig
De er også i samme familie Alcyniidae..
Men ja, vi plejede at hente torsk og ål ved holmene, bare til husbehov.. Om sommeren er præstebugten på øen, helt seriøst danmarks bedste sted! Hvis københavnerne fandt ud af det, kunne man tjene kassen
VH
Søvnig
VH
Søvnig
De er også i samme familie Alcyniidae..
Men ja, vi plejede at hente torsk og ål ved holmene, bare til husbehov.. Om sommeren er præstebugten på øen, helt seriøst danmarks bedste sted! Hvis københavnerne fandt ud af det, kunne man tjene kassen
Nu er jeg ikke lokal, men fra Fanø, men tror da lige jeg skal tjekke præstebugten ud til sommer
søvnig skrev:
Nu er jeg ikke lokal, men fra Fanø, men tror da lige jeg skal tjekke præstebugten ud til sommer
VH
Søvnig
Ja, lige grillen med, lidt fisk og en god Chardonnay
Præstebugten er det lille stykke(150m) sandstrand, der ligger over mod Græsholm. Vandet mellem Græsholm og Hirsholm er ikke dybere end man sagtens kan gå, så sejler I der over så skal i sønder om Hirsholm. Ellers er det bare at gå ind i havnen..