Hjæp til valg af rigtig rense væske?
Hjæp til valg af rigtig rense væske?
Hej SF
Jeg står nu og skal til at afkalke min Deltec HPL 5250 pumpe og dette er hvad deltec skriver jeg skal gøre og bruge:
To clean the pump simply block the suction pipe with the cap that is supplied and fill the pump with Ezyclean solution or with kettle descaler. This should then be left for a couple of hours to dissolve any calcium deposits or snail shells.
Rinse the pump out thoroughly and refit into the system.
Det afkalkningsmiddel de snakker om, er det bare eddikesyre? men hvorkraftigt skal blandingen være?
På forhånd tak
MVH
Jeg står nu og skal til at afkalke min Deltec HPL 5250 pumpe og dette er hvad deltec skriver jeg skal gøre og bruge:
To clean the pump simply block the suction pipe with the cap that is supplied and fill the pump with Ezyclean solution or with kettle descaler. This should then be left for a couple of hours to dissolve any calcium deposits or snail shells.
Rinse the pump out thoroughly and refit into the system.
Det afkalkningsmiddel de snakker om, er det bare eddikesyre? men hvorkraftigt skal blandingen være?
På forhånd tak
MVH
- skod
- Dragefisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9440 Aabybro
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Birkelse, Aabybro
- Kontakt:
Re: Hjæp til valg af rigtig rense væske?
ren eddike er sagen. Jeg bruger det ufortyndet.
Mvh. Gert Skjølstrup
Læs mere på min blok: http://www.gteck.dk/#home
Læs mere på min blok: http://www.gteck.dk/#home
Ok.. kan ALLE dele tåle det i sådan en pumpe? lejer? kul? pakninger osv osv?
MVH
MVH
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2990 Nivå
- Saltvand siden?: 2006
Har lige givet min HLP 4040 en ren eddike tur!
2 timer fyldt med ren eddike, og trylle-rylle. Ren pumpe! Jeg lod den bare tømme en halv spandfuld vand for at skylle den igennem.
2 timer fyldt med ren eddike, og trylle-rylle. Ren pumpe! Jeg lod den bare tømme en halv spandfuld vand for at skylle den igennem.
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic[/center]
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Pakninger - Ja.Gino skrev:Ok.. kan ALLE dele tåle det i sådan en pumpe? lejer? kul? pakninger osv osv?
MVH
Resten kommer ikke i kontakt med vand - Kun plastik-rotoren

[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
- Johnny
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 3760 Gudhjem
- Geografisk sted: Bornholm
den skal ikke skilles totalt
Hilsen Johnny
630l inbygget woha balje
630l inbygget woha balje
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Den skal have sine blændede Unioner på, som den blev leveret med. Der skal INTET skrues af den under en rensning 

[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Jo hele baghuset bliver ogs fyldt med vand?? du udlufter den jo med den bagerste skrue?Han$en skrev:Pakninger - Ja.Gino skrev:Ok.. kan ALLE dele tåle det i sådan en pumpe? lejer? kul? pakninger osv osv?
MVH
Resten kommer ikke i kontakt med vand - Kun plastik-rotoren
Hvad procent er jeres eddikesyre?
MVH
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Ja, huset fyldes. Men der er ingen lejer eller kul i kontakt med vand. Det er i hvert fald sådan jeg er orienteret.Gino skrev:Jo hele baghuset bliver ogs fyldt med vand?? du udlufter den jo med den bagerste skrue?
MVH
Men uanset hvad, den kan sagtens tåle det - Eddike bruges bla i VSV

[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Den er jeg med på men der er vand i pumpoe huset i min ihverfald:-)Han$en skrev:Den skal have sine blændede Unioner på, som den blev leveret med. Der skal INTET skrues af den under en rensning
MVH
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Pil fra, tøm for vand, sæt propper på og fyld op med Eddike.. 2 timer senere skulle den være blødt op. Det var minGino skrev:Den er jeg med på men der er vand i pumpoe huset i min ihverfald:-)Han$en skrev:Den skal have sine blændede Unioner på, som den blev leveret med. Der skal INTET skrues af den under en rensning
MVH

[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Nogen der kan hjælpe her igen?
Jeg har bare sat kuglehaner på i 32mm... skulle de have været større? læs sidste halvdel?
All models of HLP should be installed with a shut off valve either side of the pump to allow bleeding of the pump and to allow isolation for removal and cleaning.
Shut off valves should be sized so that the bore of the valve is the same as the outlet/inlet of the pump which generally means one size bigger.
MVH
Jeg har bare sat kuglehaner på i 32mm... skulle de have været større? læs sidste halvdel?
All models of HLP should be installed with a shut off valve either side of the pump to allow bleeding of the pump and to allow isolation for removal and cleaning.
Shut off valves should be sized so that the bore of the valve is the same as the outlet/inlet of the pump which generally means one size bigger.
MVH
Har lige haft en længere dialog med deltec via mail:-) og jo der er vand i det bagerste af pumpehuset også.. du ved der hvor der sidder en skrue bagest.. der er der den skal udluftes så pumpen ikk bliver varm eller larmer!?Han$en skrev:Ja, huset fyldes. Men der er ingen lejer eller kul i kontakt med vand. Det er i hvert fald sådan jeg er orienteret.Gino skrev:Jo hele baghuset bliver ogs fyldt med vand?? du udlufter den jo med den bagerste skrue?
MVH
Men uanset hvad, den kan sagtens tåle det - Eddike bruges bla i VSVJeg bruger 1L flasken fra Fakta til 8,- mener jeg den koster. Virker fremragende.
Hvordan udlufter du ellers din?
Jeg vil prøve dit råd:-)
MVH
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Jeg skrev ikke at der ikke var vand der - Jeg skrev at kul og lejer ikke er i forbindelse med vandGino skrev:Har lige haft en længere dialog med deltec via mail:-) og jo der er vand i det bagerste af pumpehuset også.. du ved der hvor der sidder en skrue bagest.. der er der den skal udluftes så pumpen ikk bliver varm eller larmer!?
Hvordan udlufter du ellers din?
Jeg vil prøve dit råd:-)
MVH

Den med kuglehanerne - Man bruger et nummer større for ikke at skabe unødvendig modstand i pumpen. Det værste der kan ske ved det, er blot at flowet bliver en smule nedsat. Læs, en smule

[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Ok, jamen jeg lader det bare være så:-) men sp sku der have været 40mm kugle haner på hvis det var?
kører du bare med 32 mm haner?
kører du bare med 32 mm haner?
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Ja, min får en 32mm på begge sider, så må den sgu arbejde lidt for at få vand ind.. På tryksiden montere jeg så 32 -> 25mm reduktioner på, for ikke at skabe ekstra modstand der også 

[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
32 til 25 mm? nu er jeg ikk med? skulle den ikk være større?Han$en skrev:Ja, min får en 32mm på begge sider, så må den sgu arbejde lidt for at få vand ind.. På tryksiden montere jeg så 32 -> 25mm reduktioner på, for ikke at skabe ekstra modstand der også
MVH
bruger du så 3 kuglehaner? sætter du en inde i akvariet også?
Ahh nu er jeg med på det ene af dem.. de skal kun kører 25 mm på tryksiden... der kører min 32:-)
er det eddike eller eddikesyre man skal bruge?
MVH
MVH
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Pas nu rigtig på, at øge modstanden på sugesiden er den sikreste måde at ødelægge Deltec pumper. Der er ødelagt rigtigt mange pumper på den konto..Han$en skrev:Ja, min får en 32mm på begge sider, så må den sgu arbejde lidt for at få vand ind.. På tryksiden montere jeg så 32 -> 25mm reduktioner på, for ikke at skabe ekstra modstand der også
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 8800 Viborg
- Saltvand siden?: 2010
Ren eddike burde være fint, det løsner da i hvert fald kalk på mit badeværelseGino skrev:er det eddike eller eddikesyre man skal bruge?
MVH

Mener du ikk en 32mm kuglehane både på suge og tryk siden er fint eller??Hougaard skrev:Pas nu rigtig på, at øge modstanden på sugesiden er den sikreste måde at ødelægge Deltec pumper. Der er ødelagt rigtigt mange pumper på den konto..Han$en skrev:Ja, min får en 32mm på begge sider, så må den sgu arbejde lidt for at få vand ind.. På tryksiden montere jeg så 32 -> 25mm reduktioner på, for ikke at skabe ekstra modstand der også
Ok, jeg prøver med eddike så:-)lukeren skrev:Ren eddike burde være fint, det løsner da i hvert fald kalk på mit badeværelseGino skrev:er det eddike eller eddikesyre man skal bruge?
MVH
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
En 32mm kuglehane er kun 25mm indeni, jeg har hørt om Deltec pumper der blev for varme blot fordi der var et 90 graders knæk på sugesiden..Gino skrev:Mener du ikk en 32mm kuglehane både på suge og tryk siden er fint eller??
HejHougaard skrev:En 32mm kuglehane er kun 25mm indeni, jeg har hørt om Deltec pumper der blev for varme blot fordi der var et 90 graders knæk på sugesiden..Gino skrev:Mener du ikk en 32mm kuglehane både på suge og tryk siden er fint eller??
Har nu fået svar fra Deltec og de siger de intet problem er:-) så jeg lader det bare være:-)
Dette er hvad de svarede:
32 mm is ok fort he HLP 5250 since the inner diameter of the ball valve is smaller than 32 mm you can use a 40 mm valve with a reducer 40/32 on either side but only for the suction side. However for the 5250 it is not vitally important
MVH
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Hvis det ikke er "vitally important" - hvor vigtigt er så 

ja det ved jeg heller ikk:-)Hougaard skrev:Hvis det ikke er "vitally important" - hvor vigtigt er så
MEn er vi ikk enige om han skriver den sagtens kan kører med 32 kuglehane?
Mvh
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Men samtidigt skriver han jo også at du bør gøre det med en 40mm (og så blot reduceringer i begge ender til 32mm)..
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Det er den størrelse pumpen har kørt med før jeg overtog den, og har set flere steder på andre Fora's at den køres med samme størrelse. Så det burde gåHougaard skrev:Pas nu rigtig på, at øge modstanden på sugesiden er den sikreste måde at ødelægge Deltec pumper. Der er ødelagt rigtigt mange pumper på den konto..

[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200