Tankgennemførringshul 43 men bores med 45 mm?
Tankgennemførringshul 43 men bores med 45 mm?
Hej SF
Ville hører om det er helt tosset at bore med et 45 mm bor til 43 mm gennemførring.? det er ikk så godt vel?
Det er fra sumpen til min Deltec HPL5250
På forhånd tak
MVH
Ville hører om det er helt tosset at bore med et 45 mm bor til 43 mm gennemførring.? det er ikk så godt vel?
Det er fra sumpen til min Deltec HPL5250
På forhånd tak
MVH
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 5210 Odense NV
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Fyn
Re: Tankgennemførringshul 43 men bores med 45 mm?
jo det ville være fint nok... PÅ pvc gennemførrings delen er der en bred karm rundt om selve røret!
Vandet kommer ikke igennem, husk et lille lag vaseline eller andet imellen karmen på gennemførringen og akvarie bunden inde i akvariet... absolut ikke nødvendigt men det lukker bare bedre på den måde, syntes jeg!
Vandet kommer ikke igennem, husk et lille lag vaseline eller andet imellen karmen på gennemførringen og akvarie bunden inde i akvariet... absolut ikke nødvendigt men det lukker bare bedre på den måde, syntes jeg!
retro baljen 2023: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=96905
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2990 Nivå
- Saltvand siden?: 2006
45mm hul er det fx Tropeakvarier også laver til den størrelse gennemføring.
Som Anders her over er inde på. På gennemføringen er der en gummipakning, og en hvid Acryl / PVC skive (ved ikke helt hvad den er af). Jeg plejer at bruge den sorte gummipakning inde i akvariet, og den hvide udvendigt. På den hvide lægger jeg så lige en lille tynd pølse akvariesilicone, så den holder 100% tæt. Formentlig ville der aldrig komme vand ned til den grundet den sorte gummipakning, men hellere være 100% sikker
Som Anders her over er inde på. På gennemføringen er der en gummipakning, og en hvid Acryl / PVC skive (ved ikke helt hvad den er af). Jeg plejer at bruge den sorte gummipakning inde i akvariet, og den hvide udvendigt. På den hvide lægger jeg så lige en lille tynd pølse akvariesilicone, så den holder 100% tæt. Formentlig ville der aldrig komme vand ned til den grundet den sorte gummipakning, men hellere være 100% sikker

[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic[/center]
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Hej Gutter:-)
Super, tak for jeres svar:-)
Det bliver så boret med et 45 mm bord:-)
Jeg satte igår i hovedakvariet de 3 tankgennemførringer i men sort akvarie silicone på begge pakninger (bode den sorte og hvide) men hold op det var kun den ene jeg kunne holde sådan rigtigt med en tant.. overløbet er simpelhen for lille men prøvede med lidt værktøj og det blev da til sidst spændt rimeligt men er lidt i tvvil om hvor emget det skal spændes når det er plast og glas!? er jeres gennemførringer voldspændt eller ?
Alternativ er at jeg skal skærer overløbet ned og lime op igen når jeg har lavet tankgennemførringer?
MVH
Super, tak for jeres svar:-)
Det bliver så boret med et 45 mm bord:-)
Jeg satte igår i hovedakvariet de 3 tankgennemførringer i men sort akvarie silicone på begge pakninger (bode den sorte og hvide) men hold op det var kun den ene jeg kunne holde sådan rigtigt med en tant.. overløbet er simpelhen for lille men prøvede med lidt værktøj og det blev da til sidst spændt rimeligt men er lidt i tvvil om hvor emget det skal spændes når det er plast og glas!? er jeres gennemførringer voldspændt eller ?
Alternativ er at jeg skal skærer overløbet ned og lime op igen når jeg har lavet tankgennemførringer?
MVH
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Jeg ved godt mange vil sige noget andet nu - Men mine egne er kun fingerspændt. Jeg strammer alt det jeg kan med fingrene, og mere bliver der ikke gjort ved det. 
Jeg har endnu ikke oplevet utæthed. Siliconen går jo ind og forsegler når den tørre op også.

Jeg har endnu ikke oplevet utæthed. Siliconen går jo ind og forsegler når den tørre op også.
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Ok, jamen så burde mit være nok men det eneste store minus er jeg syntes mit akvarie silicone opførte sig lidt sjovt! det er lige købt og han fik det lige hjem i butiiken dagen jeg var det så tror ikk det er forældet men når jeg spændte det drejede det bare rundt til en pølse til siden.. det var lidt træls.. og det var da akvastabils:-)
Den fitting du skruer på tankgennemførringen smider du bar pakningtape på den der? har jeg bare gjort?
MVH
Den fitting du skruer på tankgennemførringen smider du bar pakningtape på den der? har jeg bare gjort?
MVH
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Nej, tilføjer intet andet end en lille smule silicone på den hvide af skiverne 

[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Saltvand siden?: 2007
- Kontakt:
Almindelige gennemføringer er ikke lavet til at skulle bruges sammen med silikone eller andet, de skal bare strammes og bør herefter være tætte. Jeg strammer altid lige efter med en tang, men de skal ikke voldspændes! Har aldrig oplevet en eneste dråbe vand fra en gennemføring på denne måde. Jeg har derimod hørt om flere med utætte gennemføringer, fordi de har brugt silikone.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8000 Århus C
Jeg vil heller ikke anbefale silikone. Som Stefan nævner er gennemføringerne designet til at fungere uden silikone!
Tror heller ikke silikonen vil stoppe alverden hvis der først kommer vand igennem, for kommer der vand igennem er den ganske simpelt ikke monteret korrekt!
Tror heller ikke silikonen vil stoppe alverden hvis der først kommer vand igennem, for kommer der vand igennem er den ganske simpelt ikke monteret korrekt!
Ok, jamen jeg må bare fylde mit overløb lidt senere idag og se om det er tæt:-)
MVH
MVH
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4700 Næstved
- Geografisk sted: Næstved
jeg ville heller ikke bruge silicone.. har monteret gennemføringer i en del akvarier afterhånden og ingen har været utætte. plejer at spænde dem i hånden oig så lige en lille smugle med en tang.
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
jeg har aldrig brugt silikone eller andet, jeg har altid kun finger spændt dem, selve gummi pakningen har lige fået et tyndt lag mad olie, og så er det finger spændt.. de har altid holdt tæt på samtlige akvarier.. ingen grund til at svine det til med silikone og andet pjat, som bliver en pain in the ass, hvis det skla fjernes igen.
og de gange jeg har hørt om akvarie gennemføringer der er utætte, har det altid været fordi der har været brugt silikone, på den ene eller anden måde. og at lægge silikone på undersiden, vil ikke hjælpe noget! det er designet til at holde tæt, uden brug af andet!
og de gange jeg har hørt om akvarie gennemføringer der er utætte, har det altid været fordi der har været brugt silikone, på den ene eller anden måde. og at lægge silikone på undersiden, vil ikke hjælpe noget! det er designet til at holde tæt, uden brug af andet!
-
- Foxface
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 5874 Hesselager
- Saltvand siden?: 2010
Jeg har lavet flere 100 gennemføringer undervand på både og kunne ALDRIG finde på at montere noget uden silicone/sikaflex... Sidstnævnte skal dog under ingen omstændigheder bruges akvarier.
Siliconen vil sætte sig i evt. ujænheder og tætne, man kan så diskutere hvorvidt der er ujævnheder i glasbunden på akvariet og dermed nødvendigheden.
Mine gennemføringer er svinet til med silicone og jeg har temmelig svært ved at se, at det skulle være det der ville give problemer.!
Silicone er godt, meget silicone er meget godt
Siliconen vil sætte sig i evt. ujænheder og tætne, man kan så diskutere hvorvidt der er ujævnheder i glasbunden på akvariet og dermed nødvendigheden.
Mine gennemføringer er svinet til med silicone og jeg har temmelig svært ved at se, at det skulle være det der ville give problemer.!
Silicone er godt, meget silicone er meget godt

Med venlig hilsen
Kenneth
Jeg startede med ingenting og har da det meste endnu.!!
Kenneth
Jeg startede med ingenting og har da det meste endnu.!!
Hej
Der er godt nok en del forskellige meninger men jeg har brugt silicone og får tjekket her en af dagene om det er tæt:-)
Nøj hvor jeg glæder mig til at få mit nye op at kører:-)
Der er godt nok en del forskellige meninger men jeg har brugt silicone og får tjekket her en af dagene om det er tæt:-)
Nøj hvor jeg glæder mig til at få mit nye op at kører:-)