Uv filter.Virker det eller er det bare indbildning

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Uv filter.Virker det eller er det bare indbildning

Indlæg af Thue »

Vil gerne høre om folks mening, Virker et uv filter overhovedet mod parasitter eller er det noget vi bare tror. Kører i med det eller er i stoppet pga ingen virkning

Mvh Thue
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Re: Uv filter.Virker det eller er det bare indbildning

Indlæg af Brian C »

det virker, helt klart, men det skal være dimensioneret til vandmængden, og det skal være kraftigt nok til at fjerne parasitter. men det folk skal huske at det KUN tager de vandbårne parasitter

jeg kunne tydeligt se forskel, de gange jeg fik hvide pletter ind, hvis jeg ikke startede UV'en op tog det meget længere tid inden angrebet var helt væk, i de bølger det nu kom i.
med UV var det hurtigt væk

noget helt andet, så er der nogle der påstår at Ozon osse skulle tage parasitter, det er så efter hvad jeg har læst mig frem til ikke korrekt, det skulle være en skrøne
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Jo selvfølgeligt virker UV stråling! Det ødelægger/ustabliliserer DNA bindingerne i celler. Men det skal indstilles korrekt! Det tager også algerne i vandet og det kan ses på forruden når det er tilsluttet.

Mit havedamsakvarie ( også med weissglas ) er helt afhængigt af UV for at man kan nyde fiskene..
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
røntved
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9320 Hjallerup
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: Klokkerholm-Hjallerup
Kontakt:

Indlæg af røntved »

Så lad os få nogle data, Hvor mange watt og gennemstrømning pr. l balje
http://www.mittlapp.dk

Live your life in a way that when your feet hit the floor in the morning, the Devil says, "Shit, he's awake.."
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Thue »

Ved da også fra min have dams tid at en have dam ikke kunne klare i uden uv, så altså lige netop til svæv alger er det suverent til, det kan man om ikke andet i hvertfald se resultet. Men parasitter det kan jo være svært og se om der bliver mindre. Jeg har så også lige her til aften konstateret at man i hvert fald også skal huske og rense quarts røret engang i mellem. Mit uv har kørt i 2 år uden og blive renset, og kunne næsten ikke se igennem halvdelen af qarts røret. Så det er nu renset og håber det kommer til og køre super igen. Jeg har bare her på det sidste været rigtig hårdt ramt af parasitter og må sige syntes ikke rigtig det havde nogen effekt. Men igen ved jo ikke hvor mange det egentligt har ud ryddet.

Brian jeg har også hørt en masse omkring ozon at det nærmest skulle virke bedre end uv men har ikke fundet nogen steder hvor der er nogen der beskriver det er en myte, men igen har også kørt med ozon her på det sidste og det gav nærmest kun dårligere afskumning. Er det så rigtigt med at 39 w t5 skulle kunne dræbe parasitter og 55w t8 skulle udgøre det samme. Men hvor mange watt skal man så have pr liter
andersen2009
Foxface
Foxface
Reactions:
14
Postnummer: 5874 Hesselager
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af andersen2009 »

Jeg har markant mere afskumning med ozon... ca. 30% mere i skummeren målt over 12 timer om natten.! Men aner ikke om det tager parasitter, har ikke kunne finde noget om det.
Med venlig hilsen
Kenneth

Jeg startede med ingenting og har da det meste endnu.!!
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Brian C »

Thue, nu kan jeg ikke lige huske i hvilket nr af Coral magazine det var jeg så det sidst. men det er et af 2010 numrene
hvor der bliver gjort op med flere myter inden for denne hobby
Mvh. Brian
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

nielsk skrev: Mit havedamsakvarie ( også med weissglas ) er helt afhængigt af UV for at man kan nyde fiskene..
Ja, undskyld det er lidt OT - men som havedamsnørd lyder det spændende, så du bliver da lige nød til at vise det, Niels :GO
Brugeravatar
DKMcSalt
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
14
Postnummer: 2720 Vanløse
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Vanløse

Indlæg af DKMcSalt »

Thue skrev:Jeg har så også lige her til aften konstateret at man i hvert fald også skal huske og rense quarts røret engang i mellem. Mit uv har kørt i 2 år uden og blive renset, og kunne næsten ikke se igennem halvdelen af qarts røret. Så det er nu renset og håber det kommer til og køre super igen. Jeg har bare her på det sidste været rigtig hårdt ramt af parasitter og må sige syntes ikke rigtig det havde nogen effekt. Men igen ved jo ikke hvor mange det egentligt har ud ryddet.
Jeg er ikke sikker, men mener at have læst at sådan en UV pærer skal skiftes, vist nok en gang om året :dizzy:

Ahh her var det, ok der var lidt mere info, http://koiimport.dk/product.asp?product=6017, håber du kan bruge info
75L. Aqua Medic Blenny Advanced, skummer opdateret til Tunze 9001, returpumpe erstattet af Tunse 6025, Tunze osomolator, Jebao RW-4
Afviklet:
125l Nano, 150W HQI, 2 X 15W T8, Tunze DOC 9010, Tunze Nano Stream 6025, Tunze returpumpe, Tunze Osomolator
nielsk
Reactions:
19

Indlæg af nielsk »

AndersGS skrev:
nielsk skrev: Mit havedamsakvarie ( også med weissglas ) er helt afhængigt af UV for at man kan nyde fiskene..
Ja, undskyld det er lidt OT - men som havedamsnørd lyder det spændende, så du bliver da lige nød til at vise det, Niels :GO
Jeg har lige tømt det og smidt fisk og planter i tønder i drivhuset og håber at vinteren ikke bliver alt for hård. Jeg gider ikke eksotiske koldvandsfisk mere. Næste år bliver det rent dansk biotop. Primært suder, stør, blå emder og smerlinger.
Brugeravatar
dybet
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af dybet »

lige et indspark, dimesioneringen er vigtig kan jeg huske at have læst, bla. fordi den nødvendige strålingsmængden for at slå parasitter ned, er en del højere end for alger.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

nielsk skrev:
AndersGS skrev:
Jeg har lige tømt det og smidt fisk og planter i tønder i drivhuset og håber at vinteren ikke bliver alt for hård. Jeg gider ikke eksotiske koldvandsfisk mere. Næste år bliver det rent dansk biotop. Primært suder, stør, blå emder og smerlinger.
Jamen, du må da have et billede mand! ;)

Hvad havde du deri?

DKMcSalt: Mht. skift af pære er dette korrekt, hvis den altså kører 24/7. Det er selvfølgelig forskelligt, nogle (mener phillips) er oppe på 8.000 timer, men om det så holder tør jeg ikke sige.
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

dybet skrev:lige et indspark, dimesioneringen er vigtig kan jeg huske at have læst, bla. fordi den nødvendige strålingsmængden for at slå parasitter ned, er en del højere end for alger.
Her er nogle tal som JBL kaster ud. Man kan se at der tydelig er forskel på akvarier kontra havedamme.

Samt på at gøre vandet klart og slå parasitter ihjel.

http://www.jbl.de/uk/downloads/JBL_Folder_UV_C_GB.pdf

/Morten N
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Thue skrev:Ved da også fra min have dams tid at en have dam ikke kunne klare i uden uv, så altså lige netop til svæv alger er det suverent til, det kan man om ikke andet i hvertfald se resultet. Men parasitter det kan jo være svært og se om der bliver mindre. Jeg har så også lige her til aften konstateret at man i hvert fald også skal huske og rense quarts røret engang i mellem. Mit uv har kørt i 2 år uden og blive renset, og kunne næsten ikke se igennem halvdelen af qarts røret. Så det er nu renset og håber det kommer til og køre super igen. Jeg har bare her på det sidste været rigtig hårdt ramt af parasitter og må sige syntes ikke rigtig det havde nogen effekt. Men igen ved jo ikke hvor mange det egentligt har ud ryddet.

Brian jeg har også hørt en masse omkring ozon at det nærmest skulle virke bedre end uv men har ikke fundet nogen steder hvor der er nogen der beskriver det er en myte, men igen har også kørt med ozon her på det sidste og det gav nærmest kun dårligere afskumning. Er det så rigtigt med at 39 w t5 skulle kunne dræbe parasitter og 55w t8 skulle udgøre det samme. Men hvor mange watt skal man så have pr liter
Det er vel ikke så underligt at det ikke har haft den store virkning, når kvarts glasset er møg beskidt, og røret mere eller mindre er brændt ud.
Samtidig vil jeg mene at Watt er Watt. 55w T5 er stadig 55w i T8
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Thue »

Carsten skrev:
Thue skrev:Ved da også fra min have dams tid at en have dam ikke kunne klare i uden uv, så altså lige netop til svæv alger er det suverent til, det kan man om ikke andet i hvertfald se resultet. Men parasitter det kan jo være svært og se om der bliver mindre. Jeg har så også lige her til aften konstateret at man i hvert fald også skal huske og rense quarts røret engang i mellem. Mit uv har kørt i 2 år uden og blive renset, og kunne næsten ikke se igennem halvdelen af qarts røret. Så det er nu renset og håber det kommer til og køre super igen. Jeg har bare her på det sidste været rigtig hårdt ramt af parasitter og må sige syntes ikke rigtig det havde nogen effekt. Men igen ved jo ikke hvor mange det egentligt har ud ryddet.

Det er vel ikke så underligt at det ikke har haft den store virkning, når kvarts glasset er møg beskidt, og røret mere eller mindre er brændt ud.
Samtidig vil jeg mene at Watt er Watt. 55w T5 er stadig 55w i T8
Det skal siges uv røret skifter jeg hvert år , de kan maks holde et år, så ja tror da også på en bedre virkning nu da uv rent faktisk kan trænge igennem kvartsrør :GO Nå men tror da også at watt er watt men alle steder står der at t5 skulle være 2¨3 gange bedre en t8 det forstår jeg bare ikke. uv watt lys er vel det samme da man mener en gældne mængde watt skal bruges for og slå parasitter ihjel. Endnu et spørgsmål er også at folk mener at man skal have mere uv på nu større tank hvorfor egentligt. Lad os sige at det første uv er på 55w som skulle være nok til og dræbe parasitter hvorfor så sætte endnu et bagefter hvis parasitten allerede er død, det syntes jeg virker mærkeligt

Mvh Thue
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Brian C »

grunden til str, er mængde af vand du kan køre igennem, da parasitten skal bestråles i en bestemt tid, og er flowet for højt bliver den ikke bestrålet nok
er det for lavt er der ikke nok af vandet der bliver behandlet
Mvh. Brian
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Thue »

Brian C skrev:grunden til str, er mængde af vand du kan køre igennem, da parasitten skal bestråles i en bestemt tid, og er flowet for højt bliver den ikke bestrålet nok
er det for lavt er der ikke nok af vandet der bliver behandlet

Det kan jeg godt følge dig i brian men så må det jo næsten komme an på hvor stor retur pumpe man har, altså hvor meget uv man skal sætte efter. Men så har man sikkert også bare for lille retur :wink: Er der nogen som er faldet over en tabel med hvor meget flow der anbefales
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Brian C »

Mvh. Brian
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Thue skrev:[
Det skal siges uv røret skifter jeg hvert år , de kan maks holde et år, så ja tror da også på en bedre virkning nu da uv rent faktisk kan trænge igennem kvartsrør :GO Nå men tror da også at watt er watt men alle steder står der at t5 skulle være 2¨3 gange bedre en t8 det forstår jeg bare ikke. uv watt lys er vel det samme da man mener en gældne mængde watt skal bruges for og slå parasitter ihjel. Endnu et spørgsmål er også at folk mener at man skal have mere uv på nu større tank hvorfor egentligt. Lad os sige at det første uv er på 55w som skulle være nok til og dræbe parasitter hvorfor så sætte endnu et bagefter hvis parasitten allerede er død, det syntes jeg virker mærkeligt

Mvh Thue
Grunden til at man siger at T5 er bedre end T8 er at du kan få flere watt på mindre plads.

Hvor har du den fra med at sætte UV filter i serie??
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Brian C »

Carsten skrev:

Mvh Thue
Grunden til at man siger at T5 er bedre end T8 er at du kan få flere watt på mindre plads.

det er vel osse afhængig af hvor stor effekten er pr watt

for jeg ved af erfaring at 39watt T5 er mindst ligeså effektivt som 55 watt T8, har prøvet begge
Mvh. Brian
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Brian C skrev:
Carsten skrev:

Mvh Thue

det er vel osse afhængig af hvor stor effekten er pr watt

for jeg ved af erfaring at 39watt T5 er mindst ligeså effektivt som 55 watt T8, har prøvet begge
Alle er enige om at fordelen ved T5 er at du kan få flere watt ud af det et rør på en given længde. Og det er det samme med
UV. Hvis 39 W var lige så effektiv, hvorfor laver alle de store mærker så stadig 55W???
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Thue »

Carsten skrev:

Mvh Thue

Tag deltec for eks hvis du vil højere op i effekt så hedder det bare 2 gange 39 watt og de er bare serie forbundet så vandet render fra den ene og videre igennem den anden hvis det er det du mener carsten. Effekt mæssigt ville leg da også påstå et uv på 80 watt ville være bedre
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Thue »

UV Bulb

Watt. gph to Control Bacteria and Algae. gph to Control Parasites

4 60 N/A
8 120 N/A
15 230 75
18 300 100
25 475 150
30 525 175
40 940 300
65 1700 570
80 1885 625
120 3200 900
130 3400 1140

Har man ikke altid sagt at man skal over 55w for at uv virker mod parasitter, i denne tabel ser det ud til at et 15 watt uv også kan bruges mod parasitter hmm. Fald over et andet amerikansk mærke de skriver om på et 40 watts uv for at det kan virke mod parasitterså anbefaler de gennem strøm 98 gallon hvor denne tabbel siger 300 gallon hva virker så
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Brian C »

Thue skrev:
Carsten skrev:

Mvh Thue

Tag deltec for eks hvis du vil højere op i effekt så hedder det bare 2 gange 39 watt og de er bare serie forbundet så vandet render fra den ene og videre igennem den anden hvis det er det du mener carsten. Effekt mæssigt ville leg da også påstå et uv på 80 watt ville være bedre
nej de er ikke serieforbundet, de er parallel forbundet, men selvom de nu var serieforbundet, ville det give det samme om de løb forbi et 80 watt rør eller 2 gange 39 watt, det er belysningstiden der er vigtig

Thue, jeg tror at den med de 55 watt er blevet sådan en satndardiseret str. herinde, for førhen hed det altid 25 watt, men kort fortalt så er det bestrålingstiden/effekten der afgør hvor mange liter vand der kan køres igennem
du vil osse kunne bruge de små str. men problemet er så at den mængde vand du kan køre igennem pr time, er så lille at det ikke gør nogen nytte at have den på alligevel

Carsten, hvorfor de store mærker stadig laver 55 watt?, tjah måske fordi de er store og har svært ved at omstille sig, eller fordi der stadig er mange købere der gerne vil have de gamle produkter
eller osse fordi teknologien i T8 UV er billigere, det kunne osse have noget med rettigheder at gøre, mulighederne er mange

men der burde kunne findes et diagram der kan vise forskellen mellem lumen/watt eller hvad det hedder i forhold til UV, for både T5 og T8
fordi jeg er ret sikker på at det ikke forholder sig så simpelt som du gør det til, for skulle jeg jo have kørt med 54watt T5 udbyttet er jo det samme :wink:
men i dette tilfælde kunne jeg nøjes med 39 watt

men kort fortalt, da jeg kørte med 55 watt, skulle den køre konstant, da jeg gik over på T5 modellen kunne jeg nøjes med at køre efter behov, dvs ved nye fisk
det var tydeligt at se forskellen til dagligt
Mvh. Brian
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

55Watt UV er nu også T5 bare de der compact rør
Jokke
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
14
Saltvand siden?: 2004

Indlæg af Jokke »

Jeg mener at have læst i "the reef aquarium vol3" at T5 uv'erne er så kraftige at de ikke kun ændrer parasittens dna, men også et "reparationsenzym" så parasitten ikke kan reproducere, hvor de til sidst vil uddø. Derfor skulle de være bedre.

af personlig erfaring har jeg prøvet både TMC 2x55w og Deltecs, bruger pt en 4x39w,

Ved TMC's brændte rørene af konstant, og den virkede aldrig helt optimalt,

Deltec'en er klart bedst, og rørene holder længere, samt at den kan klare højere flow!

UV virker, det skal bare bruges korrekt!
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Brian C »

Carsten skrev:55Watt UV er nu også T5 bare de der compact rør
det kommer godt nok an på hvad model vi snakker om

for De rør bla TMC kører med er ikke "Compact" rør men bare en lettere forkortet udgave af et T8 rør

og T5 rørene i f.eks 39 watt, er noget anderledes bygget op
Mvh. Brian
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Hvis jeg skal komme med en anbefaling på UV, så køb et anlæg fra http://www.water.dk

Ja, det virker og ville aldrig starte saltvandsakvarie uden ÚV.
nielsk
Reactions:
19

Indlæg af nielsk »

For lige at uddybe det for alle, det er kun mængden af energi leveret i DNA molekylet som gør det ustabilt og dermed dræber cellen.
Det hænger sammen med antal watt samt bestrålingstiden og afstanden fra rør til celle!
Et beskidt rør leverer jo mindre energi ud i vandet. Et slidt rør giver mere varme end lysenergi fra sig.

Det handler om at at vand som kommer ud fra røret er steriliseret. Det er så mængden af steriliseret vand som tilbageblandes med det "urene" vand i systemet som medvirker til at den sygdomsload fiskene udsættes for mindskes. Et 15 watt virker også i 2000 L vand, bare ikke effektivt nok.
Så det med om det er quartspære, T8 eller T5 er principielt ligemeget hvis glasset er lige transparent, stråleafstanden er afstemt efter det anbefalede flow og flowopbygningen inde i filtret er optimal.

En anden ting er at der ofte opbygges et lag af bakterier/snavs på røret hvis det altid er tilsluttet flow og kun tændt i perioder
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Thue »

Brian C skrev:
Carsten skrev:55Watt UV er nu også T5 bare de der compact rør
det kommer godt nok an på hvad model vi snakker om

for De rør bla TMC kører med er ikke "Compact" rør men bare en lettere forkortet udgave af et T8 rør

og T5 rørene i f.eks 39 watt, er noget anderledes bygget op
Det kommer også meget an på hva for en model man køre med, for den tmc du sammeligner med var da vidst hvis jeg husker rigtigt havedams modellen som der er rigtig meget plads uden om uv rørert på, altså så de ting der kommer igennem ikke bliver så hårdt bestrålet, har selv den model af samme mærke bare til saltvand og der presses vandet noget tættere på uv i forhold til. Deltec er også noget smallere omkring røret, det var bare lige et indput at du ikke helt kan sammenligne de 2 uv med hensyn på watt og virknings området. Nå men dejligt at niels kommer ind med en rigtig god viden omkring hva der netop sker inde i et uv, og det man også skal tage med er jo også at uv dræber mange bakterier tænker her på at fiskene ikke er så hårdt ramt af sygdom bagefter de har været udsat for lidt parasitter som direkte laver åben sår på fiskene. Så hvis man skal følge det som niels skriver og jeg selvfølge hvis jeg tolker det rigtig så gølder det om og vedlige holde og skifte rør jævnligt så uv kører optimalt og hvis man på et stort setup gerne vil have noget som virkelig skal holde parasitter nede så skal der sku også være noget skrald på uv pæren :P
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"