Ocellaris, opdræt vs. Vildtfanget

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
uzi07
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: FREDERICIA

Ocellaris, opdræt vs. Vildtfanget

Indlæg af uzi07 »

Hej..
Nu har jeg på ingen måder nogen videnskablig bevis på det her, men taler fra egen beskeden erfaring, og håber også at i vil komme med jeres, både gode og dårlige erfaringer omkring Amphiprion ocellaris fisken og evt andre klovne så vi kan få samlignet.

Grunden til at jeg starter denne debat er at jeg har af erfaring oplevet at opdrettede Ocellaris klovne ikke opfører sig helt som de vildfangede. En af de ting som jeg har lagt meget mærke til er, at jeg bl.a. aldrig har set en opdrettet Ocellaris komme i nærheden af en anemone. Det ser ud som om at de ovehovedet ikke interesserer sig for det. Det andet er at de som regel ikke rigtig integrerer sig i akvariet. De holder sig for det meste tæt på forruden og tit også tæt på vandoverfladen. Sommetider prøver de også på at hoppe ud helt bevidst, selvom lyset er tændt. Det gør det faktisk rimlig kedeligt at have dem på trods af deres smukke farver. Nu skal det siges at jeg kun har prøvet at have opdrettede Ocellaris i mine akvarier, men har haft nogen andre arter af klovne som var vildfangede, og de var en sand fornøjelse at have boende.

Er det generel Ocellaris der er har de tendenser, eller er det mest de opdrettede? Hvad synes du?
Brugeravatar
HyBrider
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Aarhus, Skødstrup
Kontakt:

Re: Ocellaris, opdræt vs. Vildtfanget

Indlæg af HyBrider »

Mine små Amphiprion ocellaris (et par), kom i som frag/small størrelse ved ankomst, og ligeledes er de opdrættet.
De har haft tendens til at svømme frem og tilbage af frontglasset, men efter ~2 måneder er de begyndt at benytte akvariet noget mere. Dvs. de svømmer en del til bagvæggen, da der sidder lidt småt kryb på, som de hapser.
Ligeledes svømmer de til bunden og søger efter små kryb her ligeledes.

De er dog ikke begyndt at bevæge sig ind i en lille hule jeg har, men måske de synes der er for trængt og "farligt" endnu :)

Udfra min cirkulation, størrelse på akvariet (25 liter), så synes jeg de gør det ret godt i at "bruge" akvariet.
Det skal siges, at jeg ingen anemone har, men jeg har haft en Euphyllia Elegans, men har nu en mindre Euphyllia (anden art, som jeg lige har glemt navnet på). Men de skulle gerne gå i en Euphyllia med tiden :)
//Karsten
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Ad spørgsmål angående anemonen, så er det jo ikke alle anemoner de vil bruge.
på et tidspunkt for ganske mange år siden, var der nogle i Helsingør, der ville lave klovnfisk kommericelt i DK. Det gik i vasken, da fiskene blev mange gange dyrere end vildfangede.
Den gang blev der lavet et forsøg, mener at det var Mikael Arvedlund der stod for det. Og det gik nemlig på om opdrættede klovnfisk havde samme prægning på anemoner som vildfangede.
Det havde de ikke. Men unger som gik i akvarier med værtsanemoner, fik den prægning, men anemonerne skal være der fra start af.
Beklager hvis der er ting i det som er smuttet, det er herre mange år siden, engang omkring 1980 forsøget blev lavet.

Det er formentlig alle opdrættede klovnfisk der vil have det på samme måde.
Brugeravatar
DGMadsen
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 2610 Rødovre
Geografisk sted: Rødovre

Indlæg af DGMadsen »

Carsten skrev:Ad spørgsmål angående anemonen, så er det jo ikke alle anemoner de vil bruge.
på et tidspunkt for ganske mange år siden, var der nogle i Helsingør, der ville lave klovnfisk kommericelt i DK. Det gik i vasken, da fiskene blev mange gange dyrere end vildfangede.
Den gang blev der lavet et forsøg, mener at det var Mikael Arvedlund der stod for det. Og det gik nemlig på om opdrættede klovnfisk havde samme prægning på anemoner som vildfangede.
Det havde de ikke. Men unger som gik i akvarier med værtsanemoner, fik den prægning, men anemonerne skal være der fra start af.
Beklager hvis der er ting i det som er smuttet, det er herre mange år siden, engang omkring 1980 forsøget blev lavet.

Interessant, men det giver vel også meget god mening, at hvis de ikke har set en anemone før, hvor skulle deres forhold til den så komme fra?!
Med Venlig Hilsen

David
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

Gælder det ikke for klovnfisk, som mange andre koralrevefisk, at de bliver ført væk fra revet når æggene klægges. Og først venter tilbage til koralrevet/anemonerne når de har en vis størrelse?

Så vil de jo ikke have nogen tilknytning til anemoner fra starten af, men først når de har en vis størrelse.
Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

jthyge skrev:Gælder det ikke for klovnfisk, som mange andre koralrevefisk, at de bliver ført væk fra revet når æggene klægges. Og først venter tilbage til koralrevet/anemonerne når de har en vis størrelse?

Så vil de jo ikke have nogen tilknytning til anemoner fra starten af, men først når de har en vis størrelse.
Jo de små fiske larver lever pelagisk i de første uger.
Ungerne søger tilbage til revet ved hjælp af duften, og lyden fra revet.
Hvorfor det er som det er med anemonerne ved jeg ikke.
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup

Indlæg af nielsk »

De er jo klækket under en anemone på revet og passet af forældre hvis slimlag er præget af værts anemone. De er faktisk masseret med anemoneslim
SPS : Stability provides succes
uzi07
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17

Indlæg af uzi07 »

Meget interessant det hele.. kom endelig med flere holdninger og erfaringer.

Jeg synes personligt at det er mere etisk rigtigt at have fisk der er opdrætet i akvarier. Men for den ca 80 - 100% merepris de koster, og de "unaturlige" adfærd så kan jeg meget nemt fristes til at vælge dem fra. Dog er de nemmere at holde liv i, end vildtfangede direkte importert i samme størrelse. Men sådan er de jo med allle fisk.
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå

Indlæg af Han$en »

Carsten skrev:Ad spørgsmål angående anemonen, så er det jo ikke alle anemoner de vil bruge.

Har du mere info omkring dette, eller link til læsestof? Her tænker jeg om man fandt frem til en måde, at "lokke" dem i en Anemone?
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

Mit opdræt ser nu ikke ud til at vælge anemonen fra!

Jeg har fået 2 af dem tilbage og de bor nu i en stor skive anemone ;-)

De have ganske vist en gummi anemone i deres vækst tank, jeg ved ikke om det gør forskælden!
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

mine opdrættede bruger en hammerkoral

og i sin tid brugt de min anemone.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Han$en skrev:

Har du mere info omkring dette, eller link til læsestof? Her tænker jeg om man fandt frem til en måde, at "lokke" dem i en Anemone?
Nej det har jeg ikke. Det jeg har refereret er noget som jeg har fået fra ham selv, under et foredrag engang for mange år siden.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

StarF skrev:mine opdrættede bruger en hammerkoral

og i sin tid brugt de min anemone.
Det er også observeret i naturen, i mangel på bedre tager de blød- og stenkoraller i brug. Fx. efter koralblegningen i 1998, hvor mange søanemoner forsvandt og der primært var blødkoraller tilbage.
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Dumme fisk.. Jeg prøver at give dem tid, det lader jo til at de åbenbart kan leve ved siden af en Anemone i op mod et år, før de finder ud af at den kan bruges
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

Han$en skrev:Dumme fisk.. Jeg prøver at give dem tid, det lader jo til at de åbenbart kan leve ved siden af en Anemone i op mod et år, før de finder ud af at den kan bruges
mine gik med min røde anemone i et år før de gad bruge den. der efter har de haft brugt hammer koral, og en wonder coral, som vært.
uzi07
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17

Indlæg af uzi07 »

Han$en skrev:Dumme fisk.. Jeg prøver at give dem tid, det lader jo til at de åbenbart kan leve ved siden af en Anemone i op mod et år, før de finder ud af at den kan bruges

Hahah :) Det virker bare så håbløst nogengange... Spørgsmål er om det kan betale sig.. At have en anemone i akvariet er en risiko, og for mig er det udelukkende på grund af klovnene at jeg har den. Men hvis de ikke får den brugt giver det ikke rigtig mening :shifty:
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Jeg har dels min for klovnene, og dels fordi jeg godt kan lide Anemoner, synes de er lidt fede. Og nu hvor den også huser en krabbe, så får den lov af blive. Jeg har umiddelbart fået en meget nem Anemone, den vandre slet ikke.. Den sætter sig bare fast hvor jeg placere den, og bliver der :be:
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
uzi07
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17

Indlæg af uzi07 »

Han$en skrev:Jeg har dels min for klovnene, og dels fordi jeg godt kan lide Anemoner, synes de er lidt fede. Og nu hvor den også huser en krabbe, så får den lov af blive. Jeg har umiddelbart fået en meget nem Anemone, den vandre slet ikke.. Den sætter sig bare fast hvor jeg placere den, og bliver der :be:

Det er en tikkende bombe :)
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

uzi07 skrev:Det er en tikkende bombe :)
Njah, der er da flere her inde der har haft deres Anemoner i akvariet i flere år :)
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
TorbenC
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 6760 Ribe

Indlæg af TorbenC »

Jeg har faktisk aldrig tænkt på at dette kunne være et "problem"

På mit arbejde, har vi kun købt opdrættede klovnfisk det sidste 1½-2 år. Disse er fra Sri Lanka og koster over det dobbelte - Da vi har mindre tab på de opdrættede, har vi valgt at holde prisen nede på ca. den samme som vildtfanget - Så det kan lade sig gøre.

Der har aldrig været problemer med at de vil gå i anemoner - Det skal bare være de rigtige arter anemoner.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

TorbenC skrev:Jeg har faktisk aldrig tænkt på at dette kunne være et "problem"

På mit arbejde, har vi kun købt opdrættede klovnfisk det sidste 1½-2 år. Disse er fra Sri Lanka og koster over det dobbelte - Da vi har mindre tab på de opdrættede, har vi valgt at holde prisen nede på ca. den samme som vildtfanget - Så det kan lade sig gøre.

Der har aldrig været problemer med at de vil gå i anemoner - Det skal bare være de rigtige arter anemoner.
Det kan jo være at de hos producenten har gået med de rigtige anemoner hele tiden, og derfor opfører de sig helt normalt
Brugeravatar
TorbenC
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 6760 Ribe

Indlæg af TorbenC »

Ja det er rigtigt.
uzi07
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17

Indlæg af uzi07 »

Carsten skrev:
TorbenC skrev:Jeg har faktisk aldrig tænkt på at dette kunne være et "problem"

Det kan jo være at de hos producenten har gået med de rigtige anemoner hele tiden, og derfor opfører de sig helt normalt

Jeg tror at konklutionen er at det kommer helt an på hvilke forhold de er opdrættet i.
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"