Sådan så det ud sidste år : http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=32886

Men kedeligst var den kendsgerning at alle de fisk jeg har købt i butikkerne i 2010 er døde

Men 4 anthias, 1 kirurg, 4 mandariner/LSD, 1 amemone, 1 gramma

Jeg har handlet en del brugte fisk, de lever alle i bedste velgående på nær 4 kirurger. En stor gl. naso som døde uforklarligt samt 2 gule kirurger jeg købte over nettet fra kbh som sunde men desværre var syge ved ankomst til Jylland

Alle koralindkøb har overlevet ( 30 + stk ) fint på nær 4 store acans som døde af brown jelly i min nano JJ set-up ( pga for svag cirkulation viste det sig ) og helt min egen skyld...
Men det som igen slår mig er den elendige overlevelsesstatestik på fisk fra naturen. Det er simpelthen ufatteligt så skrøbelige de er. Men det er også elendige set-ups man ser hos forhandlerne. Latterlige små fiskeakvarier, ofte overfyldte og med store fisk på lidt plads. Det skal tilføjes at jeg har et tilkoblet karantæne akvarie til systemet på 150 L hvor fiskene kan tilvænne sig uden at blive slagtet af mine faste beboere.
Konklusion - jeg forsætter med private indkørte fisk hvis bestanden skal udbygges ( har dog pt. 60 fisk ) - og overvejer at prøve fisk direkte fra de-jong da jeg har set at de kan klare sig hos andre...
Men vi skal virkeligt overveje hvilke fisk vi indkøber og om de i det hele taget kan klare de forhold vi tilbyder dem..