Antal timer med lys - Hvad siger i?

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Antal timer med lys - Hvad siger i?

Indlæg af Han$en »

Nu har jeg søgt lidt rundt, for at prøve at finde et konkret svar på dette, men det lader til at være en ret svær opgave, så nu søger jeg lidt input fra jer der ude.

Koraller siges jo, at få optimalt udbytte af 8-10 timers lys dagligt. Flere påstår så at lys længere end 10 timer han "overfodre" korallerne med deres Zooxantheller, mens andre siger at korallen selv siger tak for mad, når "tiden" er gået.

Selv kører jeg mit 54L med lyset delt ud således:

2x 18W PL-Lamper - kl. 11.00 -> kl. 24.00 = 13 timer
1x 70W HQI 20.000K - kl. 14.00 -> kl. 21.30 = 7.5 timer

Er jeg den eneste der kan se fidusen i mit valg, eller er jeg langt fra den eneste med så mange lystimer? Man kan jo omvendt sige at de 2x 18W lamper ikke giver sønderligt meget til korallerne, men omvendt er det jo lys, fokuseret ned i akvariet, og akvariet er såmænd også fuld oplyst, og flot at se på! Men HQI'en er jo der hvor "livet" primært generes for mit setup's vedkommende.

Lad mig høre nogle inputs fra egne holdninger, og evt. om nogle ligger inde med et svar på om jeg måske skulle spare et par timers lys væk eller hvordan :beer:

Og lad os så også lige holde denne tråd fri for mudderbrydning, og kyssekamp :grouphug:
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
b2t
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2009

Re: Antal timer med lys - Hvad siger i?

Indlæg af b2t »

jamen skal de ikke bare have de antal timer de får i naturen.? Altså tænker jeg Afrika så er der sol fra 8 til ca 18 det er 10 timer og det skal så lige siges at kl 18 er der helt mørkt så ja 8 timer vil nok være ok.. mit hqi tænder først kl 15 og skukker igen kl 21 Så er det tændt inden jeg kommer fra job og så er der tid til at nyde det også.. har så nogle led skinner på som tænder kl 10 til 23 men det er nu ikke meget lys de giver.. men nu bare for at der er lidt..
Even a pizza can get to your house faster than an ambulance.... !!!
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Han$en »

b2t skrev:jamen skal de ikke bare have de antal timer de får i naturen.? Altså tænker jeg Afrika så er der sol fra 8 til ca 18 det er 10 timer og det skal så lige siges at kl 18 er der helt mørkt så ja 8 timer vil nok være ok..
Det dur ofte bare ikke som udgangspunkt da vi jo er glade for at blande koraller fra flere steder i verden, i vores akvarier :)
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Flemish
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
14
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af Flemish »

Du kan måske økonomisere med lystimerne ved forskydning på de 2x 18

- Og ned HQI timer til "kun" 5

Jeg mener faktisk at flowet er en overset faktor, og vigtigst (!)

/Flemming.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Han$en skrev:
b2t skrev:jamen skal de ikke bare have de antal timer de får i naturen.? Altså tænker jeg Afrika så er der sol fra 8 til ca 18 det er 10 timer og det skal så lige siges at kl 18 er der helt mørkt så ja 8 timer vil nok være ok..
Det dur ofte bare ikke som udgangspunkt da vi jo er glade for at blande koraller fra flere steder i verden, i vores akvarier :)
Nu er det også meget få koraller som kommer fra Afrika, men det er fløjtende ligegyldigt hvor de kommer fra.
I naturen vokser de i et bælte rundt om jorden, og i det bælte er dags rytmen den samme. En dag i Thailand, er lige så lang som en dag i Brasilien, da de ligger sådan nogenlunde på samme breddegrad.

I mit akvarie er der fuldt blus på 12 timer om dagen
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Brian C »

Så vidt jeg erindrer, er det ikke så meget tiden med lys der er afgørende, men mængden. mener kan selvfølgelig ikke lige huske hvem det var, men mener at det enten var E. borneman eller... en af de andre store navne inden for denne verden, der har fortalt at du til en hvis grænse godt kan kompensere for en svagere lysmængde, ved at belyse koraller i længere tid, i modsætning til mange planter... men selv i et planteakvarie kan man ofte se når planterne har fået lys nok ved at de lukker sammen hen under aften tid

og det kan godt være at korallerne får sammenlagt x antal timer ved ækvator, men lysmængden er normalt osse en helt anden, end den vi leverer
nu er det så heller ikke et spørgsmål om hvor i verden de står, når det gælder lys, men mere hvor dybt de står, og hvor klart vandet er på stedet

jeg kørte selv med 2*250watt HQI i 7,5 time og 4*54 T5 i 10 timer

mht Flow, så tror jeg ikke det er så overset mere herinde, og desuden er der mange koralbaljer der kører fint uden at de bliver pisket rundt 70-300x i timen med diverse gismoer
det vigtigste er sådan set bare at vandet omkring dem bliver flyttet væk og udskiftet med noget nyt
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
b2t
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af b2t »

Han$en skrev:

de fleste af vores koraller lever da i det indiske ocean.. Og hvor er det lige det ligger..
Even a pizza can get to your house faster than an ambulance.... !!!
Brugeravatar
Flemish
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
14
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af Flemish »

Med overset mente jeg såmænd bare at ville sige at der oftest tales omkring lys, førend flow...

- Og jeg havde ikke tanke på nogle mere fancy gizzmo´er end andre, blot en holdning jeg har addopteret herfra:

http://www.advancedaquarist.com/2006/6/aafeature2/view

- Ikke mere at tilføje til dette emne!
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

der var engang en tråd på reef central, hvor man filosoferede i at intensiv lys i få timer var bedre end moderat lys i mange timer- f.eks et par 400 watti 6 timer gav flottere farver på koralerne end et par 250 watt i 12 timer...
Og det glæder vel også i naturen, at der kun er fuld blus på lyset i koralrevene, de timer hvor solen står højt på hilmen..
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

b2t skrev:
Han$en skrev:

de fleste af vores koraller lever da i det indiske ocean.. Og hvor er det lige det ligger..

Kig på en globus, så vil du se at det indiske ocean, er MEGET stort. Og hvis du vil insistere på at de kommer fra det indiske ocean, så er det ihvertfald ikke på afrika siden, men ovre ved Indonesien.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Jeg har lys slukket i 8 timer.
Derefter 16 timer med 4XT5 Blå
Fra 1400-22.00 er der 2X400W HQI tændt

Og Ole har ret - ingen grun til at lave den diskussion :-)
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"