hvide pletter eller stress ?

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
jane
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
14
Postnummer: 3460 Birkerød
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: birkerød

hvide pletter eller stress ?

Indlæg af jane »

Da jeg er ny indefor det med saltvand - har jeg brug for lidt hjælp.
Har læst lidt på siderne omkring sygdom og stress -men er faktisk ikke blevet meget kloger af det.
Købte nye fisk fra saltvandscenteret som lige havde fået en ny sendning hjem i tirsdags og nu i dag har flere af fiskene små hvide pletter eller måske nærmer ligesom sukker der sidder på fiskene. Er det mod hvide pletter eller kan det bare være stresse efter den barske tur de har haft????
Er der nogle som evt. skulle have billeder af hvide pletter og et andet med hvide pletter af stress - så ville jeg blive glad for at kunne se dem.
Vil også gerne høre om der er noget jeg kan gøre ved dette problem. :(
Brugeravatar
pernoe1
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hillerød

Re: hvide pletter eller stress ?

Indlæg af pernoe1 »

Hej Jane

Hvide pletter kommer ofte af stress...Hvilke fisk drejer det sig om?
Det bedste du kan gøre er at give dem ro, hvis det er kirurger kan fodring med tang hjælpe det lidt på vej...
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 3600 Frederikssund
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: 3600 Frederikssund

Indlæg af MMartin »

Giv den masser af ro. Altså ikke noget med at rode i akvariet det næste lange stykke tid og giv dem masser af foder

Hvad er det for nogle fisk?
Brugeravatar
dybet
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af dybet »

jane
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
14

Indlæg af jane »

hej alle
I er bare SUPER - tak for de hurtige svar.
Fisk ja er ikke så dygtig endnu til navne på fisk - men der er en blå/gul damse (lChrysiptera hemicyanea) + 3 små sorte med hvid hale som vist også er damsel - + 2 Chromis viridis + 2 alm klovne fiske Amphiprion ocellaris + 1 slangsø stjerne - 1 tangnål
1- 6 stribet gylte ja det er vist det indtil nu. ´Starter lidt forsigtigt ud med nogle ikke så dyre fisk - har jo også lige skiftet mit 80 L saltvands ud med et 250 L hjørneakv. Så nu starter "vi" forfra med de ski..... alger - desværre!!!! Hilsen jane

+
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6700 Esbjerg
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

jane skrev:hej alle
I er bare SUPER - tak for de hurtige svar.
Fisk ja er ikke så dygtig endnu til navne på fisk - men der er en blå/gul damse (lChrysiptera hemicyanea) + 3 små sorte med hvid hale som vist også er damsel - + 2 Chromis viridis + 2 alm klovne fiske Amphiprion ocellaris + 1 slangsø stjerne - 1 tangnål
1- 6 stribet gylte ja det er vist det indtil nu. ´Starter lidt forsigtigt ud med nogle ikke så dyre fisk - har jo også lige skiftet mit 80 L saltvands ud med et 250 L hjørneakv. Så nu starter "vi" forfra med de ski..... alger - desværre!!!! Hilsen jane

+
Mange gange er det fejlen i sig selv. De får vare hjem om tirsdagen og står og pakker div. fisk ud og får dem afklimatiseret fra acid vand til ikke så acid vand.
Så holder forretningen sent åben selv samme aften hvor de sælger de samme fisk ud som de lige har pakket ud lige inden kunderne kommer. det er bare ikke holdbart i min verden.

Mange gange er det kunderne som er selv forskyldt i mange af deres døds fald, da de mere eller mindre står oven på hinanden for at komme først ud og vælge de ny ankommende fisk førend alle andre.

Problemet er bare at i først ser sygdom's tegn når i kommer hjem og atter afklimatisere fisken, så på få timer er en fisk blevet flyttet op i mod 5 - 6 gange.

Stress eller hvad?

Men så har de jo også mindre tab på deres fiske konto og alle er glade
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg er nu ikke helt ening med dig Ronny.
Det hænder at jeg er med til at pakke sendinger ud, og hvis der er fisk jeg vil have. Tager jeg dem med hjem i den pose og vand som de er importeret i. Har aldrig haft nogle problemer i den anledning.

Men vi er ening i at det er et problem, som du skriver, at fiskene er hyper stressede, ved at blive lukket ud i et akvarie for at blive fanget op igen 2-3 timer senere. Samt at de akvarier de lukkes ud i stort set er tomme for gemmesteder.
jane
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
14

Indlæg af jane »

Ja jeg er helt med på at fiskene er blevet stresset vildt meget og kan da også godt forstår hvis der er nogle står af ovenpå den omgang de har været igennem - Men kan fortælle at hertil morgen da lyste i akvariet tændte - ser det ud til at mange af de hvide pletter er væk - der er faktiske kun 2 fisk som jeg stadigvæk kan se pletter på HURRA - tror at alle sammen klare den !!!!!
Håber bare at det forsætter sådan - knus til jer alle!!!!!
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det er nu kun en stakket frist. Pletterne vil vende tilbage om godt og vel en uges til, og så har de taget deres fætre med - læs, de kommer i større antal.

Stress pletter og hvide pletter er det samme. Forskellen er at stress pletterne kun kommer på nye fisk, som har et dårligt slimlag. Hvis fisken får foder nok og ellers er sund, vil slimlaget i løbet af kort tid, blive så tykt at parasitterne ikke kan trænge igennem og ind til huden på fisken.
Hvis det generelt er alle fisk der får pletterne, bør man kigge helt anderledes på sagen, for så er der nok noget helt galt i akvariet.
Der findes dog andre parasitter som ligner hvide pletter/stress pletter. De er normalt mindre i størrelsen en de andre.
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6700 Esbjerg
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

Carsten skrev:Jeg er nu ikke helt ening med dig Ronny.
Det hænder at jeg er med til at pakke sendinger ud, og hvis der er fisk jeg vil have. Tager jeg dem med hjem i den pose og vand som de er importeret i. Har aldrig haft nogle problemer i den anledning.

Men vi er ening i at det er et problem, som du skriver, at fiskene er hyper stressede, ved at blive lukket ud i et akvarie for at blive fanget op igen 2-3 timer senere. Samt at de akvarier de lukkes ud i stort set er tomme for gemmesteder.
Der er milevidt forskel på om det er hr. og fru. jensen som kommer ind og afhenter fisk som er blevet pakket ud et par timer før. eller om det er en med viden om hvordan man afklimatisere ordenligt carsten og får posen med hjem. Derfor er det stadigvæk en no go i min verden at sælge ud af fisk, som lige er blevet pakket ud i forretningen.

Det er dårlig moral og etik i min verden. og det hjælper ikke lige frem på overlevelse raten af fisk
dannyan
Copepod
Copepod
Reactions:
14
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af dannyan »

Hej, kender godt det problem, men jeg har haft gode resultater med at tilføre Ozon til skummeren, i en uges tid, man skal bare huske at i de lukkede akvarier, skal lågerne stå åbne.
Besvar

Tilbage til "Sygdom"