Bore hul i akvarie - Gode råd

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Bore hul i akvarie - Gode råd

Indlæg af Han$en »

Hej..

Jeg har mit 54L, som - når vi alligevel flytter her om et par uger, får sig et par huller mere i overløbet. Der er pt kun et enkelt i overløbet, og det duer bare slet ikke, så et sikkerhedsrør skal der sgu i.

Samtidigt, har jeg opdaget at jeg godt lige kan klemme et enkelt mere ind til returen, så det gør jeg også! Men jeg har aldrig boret i glas før, og kunne godt lige tænke mig at høre hvordan det gøres mest sikkert :)

Det er 4mm glas. Jeg ved godt der skal køles med vand. Men hvor hurtigt skal man bore, og hvad med at trykke? Maskinens egen vægt, eller let tryk? Det er en ældre Makita på omkring 3.2kg der skal gøre jobbet
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
jesper kristensen
Reactions:

Re: Bore hul i akvarie - Gode råd

Indlæg af jesper kristensen »

Du skal trykke med omkring 1kg. Jeg brugte bare dej som væg se tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=35857
når du kan se vandet løber igennem så skal du trykke med 250g ca. Husk og bevæge boret fra side til side imens.
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

jesper kristensen skrev:Du skal trykke med omkring 1kg. Jeg brugte bare dej som væg se tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=35857
når du kan se vandet løber igennem så skal du trykke med 250g ca. Husk og bevæge boret fra side til side imens.
Super fedt! Min plan er bare at bore på badeværelset, og lade kæresten sørge for vand med en spand og en kande. Men det lyder sgu ret nemt! Laver en testboring i et stykke gammelt lorte-glas, lige for at mærke det af, men 1kg tryk, og 250g lige før den er igennem, lyder som noget der er til at finde ud af jo! :)
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

Mit "jomfruhul" borede jeg med temmelig lave omdrejninger på skruemaskinen. Vil tro det tog omkring en halv time for det ene hul. Det blev faktisk det grimmeste jeg nogensinde har boret. Efterfølgende har skruemaskinen bare fået fulde omdrejninger. Det har givet pænere resultater.

Nogle spænder et stykke træ på indersiden eller sætter et stykke kraftigt tape. Jeg ved ikke om det i teorien hjælper noget.

Men lav endelig et testhul. Det giver en temmelig god idé om, hvordan det skal gøres.
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Stefan skrev:Mit "jomfruhul" borede jeg med temmelig lave omdrejninger på skruemaskinen. Vil tro det tog omkring en halv time for det ene hul. Det blev faktisk det grimmeste jeg nogensinde har boret. Efterfølgende har skruemaskinen bare fået fulde omdrejninger. Det har givet pænere resultater.

Nogle spænder et stykke træ på indersiden eller sætter et stykke kraftigt tape. Jeg ved ikke om det i teorien hjælper noget.

Men lav endelig et testhul. Det giver en temmelig god idé om, hvordan det skal gøres.
Ja, jeg kan sgu næppe få noget spændt fast, da det er i et eksisterende overløb.. Jeg laver et testhul eller 2. Jeg ville blot sikre mig at lortet ikke eksploderede
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6700 Esbjerg
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

Jo lavere omdrejninger ved tynd glas, Jo større chance for at boret sætter sig og glasset flækker.

54 L er jo ikke lavet af det tykkeste glas.

Men du kan tyndelig hører hvornår boret har bid.
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Vi giver den godt med omdrejninger, og minimalt med tryk. Du har helt ret Ronny, det er 4mm..
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6700 Esbjerg
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

Jeg laver små cirkle bevægelser med hånden ( som holder bore maskinen HEHEEHE ) når jeg borer freestyle.

Tag et stykke flamingo og lav et hul som passer til boret. smid noget vand der i. Lav så en lille rande med boret i glasset så du har et styr ( så at sige )

Fjern flamingoen / bor resten af hulet freestyle ( husk vand )
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

ronny.w skrev:Jeg laver små cirkle bevægelser med hånden ( som holder bore maskinen HEHEEHE ) når jeg borer freestyle.

Tag et stykke flamingo og lav et hul som passer til boret. smid noget vand der i. Lav så en lille rande med boret i glasset så du har et styr ( så at sige )

Fjern flamingoen / bor resten af hulet freestyle ( husk vand )
Jeg havde egentlig tænkt at lave et stykke Krydsfiner med "styrehullet" - Men flamingo er egentlig nemmere. :GO
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"