Hej alle
Jeg vil forsøge at starte en lille debat om det mad vi giver vores fisk. Jeg har selv prøvet at fodre med;
tørfoder, mysis, krill, artemia og det helt små frost der nærmest bare støver i vandet.
Men hvad bør man EGENTLIG fodre med? For alle fisk lever vel ikke optimalt med f.eks. kun at give
artemia og måske tørfoder i ny og næ. Vi blander jo fiskene som vi vil i vores baljer, nok uden at tænke
så meget på, hvilket mad de egentlig har BEDST af!?
Der er jo også visse spørgsmål at stille når man fodrer med de forskellige ting;
- får mine store kirurger mad, hvis jeg fodrer med det helt småt fodder, som man knap kan se?
- får min lille watchman mad hvis jeg fodrer med de store krill??
- hvad med de dage jeg kun fodrer med tørfoder, skal de så bare sulte de fisk der ikke spiser det!?
- hvis man skal fodre med 3 forskellige ting, overfodrer man så ikke, hvis man skal sikre sig alle
fisk får mad nok!?
I min balje har jeg f.eks. gul kirurg, tomaniensis, palet kirurg, klovnefisk, chromis, anthias, kardinalfisk, mandarin m.fl.
Det er meget almindelige fisk, men kan jeg fodre med artemia og tørfoder skiftevis hveranden dag, og så med
god samvittighed!?
Håber nogle vil deltage i snakken og give deres mening, samt skrive lidt om hvad de har i baljen og hvordan de fodrer.
Hvilket mad til hvilke fisk? Er type underordnet?
- Kenneth Jensen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hjørring
- Kontakt:
- Kenneth Jensen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Geografisk sted: Hjørring
- Kontakt:
Re: Hvilket mad til hvilke fisk? Er type underordnet?
synes folk er lidt sløve til at give deres mening.
Eller er jeg den eneste som fodrer herinde!!?
Eller har jeg måske overset et allerede uddebateret emne!?
Eller er jeg den eneste som fodrer herinde!!?

Eller har jeg måske overset et allerede uddebateret emne!?
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 15
hej... vil sige du mangler noget nori tang, det er et must når man har kirurger, og de andre fisk vil også tage det er jeg sikker på 
jeg bruger 3 forskellige omega one tørfodder, og noget julian sprung tørfodder(forskellig slags tang)
plus mysis artemia, krill og unimix af frostfodder terninger, har lige købt muslinger og seafood mix på frost som jeg vil til at blande til noget fodder med lidt vitamin pulver og fiskeolie tror jeg det bliver.

jeg bruger 3 forskellige omega one tørfodder, og noget julian sprung tørfodder(forskellig slags tang)
plus mysis artemia, krill og unimix af frostfodder terninger, har lige købt muslinger og seafood mix på frost som jeg vil til at blande til noget fodder med lidt vitamin pulver og fiskeolie tror jeg det bliver.
- Flemish
- Pudsereje
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
- Saltvand siden?: 2007
Nej, det er ikke underordnet...
- Man bør fodre med et foder som er tættest på det som fisken ville søge i naturen, dvs: Indeholder mest af dette til pgl. fisk.
De fleste tør fodre idag er desværre som at sammenligne kartoffel med kartoffel... De er stort set lige ringe, eller lige gode om man vil!!
- Størst indhold skal listes i faldende orden på deklaration... Da dette oftest er hvede mener jeg at det bedste foder er hjemmelavet!
(Men uden fiske olie fordi det sviner vandet, så hellere tilsat i "fast form" ved eks: laks)
Jeg giver dog selv tør foder og anbefaler Tropical for sit høje indhold af "Spirulina" på 33% Dertil giver jeg Nori, og "frost" som supplerende!
Min mening.
- Man bør fodre med et foder som er tættest på det som fisken ville søge i naturen, dvs: Indeholder mest af dette til pgl. fisk.
De fleste tør fodre idag er desværre som at sammenligne kartoffel med kartoffel... De er stort set lige ringe, eller lige gode om man vil!!
- Størst indhold skal listes i faldende orden på deklaration... Da dette oftest er hvede mener jeg at det bedste foder er hjemmelavet!
(Men uden fiske olie fordi det sviner vandet, så hellere tilsat i "fast form" ved eks: laks)
Jeg giver dog selv tør foder og anbefaler Tropical for sit høje indhold af "Spirulina" på 33% Dertil giver jeg Nori, og "frost" som supplerende!
Min mening.