Gule kirurger

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Brugeravatar
bhansen
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2010

Gule kirurger

Indlæg af bhansen »

Hej,

Jeg mistede en af de tre gule kirurger i går. Jeg havde haft den i nogle måneder og de spise alle rigtig godt og virkede sunde. Så det var lidt underligt at den pludseligt lå død bag ved nogle sten.

Da jeg fodrede i dag var det så kun den ene som spiste og når jeg kigger nærmer på den som ikke spiste, så har den en masse meget små sorte pletter, er der noget som har et bud på hvad det kan være? Jeg har lige set den få en "nussetur" fra Dannebrogs rejen, kan dette midlertidigt give nogle små sorte prikker?

Fosfat, nitrit og nitrat er ikke målbart i akvariet.

Kh ligger på 7.5
Mg ligger på 1380
Ca ligger på 420
Hilsen
Brian

Nuværende akvarie: viewtopic.php?f=94&t=67527
Tidligere akvarie: viewtopic.php?f=94&t=48661
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Gule kirurger

Indlæg af pederrevnørd »

hejsa, din gule kirug har parasitter.

Vandværdier, hvor gamle er dine målinger, og med hvilke testsæt måler du no2, no3 og ammoniak ?

Har du haft et større temperatursving ?

mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
bhansen
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Indlæg af bhansen »

Hej,

Mine målinger er kun et par dage gamle og jeg benytter Salifert. Jeg har ikke målt for ammoniak, men kan det have noget med parasitter at gøre?

Nej, jeg har meget stabil temperatur, da jeg har tilsluttet køler.

Jeg købte for 14 dage siden en Naso elegans, som døde for et par dage siden, den ville ikke spise noget....kan den have smittet dem med parasitter?

Kan man behandle med noget?
Hilsen
Brian

Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

hejsa,

du har 2 der netop er døde, jeg vil gætte at du med stor sandsynlighed ikke har gode vandværdier pt.

Få målt asap no2 og no3, ret op på det, så skal fiskene nok komme sig.
Viser dine testsæt at du har 0, så prøv at checke med et andet fabrikat.

Vent med at købe flere fisk indtil alt er ok igen.

Held og lykke

Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
Brugeravatar
bhansen
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Indlæg af bhansen »

Jeg er altså rimelig sikker på at mine vand værdier er fine, de bliver målt tit og jeg foretager hyppige vandskift.

Jeg har lige målt No2 og No3, der er ikke noget at bemærke.

Kan det ikke tænkes at den Naso, som jeg købte for cirka 14 dage siden var syg og at den så har smittet de gule kirurger?
Hilsen
Brian

Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

hejsa,

Den tror jeg ikke på, for de mørke parasitter er meget sigende for den gule kirug, mens en naso oftere vil have de mere alm. hvide pletter.

De kan have stresset hinanden, gule kiruger er meget aggressiver overfor hinanden, og en naso kræver meget meget plads. Ved ikke hvor stor den var ?

Andre ting kan have stresset systemet, kan se du kører biopellets, er det noget du lige er begyndt på ?

2 døde, og mindst 1 syg - noget er ikke i orden.

Jeg ville tage en vandprøve med til en professionel, som kan måle flere ting. Så er du sikker :-)

Peder
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

lige en kommentar.

Hvad siger dine målinger ? rent 0, eller ?
Brugeravatar
kenneth145
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
16
Postnummer: 4400 Kalundborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: kalundborg

Indlæg af kenneth145 »

Lyder meget som om det kunne være black spot / Tang Disease og ja det kan godt være kommet med den nye fisk, og har ikke nødvendigvis noget at gøre med dårlige vandværdier.

http://saltaquarium.about.com/cs/compld ... 041701.htm
Mvh. Kenneth boserup

nu med 500 l saltvand..
Brugeravatar
Flemish
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
14
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af Flemish »

Ikke mindst kræver de særlig ilt- rigt vand, og god vandbevægelse!!

- Og hvis signaturen stemmer, så ville det bestemt ikke skade at der kom mere fart på cirkulationen...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvad kan en "proffisionel" måle som vi andre ikke kan måle?? Intet!
Der er ingen butikker der har måle udstyr som kan mere end det vi selv kan.

Er enig med Kenneth, det lyder som den såkaldte "blackspot disease"

Tror ikke der er så maget du kan gøre ud over at isolere fisken, og behandle med kobber.

Akvariet tror jeg skal have en omgang med noget kraftigt UV lys
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Carsten skrev:Hvad kan en "proffisionel" måle som vi andre ikke kan måle?? Intet!

Tror ikke der er så maget du kan gøre ud over at isolere fisken, og behandle med kobber.

Hej Carsten,

professionelt input, men i det her tilfælde vil det hjælpe vores ven at besøge en der har alle testsæt, og gerne med et andet fabrikat, således at han kan stole på målinger, ellers vil næste fisk lide samme skæbne. Ikke alle akvarister har alle tests, og her har han selv skrevet at han ikke havde ammo.

personligt måler jeg udelukkende selv,, og jeg måler de vigtigste værdier HVER DAG !!!

I min første besked startede jeg der at det var sort parasitter - det bliver vel ikke mindre korrekt, fordi i bruger den engelske betegnelse ? :-)

Dit forslag til behandling er ganske udmærket - det vil hjælpe.
Personligt er jeg tilhænger at et akvarie uden brug af medicin og UV.

Den omtalte fisk som bekymrer mig er den gule kirug - ikke en Achilles..... Der skal altså en del til førend sådan en(Flavecens) giver op, og nr 2 er allerede fyldt med pletter.

Så fakta er at vi er enige om at den er syg, og kan behandles, jeg vil blot gerne se årsag til problemet også :-)

God dag :-)

Peder
Brugeravatar
kenneth145
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
16
Postnummer: 4400 Kalundborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: kalundborg

Indlæg af kenneth145 »

pederrevnørd skrev:
Carsten skrev:Hvad kan en "proffisionel" måle som vi andre ikke kan måle?? Intet!

Hej Carsten,

professionelt input, men i det her tilfælde vil det hjælpe vores ven at besøge en der har alle testsæt, og gerne med et andet fabrikat, således at han kan stole på målinger, ellers vil næste fisk lide samme skæbne. Ikke alle akvarister har alle tests, og her har han selv skrevet at han ikke havde ammo.

personligt måler jeg udelukkende selv,, og jeg måler de vigtigste værdier HVER DAG !!!

I min første besked startede jeg der at det var sort parasitter - det bliver vel ikke mindre korrekt, fordi i bruger den engelske betegnelse ? :-)

Dit forslag til behandling er ganske udmærket - det vil hjælpe.
Personligt er jeg tilhænger at et akvarie uden brug af medicin og UV.

Den omtalte fisk som bekymrer mig er den gule kirug - ikke en Achilles..... Der skal altså en del til førend sådan en(Flavecens) giver op, og nr 2 er allerede fyldt med pletter.

Så fakta er at vi er enige om at den er syg, og kan behandles, jeg vil blot gerne se årsag til problemet også :-)

God dag :-)

Peder
Der er heller ingen der modsiger dig ang. de sorte parasitter Peder :beer: Giver bare et navn så der kan googles. :GO
og vil også gi dig ret i at det er en god ide at få målt sit vand igennem,Hvis man ikke selv har mulighed for at gøre det.
Men at måle hver dag!! det er lidt voldsomt er det ik?? jeg måler en gang om ugen hvis jeg husker det. eller hvis der er noget der ikke ser ud som det plejer Kører med Ca,Mg og kh fra Decocean via min doserings maskine og mine værdier er det samme hvergang jeg måler. Det samme gælder for No2,No3 Nh4 Po4 Osv.Osv.

Mht. til parasitter så kan de komme i alle akvarier hvor der tilføres nyt liv uanset vandkvalitet. Når vi får nyt fra "revet" kan det ikke undgåes at der kommer noget med ind imellem. medmindre man har et karantæne akvarie og det er ikke ret mange der har det.
Parasitter opstår ikke af sig selv de skal indføres i systemet på den ene eller anden måde. på samme måde som eks planarier pest anemoner osv. de kan ikke opstå pga dårlig vandkvalitet de skal indføres.
Mvh. Kenneth boserup

nu med 500 l saltvand..
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Hej Kenneth,

Tak for dit udmærkede input - som jeg har nogle kommentarer til :-)

Min erfaring med mit akvarie betyder at KH og CA er jeg nødtsaget til at måle hver dag.

Jeg har nok en større bestand af koraller end de fleste, hvorfor lige præcis de 2 værdier er vitale for mig.

Jeg har samtlige tilsætninger via doseringsmaskine, med 9 tilslutninger ( grotech !!! og 2 slaver) Alt købt hos Decocean, som dig :-).

Jeg har nogle gange mere vækst end andre dage, hvorfor monitorering er vital. Og ændring af tilførsel.

Parasitter og sygdomme skal indføres, enig, men 2 dødsfald og en tredie gul kirug er fyldt med pletter, og spiser nu ikke.

Min erfaring siger mig desværre endvidere at flere mennesker udtaler sig om deres vandværdier som værende "perfekte" og så viser det sig ved et nærmere eftersyn, at de er de bestemt ikke.

Jeg er ikke uening i at en ny fisk kan smitte andre beboere, men er vandet ellers i orden, så ville dette betyde et par pletter, og ikke udbrud som vi ser her, med dødsfald til følge.

Mvh
Peder
Brugeravatar
bhansen
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Indlæg af bhansen »

Hejsa,

Tak for alle input!

Siden jeg startede akvariet, for 3,5 måned siden, har jeg målt følgende værdier, min. en gang om ugen, No2, No3, Po4, Mg, Ca, Kh. Jeg vil indrømme at jeg aldrig har målt Nh4. Jeg har aldrig haft målbart No2, men har målt en anelse No3 (cirka 2), men dette forsvandt fulstændigt, da jeg startede på Bio pellets, for cirka 2 måneder siden. Jeg har også haft et lille fosfat problem (0,050), ligeledes for et par måneder siden, men dette er også næsten væk, måler nu cirka 0.015. Fosfat har været målt med både ROWA og Hanna. Jeg har hjulpet en kammerat med at måle No2, No3 og Po4, med mine testsæt for nyligt og de viste et større problem med No3 og Po4, så jeg er meget sikker på at mine tests er valide. Yderligere så står alle koraller super flot og jeg synes at de vokser hurtigt. (Da jeg ikke har noget at sammenligne med og jeg er ny i hobbyen, så er det naturligvis lidt svært at vurdere - men de vokser helt sikkert).

Alle disse ting til sammen, gør jeg jeg nægter at tro at mine vandværdier ikke er fine!! :-)

Den gule kirurg, med de sorte pletter, spiste noget artemia (frostfoder) her til morgen, så det var godt. Den ville ikke spise flagefoder i går aftes.

Jeg har søgt en del på "blackspot disease" og har fundet nogle indlæg, hvor der står om gode resultater, ved at fodre med hvidløg. Jeg vil prøve at blande hvidløg i fodret de næste par dage og se om der skulle komme en bedring. Hvis der ikke er en bedring i løbet af den næste uge og den ellers stadig lever om en uges tid, så vil jeg investere i et karantæne akvarie og prøve med den mere besværlige behandling, som ferskvands dyp, formalin og kobber. Jeg har ikke fået sat mig ind i hvordan man præsis behandler med formalin og kobber, men det må jeg gøre, såfremt at hvidløg'en ikke hjælper.

Hvad synes I om denne fremgangsmåde?
Hilsen
Brian

Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Hej brian,

Dejligt at høre den spiser, så er der håb om snarlig bedring :-)

Din fremgangsmåde er fin, og du har nu en plan. Husk ikke nye fisk førend alt er tip top.

Dine værdier kan sagtens være fine idag, men ikke have været det tidligere - men ingen grund til mere snak om dette - jeg ser det blot for tit tror jeg :-)

Hold os underrettet om det videre forløb :-)

Peder
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Jeg havde den trælse fornøjelse at få reduceret min bestand af gule kirurger fra 6 til 4 pga sorte pletter for nogle mdr. siden. De kom med "brugte" gule kirurger hvor sælger nok havde stresset dem med sump ophold også bryder det op igen.
Det smittede også mine andre kirurger samt min ene aftrækker. Dog blev de ikke så syge. Men min naso så forfærdentlig ud - den smed alt slimlaget og var helt sort.

Det handler om stress
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
bhansen
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Indlæg af bhansen »

En lille update....

Efter at have tænkt og læst lidt mere, så besluttede jeg mig til, at flytte den syge kirurg over i et karantæne akvarie. Det gjorde jeg af to årsager, dels så håber jeg, at de resterende fisk i akvariet går fri for dette parasit angreb og så kan jeg også begynde en lidt mere aggresiv behandling af den syge fisk.

Jeg var derfor ude at købe følgende til karantæne akvarie.

1) Brugt akvarie på 54l. (Der er cirka 45l. saltvand i det nu)
2) Varmelegme på 75 w.
3) Luftpumpe med sten.
4) eSHa Trimarin (Til behandling af parasit angreb)
5) Derudover havde jeg en lille Hydor Koralia pumpe, som jeg bruger til cirkulation samt en lille lampe, som jeg tidligere brugte til refugie, men dette er nu nedlagt.

Jeg satte karantæne akvariet op i går aftes. Samtidigt satte jeg en fiskefælde ned i akvariet, så fiskene kunne vænne sig lidt til den.

Her til morgen lagde jeg så noget mad ind i fælden og første fisk som svømmede ind, var den syge kirurg - man har vel lov til at være lidt heldig :-)

Jeg har nu den syge fisk gående i karantæne akvaret og den har fået lidt foder, som den heldigvis spiste. Jeg har også tilsat Trimarin efter brugsanvisningen.

Jeg er ved at lave noget ekstra saltvand, da jeg planlægger at lave et vandskifte på 8 l. hver dag. Jeg har jo ikke nogen filtrering på.

Hvis der er noget jeg skal være opmærksom på, så vil jeg meget gerne høre om det?

Hilsen
Brian
Hilsen
Brian

Besvar

Tilbage til "Sygdom"