Optimal cirkulation - et debatoplæg

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
gonad
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 7140 Stouby
Saltvand siden?: 2009

Optimal cirkulation - et debatoplæg

Indlæg af gonad »

Efter at have set mange forskellige bud på "den optimale cirkulation" vil jeg prøve at høre jeres bud.

Den optimale cirkulation skal forstås som den cirkulation som giver det bedste flow i baljen, uden at tænke på
- hvor besværligt det er at lave og vedligeholde
- hvor dyrt det er at sætte op og holde kørende (el)
- hvor dumt det ser ud

Det "bedste" er her tænkt som det flow, der vil være bedst i et "mixed reef" med masser af fisk i forskellige størrelser.

For at have noget at tage udgangspunkt i leger vi, at det er til en større balje, fx 1200L, 200x100x60cm.

Er det nogle kraftige Tunze pumper med multikontroller?
Skal der være Wavemakers?
Er det et par kraftige Vortech?
Skal det være et lukket system som fx http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php? ... 8&start=30 ?
Er pumpetårne det bedste?
Er det Ocean Motion som det her: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=38261 ?
Eller er det en helt anden løsning som er optimal?

Hvordan får vi den optimale cirkulation? Ordet er jeres :)
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Re: Optimal cirkulation - et debatoplæg

Indlæg af ronny.w »

0ptimal cirkulation er en cirkulation, hvor du ikke har stille stående steder.
Så kommer det ikke så meget an på hvormeget cirkulation eller hvilken cirkulation du har
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Det kommer også helt an på din sten opbygning og mængden af sps koraller som bremser flow´et. Og har du evt. noget fint sand som skal blive på bunden osv.
SPS : Stability provides succes
gonad
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 7140 Stouby
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af gonad »

Nu har jeg ikke lige en balje på 1200L stående, så det er et tænkt eksempel.

Ronny og nielsk: Vil det sige, at I ikke har nogen præferencer over for eksempel lukkede systemer vs. stream pumper? Det kommer kun an på stenopsætning og kornstørrelser?
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

Nej det kommer ikke kun an på sten opsætningen eller sand størrelser, en del kører helt uden sand, og andre har grov kornet og nogen endda helt fint sand, som flyver rundt bare den mindste ændring på folk flow.

Det det kommer an på er om du har "døde" steder i dit akvarium, hvor dit vand kommer til ro.

Så kan du så tage den videre med om du har strømsvage koraller eller koraller som kan lide at blive blæst direkte på. men det har intet med den optimale cirkulation at gøre. det har derimod med personens setup at gøre. Nogen skal derfor have cirkulation ved bunden andre ved toppen og nogen midt i akvariet. alt efter hvad de holder af ting og sager i deres akvarium.

Om du har stream / vortex / løfte pumper / retur pumper er under ordnet. så længe du flytter noget vand er det helt fint.

Så kan du så snakke om hvor kraftig stråle de forskellige pumper levere kontrat deres placering. Men det har igen noget med den individuelle setup at gøre
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Der er stor forskel på, hvordan man sætter cirkulationen op.
Der er, i hovedtræk, to typer flow, der kan sættes op i akvariet - laminært (tilnærmelsesvis) og kaotisk. Hvilken man bør vælge, afhænger af dyrene.

Laminært flow, hvor alle pumper "blæser" den samme vej og vandet cirkulerer rundt i tanken giver størst udbytte (mest cirkulation) af den energi, pumperne bruger.
Kaotisk flow giver områder med svagt flow og områder med rigtigt meget flow og disse områder "flytter sig" efter et ikke-forudsigeligt mønster. For at lave kaotisk flow, kræves flere pumper, som "blæser" i forskellige retninger. Der kræves langt mere energi, for at opnå tilstrækkeligt flow på denne måde men metoden foretrækkes af mange.

I den balje, jeg er ved at sætte op (1300L), bliver det laminært flow og bølger. Tanken er, at bølgerne skal flytte alt skidt ud i det laminære flow, som dermed fører det med og mindsker chancen for, at det lægger sig.

/Kim
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Hej alle,

jeg er meget enig med Ronny og Nolan. Jeg bruger selv laminært/ tilnærmet. Selv gør jeg det via 4 20.000 L/T Tunze med controller.

Masser af produkter gør lignende, bla Vortech etc - grunden til at jeg valgte Tunze, er måske lidt gammeldags, men jeg kender produktet, de virker, og jeg fik en fantastisk pris fra min forhandler.

Synes dog at Vortech ser lidt mere smarte ud en Tunzes, men glad for mit valg.

Skifter endda næsten dagligt mellem Pulse-interval og sequentiel for at fjerne døde zoner mest muligt :-)

held og lykke med projektet.

Peder :-)
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"