PO4 i foder

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

PO4 i foder

Indlæg af Gzus.dk »

Efter jeg har fået nogle få fisk i, og jeg er begyndt at fodre med frost artemia, nori tang og flagefoder er jeg begyndt at få en opblomstring af brunalger.Jeg kunne godt regne ud at det måtte skyldes PO4 i vandet, og målte direkte på vandet uden at kunne måle noget direkte målbart (Rowa).

Jeg har hørt at Nori tang kan udlede Po4 hvis det bliver i vandet for længe uden at blive spist. Derfor valgte jeg at lave et eksperiment hvor jeg henholdsvis blandede noget frost artemia, noget Nori tang og noget flagefoder i hvert deres lille glas, og lod det stå lidt, for derefter at måle PO4 på det.

Artemia'en gav en kraftigt reaktion, og der var også en god reaktion på Nori, og lidt mindre på flagefoder.

Er der nogen tricks for at undgå for meget PO4 udledning til vandet ? Jeg kan tænke mig til at det er en god ting at tø frost'en op og filtere det, før man putter det i, samt fodre med Nori og fjerne det, når de ikke gider spise mere. Samt prøve at undgå at fodre for meget, for tit.

Er der andre gode tricks ?

Mine to kirug'er spiser ikke af det Nori jeg tilbyder, det er kun min Kaninfisk der gufler det, de er mere glade for Artemia'en.

/Morten N
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Re: PO4 i foder

Indlæg af Nolan »

Jeg lavede faktisk den samme test for nogen tid siden og jeg blev noget overrasket over, hvor meget fosfat der er i frostfoder.

Den værste i min fryser, var noget rødt plankton-foder, som jeg måtte fortynde en hel del, før testen ikke bare slog helt ud ad måleområdet.

Jeg lærte det på den hårde måde; spar på foderet, hav en plan for fosfaten (hvordan du vil holde den nede - VSV, Zeo, Rowaphos el.lign.) og lav dine målinger, så du kan gøre noget i tide.

Jeg tror i øvrigt ikke rigtigt på, at det hjælper, at skylle frostfoderet - det er meget lidt vand, der er frosset med i sådan en terning.

/Kim
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Nolan skrev: Jeg tror i øvrigt ikke rigtigt på, at det hjælper, at skylle frostfoderet - det er meget lidt vand, der er frosset med i sådan en terning.

/Kim
Det er vel ret let at undersøge.
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Carsten skrev: Det er vel ret let at undersøge.
Sæt i gang, Carsten :T
Du plejer, at være fortaler for at skylle det.

/Kim
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

Jeg ved at det havde noget at sige i mit ferskvandsakvarie, hvor jeg fodrede med røde myggelarver.

Der fik jeg det ondeste blå-grøn alge angreb før jeg begyndte at vaske dem.

Men de røde myggelarver lever jo også nærmest i slam ;)

/Morten N
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup

Indlæg af nielsk »

For søren da alle de steder der skal spares herinde. Jeg høvler Frost og Nori i min balje. Jeg har 10 kirurger, 2 aftrækkere, 2 frog-fish, 10 kauderni, 5 klovne, 1 dragefisk + alt det løse. På en god dag får de 5-10 blåmuslinger, 1 blad nori samt tørfoder og nogle gange reefpearls.

Ud af dette får jeg noget af DK´s bedste koralvækst ( og har ifølge mig selv dk´s flotteste balje ) og jeg har sps koraller på 60 cm vand som vokser fint under 480 watt T5. Mad, mad og atter mad er vejen frem i min balje...

Den eneste kompensation er 10 % vandskift hver 4. uge samt masser af fosfatbinder...
SPS : Stability provides succes
nielsk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup

Indlæg af nielsk »

Nu begynder I vel også at rense negle inden i stopper hænderne i baljen, teorestisk kan der jo være fosfat-holdigt jord under neglene - og uha da
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

nielsk skrev:Nu begynder I vel også at rense negle inden i stopper hænderne i baljen, teorestisk kan der jo være fosfat-holdigt jord under neglene - og uha da
Nu snakkede jeg ikke om at spare, men om at mit akvarie efter jeg er begyndt at fodre, er opblomstret med brun alger som langsomt spreder sig rundt i tråde.

Jeg kører med Rowaphos, som jeg så også har skiftet i går. Som jeg skrev tidligere kan jeg ikke måle noget i selve akvarie vandet, men jeg kan tydeligt se det på algerne.

Så noget PO4 må der da være i foderet.

Det kan godt være at du har et godt indkørt akvarie som du uden problemer kan fylde mad i, men i et nystartet akvarie som mit, med relative få fisk , skal man altså lige passe lidt på.

/Morten N
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Nolan skrev:
Carsten skrev: Det er vel ret let at undersøge.
Sæt i gang, Carsten :T
Du plejer, at være fortaler for at skylle det.

/Kim
Jeg foder ikke med frost foder.
Vil fiskene ikke tage flage foder, er det ærgligt for dem.
Bossen
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH S

Indlæg af Bossen »

Hej Carsten

Er det pga. po4,at du kun bruger flage foder.
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Brian C »

nielsk skrev:For søren da alle de steder der skal spares herinde. Jeg høvler Frost og Nori i min balje. Jeg har 10 kirurger, 2 aftrækkere, 2 frog-fish, 10 kauderni, 5 klovne, 1 dragefisk + alt det løse. På en god dag får de 5-10 blåmuslinger, 1 blad nori samt tørfoder og nogle gange reefpearls.

Ud af dette får jeg noget af DK´s bedste koralvækst ( og har ifølge mig selv dk´s flotteste balje ) og jeg har sps koraller på 60 cm vand som vokser fint under 480 watt T5. Mad, mad og atter mad er vejen frem i min balje...

Den eneste kompensation er 10 % vandskift hver 4. uge samt masser af fosfatbinder...
enig, jeg fodrer osse selv løs, og så må filtrering mm bare indrettes efter det

og nej jeg renser ikke neglene inden... jeg bruger gummihandsker :T
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Bossen skrev:Hej Carsten

Er det pga. po4,at du kun bruger flage foder.
Nej det er det ikke. Egentligt blot fordi jeg er doven.
Dog skal jeg indrømme at det også skyldes at alt for meget foder ryger hen hvor det ikke skal, og det kan derfor blive til en po4 kilde.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"