hvilken størrelse sand skal man ta
- minedykker
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 2980 Kokkedal
- Saltvand siden?: 2010
hvilken størrelse sand skal man ta
hejsa
håber der er nogen der kan hjælpe.. sider og skal have fat i noget levne sand til vores akvarie og sider og kikker og bliver i tvivl om hvad man skal ta skal det være det med korn størrelse på 0,1-0,5mm eller 0,5-1,7 mm
håber der er nogen der kan hjælpe os
ps. hvor mange kg skal man bruge til et akvarie der er 3 kantet med front på 170 cm og en dybte på 110 cm
hilsen camilla og søren
håber der er nogen der kan hjælpe.. sider og skal have fat i noget levne sand til vores akvarie og sider og kikker og bliver i tvivl om hvad man skal ta skal det være det med korn størrelse på 0,1-0,5mm eller 0,5-1,7 mm
håber der er nogen der kan hjælpe os
ps. hvor mange kg skal man bruge til et akvarie der er 3 kantet med front på 170 cm og en dybte på 110 cm
hilsen camilla og søren
Småt men GODT viewtopic.php?f=95&t=54625
- Gargoyle47
- Naso kirurg
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2009
Re: hvilken størrelse sand skal man ta
alt efter hvor meget cirkulation du skal have i akvariet, så husk på at jo mindre korn størrelse, jo større er chancen for det fyger rundt i baljen... jeg ville ikke salv tage den lille kkornstørrelse...hvis det er dem der skal vælges imellem..men det er så mig
Boyu 58l til 250l og nu 540 viewtopic.php?f=94&t=40421
og en lille ode til mit gamle viewtopic.php?f=2&p=342322#p342322
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
Hej,
Jeg har den næstmindste størrelse af levende sand - super smukt. Ikke pulver, men fint nok til at pumperne bevæger de øverste mm lidt rundt, og laver bølgebevægelser i sandet, præcis som man ser i naturen.
Igen, min mening:-)
Mvh
Peder
Jeg har den næstmindste størrelse af levende sand - super smukt. Ikke pulver, men fint nok til at pumperne bevæger de øverste mm lidt rundt, og laver bølgebevægelser i sandet, præcis som man ser i naturen.
Igen, min mening:-)
Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
- minedykker
- Rev haj
- Reactions:
- 14
hejsa peder og gargoyle
må jeg spørger hvor tykt lag sand i køre med og hvor mange kg til hvor stort et akvarie
må jeg spørger hvor tykt lag sand i køre med og hvor mange kg til hvor stort et akvarie
-
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4200 Slagelse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE
mener jeg havde 20 kg i mit 576 ltr 160x60x60
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
BOYU L200 KØLER
- Gargoyle47
- Naso kirurg
- Reactions:
- 15
jeg kører med 20 kg i 250 l
- minedykker
- Rev haj
- Reactions:
- 14
okay hade gætte på jeg skulle brug ca 30 kg til at gi 3 cm bundlag i 700L men er 3 cm for meget eller for lidt ?
- Gargoyle47
- Naso kirurg
- Reactions:
- 15
tror det er meget passende..... jeg har bare hældt lidt vel rigeligt i mit....
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Hejsa,
Der er meget delte meninger om hvad der er korrekt. Nogle kører DSB, andre kører barebottom.
Jeg miksede levende sand med normalt sand(for at spare penge). Og jeg kører med 4-5 cm på synlige områder i akvariet, bag sten har jeg intet bundlag.
Jeg har så søpølser, eremit, og sangobier til at "vende" det øverste lag således at det er fint hvidt.
Jeg tilsætter derudover prodibio for at optimere bakteriekulturer. Efer min mening kører dette perfekt, og æstetisk er det smukt, og jeg tror at dette er med til at give ekstra filterkapacitet, og samtidig et mylder af liv til smådyr.
Husk du må ikke vaske det levende sand - og kom det i før du kommer saltvand i, du får helt hvidt vand i 24 timer.
Alm sand, kan og skal du vaske meget grundigt.
Håber du kan bruge mit input:-)
Mvh
Peder
Der er meget delte meninger om hvad der er korrekt. Nogle kører DSB, andre kører barebottom.
Jeg miksede levende sand med normalt sand(for at spare penge). Og jeg kører med 4-5 cm på synlige områder i akvariet, bag sten har jeg intet bundlag.
Jeg har så søpølser, eremit, og sangobier til at "vende" det øverste lag således at det er fint hvidt.
Jeg tilsætter derudover prodibio for at optimere bakteriekulturer. Efer min mening kører dette perfekt, og æstetisk er det smukt, og jeg tror at dette er med til at give ekstra filterkapacitet, og samtidig et mylder af liv til smådyr.
Husk du må ikke vaske det levende sand - og kom det i før du kommer saltvand i, du får helt hvidt vand i 24 timer.
Alm sand, kan og skal du vaske meget grundigt.
Håber du kan bruge mit input:-)
Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
- minedykker
- Rev haj
- Reactions:
- 14
hejsa peder
det kan jeg helt sikkert bruge, som sagt så er vi igang og det er vores første akvarie, og er lidt meget grøn på saltvand, har dog haft ferskvand før men det er jo ikke til at samline, hehe men er super med alle jer der er flik til at gi en hånd, når man har spørgsmål, men jeg kan bestemt godt bruge dit input.
vi har snakket om der er en mulighed for at få et dyr/fisk der kunne vender sandet så ville det være super, og der kommer du lige med et svar.... søpølser.
og skidt med der kommer hvidt vand i 24 timer det er fint nok.
men tænker lidt på lige nu har vi kun fyldt ca 300 L vand i som vi har lavet til saltvand og så er planen at lave 200 L når min vi flytter stene fra den tønde hvor de står i.
men kan jeg godt komme sand i selv om systemet ikke er sat til at køre helt igennem sumpen endnu, skal jo lige have små 500 liter vand mere i ??????
skal bruge ca 3 dag på at lave det vand der skal bruges, har dog nogen pumper jeg kan lave cirkulation med, til der er vand nok i systemet .
det kan jeg helt sikkert bruge, som sagt så er vi igang og det er vores første akvarie, og er lidt meget grøn på saltvand, har dog haft ferskvand før men det er jo ikke til at samline, hehe men er super med alle jer der er flik til at gi en hånd, når man har spørgsmål, men jeg kan bestemt godt bruge dit input.
vi har snakket om der er en mulighed for at få et dyr/fisk der kunne vender sandet så ville det være super, og der kommer du lige med et svar.... søpølser.
og skidt med der kommer hvidt vand i 24 timer det er fint nok.
men tænker lidt på lige nu har vi kun fyldt ca 300 L vand i som vi har lavet til saltvand og så er planen at lave 200 L når min vi flytter stene fra den tønde hvor de står i.
men kan jeg godt komme sand i selv om systemet ikke er sat til at køre helt igennem sumpen endnu, skal jo lige have små 500 liter vand mere i ??????
skal bruge ca 3 dag på at lave det vand der skal bruges, har dog nogen pumper jeg kan lave cirkulation med, til der er vand nok i systemet .
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Du kan sagtens komme sand i nu, blot du har vandbevægelse.
Når du om ca 3 dage kobler sump og skummer til, burde det være ok
Held og lykke, og husk at spørge - det er det forummet er til for. Vi skal hjælpe hinanden.
Mvh
Peder
Når du om ca 3 dage kobler sump og skummer til, burde det være ok

Held og lykke, og husk at spørge - det er det forummet er til for. Vi skal hjælpe hinanden.
Mvh
Peder
-
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4200 Slagelse
- Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE
først sten så sand
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
BOYU L200 KØLER
- minedykker
- Rev haj
- Reactions:
- 14
ja skal nok huske at der skal sten i først, og så sand, skal hels ikke have sten der skrider og laver hul, ville skui være skidt.
Bare rolig jeg spørg og spørg hehe er alt for nysgerie, har nemlig fået en masse teknik med til baljen, og er jo sjovt at få sat det igang og få computeren til at køre det hele, lys pumper og ja alt hehe.
Bare rolig jeg spørg og spørg hehe er alt for nysgerie, har nemlig fået en masse teknik med til baljen, og er jo sjovt at få sat det igang og få computeren til at køre det hele, lys pumper og ja alt hehe.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8000 Århus C
Ved ikke om du har købt sand, men jeg vil ikke anbefale dig at købe levende sand. Efter min mening er det fuldstændig spild af penge! Jeg ville desuden altid skylle sandet for at få skidt og møg ud! Bakterierne skal nok komme helt af sig selv i løbet af kort tid! Du kan eventuelt skylle det i saltvand hvis du vil have en forhåbning om at nogle bakterier overlever.. 2-3 cm burde være fint! 
Bakterietilsætning er måske fint nok, men har ikke set noget som har overbevist mig om, at det er uundværligt!

Bakterietilsætning er måske fint nok, men har ikke set noget som har overbevist mig om, at det er uundværligt!

- classie
- Foxface
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 5672 Broby
Jeg har haft mit nystartede nano kørende godt halvanden måned og er nu ovre begge algefaser takket være 11 kg gode, indkørte sten fra Leif. I indkøringsperioden har jeg ikke haft bundlag i for at undgå de værste alger på sandet. Nu har jeg så hos KN Aquaristik købt en pose hvide, knuste koraller i str. 1-3 mm, så jeg håber at de kan gøre det ud for det samlede bundlag. Dvs ingen sand, kun de knuste koraller. Hvis det kommer til at se for fesent ud, spæder jeg op med lidt hvidt (dødt) sand str. 0,5-1,7mm. Men anyways, så håber jeg da at det kommer til at spille max, og måske giver de knuste koraller også lidt ekstra til filtreringen af vandet.
- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Saltvand siden?: 2007
- Kontakt:
Jeg har købt nogle poser af det helt grove sand fra KZ hos DeepOcean. Er så træt af, at mine pumper skal bestemme hvor og hvordan mit sand skal ligge! 

- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Geografisk sted: Fredericia
jeg tvivler nu på at du kommer til at slippe for de alger, det kan jeg tydeligt se når jeg efterfylder med sand, både dødt og levende sandclassie skrev:Jeg har haft mit nystartede nano kørende godt halvanden måned og er nu ovre begge algefaser takket være 11 kg gode, indkørte sten fra Leif. I indkøringsperioden har jeg ikke haft bundlag i for at undgå de værste alger på sandet. Nu har jeg så hos KN Aquaristik købt en pose hvide, knuste koraller i str. 1-3 mm, så jeg håber at de kan gøre det ud for det samlede bundlag. Dvs ingen sand, kun de knuste koraller. Hvis det kommer til at se for fesent ud, spæder jeg op med lidt hvidt (dødt) sand str. 0,5-1,7mm. Men anyways, så håber jeg da at det kommer til at spille max, og måske giver de knuste koraller også lidt ekstra til filtreringen af vandet.
samt knust koral, jeg har efterhånden prøvet lidt af hvert, og er sjovt nok hurtigt vendt tilbage til det levende sand, som jeg ikke skylder, og det er det der hos mig hurtigst er kommet over algefasen
osse i forhold til sand der blev podet fra et velfungerende akvarie
jeg ved godt der er en vis skepsis mod levende sand, men efter at have tygget mig igennem flere artikler bøger, samt oplevet de forskelle jeg nævnte, så er jeg overbevist
men igen saltvand er en religion, og de kan være svære at rokke ved.
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
den skepsis som Brian snakker om kommer fra at nogle "akvarister" fik hænderne i en artikkel som millero udgav 2001 der alarmerende påpeget at disse sand bunde skulle være de så kaldte tikkende bomber,de havde åbenbart kun læst den abstrakte del eller kun et resume og konkluderede deraf at sand bunde(DSB) kan absorbere en masse fosfat for derefter at frigive det hele til vandet.de fik åbenbart ikke med at hele forsøget blev udført under sterile omgivelser..
Senest rettet af ole kekkonen tirs 12. okt 2010 10:43, rettet i alt 1 gang.
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
har skiftet mit 0-1mm sand med 1-2m sand, er dejligt at kunne give fuld tryk på alle pumper uden sandet flytter sig.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
den er nok smart med meget cirkulation hvis du bruger en sump
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
Næste gang jeg starter noget op bliver det med 1-2 mm sand og sort! Er træt af at det hele flyver rundt samt at sandet tit bliver farvet
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- Thomaas
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 2006
Jeg har lavet et mix af 2 størrelser med en bundtykkelse på 2-3cm.
10kg 3-5mm + 5kg 1-2mm til 140cmX65cm bund.
Det er rart af bundlaget bliver ikke vivlet op, og så giver det et fedt groft look.
10kg 3-5mm + 5kg 1-2mm til 140cmX65cm bund.
Det er rart af bundlaget bliver ikke vivlet op, og så giver det et fedt groft look.
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮