"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

UV mod hvide pletter

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
jens lyn
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 145
Tilmeldt: man 14. jul 2008 21:06
15
Postnummer: 4000 Roskilde

UV mod hvide pletter

Indlæg af jens lyn »

Hej allesammen.

Jeg har kæmpet lidt med hvide pletter en næsten 2 1/2 mrd. Heldigvis har jeg ikke mistet nogen fisk endnu men kan for første gang se at min achilles der også er ramt er begyndt at se tyndere ud. Jeg har konstant haft noritang hængende, godt iltet vand, masser af cirkulation, men kan ikke få det til at komme væk selvom alle fisk spiser aktivt. Mit spørgsmål er så at jeg kraftigt overvejer at købe mig et kraftig UVfilter på 55 watt til mit 800 liters balje, og vil det hjælpe nok på det da Jeg ønsker ikke at gå medicinsk til værks.

Jens Lyng
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: UV mod hvide pletter

Indlæg af Carsten »

Et kraftigt UV anlæg vil hjælpe, men om det helt kan fjerne parasitterne skal jeg ikke kunne sige.
Men det vil nok under alle omstændigheder være en proces der kommer til at gå over nogle måneder.
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: UV mod hvide pletter

Indlæg af Thue »

Det vil højst sandsynligt ikke hjælpe da der allerede er for mange i akvariet, og de der er på archilles kommer jo ikke igennem uv. Uv skal køre godt i lang tid som en gang forebyggelse for at det virker optimalt. Men altså det er jo ikke nogen skade til og starte op så hurtigt som muligt, tror bare ikke det hjælper på archilles. Går den i et reef akvarie, og er den svær og fange igen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: UV mod hvide pletter

Indlæg af Carsten »

De parasitter som sidder på fisken kommer ikke gennem uv anlæggert, men det gør alle dem som svømmer rundt i akvariet og leder efter en vært. Om nogle dage, er pletterne på fisken væk igen. Fordi parasitterne er blevet store, og blot skal modne før end de eksploderer og sender nye små parasitter ud i vandet. Det er dem som skal fanges af uv anlægget, og det er derfor at det kan tage måneder inden alle er væk.

Det kan så godt være at det er forsent allerede nu, for lige den fisk, men det kan jeg så ikke helt sige.
Hvis du har mulighed for at fange fisken op, evt. ved hjælp af en fælde, kan et ferskvandsbad
fjerne de parasitter som sidder på fisken.
Men fisken er svag og har et alt for tyndt slimlag, og det er derfor parasitterne har kunnet få fat.
jens lyn
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 145
Tilmeldt: man 14. jul 2008 21:06
15
Postnummer: 4000 Roskilde

Re: UV mod hvide pletter

Indlæg af jens lyn »

Vil det så evt hjælpe hvis jeg kunne fiske den op og give den medicinsk behandling med odiinex, og i hvorlang tid. Eller vil det være bedre med ferskvand. Samtig behandler jeg Akvarie vandet med uv. Samt hvor meget flow anbefales der gennem uv anlægget på 55 w
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: UV mod hvide pletter

Indlæg af Carsten »

Klart at det vil hjælpe på hele processen, at få fisken ud af systemet. De parasiter den har på sig, spreder sig så ikke i akvariet.
Hvorfor ikke kombinere en kur med medicin med et ferskvandbad??

Angående flow gennem filteret, kommer du nok til at snakke med sælgeren om.
Men generelt er et langsomt flow bedre end et hurtigt.
spdiving
Reactions:

Re: UV mod hvide pletter

Indlæg af spdiving »

Hvilken mærke UV filter har du producenten plejer at oplyse et anbefalede flow.

Mit TCM 55W UV har en pumpe på 2000L.

Jeg fandt engang en tabel på nettet hvor man kunne se w og hvilken flow der passede sammen alt efter hvad man ville opnå at fjerne. Men desvære har jeg ikke kunne finde det igen.


Steen
jens lyn
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 145
Tilmeldt: man 14. jul 2008 21:06
15
Postnummer: 4000 Roskilde

Re: UV mod hvide pletter

Indlæg af jens lyn »

spdiving skrev:Hvilken mærke UV filter har du producenten plejer at oplyse et anbefalede flow.

Mit TCM 55W UV har en pumpe på 2000L.

Jeg fandt engang en tabel på nettet hvor man kunne se w og hvilken flow der passede sammen alt efter hvad man ville opnå at fjerne. Men desvære har jeg ikke kunne finde det igen.


Steen
Jeg overvejer et debary UV. Det skulle gerne være rolls roycen inden for UV. Jeg fand lidt info på deres hjemmeside.
http://www.debary.de/dba/web/index.php? ... 57&lang=en
Det ser ud som om at man må have et max flow på 6500 liter gennem UV filteret på 55 watt. det bliver for mit vedkommende nok nærmerer 2000 liter gennem en aquabee jeg har stående et eller andet sted.
jens lyn
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 145
Tilmeldt: man 14. jul 2008 21:06
15
Postnummer: 4000 Roskilde

Re: UV mod hvide pletter

Indlæg af jens lyn »

Carsten skrev:Klart at det vil hjælpe på hele processen, at få fisken ud af systemet. De parasiter den har på sig, spreder sig så ikke i akvariet.
Hvorfor ikke kombinere en kur med medicin med et ferskvandbad??

Angående flow gennem filteret, kommer du nok til at snakke med sælgeren om.
Men generelt er et langsomt flow bedre end et hurtigt.
Jeg mener at odinexx skal bruges over flere dage men kan putte lidt i samtidig med ferskvandskur. Samt var det noget med at man ikke måtte bruge rent ferskvand men sænke saliniteten til et bestemt tal. 1.009 mener jeg. Skal det bare forståes at når den er nået til dette niveau er parasitterne døde og så er den klar til at komme i baljen igen efter en tilvænning. Er det noget man bare skal dyppe den i i nogle sekunder eller tilvænne den til niveuaet over nogle timer? skal den bare ligge der i i nogle minutter eller timer? Nogen der har erfaring?
Brugeravatar
dybet
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 237
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 16:09
14
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2002

Re: UV mod hvide pletter

Indlæg af dybet »

her staar om hyposalinitet (saenkning af salinitet), kobber, ferskvands dyp.

http://bit.ly/bYxEmc

jeg har rigtig gode erfaringer med hypo. 6 uger med hypo (postevand! og refraktometer til 1.009) = nul parasitter.
jens lyn
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 145
Tilmeldt: man 14. jul 2008 21:06
15
Postnummer: 4000 Roskilde

Re: UV mod hvide pletter

Indlæg af jens lyn »

super arktikel. Men det gør det straks værre. Ifølge denne skal der 6 ugers behandling med ferskvand og ikke et ferskvandsdyp. Jeg ved ikke om det vil værre muligt for mig at kunne føre det ud. har ikke nogen skummer eller karantænebalje.
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: UV mod hvide pletter

Indlæg af Thue »

dybet skrev:her staar om hyposalinitet (saenkning af salinitet), kobber, ferskvands dyp.

http://bit.ly/bYxEmc

jeg har rigtig gode erfaringer med hypo. 6 uger med hypo (postevand! og refraktometer til 1.009) = nul parasitter.
Hvis det kun er hvide pletter den har altså Cryptocaryon irritans vil jeg også sige at du skal prøve og fange den op og behandle med hyposalinitet, men du skal være sikker på det er hvide pletter for det er ikke alle typer sygdom som hypo kan kurrer men den tager helt klart Cryptocaryon irritansde pletter. Men du skal læse meget på emnet for det er ikke bare noget man lige gør. Det skal foregå i et karantæne akv, salt skal sænkes over ca 48 timer og skal komme ned mellem 1,008 - 1,009 skal måles meget præsis med refraktometer , dertil skal der holdes kraftigt øje med ph med et elektronisk måleapperat og buffes alt efter om ph falder når du tilsætter osmosevand. Når salt er lav nok skal dett bi beholdes i ca 6 uger alt efter om parasitter er væk, der skal laves vand skift næsten hver 3 dag med den helt præsise salt indhold og igen ph da man ikke kan skumme på så lavt saltindhold. Dertil kommer det sværer når man så skal have salt indhold op igen. Endnu engang over ca 3 dage hæves stille og roligt og igen holdes meget øje med ph udsvinginger den må bare ikke svinge. Og der efter parasit fri fisk. Men læs godt på emnet inden. Hvordan med de parasitter der sidder på den kan du se om de stadig sidder uden på huden eller er de begyndt og grave sig ind i huden for hvis de er nået så langt er det nok for sent
Brugeravatar
dybet
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 237
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 16:09
14
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2002

Re: UV mod hvide pletter

Indlæg af dybet »

@jens
et karantæne akvarie er bare en vandbeholder og en cikulations pumpe, og saa lav belastning (1-2 fisk af gangen) og rigelig smør..æh vandskift.

tænk over hvor mange penge, fiskeliv og ærgelser det kan spare dig for.

http://bit.ly/aG6Mis

(jeg bruger postevand da det allerede er "bufferet" (kh ca 15, ph over 8.0), med 12-14g salt pr. liter er det udemærket til formålet, har haft fisk i hypo i over 3 måneder uden problemer (ikke at jeg vil anbefale det forstås))


næste gang jeg skal ha fisk vil jeg prøve kobber, da det ogsaa skulle tag evt. Amyloodinium
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: UV mod hvide pletter

Indlæg af Bingocaller »

Nok et mega dumt spørgsmål men kan Biopellets eller VSV hjælpe med at fjerne hvide prikker? Har heldigvis ikke nogen hvide prikker på mine fisk - har dog en blå palet som plejer at være snild til at få de hvide - derfor mit spørgsmål
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: UV mod hvide pletter

Indlæg af Thue »

Bingocaller skrev:Nok et mega dumt spørgsmål men kan Biopellets eller VSV hjælpe med at fjerne hvide prikker? Har heldigvis ikke nogen hvide prikker på mine fisk - har dog en blå palet som plejer at være snild til at få de hvide - derfor mit spørgsmål
Det har slet ingen virkning over hovedet det kan kun hjælpe på vand kvalitet
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: UV mod hvide pletter

Indlæg af Carsten »

Bingocaller skrev:Nok et mega dumt spørgsmål men kan Biopellets eller VSV hjælpe med at fjerne hvide prikker? Har heldigvis ikke nogen hvide prikker på mine fisk - har dog en blå palet som plejer at være snild til at få de hvide - derfor mit spørgsmål

Det har ingen effekt overhovedet.
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: UV mod hvide pletter

Indlæg af Thue »

dybet skrev:@jens
et karantæne akvarie er bare en vandbeholder og en cikulations pumpe, og saa lav belastning (1-2 fisk af gangen) og rigelig smør..æh vandskift.

tænk over hvor mange penge, fiskeliv og ærgelser det kan spare dig for.

http://bit.ly/aG6Mis

(jeg bruger postevand da det allerede er "bufferet" (kh ca 15, ph over 8.0), med 12-14g salt pr. liter er det udemærket til formålet, har haft fisk i hypo i over 3 måneder uden problemer (ikke at jeg vil anbefale det forstås))


næste gang jeg skal ha fisk vil jeg prøve kobber, da det ogsaa skulle tag evt. Amyloodinium
Jeg har det også sådan lidt på samme måde, set i bakspejlet burde man nok have behandlet/holdt i karantæne akvarie inden man tilførte fisk til sit hoved akvarie for når parasitter først er kommet i dit hoved display så er de næsten umulige og få ud igen
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: UV mod hvide pletter

Indlæg af Thue »

Hvordan går det med archilles

Mvh thue
Besvar

Tilbage til "Sygdom"