VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

fragmentering af sarcophyton elegans

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: vordingborg

fragmentering af sarcophyton elegans

Indlæg af seier »

jeg har en skriggul af slagsen som er min yngling og den vokser og har det godt, så jeg overvejer om det ikke er tid til at få den fragmenteret lidt,men jeg er dog lidt øm da jeg har hørt at denne sarcotype kan være lidt sart og jeg vil bare ikke miste denne pragtkoral.

så gerne lidt input fra dem som har erfaring med at lave fragmenter af denne koral posetivt som negativt.
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Re: fragmentering af sarcophyton elegans

Indlæg af Lars M »

Du skal bare have fat i en skarp saks. Klip nogle stykker sådan lidt bagved, så det ikke ses for vildt. Gror dog lynhurtig frem igen.

På det stykke som skal blive til foden, sætter du en tandstik igennem. Et elastik rundt om din fragmentsten, på med den på begge sider af tandstikkeren, og vups så er det bare at vente.
Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Tag en saks eller skarp kniv og skær/klip det stykke af som du vil.
Der er 2 måder at montere fragmentet på. Enten ved at du jager en tandstik gennem bunden på den, og så sætter fragmentet ned på en sten og fæstner det hele med et par elastikker om tandstikken.

Den anden metode er lidtanderledes. Fragmentet lægges på en sten. Gaze lægges over korallen, og det hele bindes sammen under stenen. Gazen skal ligge til men ikke stramt over korallen.

Ved begge metoder, varer det ca 2 uger inden det er vokset fast
Brugeravatar
DGMadsen
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 2610 Rødovre
Geografisk sted: Rødovre

Indlæg af DGMadsen »

Det må også være muligt at sy den fast. En tråd igennem på samme sted som tandstikkeren og så binde knude på bagsiden af fragmentstenen. Det har jeg gjort med stor succes med kenyatræer. Synes det er lettere at få en nål igennem og binde den fast, end at rode med elastikker. :h
Med Venlig Hilsen

David
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Indlæg af herzberg »

Da jeg fik et fragment fo lidt tid siden satte jeg det blot lidt ned i et hul i stenen. Nu sidder den fint fast og har dannet en fod og skive. Fragmentet var klippet af.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19
Geografisk sted: vordingborg

Indlæg af seier »

takker for inputs, jeg er dog med på hvordan den fragges det var mere om elegansen havde tendens til at lide under det, da jeg har hørt den skulle være meget sart især have tendens til at udvikle infektion i sår den får.

men som jeg læser det så skulle i ikke have oplevet nogen problemer så det er vel bare i gang med saksen. :Peace:
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

jeg vækker lige en gammel tråd...
Jeg står overfor at skulle fragmentere mine gule sarco e. Jeg kan læse her at man bare skal skære fragmentet af...
Mit problem er at jeg har et hul lige i center af korallen, det ville jeg gerne ind til og få skåret over...

Kan jeg skærer koral samt fod midt over eller må foden ikke beskadiges?
Vil det være bedre at trimme godt ind til hullet uden at beskadige foden på korallen?

Nogle erfarringer med wonderkoraller, der skulle tage skade af en sarco e der fragmenteres?
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

fandt lige det her link: http://animal-world.com/Aquarium-Coral- ... ther-Coral

Der står mange gode ting, bla at der kan forekomme giftstoffer når man piller og ikke mindst skærer i korallen, så mange LPS og nogle sps koraller er yderst følsomme overfor... De anbefaler at man foretager fragmenteringen når korallen er sundest og gør det i et kar og ikke i akvariet, nok pga af giftstofferne.

Mit problem er det hul der kommet midt i korallen, hvor der er skidt og smådyr nede i (korallen er ret stor). JEg har 14 dages tid siden sat en streamer 5000L7t op lige over den, men er bange for at miste den, hvis den ikke selv kan hamle op med skidt nede i hullet...
Senest rettet af Anders månsson søn 6. maj 2012 10:29, rettet i alt 1 gang.
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

Hej Anders,

Jeg har selv 3 stk. Sacro. Da jeg fik mit nye akvarie, som jeg har nu, og skulle have de LS op. Så havde foden på min store Sacro åbenbart vokset sig over på en anden LS også. Kunne se, at de sad lidt sammen, så tænkte, at jeg stille og roligt kunne trække den fra - med det resultat at den blev delt fra bunden og op til skålen. Fik sat korallen, så stykket stadig "sad" lidt sammen. I dag er det intet at se på den :happy:

Det er selvfølgelig ikke skålen, men det kan være, at du kan bruge det til noget :beer:

Held og lykke med det :h
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"