Et velbelyst overløb kan hurtigt give grobund for en masse uønskede alger hvor dine fisk og snegle ikke kan få fat i dem. Men uden lys trives alger ikke og man kan derfor nemt sikre sig mod dette. Du skal blot tage et stykke acryl eller plexi glas plade i sort(eller malet sort) og save til så det passer over dit overløb. Gerne også et par ekstra cm så det dækker lidt bedre - lige som udhænget på et hus
Min plade ligger så bare på overløbskammen og glaskanten af akvariet.
Lidt billeder :
Vedhæftede filer
Plade del 1
DCP_4937.JPG (26.01 KiB) Vist 1815 gange
Plade del 1 og 2
DCP_4938.JPG (25.33 KiB) Vist 1815 gange
Overløb uden dæk plade
DCP_4936.JPG (72.8 KiB) Vist 1815 gange
Plade over overløb
DCP_4950.JPG (89.27 KiB) Vist 1815 gange
Mvh Brian [center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen [/center]
Jeg skulle lige til at skrive at det har du da set - men det var vist ikke lige den Carsten der var herover sammen med Thomas
Ja det tager alt støj, jeg kører 6000 liter igennem i timen og der er intet at høre. Vandet falder ca ½-1 cm hvilket naturligvis ikke larmer og standpipen larmer naturligvis ikke.
Mvh Brian [center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen [/center]
Tjaa jeg ønsker ikke noget andet end vand i overløbet. Tanken om en stor klump alger eller andet er netop grunden til at jeg har net ved overløbskammen. Der skal ikke komme noget ned i overløber ELLER leve noget dernede som kan feks giver et stoppet rør
Så jeg syntes det er smart nok
Ja, en stor klump løsrevne alger kan da muligvis godt stoppe et nedløbsrør, men det er jo kun, hvis de bliver revet løs. Men en algehinde i overløbet kan vidst ikke gøre meget andet end at optage en smule næring.
Men hvis det kan gøre nogen tryggere, er det selvfølgeligt også smart nok