råd søges- hvidt vand

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
msek
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
15
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Odense C
Kontakt:

råd søges- hvidt vand

Indlæg af msek »

Vi fyldte vand og salt i vores 160 L i går og det blev selvfølgelig lidt grumset/hvidt, men det virkede egentligt som om det forsvandt. Så vi gik i seng og sov 8 dejlige timer og da vi vågner er vandet bare fuldstændig hvidt - Kan ikke se noget som helst i det. Pumper og bund er dækket af et tyndt hvidt lag, der flytter sig så snart der kommer bevægelse i vandet, men ikke rigtig vil lade sig opløse. :G
Jeg tænker om det er en kalkudfældning eller andet og søger under alle omstændigheder lidt råd. Lige nu har vi tømt akvariet halvt, og vandet står nu i spande i håb om at jeg ikke skal smide det ud..

synes ellers ikke vi gjorde noget vildt da vi fyldte på, men noget er gået galt.
vi opløste salt i en spand med vand og hældte det i akvariet og fyldte vand i, derefter satte vi cirkulation og synes egentligt det gik godt. øv bøv

hvad kan vi gøre, og er vi nødt til at tømme hele akvariet og starte forefra?

venlig hilsen
/ Maria
Saltvandrasser.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
14
Postnummer: 4390 Vipperød

Re: råd søges- hvidt vand

Indlæg af Saltvandrasser.dk »

Hvad med varme?!
Brugeravatar
mathiaskehlet
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16
Postnummer: 3520 Farum
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Farum

Indlæg af mathiaskehlet »

Det er kalkudfældning.Jeg fik det også den gang jeg startede Det gør ingen skade, men i kan suge så meget op som muligt med en slange
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Han$en hældte en smule saltsyre vandet - det ændrede det hele, prøv at finde hans tråd...

Men jeg ville nu nok starte forfra... Husk at putte saltet i vandet og ikke omvendt..
msek
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
15
Kontakt:

Indlæg af msek »

vandet har nu stået natten over, haldelen i akvariet og den anden halvdel i spande hist og pist. hvor vandet før var helt hvidt, er det
nu blevet så klart at man kan se beggrunden, samt se et helt hvidt lag over bunden.

hvis man suger kalklaget op, vil noget jo nødvendigvis ikke blive suget med og vil grumse vandet igen - hvordan får man det sidste kalk væk?

Hougaard: tja fandt lige vores fejl i dit indlæg :K
/ Maria
kasbac
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 4000 Roskilde

Indlæg af kasbac »

Hej Maria

Jeg er selv nystartet i faget så kan på ingen måde kalde mig ekspert men hvad jeg kan hjælpe med er at dele mine oplevelser med dig. Jeg oplevede nemlig præcis det samme som du oplevede da jeg for lidt over en måned siden hældte vand i mit akvarie. Vandet var hvidt grumset i et par dage efter og et hvidt fint pudder lag dannede sig på bunden, pumperne og en smule på side glasset.

Min løsning var tålmodighed. Jeg lod tingene stå et par dage og hvirvlede op i pudder laget et par gange med en svamp. Efter et par dage og lidt skrubben på ruden med en svamp var alt klart igen.

En anden forklaring kunne være det salt du har brugt? Hvad mærke er det? men her skal vi nok have en på banen der har noget mere erfaring end mig.

Alt held og lykke med det.
Fluval Edge 23L in the making
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Som Kasbac skriver, er tålmod en dyd. Lad det nu stå et par dage, og så skal du se. Kalken plejer at forsvinde. Der er ingen grund til at suge noget op, med mindre det ligger i tykke lag på bunden.

Noget salt er mere tilbøjelig til at give en kalkudfældning end andet. Men det vand som du har blandet saltet med er den vigtigste årsag.
msek
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
15
Kontakt:

Indlæg af msek »

Mange tak for de fine svar. Jeg har brugt red sea coral pro salt, men jeg forsøger mig så i første omgang med tåldmodighed og ser om det ikke opløser sig selv lige så stille.. giver det meninge at sætte skummeren til nu eller er det bare spild af skummerkræfter?
/ Maria
Buddi
Copepod
Copepod
Reactions:
14
Postnummer: 8270 Højbjerg

Indlæg af Buddi »

hej

Har lige startet et 140 l op - med det samme problem. puttede vand og salt i .. og det var fint, men næste dag var det totalt mælkehvidt. på sideruderne sad der aflejringer der var meget svære at få af og bunden var dækket af et fint lag støv.

jeg har taget ruderne med en svamp et par gange og nu ser det ud til at det ikke sætter sig igen. der ligger godt nok et lag støv på bunden.

Jeg snakkede med en der har haft slatvand i mange år - han mente at det var fordi jeg havde blandet salt og vand i akvariet og at det var det der var årsagen... men måske er det kalk som der skrives her...

Hovedsagen er at der væk nu og vandet er klaret op så det gør dit sikkerrt også

mvh
Brian
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

msek skrev:Mange tak for de fine svar. Jeg har brugt red sea coral pro salt, men jeg forsøger mig så i første omgang med tåldmodighed og ser om det ikke opløser sig selv lige så stille.. giver det meninge at sætte skummeren til nu eller er det bare spild af skummerkræfter?
Hvis der kun er saltvand i akvariet, er der ingen grund til at have en skummer kørende.
Først når der kommer levende sten i skal skummeren startes.
msek
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
15
Kontakt:

Indlæg af msek »

så har akvariet kørt nogle dage og det er i dag helt klart... dejligt.. Så nu er der snart sten og sand på vej igen.. tak for de fine svar
/ Maria
kasbac
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 4000 Roskilde

Indlæg af kasbac »

Godt at høre maria, held og lykke med det!
Fluval Edge 23L in the making
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"