Forskningsprojekt?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Forskningsprojekt?

Indlæg af nbd »

Hej alle,
Jeg overvejer at søge fondsmidler til et forskningsprojekt, der har fokus på læring ved at have saltvand.
Der bliver forsket meget i hvad og hvordan børn lærer i skolen. Der forskes også i livslang læring, dvs. læring i arbejdslivet. Men der er INGEN, der forsker i hvordan man kan lære gennem en hobby, man brænder for. Det vil jeg gerne have jeres hjælp til.

For at afgrænse projektet, forestiller jeg mig at fokusere på emner indenfor biologi og kemi. Emnerne kunne f.eks. være:
- forholdet mellem pH, karbonathårdhed og kalciumindhold,
- biologien bag vsv-metoden,
- næringsstofkontrol vha. alger i refugium eller turf scrubber
-

I må meget gerne give feed back i denne tråd på følgende spørgsmål:
1. Hvilke områder indenfor saltvandshobbyen synes I er svære at forstå?
2. Hvad vil I gerne vide mere om?
3. Hvor får I jeres viden fra?

Hvis der er opbakning til ideen om et forskningsprojekt, vil jeg gå videre med ideen. Et forskningsprojekt vil bl.a. involvere interviews og spørgeskema, men herom senere.

Mvh Niels
Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet
KimK
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
14
Postnummer: 9610 Nørager
Saltvand siden?: 2009

Re: Forskningsprojekt?

Indlæg af KimK »

Vedr. fondsmidler så er det jo klart at der skal en form for definition til.

Men som jeg læser det er din interesse indlæriing gennem hobby. Indtil jeg så din underskrift tønkte jeg at det måtte være et pædagoisk projekt.

Så mit spørgsmål er til dig. Hvad er det du gerne vil have input til.

Hvilke emner vi synes kunne bruges til et pædagoisk projekt ?

Hvilke emner vi gerne ville have belyst?

Hvordan du udormer en ansøgning om fondsmidler til et specifikt emne indenfor saltverdenen kombineret med den primære retning, børns indlæring er der hvor det bliver svært for mig. Personligt ville jeg nok søge på indlæring gennem hobbies og så bruge saltverdenen til at lave en definering af relevante problemstilling og indlærings problematikker vedr forskellig emner og derved underbygge projektets relevans over for flere fag og aldersgrupper.

Venligst
scient.adm AAU, CARMA
rias
Kim Kristoffersen
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af nbd »

Tak for opklarende kommentarer, Kim.

Jeg vil forsøge at afdække hvordan man kan lære naturvidenskabeligt indhold gennem en hobby, man virkelig går op i. Du kan kalde det interessebaseret læring eller self-directed learning.

Jeg vil bruge saltvandshobbyen som eksempel, men jeg kunne også vælge andre interesser, f.eks. amatørastronomi, sommerfugle, orkideer, lystfiskeri etc.

Forudsætningen for at komme i gang er at skrive en eller flere ansøgninger til fonde til at financiere forskningen - f.eks. tipsmidler.
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

Du kunne jo forske lidt i den nitrogene proces om nødvendigheden af alle 3 elementer No3 po4 og kalium for at nedbrydning kan ske?
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
kschauby
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
19
Postnummer: 2950 Vedbæk
Geografisk sted: Trørød

Indlæg af kschauby »

nbd skrev:Tak for opklarende kommentarer, Kim.

Jeg vil forsøge at afdække hvordan man kan lære naturvidenskabeligt indhold gennem en hobby, man virkelig går op i. Du kan kalde det interessebaseret læring eller self-directed learning.

Jeg vil bruge saltvandshobbyen som eksempel, men jeg kunne også vælge andre interesser, f.eks. amatørastronomi, sommerfugle, orkideer, lystfiskeri etc.

Forudsætningen for at komme i gang er at skrive en eller flere ansøgninger til fonde til at financiere forskningen - f.eks. tipsmidler.
Jeg synes det er en rigtig god ide ! Sagen med "hobby forskning" er efter min mening, at resultaterne sjældent er reproducérbare og som regel enkeltobservationer i meget forskellige emner. Det gør dem absolut ikke mindre interessant ! Jeg vil foreslå at du/man/vi først og fremmest laver en eller flere skabeloner til dataindsamling og forsøgsgange. Fx. er det nødvendigt at have et vis antal observationer (>30) hvis man skal konkludere noget på det. Det vil sige at 30 saltvandsgeeks skal have 100% samme setup, og det skal bevises at det er samme setup, dokumenteres og noteres minutiøst før jeg tror det kan anvendes til evt artikler og forskning. Hansen, Jensen og Mortensens vidt forskellige setup er ikke "videnskabelig" nok efter min mening.

Jeg kunne forestille mig at alle 30 købte et standard setup på 54l "begynder akvarium" med samme skummer, lys, sand og xx kg sten. Samme procedure for vandskift, tilsætning osv. osv. Afkrydsningskema osv.

Med denne baggrund kunne man så bygge et forskningsprojekt - fx. nitratcyklus eller noget andet. Eller Tridacna spawning :smart: Alle skulle herpå følge samme procedure i forsøget. Forsøget skal vel begrundes med en hypotese om en-eller-anden form for resultat.

Dette projekt kunne man måske (!) finde midler til at financiere, men det ville nok kræve en *meget* grundig forberedelse og udpræget loyalitet fra deltagerne :Peace: Måske at resultaterne allerede er publiceret ? Gad vide om dette ikke er forsøgt før ?

Nåja - jeg er frisk ! :P

/Kaspar
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af nbd »

Jeg har vist ikke kommunikeret tydeligt nok :oops:

Ideen er at fokusere på saltvandsakvaristers viden og hvordan de får deres viden fra hobbyen. Det involverer ikke testakvarier men interviews.

Det kunne være spændende at dokumentere, at saltvandsnørder har tilegnet sig viden om f.eks. hvordan man tilsætter kalcium eller karbonat - stoffer som er svære at opløse i saltvand. Det er en viden, "almindelige" mennesker ikke har. Det involverer kemi på forholdsvis højt niveau.

30 saltvandsnørders deltagelse vil være rigtigt fint, men mindre kan også gøre det. Spørgsmålet er om der er saltvandsnørder, som vil lade sig interviewe om deres hobby - det er afgørende for om projektet kan lykkes. Selv med 5 deltagere kan det lykkes (socialvidenskaberne har ikke samme krav til testbarhed som naturvidenskaberne).
kschauby
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
19
Postnummer: 2950 Vedbæk
Geografisk sted: Trørød

Indlæg af kschauby »

nbd skrev:Jeg har vist ikke kommunikeret tydeligt nok :oops:

Ideen er at fokusere på saltvandsakvaristers viden og hvordan de får deres viden fra hobbyen. Det involverer ikke testakvarier men interviews.

Det kunne være spændende at dokumentere, at saltvandsnørder har tilegnet sig viden om f.eks. hvordan man tilsætter kalcium eller karbonat - stoffer som er svære at opløse i saltvand. Det er en viden, "almindelige" mennesker ikke har. Det involverer kemi på forholdsvis højt niveau.

30 saltvandsnørders deltagelse vil være rigtigt fint, men mindre kan også gøre det. Spørgsmålet er om der er saltvandsnørder, som vil lade sig interviewe om deres hobby - det er afgørende for om projektet kan lykkes. Selv med 5 deltagere kan det lykkes (socialvidenskaberne har ikke samme krav til testbarhed som naturvidenskaberne).
Nåååeh :y Så er jeg med. Jeg blev bare grebet af tanken om, at sætte et kææææmpe projekt igang :P Jeg vil da gerne interview'es ! Kommer man i et blad ? :hehe:
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af nbd »

Nåååeh :y Så er jeg med. Jeg blev bare grebet af tanken om, at sætte et kææææmpe projekt igang :P Jeg vil da gerne interview'es ! Kommer man i et blad ? :hehe:[/quote]

Tak :-) - det kommer i et videnskabeligt tidsskrift
KimK
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
14

Indlæg af KimK »

Skrev et langt svar og så forsvant det. Men på på med kvalitative data og din pålidelighed. Gerne en triangulering til kvantitative undersøgelser. Desværre er din problemstilling ikke i skabet endu. E self directed learning og livslang læring ret forskellige. ? Har du så ikke svaret i allerede dokumenterede studier og teorier ?

Men fedt projekt, men mere skarpt inden du fortsætter.

Kim
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af nbd »

Jeg vil supplere interviews med en kvantitativ undersøgelse i form af et enkelt spørgeskema - netop med henblik på at sammenligne data (datatriangulering).
KimK
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
14

Indlæg af KimK »

:shifty: Et spørge skema ? et du selv laver ? eller en undersøgelse af andre ?

Hvis du har et design vil jeg godt lamme tæve det for dig evt med nogle positive kommentarer også :grouphug:
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af nbd »

Tak Kim. Og hvis du også kan lave en Rasch-analyse for mig, er du en guttermand :y
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Brian C »

Hej Niels, jeg har godt nok ikke så mange input til hvad dit projekt kan indeholde, men jeg stiller gerne op til interviews, du siger bare til
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
chicha
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
15
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af chicha »

Hej Niels,

Lyder som et meget spændende projekt.
Hvis det sku' ha' nogen interesse, så er jeg relativt nystartet indenfor saltvandsakvarier (ca. 4 mdr.). Jeg skal derfor snart igang med indlæring/undersøgelse osv. osv. hvad angår kemien i denne "saltvands"verden.
Jeg er 24 år, læser jura på KU og har intet forhold til kemi.
Jeg kan kontaktes pr. mail csl1985@msn.com eller mobil: 61267410.
Skriv endelig hvis du kan bruge mig i din undersøgelse og hvis ikke så håber jeg stadig man kan følge lidt med fra sidelinjen.
Held og lykke.

Mvh,
Christian Syberg Larsen
KimK
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
14

Indlæg af KimK »

RASCH analysen :beer: ja det ville jeg gerne, send du bare data, :shock: .

Kim
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af nbd »

Tak Brian og Christian, I er hermed noteret. Det glæder mig at I er interesserede :y
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"