Jeg bruger forummet meget og læser glad alle erfaringer, så jeg slipper for at betale for fejlene selv. En ting, som undre mig er dog diskussionerne om lys.
I mine unge dage fiflede jeg med mange ting og fik øjnene op for en anden hobby, som frembringer stor lyst til perfektion af lys, nemlig cannabis drengene. Rolig nu, ikke at jeg selv lavede planter, men fik uvurderlige informationer i forhold til mine alm. Planter.
Ikke mange af os alm. Mennesker, ved så meget om optimerede lys forhold for planterm som disse fyre og derfor vil jeg gerne ganske kort forklare, hvad jeg har lært af disse, plante nørder. Håber denne tråd kan blive diskuteret fornuftigt og dermed blive en af dem som man vender tilbage til og læser når lyset driller.
I Saltvandsverdenen snakker mange om kelvin, "faktum" er lyset blåt eller kedeligt hvidt er planterne ligeglade med, de er farveblinde på den fede måde.
Men vi mennesker har præferencer, så om vi er til blå eller rød er personligt, planterne vil bare gerne have omkring 6000k, plus, minus, så er de glade.
Lumen skal der til.
Lumen viser lysstyrken. Flere lumen mere lys. Faktum er, at HQI til prisen, er bedst til at give lumen pr. watt. Faktisk er 750 w HQI pærer mest effektive, fulgt af 600 w, mellem 90 000 og 133 000 lumen.
Lumen har den kedelige egenskab, at afstand, kontra lysstyrke er omvendt propetionalt, en fordobling af afstanden til det belyste emne gør, at lyset er fire gange mindre intensivt. ?
Vi skal derfor helst have vore lamper så tæt vandet som muligt. Arggg varme hyler vi, ja plante drengene har præsteret, at have 400w lamper til at hænge 10-15 cm fra bladene. Så vores ”hylen” skyldes enten dovenskab eller nærighed. Cool tubes, som egentligt blot er et rør, der omslutter lampen hvor man blæser luft gennem, løser problemerne. Igen kan vi så forkorte afstanden til vore koraller og dermed firedoble lumen ved en halvering af afstanden.
Så lys er selvfølgelig vigtigt. Men mange af diskussionerne herinde går på subjektive præferencer og ikke så meget planternes behov. Men en ting er vigtigt. HQI og andre lyskilder har et område hvor lysets bølgelængder befinder sig, dette område er vigtigt.
Plantedrengene har følgende at sige til dette. Planter, som skal vokse, har bedst af MH "Metal Halide" eller som vi kalder det HQI pærer. Disse, har et frekvens område i den "blålige ende af spektret". Ikke det samme som, at lyset nødvendigvis opfattes som blå. Planter, som skal blomstre, skal helst bruge HPS "High Pressure Sodium", som er mere i den rødlige ende af spektret. Men begge lampetyper kan ifølge drengene bruges hele plantens liv. Dog er HPS foretrukket der, hvor vi nok helst vil have MH eller HQI da vi sjældent forsøge at ryge vore koraller.
Så rent lomme filosofisk, er lumen kraften af lyskilden, MEN, flere lumen lig med mere lys i et område som er defineret af den enkeltstående lyskildes W.
Husk, at et lysstofrør ikke når ned på 1 m og oplyser noget som helst. Heller ikke flere rør, der tilsammen har mange lumen. Skal man dybt skal der kraft bagved og derfor flere W, fra den enkelte lyskilde. Altså 20 cm dybe akvarier kan sagtens oplyses af mange små lyskilder, men dybe akvarier skal bruge enkeltstående lyskilder, der kan nå dybden.
Par værdier er vigtige, men faktisk så er det bedre med et bredt spekter som giver en bredere dækning af det interessante område fra 300 til 800 nm sådan ca.
Har ikke berørt LED, da disse har anderledes virkemåder end traditionelle lyskilder. Typisk er led især afvigende i forhold til penetration. En LED pære, er derfor effektiv til punkt belysning i stor dybde med gode lumen og par værdier. Men i et meget koncentreret område.
Så nu håber jeg, at i vil give den gas med kritikken.
Jeg er normalt vis forsker ved en offentlig instans

Venligst
Kim