Saltvand akvarier.
Saltvand akvarier.
Nogle herinde som har styr på om det er muligt at starte et saltvandsakvarie op i et Aqualine med aluminiums ramme??
- Ronny
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 6430 Nordborg
- Geografisk sted: Nordborg, Danmark
- Kontakt:
Nej saltet køber du og blander op med alm. ferskvand eller bedre med osmosevand.Hvordan laver i andre saltvand?? Noget i henter fra havet eller??
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
- Peters1
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5800 Nyborg
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fyn
Har du læst nogle af de genialle opstarts "manualer", eller hvad man nu lige kalder dem, som ligger her på nettet?
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Demstrup
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=918
http://akvariet.terrabyte.dk/opstart01.htm
Det var da et par stykker af dem - god læsning.
Mvh
Kim
http://akvariet.terrabyte.dk/opstart01.htm
Det var da et par stykker af dem - god læsning.
Mvh
Kim
- Peters1
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5800 Nyborg
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fyn
yeps lige præcis dem. De er virkelig gode begge 2.. Og er der noget du alligevel er i tvivl om (og det er der sikkert
) så tøv ikke med at spørge. Held og lykke med projektet..

RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
jooo det meste af det forstår jeg fint men undre mig stadig over en skummer og overløb..
Hvad er forskellen og skal begge dele bruges??
Mener hvis man nu laver et hjørne hvor man har et overløb med hul i midten til et powerhead så vandet kan cirkuleres den vej er der så brug for en skummer?
Kan man putte filter eller andet i overløbet så vandet også bliver renset når det alligevel bliver cirkuleret??
Hvad er forskellen og skal begge dele bruges??
Mener hvis man nu laver et hjørne hvor man har et overløb med hul i midten til et powerhead så vandet kan cirkuleres den vej er der så brug for en skummer?
Kan man putte filter eller andet i overløbet så vandet også bliver renset når det alligevel bliver cirkuleret??
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19

Ja, nu er skummeren - sammen med overløbet - jo faktisk det vigtigste filter i et saltvandsakvarie (næstvigtigste - stenene er det vigtigste). Du kan altså ikke undvære nogen af delene.
Overløbet sørger for at dit overfladevand kommer en tur forbi skummeren. Det er i overfladevandet de "trælse" ting befinder sig.
I overløbet ligger et powerhead, der sørger for at niveauet i overløbet hele tiden er lavere end i selve akvariet. Det er det, der "suger" vandet ned i overløbet. Altså suger det fra overløbet og blæser ud i akvariet.
Samtidig har du brug for cirkulation af vandet. Det er, som sådan, ikke overløbets pumpe, der har det job. Du bruger ét eller flere powerheads til at cirkulere mindst 10xakvariets volumen hver time. Det er for at undgå steder i akvariet, hvor der står stillestående vand - tænk stillestående havnebassin en varm sommerdag....

Håber det gjorde det lidt mere klart.
Mvh
Kim
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
Jeg er skam stort set enig i Nolans beskrivelse, jeg vil blot uddybe, at denne forklaring udelukkende gælder for akvarier uden gennemføringer ned til en sump. -Har du muligheden for det, så få lavet en ordenlig sump under akvariet.
Det er forresten proteiner, der samles i overfladen og dermed skal afskummes for at komme ud af systemet.
Det er forresten proteiner, der samles i overfladen og dermed skal afskummes for at komme ud af systemet.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Ja, mads....
My bad - jeg gik ud fra, at det var den løsning han søgte.
Det er den måde jeg gør det på, så jeg var lige blind for andre
@bantrick:
Jeg bruger et 300l/h til mit 250ltr. Men det er vist et religionsspørgsmål
Størrelsen på overløbet bestemmer du sådan set selv. Afhænger igen af hvilken løsning du ønsker men hvis du vil køre uden sump, skal skummeren og overløbspumpen kunne være deri. Med sump, så er det et spørgsmål om, at de tre gennemføringer skal kunne være der.
Mvh
Kim
My bad - jeg gik ud fra, at det var den løsning han søgte.
Det er den måde jeg gør det på, så jeg var lige blind for andre

@bantrick:
Jeg bruger et 300l/h til mit 250ltr. Men det er vist et religionsspørgsmål

Størrelsen på overløbet bestemmer du sådan set selv. Afhænger igen af hvilken løsning du ønsker men hvis du vil køre uden sump, skal skummeren og overløbspumpen kunne være deri. Med sump, så er det et spørgsmål om, at de tre gennemføringer skal kunne være der.
Mvh
Kim
Nolan >> er også løsningen uden sump jeg tænkte på... Hvis det kan klares uden som det ser ud til så bliver det på den måde i første omgang til jeg måske får lyst til et større..
Men vil gå i krig med det imorgen når jeg har været ude og købe skummer og den slags..
nogle der ved om der er butikker i KBH som har åben om søndagen der sælger udstyr til saltvand??
Men vil gå i krig med det imorgen når jeg har været ude og købe skummer og den slags..
nogle der ved om der er butikker i KBH som har åben om søndagen der sælger udstyr til saltvand??