"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hvad skal der til?

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3617
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Hvad skal der til?

Indlæg af Tykki »

Jeg er en simpelt indrettet mand. Teknik er bare noget som er et must, for det interessere mig ikke en skid. Hvor simpelt kan jeg holde mine sps og lps i god form? mit lys er fint, har skummer og god cirkul, er der evt en færdig blanding af det hele at smide i tanken? Der er jo lige så mange måder som akvarister, og det gør jo ikke sagen bedre at jeg er en krydsning af skotte, jøde, og jyde! Kom med et indput, eller ti. Alt bliver læst med stor iver. Fred og kærlighed, Dan.
Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 14. jun 2009 23:16
14
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Silkeborg/linå

Re: Hvad skal der til?

Indlæg af Valentin »

Hey Dan..

Hvis de nye bio pellets virker så skulle det faktisk give dig det du mangler og så skal du selvfølgelig også have styr på kh-ca og mg..

Men biopelletes har næsten fjernert alt min nitrat samt fosfat.... Det kører dog ikke helt, men det virker..
Mvh Troels

Husk at være gode ved hinanden, det betaler sig..smiler..
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2667
Tilmeldt: lør 9. apr 2005 20:45
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Re: Hvad skal der til?

Indlæg af herzberg »

Prøv at læse på Balling. Det er er must at tilsætte ca, mg og kh du vil holde stenkoraller. Hvis du bruger det med en doseringsmaskine så slipper du for den manuelle daglige tilsætning.

Andre alternativer til tilsætning er kalkwasser og kalkreaktor. Sidstenævnte er dyr i opstart, men også i mine øjne det mest vedligeholdelsesfrie.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2586
Tilmeldt: man 30. apr 2007 18:02
17
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Re: Hvad skal der til?

Indlæg af Musiker »

Hej Dan,
Som vi snakkede om så er det vigtigste som andre også nævner KH, MG og Ca.
Dit akvarie var 120x60x60 ikk? Dvs ca 430 liter.. I den størrelse er det mest økonomiske nok Balling, men jeg er enig med Herzberg i at en Kalkreaktor er ekstremt selvkørende når først den er justeret ind.
Hvis jeg var dig vil jeg nøjes med at tilsætte manuelt i starten - Køb eventuelt hos Decocean og få en vejledning af Carsten. Selvom det er kedeligt ville jeg måle kh,ca og mg mindst 2 gange om ugen - Måske mere for KH (som typisk kan falde hurtigere end de andre). Lav en dagbog hvor du skriver ned hvad du måler og tilsætter for at holde de 3 konstante (jeg skriver typisk bare tilsat 1 ske MG f.eks. når jeg har tilsat noget manuelt).
Du vil i løbet af en måneds tid eller to have en god ide om hvor meget der bruges og kan begynde at måle sjældnere + tilsætte f.eks. i osmosevandet (hvis du har automatisk påfylding).
Indtil væksten i dit akvarie for alvor tager fart. Er det begrænset hvad der skal tilsættes udover KH buffer. Især hvis du laver jævnlige vandskift.

Efterhånden som forbruget stiger, kan du så gøre op med dig selv om du gider at forsætte med at tilsætte manuelt - For mig var det ok i mit nano, lige til at overkomme i mit 250L og uoverkommeligt i mit 540L... Hehe..

Mvh
Henrik
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3617
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Hvad skal der til?

Indlæg af Tykki »

det er bare fantastisk. jeg prøver mig sgu frem. tak for hjælpen alle, og tak for din tålmodighed henrik. mvh Dan
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Hvad skal der til?

Indlæg af Bingocaller »

Har du overvejet VSV? Det er vi efterhånden flere der kører med med super resultater?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2586
Tilmeldt: man 30. apr 2007 18:02
17
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Re: Hvad skal der til?

Indlæg af Musiker »

Inden i anbefaler Bio Pellets, VSV - Zeovit også videre... Så var det måske en ide at få lidt mere at vide omkring akvariet.. Hvor nødvendigt den slags er vil vil afhænge af hvordan belastningen i akvariet er....


Mvh
Henrik
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Hvad skal der til?

Indlæg af ole kekkonen »

jeg har ikke mere at tilføje :P
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3617
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Hvad skal der til?

Indlæg af Tykki »

og det er godt. mere vil blot forvirre de to sidste jerneceller jeg har tilbage. tak alle :grouphug: fred og kærlighed til folket. kh Dan
spdiving
Reactions:

Re: Hvad skal der til?

Indlæg af spdiving »

Carsten fra Decocean laver sit ejet enkle balling som er i 2 dunke og indholder alt hvad du skal bruge.

Min kamerat har sat et akvarie op hos sin svigerfar akvariet køre uden alt for meget teknik. Han tilsætter manuelt fra de 2 dunke fra Decocean og dette køre super fint.
Som Henrik siger er det nødvendigt at måle i starten så du kan finde ud af hvor meget der forbruges og der ved skal tilsættes.

Husk bare jo flere koraller du propper i akvariet jo mere forbrug og jo støre korallerne bliver jo mere forbruger de også.
Så det er alså ikke kun i starten der skal måles men også løbene men bare ikke så tit.

Jo mere erfering du får så kommer du sikkert også til at kunne se på dine koraller om der mangler tilsætning.

Steen
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3617
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Hvad skal der til?

Indlæg af Tykki »

jeg siger det lige igen. FEDT!
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3617
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Hvad skal der til?

Indlæg af Tykki »

hej alle. på den igen! har nu invisteret i kh, mg, og ca test set. kun ca settet har dk vejledning, og de to andre har enten kun tysk eller engelsk, og jeg fatter ikke en krumme. har hentet de før omtalte dunke hos carsten fra decocean ( yderst flinker fyr ), men kan ikke komme igang før jeg har styr på de satans værdiger. tror måske nok jeg er sprog og kemi spasser. mon en venlig sjæl kan hjælpe mig i praksis med en demo her på matrikkel? kaffe og kage er en selvfølge. jeg bor midt på vesterbrogade. mvh DAN. 20 67 21 58
Brugeravatar
klisby
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 203
Tilmeldt: tors 30. jul 2009 15:59
14
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Horsens, Denmark

Re: Hvad skal der til?

Indlæg af klisby »

spdiving skrev:Carsten fra Decocean laver sit ejet enkle balling som er i 2 dunke og indholder alt hvad du skal bruge.

Min kamerat har sat et akvarie op hos sin svigerfar akvariet køre uden alt for meget teknik. Han tilsætter manuelt fra de 2 dunke fra Decocean og dette køre super fint.
Som Henrik siger er det nødvendigt at måle i starten så du kan finde ud af hvor meget der forbruges og der ved skal tilsættes.

Husk bare jo flere koraller du propper i akvariet jo mere forbrug og jo støre korallerne bliver jo mere forbruger de også.
Så det er alså ikke kun i starten der skal måles men også løbene men bare ikke så tit.

Jo mere erfering du får så kommer du sikkert også til at kunne se på dine koraller om der mangler tilsætning.

Steen
Undskyld jeg lige låner tråden...

Nu er dette Carstens balling snart blevet nævnt en del gange. To dunke, hvad består det helt præcist af, og kan man bare dossere på alle tider af døgnet? Mener jo at normal balling er tre dunke og at dette skal dosseres på forskellige tidspunkter..
Og er det muligt for os jyder at få fat på det?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvad skal der til?

Indlæg af Carsten »

Du behøver skam ikke købe det fra Decocean, Joakim og Aquafair sælger det også.
De 2 dunke indeholder Ca og den anden KH.
Dunk 1 er Calciumchlorid-Dihydrat og den anden er Natriumhydrogencarbonat.

Det må kaldes Balling - light.
I den oprindelige Balling, er der også en 3 dunk, hvor der er Natriumfrit salt.
Og Balling XL er hvor der er en dunk med Magnesium.
Jeg ville dog vælge den udgave med 3 dunke, da den tredie er med til at holde mineralbalancen iorden.

Når man skriver at de 2 dunke ikke må doseres på samme tid, skyldes det at det så vil udfælde, men
dosserer du dem med 1 minuts mellemrum, er det fint nok.

Håber det er svar nok.
Har ingen ide om Hvad Decocean tager for varen, da han af ukendt årsag ikke oplyser den på hans hjemmeside.
Brugeravatar
klisby
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 203
Tilmeldt: tors 30. jul 2009 15:59
14
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Horsens, Denmark

Re: Hvad skal der til?

Indlæg af klisby »

Carsten skrev:Du behøver skam ikke købe det fra Decocean, Joakim og Aquafair sælger det også.
De 2 dunke indeholder Ca og den anden KH.
Dunk 1 er Calciumchlorid-Dihydrat og den anden er Natriumhydrogencarbonat.

Det må kaldes Balling - light.
I den oprindelige Balling, er der også en 3 dunk, hvor der er Natriumfrit salt.
Og Balling XL er hvor der er en dunk med Magnesium.
Jeg ville dog vælge den udgave med 3 dunke, da den tredie er med til at holde mineralbalancen iorden.

Når man skriver at de 2 dunke ikke må doseres på samme tid, skyldes det at det så vil udfælde, men
dosserer du dem med 1 minuts mellemrum, er det fint nok.

Håber det er svar nok.
Har ingen ide om Hvad Decocean tager for varen, da han af ukendt årsag ikke oplyser den på hans hjemmeside.

Det er super Carsten - det var faktisk også sådan som jeg havde regnet med at det var - men det lød jo bare umiddelbart som noget lettere end Baliing (i hvert tilfælde i mine ørrer).
(har styr på balling light og alm. balling men balling Xl...... :W Den havde jg ikke hørt om :K
Tak for opklaringen.
spdiving
Reactions:

Re: Hvad skal der til?

Indlæg af spdiving »

Carsten det er så ikke helt rigtigt han har blandet mere i end CA og KH. Så han tilsætter også sporestoffer som Magnesium og Strøsium osv.

Helt nødagtigt hvad blandningen er kan jeg ikke huske men har fået en længere forklaring af ham omkring det han selv laver.

Om han sælger det vidre til andre forhandlere ved jeg ikke.

Jeg køre selv med kalkreaktor og tilsætter A-B-C sporestoffer med en doseringsmaskinge. Derfor har jeg kun hørt om det han selv balnder og ikke selv prøvet det.

Steen
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 991
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 14:30
14
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

Re: Hvad skal der til?

Indlæg af Stig Jest »

Tykki skrev:hej alle. på den igen! har nu invisteret i kh, mg, og ca test set. kun ca settet har dk vejledning, og de to andre har enten kun tysk eller engelsk, og jeg fatter ikke en krumme. har hentet de før omtalte dunke hos carsten fra decocean ( yderst flinker fyr ), men kan ikke komme igang før jeg har styr på de satans værdiger. tror måske nok jeg er sprog og kemi spasser. mon en venlig sjæl kan hjælpe mig i praksis med en demo her på matrikkel? kaffe og kage er en selvfølge. jeg bor midt på vesterbrogade. mvh DAN. 20 67 21 58
Hej Dan
Jeg vil godt komme forbi og hjælpe dig, men det kan først blive i næste uge
Hvilket mærke er de testsæt du har købt?
Måske vi kan hjælpe dig herfra forummet.

Mvh. Stig
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3617
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Hvad skal der til?

Indlæg af Tykki »

kage?
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"