røde slimalger

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
dakota
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
15
Postnummer: 7470 Karup Jylland
Saltvand siden?: 2010

røde slimalger

Indlæg af dakota »

hej
har opdaget at vi har fået de tralse rødeslimalgere er der nogen der har et godt råd til hva jeg kan gøre sådan en kedelig lørdag ved de trælse røde algre kan et vandskift hvor man sugere algerene op kan det evt hjælpe noget på dem
mvh winnie
[center]1 stk. red sea max 130D nu med mælkehvidt vand ... Det er vores første saltvandsakvarie så gode råd og hjælp modtages meget gerne. :-D[/center]
Kirling
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2008

Re: røde slimalger

Indlæg af Kirling »

hvis det er cyano, så ville jeg lave et stort vandskift samtidig med du prøver at suge dem op.. du kan finde ud af om det er cyano ved at tage lidt af dem op og stille dem i et glas vand et mørkt sted, hvis vandet er rødligt 24 timer efter så er det cyano..

en af de største grunde til at man får cyano er at man har for lidt cirkulation i baljen, så tjek op på om du har nogen døde punkter et sted, tjek også op på om du har et højt næringsniveaue af specielt fosfat, da det også kan være en grund..

hvis det er et stort problem så må du bruge Red Slime Remover..
dakota
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
15
Postnummer: 7470 Karup Jylland
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af dakota »

hej kirling
det er cyano gemal tjekke natten over glemte bare at fortælle mig det :-( har skiftet ca 1/3 af vandet i dag og har fået suget det meste af det op i dag og kan ikk se nogen døde punkter og køre med 45 x cirk
[center]1 stk. red sea max 130D nu med mælkehvidt vand ... Det er vores første saltvandsakvarie så gode råd og hjælp modtages meget gerne. :-D[/center]
Kirling
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Kirling »

så ville jeg tjekke for fosfat..
Senest rettet af Kirling søn 29. aug 2010 09:58, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Han$en »

Kirling skrev:en af de største grunde til at man får cyano er at man har for lidt cirkulation i baljen, så tjek op på om du har nogen døde punkter et sted
Denne teori er aldrig blevet bekræftet, og jeg har også lige kæmpet med Cyano - Og jeg cirkulere 5400L/T i et 54L, og har absolut ingen døde punkter :)

Jeg hævede min Magnesium fra 1400 -> 1750 over et par dage, og nu er det på kraftig tilbagegang. Jeg har intet suget selv, blot ladet fisk og invertebrater tage sig af det :)
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Kirling
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Kirling »

Han$en skrev:
Kirling skrev:en af de største grunde til at man får cyano er at man har for lidt cirkulation i baljen, så tjek op på om du har nogen døde punkter et sted
Denne teori er aldrig blevet bekræftet, og jeg har også lige kæmpet med Cyano - Og jeg cirkulere 5400L/T i et 54L, og har absolut ingen døde punkter :)

Jeg hævede min Magnesium fra 1400 -> 1750 over et par dage, og nu er det på kraftig tilbagegang. Jeg har intet suget selv, blot ladet fisk og invertebrater tage sig af det :)

Der kan man bare se, så er du jo klogere end mig ;)
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

Kirling skrev:
Han$en skrev:

Der kan man bare se, så er du jo klogere end mig ;)
Det har nu heller ikke nogen effekt at hæve sin Mg. Nok det mest i øje faldene effekt er fisk og invertebrater det flytter rundt på sandet hvor cyano forekommer. cyano er en Phytoplankton vaiation ( har jeg læst ) , som ikke tåler at blive forstyrret, så var jeg dig ville jeg suge så meget op manuelt som muligt, og ændre på din cirkulation. Du kan desuden hæve din Ph manuelt til over de 8.0 såfremt den er lavere.

Årsagen til en sådan opblomstring er en ophobning af organisk materiale i tanken, Der vil altid være cyanobakterier til stede i et akvarium. Bestemt steder med dårlig vandcirkulation. Der kan samle sig nogle affaldsstoffer, som bakterierne nyder godt af. Pointen er at forhindre en synlig opblomstring, ved at have ændringer i sit flow i vandet.

Astrea og Turbosnegle samt planteædende fisk kan også hjælpe med at bekæmpe cyano
Besvar

Tilbage til "Sygdom"