HJÆLP min skummer går amok!!!!!

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Saltvandrasser.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15
Postnummer: 4390 Vipperød
Saltvand siden?: 2010

HJÆLP min skummer går amok!!!!!

Indlæg af Saltvandrasser.dk »

Min Red Sea skummer helt vildt må slukke for den da den skummer over hele tiden, og så lige midt om natten..... Ja så virker den ikke eller hvad? har prøvet alt men den bliver ved med at skumme over :embarassed:
Nogen der har et bud på hvad fanden man så lige gør?! :G
Vedhæftede filer
Billede 010 (675 x 506).jpg
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Re: HJÆLP min skummer går amok!!!!!

Indlæg af herzberg »

Har du tilføjet noget til akvariet?
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Saltvandrasser.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15

Nej slet ikke! hvad tænker du på!? har prøvet igen her til morgen og den gør det samme, ikke så fedt når man ikke har en skummer der virker... hvad gør man så!
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af herzberg »

Red slime remover f.eks. får skummeren til at gå helt amok. Prøv at tage den ud og rens den. Kan der være andre i din husstand som kan have gjort noget?
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Nyt filtervat kan også få skummeren til at gå amok.

/Kim
Saltvandrasser.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15

ve ikke hvad det er men er sikker på at der er noget i vandet, så det er starte HELT forfra :crybaby: er det ikke bare at køre det hele igennem med alm vand, tømmer akvariet totalt og sten ja :wc: ud med dem, for hvis der er sæbe i så kan det sku være lige meget!

Ved ikke hvem der skulle være så ond at stoppe sæbe i :embarassed: kan bare ikke fatte at det her sker..
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af herzberg »

Er det ikke lidt drastisk at starte forfra? Prøv at se om det ikke falder ned igen i løbet af nogle dage. Evt. kan du jo slukke din skummer, det sker der ikke noget ved. Kan du ikke justere den skummer?
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå

Indlæg af Han$en »

Bare fordi din skummer spasser en smule ud, er det ikke den rigtige vej at gå, at tømme hele akvariet, og starte fra bunden ;)

Indstil på den, og få den til at skumme optimalt igen, og kun have den tændt når du er i nærheden. Så vil den i løbet af en dag eller 2 formentlig køre igen som den skal. Rengør den først fuldstændig, og start den op igen.

Jeg har været igennem lignende med min Tunze skummer.. Hvad der får dem til at gøre det ved jeg ikke, men det eneste det kræver, er at skummeren får lov at skumme det af der får den til at gå amok.. Så slå koldt vand i blodet, og lad det køre :)
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8210 Århus V

Indlæg af Mikkel E »

Hvordan ser vandet ud som den skummer?
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlæg af Nicki Henriksen »

Saltvandrasser.dk skrev:ve ikke hvad det er men er sikker på at der er noget i vandet, så det er starte HELT forfra :crybaby: er det ikke bare at køre det hele igennem med alm vand, tømmer akvariet totalt og sten ja :wc: ud med dem, for hvis der er sæbe i så kan det sku være lige meget!

Ved ikke hvem der skulle være så ond at stoppe sæbe i :embarassed: kan bare ikke fatte at det her sker..
Hvorfor skulle der dog være sæbe i?
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Nicki Henriksen skrev:Hvorfor skulle der dog være sæbe i?
Det sker fra tid til anden at nye i faget ikke helt forstår at det kan skumme urealistisk meget og voldsomt "af sig selv" uden sæbe :)
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 3600 Frederikssund
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: 3600 Frederikssund

Indlæg af MMartin »

Jeg har haft samme skummer for nogle år siden, og den kunne finde på at lave samme nummer. Hvad jeg lige gjorde dengang kan jeg desværre ikke huske.

Har du husket at sætte luftslangen over på det hul hvor den suger luft ind?
Saltvandrasser.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15

har husket det hele og der har været noget i det vand!!! starter på ny..
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Saltvandrasser.dk skrev:har husket det hele og der har været noget i det vand!!! starter på ny..
Der har altså intet været i det vand der ikke skulle være der. Jeg må tilstå at din fremtid med saltvand ser lidt skummel ud, hvis du utålmodigt starter forfra, pga en lorte skummer, fra en lorte producent går lidt amok.
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 3600 Frederikssund
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: 3600 Frederikssund

Indlæg af MMartin »

Han$en skrev:
Saltvandrasser.dk skrev:har husket det hele og der har været noget i det vand!!! starter på ny..
Der har altså intet været i det vand der ikke skulle være der. Jeg må tilstå at din fremtid med saltvand ser lidt skummel ud, hvis du utålmodigt starter forfra, pga en lorte skummer, fra en lorte producent går lidt amok.
Enig!

Der er ingen grund til at starte forfra. Hvis du gør det hver gang du støder ind i et problem så kommer du ikke særlig langt. Kan heller ikke rigtig se hvad det er der skulle ha været i dit vand siden skummeren går amok. Du kommer nok til at opleve det samme hvis du starter forfra. Jeg ville købe en ny skummer hvis jeg var dig
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Jeg ville aller først blåt rengøre hele skummeren, indvendigt og udvendigt, og sørge for at den virkelig bare skinner, skifter luftslange osv, og så få den kørt ind igen.

De fleste skummere i den billige, og mellemklassen vil altid lave lidt ballade en gang i mellem. Jeg har en Tunze 9002 som med 899,- de fleste steder må siges at være toppen af mellemklassen, til 40-200L - Den laver skam også ballade ;)

Så få rengjort din skummer, kørt den ind, og lad den skumme amok et par dage hvis det er det den har lyst til. Ingen skummere opfører sig ens
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
kenneth145
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
16
Postnummer: 4400 Kalundborg
Geografisk sted: kalundborg

Indlæg af kenneth145 »

MMartin skrev:
Han$en skrev:
Enig!

Der er ingen grund til at starte forfra. Hvis du gør det hver gang du støder ind i et problem så kommer du ikke særlig langt. Kan heller ikke rigtig se hvad det er der skulle ha været i dit vand siden skummeren går amok. Du kommer nok til at opleve det samme hvis du starter forfra. Jeg ville købe en ny skummer hvis jeg var dig
Hmmm.. er nu ret sikker på at der er mange af de skummere der kører som de skal. ligesåvel som man ikke starter forfra når noget driller farer man jo heller ikke ud og køber nyt hver gang noget driller. eller det kan man godt men man bliver meget meget fattig.
Jeg ville heller ikke starte forfra, jeg ville tjekke om skummer pumpen er ren og luftindtaget ikke er blokket til. Nu kender jeg ikke meget til den skummer men er der ingen justeringsmuligheder på luft og vandforhold.
ellers så tøm koppen og bliv ved med det.

Hvorfor har du mistanke om at der skulle være kommet noget i vandet. hvis det skule være sæbe ville det jo lugte af det i koppen?
Mvh. Kenneth boserup

nu med 500 l saltvand..
Saltvandrasser.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15

Ved ikke hvordan det ser ud hos dig med pille finger i husset, men der var sæbe i! og ja ny skummer vil ikke gøre noget så hvis i har et bud på en skummer så sig til, ny og brugt...
Saltvandrasser.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15

Har prøvet at gøre alt 2300 gange og mener alt, men det var ikke det... desværre.. (sæbe)
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Mon ikke du skulle droppe akvarie tankerne, hvis der går nogen og hælder sæbe i dit vand? :rolleyes:
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
bdk
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
15
Postnummer: 8670 Låsby

Indlæg af bdk »

Han$en skrev:Mon ikke du skulle droppe akvarie tankerne, hvis der går nogen og hælder sæbe i dit vand? :rolleyes:
nej hvorfor det di der har puttet sæbe i skal bare ha en over pølsnerne kan ik stave = for mange øl :lipssealed:
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8210 Århus V

Indlæg af Mikkel E »

Men der vil jo stadig sidde sæbe i stenende, så du skal nok ikke regne med at de kan blive sæbefri ved at rense dem manuelt, medmindre du slår dem ihjel..
Jeg ville lave et vandskifte, have tålmodighed med skummeren og se tiden an.

Hvor hurtigt skummer den over?
laursen
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
16
Postnummer: 8981 Spentrup
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Gassum, Randers

Indlæg af laursen »

Hvor længe har akvariet kørt?
Min 430Liter tank: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=30588 Nu med 900Liter Tank
Brugeravatar
FrederikNørgaard
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: 7000 Fredericia

Indlæg af FrederikNørgaard »

Giv det lidt tid. Da jeg satte min kærestes skummer op, skummede den som en sindssyg, indtil vi havde fået placeret den rigtigt. Og her snakker vi altså om rent saltvand.

Og så lige for at stille min nysgerrighed. Hvordan ved du så der er kommet sæbe i? Har du smagt på vandet? Og hvad med livet i akvariet, (hvis der var noget), har det taget skade af, "sæben"?
Mvh Frederik B Nørgaard
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Jeg kunne altså godt tænke mig at vide, hvordan der er kommet sæbe i det akvarie og hvordan du har opdaget det ?

Hvis nogen forsætligt havde hældt sæbe i min balje, så var der sket noget grimt med vedkommende, som ikke lige kunne vaskes af gulv og vægge.....

/Kim
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Nolan skrev:Hvis nogen forsætligt havde hældt sæbe i min balje, så var der sket noget grimt med vedkommende, som ikke lige kunne vaskes af gulv og vægge.....

/Kim
+1 :K
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Brian C »

Hvis skummet ser ud som på billedet, tvivler jeg på at det er sæbe, jeg har set hvad en kvart kop kaffe der falder ned i ca 1400 liter vand kan gøre, der skal ikke meget til at få en skummer til at gå amok, så som de andre siger ro på, ellers er denne hobby ikke noget for dig...
selv min Deltec og min ATB skummer som kører i et godt indkørt akvarie, snart 3 år, kan gå fuldstændigt amok, bare der sker en lille ændring i kemien, eller jeg roder lidt op i stenene
så er det bare at justere lidt på den... hvilket jeg lige har måtte gøre efter jeg er gået over på biopellets

redsea skummeren er nu ikke så svær, og den er heller ikke så dårlig endda
luk så meget for flowet du kan, du kan evt fjerne slangen fra støjdæmperen (skummerkoppen) og sætte en klemme eller lufthane på, så du kan nedjustere lidt på luften
i helt nye ikke indkørte akvarier, kan der godt blive frigivet en masse snask som skummeren pludselig skal til at håndtere, og derfor begynder at skumme kraftigt, der kan osse ha siddet noget i skummeren, men jeg tvivler

så kort og godt, få skruet ned for flow og især lufttilførsel, lad skummeren gøre sit arbejde, det kan den sagtens. jeg brugte samme model hele mit første år i hobbyen, og havde ind imellem samme oplevelse som dig

og så lige til sidst en formaning, noget som en del Saltvandsakvarister burde huske på, jeg har et lille mantra, der hedder T T T
det står for Tålmodighed, Tålmodighed, Tålmodighed. det lyder som en kliché, men hav den i baghovedet, så går det sjældent helt galt
Der kommer sjældent noget godt ud af panikhandlinger, heller ikke i Saltvandshobbyen
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Saltvandrasser.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15

Okay tak det vil jeg prøve igen når jeg starter op, tålmodighed har jeg masser af gik nok bare lige i panik, men det positive ved det er nok at mine sten var heller ikke særlig gode, så op på hesten igen og tage den med ro... Hvor kan man finde sådan en lufthane?
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

Man går panik i starten uden grund af og til. Det kender de fleste af os. Jeg husker da jeg fik planarier, glasroser og cyano første gang. Det går nok alligevel og der en løsning på det meste. De fleste problemer kan løses relativt let.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"