Det første saltvand

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
kasbac
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2010

Det første saltvand

Indlæg af kasbac »

Hej

Så er det ved at være tid for at få det første saltvand i baljen så har lidt brug for lidt kloge tips.

Hvordan vil i anbefale at jeg får blandet salvandet? Jeg har desværre ikke adgang til nogle store beholdere så har påtænkt følgende fremgangs måde:

1: Fyld display tanken halvt op
2: Varm vandet op til 25 grader
3: Tilfør 33 gram salt per liter vand der vil være i hele systemet når det er færdigt.
4: Opløs saltet evt. ved hjælp af et par pumper eller to
5: Tilføj resten af vandet
6: Varm vandet op til 25 grader
7: Fin juster saltniveauet.

Hvad siger i til denne fremgangs måde? er der noget jeg skal gøre anderledes/være opmærksom på i takt med at jeg går gennem de forskellige trin? og kan jeg udføre dem umiddelbart efter hinanden eller skal jeg tilføje nogle pauser imellem nogen trinene?

Håber at høre fra jer
Fluval Edge 23L in the making
Sheriffen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Koldig

Re: Det første saltvand

Indlæg af Sheriffen »

Det lyder da meget fornuftigt det der.. jeg fyldte os baljen halvt op, tændte for cirkulations pumperne og så lidt salt i af gangen indtil det var som det sku være..
Hellere boller på suppen end suppe på bollerne
Brugeravatar
Gargoyle47
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved

Indlæg af Gargoyle47 »

bare et nysgerrigheds spørgsmål...hvorfor halvt op? hvorfor ikke helt?

og iøvrigt tillykke kasbac med den snarlige indvielse :beer: :happy:
Boyu 58l til 250l og nu 540 viewtopic.php?f=94&t=40421
og en lille ode til mit gamle viewtopic.php?f=2&p=342322#p342322
kasbac
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Indlæg af kasbac »

Godt spørgsmål Gargoyle, var noget jeg læste et eller andet sted men kan selvfølgelig ikke husk hvor jeg læste det eller hvorfor så hvis der er nogen der kan komme med input høre jeg meget gerne
Brugeravatar
Gargoyle47
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved

Indlæg af Gargoyle47 »

Jeg tænker jo det er lige så let hvis ikke lettere at justere én gang i hele baljen. istedet for 2, alligevel, ret store vandmængder.
Skulle jeg gøre det af 2 gange ville jeg nok gøre det med 90% til at starte med og blande vand og salt i baljen. tage en måling af det og så finjustere med de sidste 10 provent jeg havde blandet i en anden beholder
Boyu 58l til 250l og nu 540 viewtopic.php?f=94&t=40421
og en lille ode til mit gamle viewtopic.php?f=2&p=342322#p342322
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Mikkel E »

Hvad er det for noget salt du har?
kasbac
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Indlæg af kasbac »

@Gargoyle

Min plan var ikke at fin justere ved den halve påfyldning men bare sådan nogenlunde og så llave den endelige justering til sidst.

@Mikkel

Det er Aqua medic reef salt
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Mikkel E »

Så skal du ihvertfald være obs. på at få det rørt godt rundt, for det kan godt være svært at få det opløst. Men ellers synes jeg din fremgangsmåde ser fin ud ;)
kasbac
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Indlæg af kasbac »

Så kom vandet i i går og alt så ud til at gå efter planen. Langsomt blevet vandet mere og mere klart. Synet jeg vågnede op til her til morgen var dog et noget andet :(

Min skummer (Deltec 525) var gået helt krasat og stod og spruttede vand ud af toppen og vandet i akvariet har nu en flot grålig og ugennemsigtig farve :(

Jeg har justeret på skummeren så den ikke længere sprøjter over, men udover det kan jeg ik lige lure om jeg kan/skal gøre andet end at have tålmodighed til den får arbejdet sig igennem vandmængderne?
Sheriffen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15
Postnummer: 6000 Kolding
Geografisk sted: Koldig

Indlæg af Sheriffen »

Der kan sagtens går en uge fra du starter det hele op til din skummer begynde at skumme ordentlig, det gjorde det ved mig ca... lidt tålmodighed er en go ting...
Hellere boller på suppen end suppe på bollerne
kasbac
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Indlæg af kasbac »

Jep, ingen tvivl om at tålmodighed skal der til og syntes jeg bestemt også jeg har :) Min eneste bekymring var bare den her grålige tåge som har lagt sig i akvariet om den vil forsvinde af sig selv? Ydermere ligger der et hvidt lag på mine pumper, tænker lidt om det er en form for kalk der har været i vandet?

Det skal måske lige nævnes at akvariet er på 420 liter og blev fyldt op uden brug af osmoses anlæg
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

kasbac skrev:Jep, ingen tvivl om at tålmodighed skal der til og syntes jeg bestemt også jeg har :) Min eneste bekymring var bare den her grålige tåge som har lagt sig i akvariet om den vil forsvinde af sig selv? Ydermere ligger der et hvidt lag på mine pumper, tænker lidt om det er en form for kalk der har været i vandet?

Det skal måske lige nævnes at akvariet er på 420 liter og blev fyldt op uden brug af osmoses anlæg
Jeg vil mene, at det på dine pumper er salt. Da jeg startede mit første 250l akvarie op, der fyldte jeg det næsten helt op. Blandede salten og tog en af mine cirkulationspumper i hånden så jeg kunne cirkulere alle steder i akvariet (Tunze pumpe). Satte den på plads så den bare sted og cirkulerede. Imens at jeg ventedde nogle timer på, at det skulle klare op, så tog jeg pumpen igen til at cirkulerede rundt er akvariet, og der var netop også kommet dette hvide lag på :y Målte så saltindholdet da det var klaret op. Det var så fint, og lagde så mine LS i. Og fyldte jeg det helt op derefter, da vandstanden selvfølgelig hævede sig, da jeg lagde LS ned i.

Håber, at du kunne bruge det til lidt :)
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
kasbac
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Indlæg af kasbac »

lige for at give en lille opdatering, så er tågen så småt ved at have lagt sig og forsvundet igen :)

Om det har været salt eller kalk vil jeg ikke kunne sige umidddelbart men jeg har skrabet glasset grundigt samt hvirvlet op i en hvid masse der havde lagt sige på bunden og langsomt har det klaret op. Pumperne som snart ligner hvide spøgelser ryger op lige om lidt og får en rensning. Regner med at fin justere saltbalancen i aften og lade det stå til i morgen for at vurdere om vi er klar til at få stenene op i :)
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

kasbac skrev:lige for at give en lille opdatering, så er tågen så småt ved at have lagt sig og forsvundet igen :)

Om det har været salt eller kalk vil jeg ikke kunne sige umidddelbart men jeg har skrabet glasset grundigt samt hvirvlet op i en hvid masse der havde lagt sige på bunden og langsomt har det klaret op. Pumperne som snart ligner hvide spøgelser ryger op lige om lidt og får en rensning. Regner med at fin justere saltbalancen i aften og lade det stå til i morgen for at vurdere om vi er klar til at få stenene op i :)
Det lyder fornuftigt :GO Og så husk lige billeder til os nysgerrige, når du har lavet stenopsætningen :y
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"