"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Forstår ikke alle de sommermord..

Forum for generel snak omkring saltvand.
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 822
Tilmeldt: tirs 18. aug 2009 18:56
14
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Ballerup

Forstår ikke alle de sommermord..

Indlæg af DanielXavier »

Ja, for at fejre mit indlæg nummer 1000, vil jeg lige lægge op til debat.

Jeg forstår simpelthen ikke, alle jer der kommer hjem fra ferie, og ser hele akvariet væltet fordi det har været varmt.

Der findes vejrudsigter med 14 dages udsigt.
Der findes familie, venner og naboer der kan sænke temperaturen.
Tag da jeres forholdsregler inden i tager afsted.


Er det ikke bare folks uansvarlighed der kommer til udtryk?

Selvom jeg er tørlagt saltvandsafhængig, kan jeg stadig debatere.. ;)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Forstår ikke alle de sommermord..

Indlæg af Carsten »

Jeg må indrømme at det undrer også mig, så mange der er blevet overrasket over varmen.

De færreste har haft så lang en ferie, at varmen ikke var kommet da de tog afsted.
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4571
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Forstår ikke alle de sommermord..

Indlæg af Nicki Henriksen »

Jeg prøvede det sidste sommer og der kom det som et chok, vi rejste fordi det var dårlig vejr, men så kom det gode vejr pludselig og da jeg kom hjem var alle koraller døde og vandet 33gr, ikke noget jeg har lyst til a opleve igen :G
spdiving
Reactions:

Re: Forstår ikke alle de sommermord..

Indlæg af spdiving »

Du er sug ikke rigtig klog at udtrykke dig på den måde ....Alle ved at de kunne have undgået ulykken .. Men som altid har det noget med penge at gøre.
At man får en narbo til at passe akvariet er helt fint men som regl har de ikke forstand på det de skal holde øje med og glemmer altid det halve at det man har bedt dem om at kigge efter. Så helt ærligt denne debat tror jeg ikke du får noget godt ud af.

Steen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Forstår ikke alle de sommermord..

Indlæg af Carsten »

Der er kun et at gøre. Lad være med at rejse. Eller sørg for at et køleanlæg er sat til at køre inden man tager af sted.
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 822
Tilmeldt: tirs 18. aug 2009 18:56
14
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Ballerup

Re: Forstår ikke alle de sommermord..

Indlæg af DanielXavier »

spdiving skrev:Du er sug ikke rigtig klog at udtrykke dig på den måde ....Alle ved at de kunne have undgået ulykken .. Men som altid har det noget med penge at gøre.
At man får en narbo til at passe akvariet er helt fint men som regl har de ikke forstand på det de skal holde øje med og glemmer altid det halve at det man har bedt dem om at kigge efter. Så helt ærligt denne debat tror jeg ikke du får noget godt ud af.

Steen
Du smutter altid op i højeste gear lige fra starten Steen.. Du bør vidst låne nogle af mine "slap af" piller.

Jeg syntes folk bør tage sig nogle forholdregler...

Glemmer folk at fodre hunden når man tager på arbejde om morgenen??
Glemmer man at give fuglen frisk vand??

Hvorfor glemmer folk at tjekke vejrudsigten? Og der skal måske ikke meget hjerne til, at naboen forstår at den lille måler, ikke må gå over 30 gr. gør den det, skal der is til.. eller tænd for blæseren/køleren.
At det koster penge, tror jeg ikke har noget at gøre med det.. Det koster vel unægteligt mere med et væltet akvarie.
Brugeravatar
FrederikNørgaard
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 303
Tilmeldt: man 22. mar 2010 19:30
14
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 7000 Fredericia

Re: Forstår ikke alle de sommermord..

Indlæg af FrederikNørgaard »

En 14 dages vejrudsigt kan nå at ændre sig 100 gange over de 14 dage, så bare fordi de siger 20 grader de næste 14 dage, kan det sagtens ændre sig til regn eller 40 grader.

Nu er dette også tidspunktet de fleste almindelige arbejdende mennesker tager på ferie, så der kan man heller ikke være sikker på at få hjælp, så det er ikke en selvfølge at man har venner og familie, at man dermed også har feriepassere.

Når det er sagt, så har jeg ikke haft nogen problemer, den højeste temperaturstigning jeg har haft var på 2 grader, så jeg har ikke været over 28grader.
Mvh Frederik B Nørgaard
Brugeravatar
dan dj
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 507
Tilmeldt: tors 8. mar 2007 19:51
17
Postnummer: 5492 Vissenbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: 5492 Vissenbjerg

Re: Forstår ikke alle de sommermord..

Indlæg af dan dj »

En ting er vejrt. Men når man rejser på ferie så får man heller ikke luftet ud. Når fugtigheden stiger i stuen så har akvariet også svært ved at komme af med varmen...! Jeg tog på ferie i 3 dage. Jeg havde bæsere til at køle mit akvarium. Men min temp. steg til det højeste i denne sommer. Det havede jeg ikke regnet med..! Men fugtigheden gjorde at fordampningen var nedsat..! Jeg kom dog ikke så højt op i temp. at noget tog skade. Tror nu nok folk tager deres forholdsregler. Men der sker jo uventet ting, og naboen glemmer osv. osv. Syntes det er synd for dem der har mistet fisk og koraller..!
430L 120L sump, 4xtunze 6055, C9 skummer, 7x54w lys
430L 100L sump 3xtunze 6055 & 6105, deltec AP702, 12x39W lys
250L tunze 6025 & skummer, 4x39W lys
1800L tunze 6205 D700 skummer 6x54W
128L tunze 6055 Led lys
Samlet vand vol. ca. 3500l.
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2639
Tilmeldt: lør 16. jun 2007 02:05
16
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Re: Forstår ikke alle de sommermord..

Indlæg af ronny.w »

For ikke at snakke om hvad der sker når der er fuldmåne. Hold da helt træsko
Sheriffen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 506
Tilmeldt: tirs 4. maj 2010 12:28
14
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Koldig

Re: Forstår ikke alle de sommermord..

Indlæg af Sheriffen »

ronny.w skrev:For ikke at snakke om hvad der sker når der er fuldmåne. Hold da helt træsko
Hvis jeg holder dine træsko, kan du så fortælle mig hva der sker når det er fuldmåne.. udover min gamle ven fra folkeskolen, hans mormor ku aldrig sove.. men hva sker der ellers?
Hellere boller på suppen end suppe på bollerne
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2586
Tilmeldt: man 30. apr 2007 18:02
17
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Re: Forstår ikke alle de sommermord..

Indlæg af Musiker »

Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2066
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Forstår ikke alle de sommermord..

Indlæg af nbd »

Nu er det jo ikke sikkert, at temperaturen alene er skyld i alle de ulykker...

For mit eget vedkommende har temperaturen tilsyneladende været en afgørende faktor. Koraller, polypper og fisk gik til, og jeg kunne måle 33 grader, da jeg kom hjem. Men i de godt 30 år, jeg har haft ferskvandsakvarier, har 33 grader aldrig været noget problem. Tvært imod - jeg har opdrættet scalarer og guramier i planteakvarier i 33 grader. Derfor var jeg ikke forberedt på at koralrevsdyr måske kræver mere stabile temperaturer. Det skal dog siges, at mine klovne og en enkelt anemone fortsat lever, så nogle dyr er åbenbart mere tolerante.

En vejrudsigt skal ikke holde mig fra at tage på ferie. Men jeg vil da overveje at vende akvariets døgnrytme når jeg tager på ferie, så lyset er tændt om natten hvor temperaturen er lavere.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Forstår ikke alle de sommermord..

Indlæg af StarF »

DanielXavier skrev:
spdiving skrev:Du er sug ikke rigtig klog at udtrykke dig på den måde ....Alle ved at de kunne have undgået ulykken .. Men som altid har det noget med penge at gøre.
At man får en narbo til at passe akvariet er helt fint men som regl har de ikke forstand på det de skal holde øje med og glemmer altid det halve at det man har bedt dem om at kigge efter. Så helt ærligt denne debat tror jeg ikke du får noget godt ud af.

Steen
Du smutter altid op i højeste gear lige fra starten Steen.. Du bør vidst låne nogle af mine "slap af" piller.

Jeg syntes folk bør tage sig nogle forholdregler...

Glemmer folk at fodre hunden når man tager på arbejde om morgenen??
Glemmer man at give fuglen frisk vand??

Hvorfor glemmer folk at tjekke vejrudsigten? Og der skal måske ikke meget hjerne til, at naboen forstår at den lille måler, ikke må gå over 30 gr. gør den det, skal der is til.. eller tænd for blæseren/køleren.
At det koster penge, tror jeg ikke har noget at gøre med det.. Det koster vel unægteligt mere med et væltet akvarie.
Du får da ingen nabo til at højde øje med en måler 24/7!

Løsningen er at have en form for computer sat op, så du kan tilgå data remote, og evt få den computer til at styre en blæser.
Brugeravatar
AndersBaun
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 400
Tilmeldt: tirs 18. dec 2007 19:12
16
Postnummer: 4220 Korsør
Geografisk sted: Korsør

Re: Forstår ikke alle de sommermord..

Indlæg af AndersBaun »

syntes sgu også det er en noget underlig udmelding at komme med. man kan sagtens have et setup der kan holde temp under 28 grader, men så kommer der en hedebølge, og man opdager at der skal en køler til at opnå en holdbar temp... og det er selvfølgelig når man sider i spanien.

ulykker sker, så der er vel ingen grund til at råbe op om det... jeg løber sguda heller ikke hen til et trafikoffer og råber "Du skulle nok have brugt selen hva"
Billede
martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1079
Tilmeldt: fre 21. mar 2008 20:58
16
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hadbjerg

Re: Forstår ikke alle de sommermord..

Indlæg af martinknorr »

Nu har jeg forhåbentlig taget mine forholdsregler inden jeg tager på 2 ugers ferie. En nabo til at fylde vand på ferskvandskammeret, fodrer (få gange) og holde lidt øje med det hele. Der ud over har jeg fået en venlig saltvandsnørd i Aalborg (og tak for det) området til at være behjælpelig, hvis naboen mener der er noget der er galt har han fået hans nr. så han kan komme og hjælpe ham.
Der ud over har jeg en køler på akvariet, hvis temp. skulle stige i denne ellers lidt fesne sommer.

Men men men, jeg kan jo kun håbe at jeg har tænkt på alt.

AndersBaun skrev:ulykker sker, så der er vel ingen grund til at råbe op om det... jeg løber sguda heller ikke hen til et trafikoffer og råber "Du skulle nok have brugt selen hva"
Ellers et meget sjovt billede du giver Anders, hehe...
MVH
Martin
8370 Hadsten
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Forstår ikke alle de sommermord..

Indlæg af Han$en »

AndersBaun skrev:ulykker sker, så der er vel ingen grund til at råbe op om det... jeg løber sguda heller ikke hen til et trafikoffer og råber "Du skulle nok have brugt selen hva"
Der var jeg sgu ved at drukne i min morgenjuice :K
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
Kjaer
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 99
Tilmeldt: man 12. apr 2010 17:21
14
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: næstved

Re: Forstår ikke alle de sommermord..

Indlæg af Kjaer »

Enig. Det er ikke et oplæg til debat, men et slag i ansigtet på dem, som det er gået galt for.
Mvh Rasmus

125 l cube, 40 l sump
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2960
Tilmeldt: lør 27. okt 2007 11:55
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Re: Forstår ikke alle de sommermord..

Indlæg af Brian C »

Kjaer skrev:
Enig. Det er ikke et oplæg til debat, men et slag i ansigtet på dem, som det er gået galt for.
både og...
formuleringen er dog efter min mening lidt uheldig...
men det er et meget fornuftigt emne at bringe op, hvis det kan hjælpe andre til at undgå samme skæbne, vi skal lige huske på der er andre end de gamle rutinerede rotter med X antal varme somre på ryggraden
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Brugeravatar
Kjaer
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 99
Tilmeldt: man 12. apr 2010 17:21
14
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: næstved

Re: Forstår ikke alle de sommermord..

Indlæg af Kjaer »

Brian C skrev:
Kjaer skrev:
Enig. Det er ikke et oplæg til debat, men et slag i ansigtet på dem, som det er gået galt for.
både og...
formuleringen er dog efter min mening lidt uheldig...
men det er et meget fornuftigt emne at bringe op, hvis det kan hjælpe andre til at undgå samme skæbne, vi skal lige huske på der er andre end de gamle rutinerede rotter med X antal varme somre på ryggraden
Jeg mente heller ikke, at emnet ikke var vigtigt. Jeg er selv grøn i faget og vi er her da for at lære af de gamles erfaringer, så vi ikke behøver gøre de samme (og dyrtkøbte) erfaringer selv.

Det jeg mente var, at der ikke var meget debatoplæg over indlægget.
Mvh Rasmus

125 l cube, 40 l sump
Brugeravatar
M.G.Larsen
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 125
Tilmeldt: ons 3. mar 2010 12:13
14
Postnummer: 4050 Skibby
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Skibby

Re: Forstår ikke alle de sommermord..

Indlæg af M.G.Larsen »

Men man kunne jo dreje tråden lidt, og spørge åbent ud i luften (Hvis trådens ejer tillader :happy: ) og få en fornuftig snak ud af det:

Hvad gør i inden i tager på ferie, for at sikre jer imod Crash i baljen.

Lidt guldkorn og huskeregler til begyndere, så de slipper for at lære af egne fejl måske?
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2639
Tilmeldt: lør 16. jun 2007 02:05
16
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Re: Forstår ikke alle de sommermord..

Indlæg af ronny.w »

Sheriffen skrev:
ronny.w skrev:For ikke at snakke om hvad der sker når der er fuldmåne. Hold da helt træsko
Hvis jeg holder dine træsko, kan du så fortælle mig hva der sker når det er fuldmåne.. udover min gamle ven fra folkeskolen, hans mormor ku aldrig sove.. men hva sker der ellers?
Foreks. så bliver min aftrækker rigtig bidsk og får pels :T
Brugeravatar
M.G.Larsen
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 125
Tilmeldt: ons 3. mar 2010 12:13
14
Postnummer: 4050 Skibby
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Skibby

Re: Forstår ikke alle de sommermord..

Indlæg af M.G.Larsen »

Havde f.eks. selv gået lidt og tænkt på om ikke der var en VVS'er man kunne slå sig sammen med(Er selv elektriker),
Og så se om det er muligt med lidt simpel rørføring, og en gammel kompressor fra en fryser eller et køleskab, at bygge en billig termostatstyret diy chiller... Det kan ikke være svært at bygge, og R134 kølemiddel kan man købe billigt i biltema hvis man lige ved hvad man skal kigge efter.

Har bare ikke noget værksted eller garage at kunne eksperimentere i, så de fleste ideer bliver bare liggende på hylden... :?
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2639
Tilmeldt: lør 16. jun 2007 02:05
16
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Re: Forstår ikke alle de sommermord..

Indlæg af ronny.w »

M.G.Larsen skrev:Men man kunne jo dreje tråden lidt, og spørge åbent ud i luften (Hvis trådens ejer tillader :happy: ) og få en fornuftig snak ud af det:

Hvad gør i inden i tager på ferie, for at sikre jer imod Crash i baljen.

Lidt guldkorn og huskeregler til begyndere, så de slipper for at lære af egne fejl måske?

inden jeg startede med slatvand havde jeg haft malawier siden 1992 det gik så galt for godt og vel 3 år siden ( der omkring ) Ham som skulle passe min balje hentede hunden hverdag klokken 09:00.
Der benyttede han så lejligheden til at fodre min fisk og tænde lyset. Skæbne ville så at lige nøjagtig den søndag blev det 35 grader og der resulterede så i at min balje kogte over. en kombination af foder varme og et par døde fisk, tog så resten lynhurtig med sig. da han kom klokken 20 om aften var alt vandet helt mælkehvidt.

Nu gør jeg det at jeg sætter mit lys tid ned, foder minimalt 2 x gange pr uge og jeg har afmålt det. Der bliver checket til det hverdag, om min blæser kører 24/7. Andet kan man ikke gøre, sæt folk ind i det, lave en A4 seddel med de mest nødvendige ting, hold det på en niveau den Alm. mand kan forstå.
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2960
Tilmeldt: lør 27. okt 2007 11:55
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Re: Forstår ikke alle de sommermord..

Indlæg af Brian C »

ronny.w skrev:
M.G.Larsen skrev:Men man kunne jo dreje tråden lidt, og spørge åbent ud i luften (Hvis trådens ejer tillader :happy: ) og få en fornuftig snak ud af det:

Hvad gør i inden i tager på ferie, for at sikre jer imod Crash i baljen.

Lidt guldkorn og huskeregler til begyndere, så de slipper for at lære af egne fejl måske?

inden jeg startede med slatvand havde jeg haft malawier siden 1992 det gik så galt for godt og vel 3 år siden ( der omkring ) Ham som skulle passe min balje hentede hunden hverdag klokken 09:00.
Der benyttede han så lejligheden til at fodre min fisk og tænde lyset. Skæbne ville så at lige nøjagtig den søndag blev det 35 grader og der resulterede så i at min balje kogte over. en kombination af foder varme og et par døde fisk, tog så resten lynhurtig med sig. da han kom klokken 20 om aften var alt vandet helt mælkehvidt.

Nu gør jeg det at jeg sætter mit lys tid ned, foder minimalt 2 x gange pr uge og jeg har afmålt det. Der bliver checket til det hverdag, om min blæser kører 24/7. Andet kan man ikke gøre, sæt folk ind i det, lave en A4 seddel med de mest nødvendige ting, hold det på en niveau den Alm. mand kan forstå.
enig

desværre er der ingen garantier for at noget ikke kan gå galt, en pumpe kan stå af, blæseren kan dø 5 minutter efter at den man har til at kigge er gået derfra, det er osse grunden til at jeg har droppet min aversion mod akvariecomputere, nu kan jeg i det mindste få en melding når der er noget der trænger til at blive kigget på, desuden slukker den selv for alt HQI og varmelegeme hvis temperaturen bliver for høj
desuden giver den mig en mulighed for at følge temperaturudsvingene

men selv dette er ingen garanti... desværre, dog er det absolut højeste jeg denne sommer har været oppe på 29,6 grader
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1558
Tilmeldt: lør 30. dec 2006 15:19
17
Postnummer: 4190 Munke Bjergby
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Syd- og Vestjælland

Re: Forstår ikke alle de sommermord..

Indlæg af DDT2 »

M.G.Larsen skrev:Havde f.eks. selv gået lidt og tænkt på om ikke der var en VVS'er man kunne slå sig sammen med(Er selv elektriker),
Og så se om det er muligt med lidt simpel rørføring, og en gammel kompressor fra en fryser eller et køleskab, at bygge en billig termostatstyret diy chiller... Det kan ikke være svært at bygge, og R134 kølemiddel kan man købe billigt i biltema hvis man lige ved hvad man skal kigge efter.

Har bare ikke noget værksted eller garage at kunne eksperimentere i, så de fleste ideer bliver bare liggende på hylden... :?
vi er ved at kigge på hus nu her hvor vi får et stort værksted måske man skulle slå hovederne sammen til den tid for har selv overvejet kraftigt den løsning du skriver.
Er nemlig selv vvs'er så mangler lige det der elektriker ;)

Ud over det havde jeg da svigermor til at passe mit akvarie her da vivar på ferie hus var ude 2 gange om dagen og tjekke akvarie og katte. havde målt foder af til hende, lavet en seddel hvor der stod præcis hvad der skulle gøres m.v. Hun tændte sågar blæseren da hun blev i tvivl om det nu skulle blive en meget varm dag. Tror så vi har en lille foredl i den her lejlighed der er næsten altid gennemtræk oppe i de her højder.
Men at helgadere sig tvivler jeg stærkt på man kan gøre. Det bedste ville klart nok være at få en saltvandsbuddy til at holde øje med det.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Forstår ikke alle de sommermord..

Indlæg af StarF »

problemet med at bygge selv, er man skal bruge titanium rør til at nedkøle vandet i. Alt andet holder ikke, eller afgiver noget til vandet.
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1558
Tilmeldt: lør 30. dec 2006 15:19
17
Postnummer: 4190 Munke Bjergby
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Syd- og Vestjælland

Re: Forstår ikke alle de sommermord..

Indlæg af DDT2 »

så er det jo godt man har nogen liggende plus har en titaniums veksler :)
Brugeravatar
M.G.Larsen
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 125
Tilmeldt: ons 3. mar 2010 12:13
14
Postnummer: 4050 Skibby
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Skibby

Re: Forstår ikke alle de sommermord..

Indlæg af M.G.Larsen »

vi er ved at kigge på hus nu her hvor vi får et stort værksted måske man skulle slå hovederne sammen til den tid for har selv overvejet kraftigt den løsning du skriver.
Er nemlig selv vvs'er så mangler lige det der elektriker

Jamen sig endelig til hvis vi skal lege opfindere sammen en dag... Jeg er frisk :y
Brugeravatar
M.G.Larsen
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 125
Tilmeldt: ons 3. mar 2010 12:13
14
Postnummer: 4050 Skibby
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Skibby

Re: Forstår ikke alle de sommermord..

Indlæg af M.G.Larsen »

problemet med at bygge selv, er man skal bruge titanium rør til at nedkøle vandet i. Alt andet holder ikke, eller afgiver noget til vandet.
Tænkte godt at f.eks kobberrør ville være et problem, men hvis man nu valgte at betrække disse med plastslange som vi alligevel bruger til saltvand?...
Nå anyways... Den slags skal afprøves... Men jeg er helt sikker på man godt kunne lave et billigt funktionelt alternativ med en udemærket køleeffekt.
Senest rettet af M.G.Larsen man 2. aug 2010 18:07, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Forstår ikke alle de sommermord..

Indlæg af Carsten »

M.G.Larsen skrev:Tænkte godt at f.eks kobberrør ville være et problem, men hvis man nu valgte at betrække disse med plastslange som vi alligevel bruger til saltvand?...
Nå anyways... Den slags skal afprøves... Men jeg er helt sikker på man godt kunne lave et billigt funktionelt alternativ med en udemærket køleeffekt.
Hvis du betrækker kobberrørene med plastslange, så tror at køleeffekten bliver meget nedsat.
Udover at det kan blive meget svært at få trukket måske 2 meter plastslange over et metalrør.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"