"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hjælp! Vand hos underboen. Akvarie skal tømmes

Forum for generel snak omkring saltvand.
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2586
Tilmeldt: man 30. apr 2007 18:02
17
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Hjælp! Vand hos underboen. Akvarie skal tømmes

Indlæg af Musiker »

Hej alle,
Er netop ræset hjem fra sydfrankrig fordi vi fik et opkald fra underboen om vand i hendes stue :-( - Skummeren er på et eller andet tidspunkt gået amok og har sprøjtet en masse vand ud (50L eller 100L måske).

Så jeg er nødt til at få tømt hele mit akvarie, i første omgang for at vi kan få tørret under det. I anden omgang vil jeg have solgt det hele..

Jeg er pt ikke klar op at sætte akvarie op igen bagefter. Har tænkt meget over det (Læs hele vejen fra sydfrankrig) og vil ikke udsætte mine underboer for risikoen en gang til. Så akvarie må enten på standby, eller tilbage i nano størrelsen indtil videre!

Nå men jeg står og skal væk igen nogle dage fra tirsdag og skal have akvariet tømt i løbet af weekenden. Så jeg har lidt travlt og kan jo nok ikke nå og få solgt det hele inden da.

Flere af mine koraller er pænt store og der er en del af dem. Så det kræver ret meget plads at opbevare dem. Og jeg aner ikke hvad jeg gør bedst for ikke at ødelægge dem.

De levende sten kan stå i en tønde så det er fint nok.
Fiskene som er 3 gule kirurger, 2 klovn fisk og 1 lille lilla med gul hale.

Er der nogen som har forslag eller kan hjælpe med opbevaring etc?

Henrik
Brugeravatar
pernoe1
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 575
Tilmeldt: tirs 26. feb 2008 22:58
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hillerød

Re: Hjælp! Vand hos underboen. Akvarie skal tømmes

Indlæg af pernoe1 »

Hej Henrik

Er det en mulighed at høre nogle af forhandlerne på Sjælland om de har plads til at heve lidt stående mod leje?
Jeg har desværre ikke selv plads (og et pat fisk der er begyndt at blive meget "kærlige" overfor nogle af mine koraller :( )
Er ked af at høre at din balje skal lukkes ned, det er surt når sådan noget sker...

Mange hilsner
Christian
Sheriffen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 506
Tilmeldt: tirs 4. maj 2010 12:28
14
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Koldig

Re: Hjælp! Vand hos underboen. Akvarie skal tømmes

Indlæg af Sheriffen »

Nu bor jeg jo helt i jylland desværre.. men ellers ku du bare ha kommet forbi.. jeg har masser af plads.. har nemlig selv lige været ude for det samme for 14dage siden.. os lidt vand til underboen, små 300liter.... :)
Hellere boller på suppen end suppe på bollerne
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: Hjælp! Vand hos underboen. Akvarie skal tømmes

Indlæg af Hougaard »

Øv - røv surt - Hvilken skummer har du ?
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Hjælp! Vand hos underboen. Akvarie skal tømmes

Indlæg af StarF »

Har masser af plads, dog vil det jo kræve en tur med route 888.. Så det er nok ikke så praktisk! Men det er sku ærgeligt at høre!

Hvis der er frags eller ting til salg, er jeg dog meget interesseret, route 888 køre jo imellem aalborg og kbh.. og jeg har jo forsøgt før at lokke lidt ud af dig ;)
spdiving
Reactions:

Re: Hjælp! Vand hos underboen. Akvarie skal tømmes

Indlæg af spdiving »

Jeg har et 400L med kun 2 stk klovnfisk og 1 annemone. Men ikke rigtigt noget lys over da jeg mangler en lampe. Der kan der godt være plads til end del.
Har også plads til koraller i mit 1000l så hvis du vil have lidt hjælp må du lige ringe. Smider lige en PM.

Jeg føler med dig at du måtte afbryde din ferie. Har sgu selv prøvet at blive ringet op på en ferie og måtte haste hjem til et flækket akvarie hvor alt døde.

Steen
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Hjælp! Vand hos underboen. Akvarie skal tømmes

Indlæg af StarF »

er skræmmende som ulykker sker når folk er på ferie og ikke når man er hjemme.. Jeg tør ikke tage på ferie mere!
Sheriffen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 506
Tilmeldt: tirs 4. maj 2010 12:28
14
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Koldig

Re: Hjælp! Vand hos underboen. Akvarie skal tømmes

Indlæg af Sheriffen »

Jeg har "heldigvis" ik råd til ferie.. så det problem er løst hos mig hehe
Hellere boller på suppen end suppe på bollerne
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2586
Tilmeldt: man 30. apr 2007 18:02
17
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Re: Hjælp! Vand hos underboen. Akvarie skal tømmes

Indlæg af Musiker »

Tusind tak for tilbudende og opkaldet Steen ;-)!! Jeg venter lige nu på at høre fra vurderingsmanden. Også tager jeg et par dybe indhåndinger i mellemtiden.

Skummeren er en ATB Small. Kører normalt meget stabilt, men der er sket et eller andet i akvariet som har fået den til at gå amok.. Sikringen må være at enten bore et hul i koppen eller sætte en flyde kontakt som afbryder for skummeren når vandet når kritisk niveau.
Min passer fortalte at når han tændte for skummeren blev den fyldt på 1 minut..

/Henrik
Sheriffen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 506
Tilmeldt: tirs 4. maj 2010 12:28
14
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Koldig

Re: Hjælp! Vand hos underboen. Akvarie skal tømmes

Indlæg af Sheriffen »

Musiker skrev:Tusind tak for tilbudende og opkaldet Steen ;-)!! Jeg venter lige nu på at høre fra vurderingsmanden. Også tager jeg et par dybe indhåndinger i mellemtiden.

Skummeren er en ATB Small. Kører normalt meget stabilt, men der er sket et eller andet i akvariet som har fået den til at gå amok.. Sikringen må være at enten bore et hul i koppen eller sætte en flyde kontakt som afbryder for skummeren når vandet når kritisk niveau.
Min passer fortalte at når han tændte for skummeren blev den fyldt på 1 minut..

/Henrik
Jeg har lavet et hul i toppen af min skummer kop, så hvis den sku begynde at ta vand ind eller skumme helt vild og jeg ik er hjemme, så løber det bare ud af en slange og ned i en stør spand.. en lille børne sikring...;)
Hellere boller på suppen end suppe på bollerne
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2586
Tilmeldt: man 30. apr 2007 18:02
17
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Re: Hjælp! Vand hos underboen. Akvarie skal tømmes

Indlæg af Musiker »

Jeg ville lade vandet løbe tilbage i sumpen hvis jeg var dig.. en spand ville have været fyldt hurtigt..
Og til dem som gerne vil købe. Så kan i ikke lige vente til at jeg laver en salgstråd.
spdiving
Reactions:

Re: Hjælp! Vand hos underboen. Akvarie skal tømmes

Indlæg af spdiving »

Jeg har en ny Tunze level alarm liggene som aldrig har været brugt. Hvis det er en du vil låne den slukker for strømen hvis vandstanden bliver for høj.

Steen
Sheriffen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 506
Tilmeldt: tirs 4. maj 2010 12:28
14
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Koldig

Re: Hjælp! Vand hos underboen. Akvarie skal tømmes

Indlæg af Sheriffen »

Musiker skrev:Jeg ville lade vandet løbe tilbage i sumpen hvis jeg var dig.. en spand ville have været fyldt hurtigt..
Og til dem som gerne vil købe. Så kan i ikke lige vente til at jeg laver en salgstråd.
Er os mere for min egen dovenskabs skyld.. så kan koppen bare tømme sig selv hvis jeg ik lige får det gjort-..:)
Hellere boller på suppen end suppe på bollerne
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2586
Tilmeldt: man 30. apr 2007 18:02
17
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Re: Hjælp! Vand hos underboen. Akvarie skal tømmes

Indlæg af Musiker »

Tak steen, Ja den skulle jeg have haft på inden ferien.. Nu er jeg hjemme og der sker ikke mere.. Er overrasket over hvor meget det sprøjter ud når den løber over lige nu.. Der må være koraller der har gydt eller noget ligende..
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Re: Hjælp! Vand hos underboen. Akvarie skal tømmes

Indlæg af jakobvillien »

Jeg Kan tage dine lps og bløde. Send pb. Trist henrik....
beol
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 30
Tilmeldt: ons 28. apr 2010 21:51
14
Postnummer: 3000 Helsingør
Saltvand siden?: 2012

Re: Hjælp! Vand hos underboen. Akvarie skal tømmes

Indlæg af beol »

Hej Henrik

Jeg ved ikke om det hjælper noget men her er hvad en gut fra USA har gjort

http://www.reefaddicts.com/content.php/ ... -reef-tank
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2058
Tilmeldt: tirs 29. aug 2006 08:24
17
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: Hjælp! Vand hos underboen. Akvarie skal tømmes

Indlæg af Stefan »

Hvor er det bare trist at høre!

Jeg er nu overbevist om, at jeg skal have en "vand-på-gulvet-føler" til min GHL. Når du nu har fået sådan et flot og velfungerende akvarie op og køre, kunne du så ikke overveje en lignende løsning i stedet for at smide håndklædet i ringen?
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Hjælp! Vand hos underboen. Akvarie skal tømmes

Indlæg af Han$en »

Shit hvor sur røv :G
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2586
Tilmeldt: man 30. apr 2007 18:02
17
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Re: Hjælp! Vand hos underboen. Akvarie skal tømmes

Indlæg af Musiker »

Hej Stefan,
Jo der er blevet overvejet mange ting.. Men jeg vil ikke tage chancen med så mange liter vand igen. Det er ejendommens forsikringsselskab som skal dække skaderne mellem lejlighederne og de vil stille krav til at det ikke gentager sig (Sådan som jeg har forstået det).

Planen er nu som følger:
1. Sumpen er koblet fra og tømt. Det ser ud til at vandet er løbet lige igennem etage adskillelsen og ned til naboen. Men det må vurderingsmanden kontrollere når han kommer på mandag.

2. Der bliver brygget vand i stor stil og i jeg laver et par eller 3 vandskift i løbet af weekenden.
3. Korallerne må jeg nok lade blive indtil jeg kan få lavet noget salgstråd værk. Men jeg vil ikke sælge dem i panik til alt for lidt. Der er vokset nogle fine sager op efterhånden.

Jeg har desværre en del hydroider ( http://www.reefforum.net/f4/sps-aquariu ... nse-16867/ ) som jeg ikke vil dele med andre. De sidder på nogle af mine sten, 2 fine muslinger og i mellem grenene på mine caulstrea.
4. Tirsdag dribler jeg afsted igen indtil søndag/mandag så jeg skal være 100% på at korallerne vil overleve frem til der. Måske en herfra vil kigge efter sagerne mens jeg er væk.. Imod betaling self...

5. Når jeg er tilbage igen vil jeg i gang med og sælge ud og lukke ned.

Det kan måske virke som en hurtig beslutning, men jeg har gået og overvejet at lave nogle ændringer, men har holdt mig selv tilbage fordi jeg var meget godt tilfreds med hvordan akvariet kørte. Og ikke aner om ændringerne er mulige..

Ændringerne vil være til et mindre akvarie, med fokus på sps med følgende krav:
1. Nemmere at lave de ugentlige vandskifte og mindre pladskrævende at have teknik til at akvariet kan være selvkørende i længere perioder
2. 100% lydløs.
3. Strøm besparende
4. Lav fordampning.

Men disse ting ligger langt ude i fremtiden (Vinter+). Nu vil jeg lukke ned.. Måske sætte min lille 45L nano op igen.. Hvis jeg er helt desperat..
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Re: Hjælp! Vand hos underboen. Akvarie skal tømmes

Indlæg af jakobvillien »

Hej Henrik,

Tror du har helt ret i det med forsikringen. Det er ejendommens forsikring, men hvis det gentager sig kan du blive stillet ansvarlig.

Trist med det hele vil jeg bare sig. Jeg skrev dig en pb angående et par koraller, men tør ikke rigtigt huse dem. Mit akvarium er under indkøring og vil helst ikke risikere at dine koraller tager skade. Desuden er der heller ikke meget plads til koraller så store som dine.

Jeg synes din plan lyder fonuftig. Omend forfærdeligt trist, når man først har set dit flotte akvarium et par gange.

Edit; Glemte at skrive, at selvom vi er naboer kan jeg ikke kigge efter akvarium. Søndag bliver min hustru sat igang med fødsel - så tør ikke love mig væk... Men alt muligt held og lykke med at komme jer over dette problem...

Mvh, Jakob
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2586
Tilmeldt: man 30. apr 2007 18:02
17
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Re: Hjælp! Vand hos underboen. Akvarie skal tømmes

Indlæg af Musiker »

Av vigtigt! Knæk og bræk med det!
Må sætte min lid til andre... Vil helt klart have det bedst med at der var en som havde lidt erfaring med et saltvandsakvarie som kiggede forbi nogle gange i løbet af næste uge..
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Hjælp! Vand hos underboen. Akvarie skal tømmes

Indlæg af Han$en »

Jeg kan godt være opsynsmand hvis det er. Jeg bor alligevel forholdsvist tæt på :)

Det skal selvfølgelig ikke koste dig - Vi er til for at hjælpe hinanden! Jeg kan evt kigge forbi i løbet af weekenden, så kan vi lige få en lille sludder :)
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2667
Tilmeldt: lør 9. apr 2005 20:45
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Re: Hjælp! Vand hos underboen. Akvarie skal tømmes

Indlæg af herzberg »

For helvede noget lort :( Hvor er det bare surt, både mht ferie, akvarie, underboer, forsikring og det hele. Desværre vil det nok være for risikabelt, at jeg passer dine koraller, da jeg jo netop har haft en crash. Jeg har jo ellers pladsen må man sige (alle mine døde).
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2586
Tilmeldt: man 30. apr 2007 18:02
17
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Re: Hjælp! Vand hos underboen. Akvarie skal tømmes

Indlæg af Musiker »

Tak Han$en og Herzberg,
Jeg går lidt rundt om mig selv her.. Har fået alt for lidt søvn siden i onsdags.. Hvor vi kørte fra frankrig..
Kæresten fik besked fra underboen imens jeg var ude på den her cykeltur:
http://connect.garmin.com/activity/42384665
Heldigvis så fik jeg først besked da jeg var tilbage.. Ellers havde jeg nok kørt mere aggressivt på nedkørslen.. Og det er jeg ikke sikker på havde været smart..

Har fået tømt sumpen og kigget under akvariet.. Der var alt tørt, Ser ud til at alt vandet er endt i etageadskillelsen og hos underboen.. Håber godt nok det er rendt lige igennem og at det ikke bliver nødvendigt med den helt store omgang..
Sætter nok mit lille 40L nano op for at have lidt fragmenter i indtil jeg er 100% på hvad jeg gør fremover, men kommer til at mangle en lille HQI, t5 eller lignende lampe der kan passe over.. De compact rør der sidder er ikke nok til SPS..
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Hjælp! Vand hos underboen. Akvarie skal tømmes

Indlæg af Han$en »

Musiker skrev:Tak Han$en og Herzberg,
Jeg går lidt rundt om mig selv her.. Har fået alt for lidt søvn siden i onsdags.. Hvor vi kørte fra frankrig..
Kæresten fik besked fra underboen imens jeg var ude på den her cykeltur:
http://connect.garmin.com/activity/42384665
Heldigvis så fik jeg først besked da jeg var tilbage.. Ellers havde jeg nok kørt mere aggressivt på nedkørslen.. Og det er jeg ikke sikker på havde været smart..

Har fået tømt sumpen og kigget under akvariet.. Der var alt tørt, Ser ud til at alt vandet er endt i etageadskillelsen og hos underboen.. Håber godt nok det er rendt lige igennem og at det ikke bliver nødvendigt med den helt store omgang..
Sætter nok mit lille 40L nano op for at have lidt fragmenter i indtil jeg er 100% på hvad jeg gør fremover, men kommer til at mangle en lille HQI, t5 eller lignende lampe der kan passe over.. De compact rør der sidder er ikke nok til SPS..
Du siger i hvert fald bare til - Så skal jeg nok tage mig af det.. Men i så fald synes jeg lige vi skal kaste os over hinanden i dit hjem her i løbet af weekenden, og aftale hvordan og hvor ledes :)
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Kirurgfisk
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 161
Tilmeldt: fre 9. jun 2006 10:56
18
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Valby

Re: Hjælp! Vand hos underboen. Akvarie skal tømmes

Indlæg af Kirurgfisk »

Det er jeg sku godt nok ked af at høre ..

Jeg prøvede jo engang selv lidt af samme tur , da der pludselig manglede en trediedel af vandet i mit daværende 4 - 500 liters hjørneakvarie :shout:

Men øv - trist - var temmelig vild med dit akvarie og dét havde du sku ikke fortjent - håber alt går godt alligevel !
micogmaj
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 16. mar 2008 17:30
16
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Valby

Re: Hjælp! Vand hos underboen. Akvarie skal tømmes

Indlæg af micogmaj »

hej

fandme surt, jeg føler sku med dig.... jeg vil lige høre om i andre ved ang. ens indbosforsikring om den dækker for vis uheldet ske? eller man selv skal bøde for det :(
En gang saltvand, altid saltvand ......
Kirurgfisk
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 161
Tilmeldt: fre 9. jun 2006 10:56
18
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Valby

Re: Hjælp! Vand hos underboen. Akvarie skal tømmes

Indlæg af Kirurgfisk »

Jeg kan sku ikke helt huske det - men det er noget med at der er forskel på om det er en langsomt sivende skade eller en pludselig ulykke !
Brugeravatar
martin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1198
Tilmeldt: lør 4. dec 2004 16:34
19
Postnummer: 2700 Brønshøj
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Hjælp! Vand hos underboen. Akvarie skal tømmes

Indlæg af martin »

Hvis du har behov for opbevaring så kan jeg godt tage en del, har ikke så frygtelig mange koraller i mit akvarie.
Mobil 26843160
/martin
spdiving
Reactions:

Re: Hjælp! Vand hos underboen. Akvarie skal tømmes

Indlæg af spdiving »

Forsikringen dækker ikke en sivene skade der har stået på længe. Derfor er det sgu bedst hvis skaden er pludselig opstået.
Feks. spand væltet eller akvarie revnet.

Steen
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"