Øv øv så blev det min tur...

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Øv øv så blev det min tur...

Indlæg af herzberg »

... til akvariedød. Jeg har de sidste 3 uger været i USA og har haft et familiemedlem til at kigge efter akvariet. Jeg havde ikke lige forudset de +30 grader (okay, havde ikke tænkt på det) så da jeg kom hjem i morges var alt dødt i akvariet. Samtlige koraller var kridhvide og "sten"-døde. Eneste overlevende er mine 2 klovnfisk (nu husvilde da deres koral er død) og en halvsløj palet. Computeren afslører at vandet forleden ramte 35 grader :( Utroligt at der stadig er levende fisk i akvariet på trods af den massive død. Jeg havde nok +100 skiver i, der er ikke skyggen af dem nu. Heldigvis kørte alt udstyret endnu, så jeg er sluppet for at det er rådnet.

Jeg har fjernet alle døde koraller og fisk, skiftet vand og sat en gang rowaphos på, så må vi se hvad der sker i løbet af de næste dage. Det slår jo lidt skår i motivationen når de sidste par års samling dør på én gang.

Nå, men det var lige en kedelig historie fra det virkelig liv.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
15
Postnummer: 2750 Ballerup
Geografisk sted: Ballerup

Re: Øv øv så blev det min tur...

Indlæg af DanielXavier »

Av av.. Det er trist at høre. Der røg mange penge.. men måske mest af alt en samlingsværdi. :G
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af herzberg »

Ja det er alligevel nogle tusindlapper der røg på den konto. Kunne være at man skulle prøve med et mere fiskeorienteret akvarie denne gang. Har altid godt kunne tænke mig kejsere, men har ikke turdet pga min sps'er.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvorfor havde du ikke monteret et køleanlæg blot som backup?
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
15

Indlæg af DanielXavier »

Carsten skrev:Hvorfor havde du ikke monteret et køleanlæg blot som backup?
Ja, man kan desværre altid være bagklog.. Det har jo ikke været helt normalt med de varmegrader vi har haft på de sidste.. ihvertfald ikke i forhold til de sidste par somre..

Man kan også undre sig lidt over at personen der passede akvariet, ikke var sat mere ind i temperatur, og afkøling.
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af herzberg »

Af skade bliver man klog, det er vel hvad man kan aflede af dette.

Det er jo lidt vanskeligt at sætte en anden til at holde øje med temperatur og afkøling. Det er ikke en person som bor her, han kom blot forbi og fodrede fiskene. Mht til skader fra varme så kan det, som i ved, komme meget hurtigt. Og har man ikke den store erfaring med at tilse et saltvandsakvarie, så spotter man måske ikke at der er noget galt, før det er sket.

Anyway, sket er sket. Og i kan næppe komme med gode råd, som jeg ikke allerede er bekendt med ;)
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
15

Indlæg af DanielXavier »

herzberg skrev:Af skade bliver man klog, det er vel hvad man kan aflede af dette.

Det er jo lidt vanskeligt at sætte en anden til at holde øje med temperatur og afkøling. Det er ikke en person som bor her, han kom blot forbi og fodrede fiskene. Mht til skader fra varme så kan det, som i ved, komme meget hurtigt. Og har man ikke den store erfaring med at tilse et saltvandsakvarie, så spotter man måske ikke at der er noget galt, før det er sket.

Anyway, sket er sket. Og i kan næppe komme med gode råd, som jeg ikke allerede er bekendt med ;)
Det tvivler jeg ikke på..

Det er også ondt at træde på en mand der ligger ned.. :BA

Op på sadlen.. og Ja, jeg havde nok også prøvet mig med fisk.
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Indlæg af peder »

Hvis man ser "positivt" på sådan en udtur giver det mulighed for at lave de ting hvor man har gået og tænkt på' "hvis jeg sku starte forfra havde jeg sku' gjort sådan og sådan istedet for", og den klassiske "hvorfor stoppede jeg nu lige den og det derned". Så hvis man stadig er afhængig kan man bruge uheldet til en frisk start og leve de gode ideer ud som man har gået og filosoferert over.
Så pøj pøj herfra.
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Øv øv...Det er sgu godt nok en trist ting at komme hjem til. Håber i har haft en god ferie og fået en masse oplevlser i kan side og glæde jer over istedet for.

Steen
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

Ja, det er godt nok en trist historie!

Havde også nogen uden forstand på akvarier til at fodre i to uger mens jeg var på rejse. Der skulle efter den første uge skiftes til en ny 25L dunk med osmosevand. Det var desværre fejlet, så returpumpen var løbet tør for vand, hvilket betød ingen varmelegeme, ingen tilsætning af balling og ingen gennemløb i refugie eller til skummer. Utroligt nok var det kun en enkelt acropora som haltede lidt. I dag lovpriser jeg min GHL-computer, så jeg kan holde øje hvorend jeg befinder mig i verden og samtidig få den til at slukke lyset ved for høje temperaturer.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Det er satme trist. Øv øv øv...

Op på hesten igen :beer:

Oplevede det samme sidste sommer 14 dage efter jeg havde købt for 1000,- nye koraller. Bittert. Men en udskiftning af koralia pumperne med en MP10'er har løst problemet. Har ikke været over 29 grader i år.
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Øv!!!
Hvis du vil starte op med koraller igen.. Så kan jeg helt sikkert sponsorere fragmenter (Hvis altså mit overlever ferien)!!
Mht at vurdere temperaturen etc. Så kan jeg kun være enig i at det er svært når man ikke bor der. Mit 250L lidt tid i min gamle lejlighed efter jeg var flyttet. Og her var jeg ude for at mit HQI brændte i 2-3 døgn inden jeg tilfældigvis var i lejligheden på et tidspunkt hvor den skulle have været slukket... Det var rent held at jeg opdagede det...

/Henrik
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

Det var såden mit første akvarie væltede. Jeg tog også til USA tre uger i sommerens varmeste periode. Min søster passede, og mistede alle fiskene desværre. Øv, føler med dig.
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

Nej hvor en trist historie :(

Håber, at du kommer op på hesten igen, og ikke mister modet helt :)

Og ja så håber jeg også, at jeres ferie kan opveje noget af denne triste hjemkomst :y
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Brugeravatar
iceMD
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 9210 Aalborg SØ
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Aalborg SØ

Indlæg af iceMD »

har også et varmeproblem lignende i mit RSM, og er endda så uheldig at jeg bliver nød til at sætte en 250w hqi over indtil jeg får nogle nye lystofrør :S har heldigvis kun mistet 3 blødkoraller indtil videre :)
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af herzberg »

Tak for jeres venlige ord, nu lader jeg det stå og køre uden at belaste det i et godt stykke tid. Så må vi se hvad der sker. Vandet er stadig noget misfarvet, men det klarer da lidt op.
magda
Copepod
Copepod
Reactions:
14
Postnummer: 2770 Kastrup

Indlæg af magda »

Ah din stakkel.
Det er ikke lige det, man har brug for, når man kommer hjem fra ferie.
Det er jo heller ikke helt billigt at nå frem til det samme resultat – så måske skulle du benytte ”den sørgelige situation” og vende det til en ny udfordring.
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af herzberg »

Idag fik jeg mig ellers en glædelig overraskelse siden jeg kom hjem til det døde akvarie. Det er 14 dage siden at jeg kom hjem til alt dødt på nær 1½ koral og 2 klovnfisk. Til min overraskelse kiggede min ældste fisk en yellow watchman frem bag stenene i dag. Jeg har haft den siden jeg startede for 4 år siden. Det er ret vildt at den har gemt sig i 14 dage, hvor jeg har rodet intensivt med døde koraller, sten, vandskifte og en masse andet. Sejlivet lille satan åbenbart :)
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Ahhh det er altid en fed fornemmelse når man finder en fisk man troede der var gået bort! Har ingen andelse om hvorfor man man får sgu et forhold til de små critters :)
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"