Hej.. ja så er der blevet boret huller i mit akvarie, og jeg skal til at samle PVC, men hvor længe skal man egentlig vente fra man har limet til man kan hælde vandet i? Det er vel ikke vandfast sådan noget lim eller hvad?
Altså hvis det er pvc lim. du limer rør sammen med så hærder det næsten med det samme, det vil du opleve nå du samler de første 2 stykker rør, er du ikke hurtig hærder det inden du får mast dem sammen
Er det derimod dine rørgennemføringer du limer med silikone så skal du nok vente 24 timer...
Carsten skrev:Nok er limen tør efter ganske få minutter, men noget andet er at sætte tryk på røret!
Jeg er så absolut ikke enig med dig der. kan være vi bruger noget forskelligt lim, men mit kan ikke flåes fra hinnanden efter 2 min. og nå man ikke kan det så kan en pumpe sku heller ikke
Jeg håber det er okay, jeg lige stiller dette spørgsmål i denne tråd. Hvor lang tid venter i med at proppe vand i efter i har sat noget sammen med silikone så?
jeg vil sig:
silikone = ca. 24 timer
pvc lim = ca. 12 timer
men jeg har limet akv. med vand i, som var sprunget læk med silikone som holdt tæt, og rør med pvc lim har jeg taget i brug ca. 1time efter samling og de holder.
det er bar min erfaring
Ja for på silikone "dunken" anbefaler de jo at vente 1-2 uger hehe, men jeg så lige der var nogle af jer, der tog noget "sammenlimet" i brug meget kort tid efter det var limet.
På den silicone (DANA Akvariesilicone) jeg brugte til at fuge mit akvarie med, stod der 2mm / døgn.
Dvs. Hvis laget er 2mm tykt, tager det 24t, 4mm tager 48t etc.
Jeg har lavet Pumpe anlæg til SW.Pool og limet det med PVC Rørlim.
Har du renset røret med sandpapir først enden du limer kan du sætte tryk på 2 Min efter du har limet det sammen.
Jeg har prøvet med 50 mm og 8bar tryk og det holder endnu 6 år efter.
Jeg har lavet Pumpe anlæg til SW.Pool og limet det med PVC Rørlim.
Har du renset røret med sandpapir først enden du limer kan du sætte tryk på 2 Min efter du har limet det sammen.
Jeg har prøvet med 50 mm og 8bar tryk og det holder endnu 6 år efter.
det holder jeg også på. Nå jeg har limet pvc er det under vandet 10 min senere