virker mit osmoseanlæg?
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4640 Fakse
- Saltvand siden?: 2008
virker mit osmoseanlæg?
hej alle
jeg skal til at bruge osmose vand i akvariet,og har for 1 år siden købe et brugt anlæg AquaMedic Easy line 90 hedder det.
hvad skal jeg se efter for at se om det virker som det skal? hvad må det være i vandet når det er løbet igennem anlæget?
er det klar til brug eller skal det renses og hvordan? og kan det passe det kun skal dryppe hurtigt (det gode vand)
håber i kan hjælpe mig.
mvh jim
jeg skal til at bruge osmose vand i akvariet,og har for 1 år siden købe et brugt anlæg AquaMedic Easy line 90 hedder det.
hvad skal jeg se efter for at se om det virker som det skal? hvad må det være i vandet når det er løbet igennem anlæget?
er det klar til brug eller skal det renses og hvordan? og kan det passe det kun skal dryppe hurtigt (det gode vand)
håber i kan hjælpe mig.
mvh jim
- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Saltvand siden?: 2007
- Kontakt:
Re: virker mit osmoseanlæg?
Det er vigtigt at membranerne ikke tørrer ud! Hvis anlægget har ligget i over et år og membranen ikke har været våd, så er den højst sandsynligt ødelagt og skal skiftes til en ny.
For at checke at det virker som det skal, kan du måle ledningsevnen på udgangsvandet med en TDS-måler.
Det skal nok passe, at det kun drypper - det afhænger af mange faktorer som vandtryk, membranstørrelse, slidtage, skylleventil osv. For at få en bedre udnyttelse kan du tilføje en boosterpumpe, som sætter mere tryk på vandet og giver membranen bedre arbejdsbetingelser.
For at checke at det virker som det skal, kan du måle ledningsevnen på udgangsvandet med en TDS-måler.
Det skal nok passe, at det kun drypper - det afhænger af mange faktorer som vandtryk, membranstørrelse, slidtage, skylleventil osv. For at få en bedre udnyttelse kan du tilføje en boosterpumpe, som sætter mere tryk på vandet og giver membranen bedre arbejdsbetingelser.
Det er helt rigtigt at det rene vand kommer langsomere ud end spildvandet. Du kan måle vandet med en TDS måler for at se om anlæget virkker som det skal.
Det rene vand der kommer ud af anlæget er klar til brug.
Hastigheden på at lave rent vand passer til de 90l anlæget kan lave på et døjn forudsat at anlæget har det rigtige tryk og vandet ikke er pisse koldt osv.
For at hæve tryket andvendes en boosterpumpe. Du laver ikke bare hurtigere vand du får også meget mindre spildvand.
Steen
Det rene vand der kommer ud af anlæget er klar til brug.
Hastigheden på at lave rent vand passer til de 90l anlæget kan lave på et døjn forudsat at anlæget har det rigtige tryk og vandet ikke er pisse koldt osv.
For at hæve tryket andvendes en boosterpumpe. Du laver ikke bare hurtigere vand du får også meget mindre spildvand.
Steen
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
jeg kan se trykket er fint og det passer fint med det skulle kunne lave 90 l om dagen. men hvad måler tds måleren? og er det ikke noget man kan måle med div test sæt? jeg har en aftale med carsten fra decocean han ville måle vandet men først i næste uge da han først får måleren hjem der.mere så jeg måske kunne begynde at bruge vandet hvis det er som det skal være.
mvh jim
mvh jim
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
For at anlægget skal lave den opgivende mængde skal trykket være 5 bar og vandet 25 grader.
Det er forhold som ikke findes nogen steder i landet. Derfor vil dit anlæg aldrig komme op på de mængder.
Tag et deciliter mål og se hvor lang tid det er om at lave 1 deciliter. Gang så med 240.
En TDS måler, måler mængden af opløste salte i vandet. Optimalt er 0, men normalt ligger det et sted mellem 15 og 30. Hvis det er over, skal menbranen skiftes
Det er forhold som ikke findes nogen steder i landet. Derfor vil dit anlæg aldrig komme op på de mængder.
Tag et deciliter mål og se hvor lang tid det er om at lave 1 deciliter. Gang så med 240.
En TDS måler, måler mængden af opløste salte i vandet. Optimalt er 0, men normalt ligger det et sted mellem 15 og 30. Hvis det er over, skal menbranen skiftes
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Horsens
hvis det er kan du sende en pose vand til mig så kan jeg måle det hvis du ikke gider vente en uge mvh karsten
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
så lige sidste ting så skal jeg nok stoppe. Jeg har lige målt ca på mit hane vand og den var på 80, Jeg tog også en måling efter den havde været igennem osmose anlæget og det var den helt væk så det er jo fint nok.spørgsmålet er hvis membranen skal skiftes ville det så være dumt at bruge vandet inden jeg for lavet osmosen. jeg kunne godt bruge at der ingen ca er i nemlig.
mvh jim
mvh jim
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Brug du bare det anlæg, det lader til at det fungerer efter hensigten.
Selvom det er et brugt anlæg og har stået længe. Der skal også ret meget til at det tørrer ud.
Selvom det er et brugt anlæg og har stået længe. Der skal også ret meget til at det tørrer ud.
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
bare godt tak for hjælpe alle sammen.