hvad bruger i af filter?
-
- Rev Rokke
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Ballerup
hvad bruger i af filter?
Jeg har en mia. små ting der fiser rundt i akvariet, som er for let til at bundfælde.. Hvad gør i for at rense jeres vand? Jeg har hørt lidt om flydende filtermateriale, kan i anbefale dette?
Jeg ved godt man ikke skal fyrer en blå svamp i pumpen, men man fristes jo til det. Kan man bruge en tynd nylonstrømpe spændt ud over det ene rum, i ens spandpumpe uden det kan få den katastrofale konsekvens af nitratbombe?
Jeg ved godt man ikke skal fyrer en blå svamp i pumpen, men man fristes jo til det. Kan man bruge en tynd nylonstrømpe spændt ud over det ene rum, i ens spandpumpe uden det kan få den katastrofale konsekvens af nitratbombe?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5000 Odense C
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Odense
Re: hvad bruger i af filter?
Sæt filtersok på afløbet til sumpen (evt. Petsupply og andre). Rens den hver 2.-3. dag. Flydende filter fanger ikke svæv.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Jeg har lavet sumpen så en af bobbel fælderne er der plads til filter vat.
Vandet fra akvarierne kommer i det første rum hvor skummeren står. Et lille glas 10 cm højt er limet fra bunden af og op. mellemrum til næste glas ca 9 cm her ligger filter vatet. op af den næste glasplade hvor pladen mangler 5 cm i at nå ned til bunden. de andre rum står der filtere og returpumper.
Kan ses her.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 9&start=75
Steen
Vandet fra akvarierne kommer i det første rum hvor skummeren står. Et lille glas 10 cm højt er limet fra bunden af og op. mellemrum til næste glas ca 9 cm her ligger filter vatet. op af den næste glasplade hvor pladen mangler 5 cm i at nå ned til bunden. de andre rum står der filtere og returpumper.
Kan ses her.
Steen
-
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 8963 Auning
- Saltvand siden?: 1987
- Geografisk sted: Auning / Djursland
jeg har ikke noget.
men hvis du har sump kunne man evt. også bruge en filterplade til f.eks. ferskvands akvarier !!
men hvis du har sump kunne man evt. også bruge en filterplade til f.eks. ferskvands akvarier !!
Mvh. Lars Steen
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
[center]Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html[/center]
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
[center]Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html[/center]
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 3600 Frederikssund
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: 3600 Frederikssund
Jeg har gjort det på samme måde. Bruger helt alm filter vat og skifter det når jeg synes det er trænger til at blive skiftet. Bruger det dog mest når jeg har rodet rundt i baljen. Til hverdag bruger jeg det ikke så oftespdiving skrev:Jeg har lavet sumpen så en af bobbel fælderne er der plads til filter vat.
Kan ses her.
Steen
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4640 Fakse
- Saltvand siden?: 2008
Jeg har købt sådan en filtersok som er under afløbet i sumpen. Jeg må dog sige jeg stadig har meget svæv i vandet. Meget irreterende
Mvh Jim.
Mvh Jim.
-
- Rev Rokke
- Reactions:
- 15
Så jeg ville godt kunne spænde en nylonstrømpe ud over en af rummene til filtermateriale i min spandpumpe, lyder det som om?
-
- Rev Rokke
- Reactions:
- 15
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 7470 Karup Jylland
- Saltvand siden?: 2010
jeg har filtervat og har symbia i osse og der skifter jeg vattet hver dag
[center]1 stk. red sea max 130D nu med mælkehvidt vand ... Det er vores første saltvandsakvarie så gode råd og hjælp modtages meget gerne. :-D[/center]
-
- Rev Rokke
- Reactions:
- 15
spdiving skrev:Spand pume og saltvand ?????
Steen
Ja?.. Det er der skam ingen kvaler i. Det fungere rigtig fint, men det er nok også fordi jeg ingen filtermateriale har i

Det er derfor jeg spørger så pænt, om man kan smide en nylonstrømpe i, til at tage svæv, uden at gøre det til en nitratbombe..
-
- Rev Rokke
- Reactions:
- 15
wow.. det gad jeg altså nok ikke. hehe... men tak for indputdakota skrev:jeg har filtervat og har symbia i osse og der skifter jeg vattet hver dag
spandpumpen kan du bruge til fosfat medie og aktivt kul.
Kommer du wat i filteret samler du snavs og dette skal ud af systemet og skiftes oftes derfor er det nemere at have filtervat så det er nemt at gå til.
Filter vatet sifter jeg 1-2 gange om ugen på mit system men alt vandet i sumpen kommer også den vej igenem.
Steen
Kommer du wat i filteret samler du snavs og dette skal ud af systemet og skiftes oftes derfor er det nemere at have filtervat så det er nemt at gå til.
Filter vatet sifter jeg 1-2 gange om ugen på mit system men alt vandet i sumpen kommer også den vej igenem.
Steen
-
- Rev Rokke
- Reactions:
- 15
Steen...
Hvis jeg nu fylder lidt aktivt kul i.. Fungere det jo også som et filter, der fjerner svæv. Ligesom de der filtersten man får med til spandpumper. Så det var en mulighed.
Hvis jeg nu fylder lidt aktivt kul i.. Fungere det jo også som et filter, der fjerner svæv. Ligesom de der filtersten man får med til spandpumper. Så det var en mulighed.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
De sten eller keramik rør du får med en spand pumpe er ikke til at fjerne svæv fra vandet, det er til den biologiske filterering. Og de partikler der danner svævet, er så fine at de sagens kan smutte gennem sten eller keramik rør. Deter kun filtervat eller en filtersvamp der kan fange det.
-
- Rev Rokke
- Reactions:
- 15
Ja det ved jeg..Carsten skrev:De sten eller keramik rør du får med en spand pumpe er ikke til at fjerne svæv fra vandet, det er til den biologiske filterering. Og de partikler der danner svævet, er så fine at de sagens kan smutte gennem sten eller keramik rør. Deter kun filtervat eller en filtersvamp der kan fange det.
Men det vil unægteligt filtere vandet, mere end ingenting.
- joekill
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 1994
- Geografisk sted: 4600
Du kan godt tilslutte en spandpumpe eller et indvendig filter med vat.DanielXavier skrev:Jeg har en mia. små ting der fiser rundt i akvariet, som er for let til at bundfælde.. Hvad gør i for at rense jeres vand? Jeg har hørt lidt om flydende filtermateriale, kan i anbefale dette?
Men brug det kun en dags tid eller to, så frakobl pumpen og skyl vattet, så er det klart til en anden gang.
Det burde ta' svævet. Men hvad er det for noget "svæv" du har ?

-
- Rev Rokke
- Reactions:
- 15
Jamen, det er .... ja det er ligesom om det er noget grus der er for let til at falde til bunden, der er bare meget af det. Jeg fik afvide at man kunne købe det der flydende filter, som indkapsler sådan noget, og tager det til overfladen så det kommer i overløbet og i skummeren.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
-
- Rev Rokke
- Reactions:
- 15
Ja ok Ole, jeg er med på at det også er sådan noget, men når man så kigger i andres akvarier, så har de altså langt fra den samme mængde. Deres vand er krystalklart. Mit ser sgu lidt fesent ud i forhold til.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
- joekill
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 1994
- Geografisk sted: 4600
Ku godt lyde som kalkudfældningDanielXavier skrev:Jamen, det er .... ja det er ligesom om det er noget grus der er for let til at falde til bunden, der er bare meget af det. Jeg fik afvide at man kunne købe det der flydende filter, som indkapsler sådan noget, og tager det til overfladen så det kommer i overløbet og i skummeren.

-
- Rev Rokke
- Reactions:
- 15
det tror jeg ikke.. det er ikke snevejrs agtigt