Stor skummer i lille AQ... kan den bare køre ½ dagen
- jesper/aarhus
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 7600 Struer
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Struer (7600)
Stor skummer i lille AQ... kan den bare køre ½ dagen
Ja, som overskriften siger, så har jeg en temelig stor skummer ifht. min balje.
Skummer : Deltec 1250
Akvarie : 120 liter
Skummeren er placeret i et indvendigt overlød, og kører pt. 24/7.
Men
Den laver vildt mange bobler også i selve overløbet, og disse bliver via den returpumpe der også er placeret i overløbet, hvirvlet rundt i hele akvariet - og kønt er det bestemt ikke at kigge på.
Desuden "brummer" den jo også lidt.
Tænkte derfor på, om ikke det var ok, blot at lade skummeren køre 10-12 timer (når jeg alligevel ikke er hjemme).
Og i så fald, kan jeg så også lade returpumpen være slukekt, eller går det ikke emd stillestående vand i overløbet i de par timer?
Skummer : Deltec 1250
Akvarie : 120 liter
Skummeren er placeret i et indvendigt overlød, og kører pt. 24/7.
Men
Den laver vildt mange bobler også i selve overløbet, og disse bliver via den returpumpe der også er placeret i overløbet, hvirvlet rundt i hele akvariet - og kønt er det bestemt ikke at kigge på.
Desuden "brummer" den jo også lidt.
Tænkte derfor på, om ikke det var ok, blot at lade skummeren køre 10-12 timer (når jeg alligevel ikke er hjemme).
Og i så fald, kan jeg så også lade returpumpen være slukekt, eller går det ikke emd stillestående vand i overløbet i de par timer?
100 *100 * 50 cm cube
- jthyge
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 8543 Hornslet
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Søby, Hornslet.
- Kontakt:
Det optimale ville klart være at løse problemet med boblerne.
Det er ikke alle koraller der bryder sig om bobler i vandet, hvis de sætter sig på korallerne. Jeg har også læst et sted at fisk kan få problemer med luft i kroppen, hvis der er mange bobler i vandet. Om der er hold i det ved jeg ikke helt.
Kan du ikke justere vandstanden i skummeren så der ikke kommer så mange bobler ud?
Det er ikke alle koraller der bryder sig om bobler i vandet, hvis de sætter sig på korallerne. Jeg har også læst et sted at fisk kan få problemer med luft i kroppen, hvis der er mange bobler i vandet. Om der er hold i det ved jeg ikke helt.
Kan du ikke justere vandstanden i skummeren så der ikke kommer så mange bobler ud?
Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
- jesper/aarhus
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 7600 Struer
- Geografisk sted: Struer (7600)
Eneste mulighed for at justere vandstanden, er ved at regulere flowet igennem overløbet. Som jeg har det nu, så står skummeren i ca. 15 cm vand (anbefalet: 10-15 cm).jthyge skrev:Det optimale ville klart være at løse problemet med boblerne.
Men som sagt, den laver enormt mange bobler, og disse spreder sig fra selve skummeren, og ud i resten af overløbet. Her bliver de så via returpumpen fordelt ud i resten af baljen......

100 *100 * 50 cm cube
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3230 Græsted
- Geografisk sted: Græsted nordsjælland
er der egentlig ikke noget med at for mange "returbobler" fra skummeren kan lede proteinerne med tilbage i baljen,eller er det kun ved for højt flow gennem skummeren??? i så fald må dette jo betragtes som ineffektiv afskumning eller ihvertfald ikke optimal(syns jeg læste en tråd om det på RC under skummer mods.) har nemlig selv lidt problemer med bobler på korallerne,øvøv har prøvet at hænge en sok på udløbet fra skummeren (nu på 2 dag) men det har stadig ikke hjulpet... har overvejet den der dobbelte filtersok med holder de har hos e-akvariet
til at tage boblerne
http://www.e-akvariet.dk/product_info.p ... cts_id/130
til at tage boblerne
http://www.e-akvariet.dk/product_info.p ... cts_id/130
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 5210 Odense NV
- Geografisk sted: Fyn
mit returvand løber i frit fald igennem en blå filtersvamp, som er over vandet...
Jeg har ingen bobler men jeg ved ikke helt om det er godt for vandkvaliteten, nu må vi se
Jeg har ingen bobler men jeg ved ikke helt om det er godt for vandkvaliteten, nu må vi se
retro baljen 2023: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=96905