Dykkerferie på Rhodos

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
jesper kristensen
Reactions:

Dykkerferie på Rhodos

Indlæg af jesper kristensen »

hej allesammen. Jeg smutter lige et smut til Rhodos her i juli måned og regner med jeg skal dykke dernede da min makker er instruktør. Hvis vi nu dykker sidste dag og jeg støder på en flot anemone eller koral. Hvor lang tid kan den så leve i kufferten hvis den nu ligger i en plastikkasse? Aner ikke hvad dommen er for at smugle sådan noget med til landet, men tag en chance og vind en bamse.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Dykkerferie på Rhodos

Indlæg af AndersGS »

Mener du det seriøst?
jesper kristensen
Reactions:

Haha nej det er brand ulovligt jo og de dør da på vejen hjem med sikkerhed. Havde bare en ven der mente man kunne så ville bare have afbekræftet det ikke kunne lade sig gøre. Han mener det dog stadig. Ville gerne se ham slæbe en kuffert fyldt med saltvand og koraller igennem tollen. Hahaha
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Nu er chancen for at finde koraller ved Rhodos mere end tvivlsom.
Og dem som der er laaangt ned i vandet, skal man bestemt holde fingerne fra.
Anemoner er der ingen restriktioner på.
Men igen dem som findes dernede er der ikke så meget farve på, på når en enkelt, som kaldes
ridder rose, og som er knaldrød.
Husk blot hvis i finder en, at den ikke skal pakkes med vand. Op i en pose og kun med den fugtighed der hænger ved anemonen
jesper kristensen
Reactions:

Ej mand så fik han jo ret. Hvad er dommen for det? Jeg dykkede en del i thailand for nogle år tilbage og måtte ikke engang tage en sten med op fra bunden. Kendte dog ikke instruktøren, men alligevel.
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Indlæg af joekill »

Hvis du selv sku ha glemt det, så vil din instruktør makker minde dig om at man ikke dykker dagen (min. 24 timer) før en flyrejse!
De fleste dykkercomputere har en "no fly" funktion, så hold øje med den. Ellers kan man risikere trykfaldssyge i flyveren. God tur !
:whistle: 200x60x60 = 720L
jesper kristensen
Reactions:

Ok så. Det kommer vel an på hvor langt man går ned. Fandt man noget kunne man vel tage det med fra 18m og op til 5m for derefter at hente det inden fltrejsen hjem.
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Hvis du er så heldig at kunne opdrive et eksemplar af Jens-Erik Kjeldsens "Saltvandsakvariet for begyndere", er der lidt om Middelhavsakvariet. Så vidt jeg husker beskriver han lidt om det at hjembringe dyr, som man selv har fanget på ferien ved Middelhavet.

Der står noget i dette link vedr. regler om ikke-kommerciel indførelse af dyr fra andre lande. Der er vist særlige regler for fisk, hvirvelløse dyr mv. (del C i bilag 1).
https://www.foedevarestyrelsen.dk/NR/rd ... 102009.pdf

Husk dog på, at dyr fra Middelhavet muligvis er de første, der får svært ved at tolerere en varm sommer i akvariet.
Brugeravatar
Martin LF
Foxface
Foxface
Reactions:
17
Postnummer: 8400 Ebeltoft
Geografisk sted: Ebeltoft

Indlæg af Martin LF »

Nu skal du også tænke på at der er pænt koldt ude ved kufferterne ;-)
Brugeravatar
dybet
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af dybet »

Martin LF skrev:Nu skal du også tænke på at der er pænt koldt ude ved kufferterne ;-)
nej der er skamme samme tryk og temp ved kufferterne :wink:
Brugeravatar
Martin LF
Foxface
Foxface
Reactions:
17
Postnummer: 8400 Ebeltoft
Geografisk sted: Ebeltoft

Indlæg af Martin LF »

Tryk er vi enige om men har fået at vide at det kun lige bliver holdt frost frit for at spare ;-) Ved live stok skal der betales ekstra for varme box ??
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg har haft frøer med hjem over alanten i rygsækken og kufferten. Alle overlevede.

At der skal betales for en varmepose i kasserne med fisk og koraller, skyldes lige så meget forholdene før og efter luftransporten. Og at det kommer med rene fragtfly.
Haft en kollega som har været stewadesse, og hun fløj med DC10, hvor der var sovepladser og catering i "kælderen" af flyet.
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Indlæg af joekill »

jesper kristensen skrev:Ok så. Det kommer vel an på hvor langt man går ned. Fandt man noget kunne man vel tage det med fra 18m og op til 5m for derefter at hente det inden fltrejsen hjem.
Det ku man gøre, men en anden gylden når man dykker, både herhjemme og i udlandet: hold nallerne i ro, pil ikke ved noget, og efterlad kun bobler.
:whistle: 200x60x60 = 720L
Brugeravatar
julle
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
18
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: fredericia

Indlæg af julle »

Er lige kommet hjem derfra- og det er et skønt sted.
Men hva angår dykning er det lidt en anden verden...
Der er lidt anemoner og søfjer- men på ingen måde
det som vi ser hjemme i baljen til daglig..

Du kan ta ud på nordspidsen inden du bestiller dykket- der
er et forskningscenter eller hva de så pænt skriver det er !!!
Der kan du se hva du kan forvente at se hvis du hopper i vandet..
Det er ikke til at undgå- det ligger på det nordligste sted- lige op
af Rhodos by...

Lækkert sted- men ikke hvis man forventer farver under vand..
jeg forhørte mig lidt dernede- og det som for mig lød mest intereesant
var en tur hvor man kom på 12m til nogle grotter..
De skulle ha godt 600 for 2 dyk...

Go tur

Mvh

martin
Mvh
Martin Juhl
Brugeravatar
dybet
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af dybet »

Martin LF skrev:Tryk er vi enige om men har fået at vide at det kun lige bliver holdt frost frit for at spare ;-) Ved live stok skal der betales ekstra for varme box ??

jeg har kigget lidt og vi har begge "ret", for det svinger mildsagt hvilket fly/fragtrum det drejer sig om.
Brugeravatar
TorbenC
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af TorbenC »

Jeg skal også derned i Juli.

Min søster bor dernede, og dette bliver min 18-20 tur derned.

Jeg snorkler dernede, og har fanget mange mindre fisk til med hj. lavet fælder, for at kunne studere dem nærmere. Der er bl.a. Thalassoma Pavo, og Coris Julius i massevis.

Jeg ville ikke begynde at slæbe noget med i kufferten/håndbagagen.
1. Du må ikke have væsker med om bord på flyet
2. Du må efter græsk lovgivning, ikke fjerne noget fra naturen, du må i princippet ikke engang tage en kvist anis med hjem, som du har plukket.
At de så skider højt og flot på alt og selv ødelægger naturen 10 x mere, er en anden sag.

Jeg har aldrig set deres anemoner i naturen, kun på det omtalte Rhodos Aquarium - Hvor finder i dem?
Der er en Lyserød, og en skriggrøn.

De bedste steder at snorkle på øen, er Anthony Quinn bugten og Stegna/Stagkena (en lille fiskerby lige syd for Archangelos)
Anthony Quinn er dog en minimal lille strand, med 10 x flere turister en der er plads til. Men besøger man steder onsdag el. lørdag (skiftedage) er der ikke så mange mennesker.

I år tager vi en tur til Halki, en lille ø som ligger lidt vest for Rhodos. Der skal der snorkles (med den nyindkøbte Liquid Images 310 maske)
Jeg er også ved at se, om jeg kan komme med ud på en gang Harpun-fiskeri en af dagene.

Og en lille anden ting.
Min søster driver www.rhodosanimalfriends.com / http://www.facebook.com/#!/group.php?gi ... 819&ref=ts
med nogle bekendte.
De mangler hele tiden transport af donerede varer derned, samt hunde/katte retur.
Hvis nogen skal derned, og har lidt ekstra plads i kufferten, hører hun/jeg gerne fra jer! Det kan fx. være hundetæpper, godbidder, legetøj, halsbånd m.m., altså ting som ikke fylder det vilde!
Hvis I har mod og lyst til at tage en hund med i flyveren hjem, så hør om det er en som skal til DK omkring jeres rejse. Det koster jer ikke noget - alle ekstra udgifter bliver betalt. I får dog ikke noget for det selv.
soreng
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
15
Postnummer: 2600 Glostrup
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af soreng »

joekill skrev:
jesper kristensen skrev:Ok så. Det kommer vel an på hvor langt man går ned. Fandt man noget kunne man vel tage det med fra 18m og op til 5m for derefter at hente det inden fltrejsen hjem.
Det ku man gøre, men en anden gylden når man dykker, både herhjemme og i udlandet: hold nallerne i ro, pil ikke ved noget, og efterlad kun bobler.

er helt enig, man holder nallerne i ro, samt passer på sine finner, og lign. ser desværre mange der skal se eller tage billeder af en ting, og ødelægger 12 ting med deres finne, knæ og lign.

Og mange koraller tager stor skade ved berøring.

Hilsen
Søren
RSM 250 med aquamedic køler, overvejer nitrat of fosfat filter.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"