2 Spørgsmål...

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Sheriffen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions: 0
15
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Koldig

2 Spørgsmål...

Indlæg af Sheriffen »

Hey folk.. har lige et par spørgsmål af forskellige karakter, håber i kan være lidt behjælpelige... ;)

*1 - Aktiv kul har det samme effekt som aulerpa alger?

*2 - Har købt noget koral foder ( ZoPlan koralfoder 30g og PhytoPlan , Koralfoder ) men brugsanvisningen er på tysk og fransk, og det er jeg ik helt så stæk i hehe.. så er der nogen der lige hurtigt kan hjælpe med hvor meget der ska i og hvor tit... kort og godt... blandings forhold...:)

Det var vidst det hele.... :)
Hellere boller på suppen end suppe på bollerne
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: 2 Spørgsmål...

Indlæg af Carsten »

1. Nej. Aktivt kul fjerner kun farve og den slags fra vandet ikke nitrat og fosfat.
2. Hvis du ikke selv kan tyde brugsanvisningen, så tag en snak med sælger.
Sheriffen
Kejser fisk
Kejser fisk
15

Indlæg af Sheriffen »

Okay.. takker.. :)
Brugeravatar
Gargoyle47
Naso kirurg
Naso kirurg
16
Postnummer: 4700 Næstved

Indlæg af Gargoyle47 »

1. aktivt kul optager ikke nitrat lige så effektivt som alger´(so jeg har læst det)
2. zoplan 1/4 skefuld pr 20 gallon (90l) dagligt. phytoplan 1/4 skefuld pr 30 gallon (136l) dagligt. begge blandes op i vand inden de tilsættes akvariet. bør opbevares i køleskab.
http://www.petmeister.com/item4184.htm og http://www.aquariumguys.com/phytoplan.html

kig evt også på denne http://saltvandssiden.akvariefisk.dk/ar ... koralfoder

Jeg kender dem ikke selv men det var hvad jeg fandt når jeg googler : zo(phyto)plan instructions
Sheriffen
Kejser fisk
Kejser fisk
15

Indlæg af Sheriffen »

Gargoyle47 skrev:1. aktivt kul optager ikke nitrat lige så effektivt som alger´(so jeg har læst det)
2. zoplan 1/4 skefuld pr 20 gallon (90l) dagligt. phytoplan 1/4 skefuld pr 30 gallon (136l) dagligt. begge blandes op i vand inden de tilsættes akvariet. bør opbevares i køleskab.
http://www.petmeister.com/item4184.htm og http://www.aquariumguys.com/phytoplan.html

kig evt også på denne http://saltvandssiden.akvariefisk.dk/ar ... koralfoder

Jeg kender dem ikke selv men det var hvad jeg fandt når jeg googler : zo(phyto)plan instructions

Takker.. så er det jo bare igang.. men så er det da noget dyrt foder, de er jo ik så store de bøtter... så hvis det ska bruges hverdag kommer jeg da hurtigt til at se bunden på dem hehe
Brugeravatar
Gargoyle47
Naso kirurg
Naso kirurg
16
Postnummer: 4700 Næstved

Indlæg af Gargoyle47 »

:wink: ja men jeg ville nok selv overveje om jeg ville fodre med det daglig frem for et par gange om ugen.....men det er så bare mig :h
Sheriffen
Kejser fisk
Kejser fisk
15

Indlæg af Sheriffen »

Tror os jeg starter med at gøre det dagligt til de er godt " fedet op " og så efterfølgende trappe lidt ned til os et par gange om ugen som med mine fisk...:)
Sheriffen
Kejser fisk
Kejser fisk
15

Indlæg af Sheriffen »

Men har lige et andet spørgsmål nu vi er igang...;) for en uge siden satte jeg et kenya træ i, det var den eneste koral der var i baljen da de andre ik var okmmet hjem... men efter en uge var den helt gået i opløsning, død og færdig... hva kan det være..? mine værdier er der ik noget unormalt ved.. de er ik helt i vatter, men er meget tæt på.. men kan de skyldes den ik har fået noget koral foder eller hva... ?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Koralller som har zoochanteller i sig, har ikke noget behov for foder. Kenyatræer kommer ind under den kategori.
Jeg fodrede aldrig mine, og de formerede sig som ukrudt.
Sheriffen
Kejser fisk
Kejser fisk
15

Indlæg af Sheriffen »

Så ved jeg ik hva der er gået galt for min... den smuldred nærmest i mine hænder da jeg vil ta den op af akvariet.. men de kan vel os ha været syge og dårlige da man havde fået dem eller?
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Han$en »

Aktivt kul er til rensning af uklart vand, medicin, giftstoffer og andet affald. Mange vil sige at man ødelægger vandet ved at køre med det konstant.

Ved dødsfald af anemoner og nøgensnegle er det næsten et must at køre med det et par dage - Også hvis du har brugt medicin.

Jeg kører konstant med 50g til 112L, og har kun positiv erfaring med det - Men igen. Saltvand er spændende. Bare fordi det virker for mig, er det bestemt ikke sikkert det vil have samme effekt hos dig (!)

Nitrit skal nedbrydes af dine sten, og nitrat, enten af dine sten og blødkoraller - og evt. Caulerpa eller nitratfilter. Kul fjerner måske meget lidt, men slet ikke i en skala at det er værd at forsøge. Kul kan også fjerne mange vigtige organismer i vandet :)
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"