osmose med garanti for 0 i nitrat
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
osmose med garanti for 0 i nitrat
Er det muligt at få et osmose anlæg, der med garanti, giver 0 i nitrat? og en tds på 0 ?
Har et fra water pilot, og det giver ca 15 i tds og 2.5 i no3.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: osmose med garanti for 0 i nitrat
Det tror jeg ikke nogen fabrikant vil garantere. Det er også derfor at det anbefales at sætte et "silicat" resinfilter efter osmosen.StarF skrev:Er det muligt at få et osmose anlæg, der med garanti, giver 0 i nitrat? og en tds på 0 ?
Men er at have læst, at alt under 30 på TDS skalaen er fint.
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Ah ok, det ærger mig bare der stadig er no3 i vandet.
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9300 Sæby
- Saltvand siden?: 2008
- Kontakt:
Det er jo nogle MEGET billige osmoseanlæg de har inde på waterpilot.de. De har jo også nogle bedre(læs: dyrere) anlæg, som er af en helt anden kvalitet.
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
Anders
Coralreef.dk
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
men vil resultatet være bedre?
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
Ja, helt sikkert. Sådan er det jo, pris og kvalitet hænger sammen.
Du får dem nok ikke til at garantere noget som helst med et anlæg til 500,- - 2000,- men begynder du at kigge på seriøse anlæg så er der jo visse tolerancer der skal overholdes. Men spørgsmålet er så, om det er det værd at investere 8000-12000,- i et osmoseanlæg
Jeg tror godt jeg ville kunne nøjes med det til et par tusinde 
Forstår dog heller ikke du måler så høj nitrat i permeaten. Mit 385L waterpilot giver fint vand. Kan være du kan lokkes til at tage din mS måler med til hobro når vi skal derned? Så kan jeg lige tage en prøve med fra mit RO-filter.
Du får dem nok ikke til at garantere noget som helst med et anlæg til 500,- - 2000,- men begynder du at kigge på seriøse anlæg så er der jo visse tolerancer der skal overholdes. Men spørgsmålet er så, om det er det værd at investere 8000-12000,- i et osmoseanlæg

Forstår dog heller ikke du måler så høj nitrat i permeaten. Mit 385L waterpilot giver fint vand. Kan være du kan lokkes til at tage din mS måler med til hobro når vi skal derned? Så kan jeg lige tage en prøve med fra mit RO-filter.
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Tja da anlæget lige ankom gav den 0 i no3.. der havde vores vand ca 2 i no3 direkte fra hanen, siden er dette dog steget til 30 ca.
jeg tager min tds måler med

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Hvis vandet i din vandhane har ca 30 i No3, så er det da meget fint hvis der er ca 3 tilbage i osmosevandet.StarF skrev:Tja da anlæget lige ankom gav den 0 i no3.. der havde vores vand ca 2 i no3 direkte fra hanen, siden er dette dog steget til 30 ca.
Bor du oven på en gylletank??
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
HAHA.. Ja det kan man da godt kalde NørresundbyCarsten skrev:Hvis vandet i din vandhane har ca 30 i No3, så er det da meget fint hvis der er ca 3 tilbage i osmosevandet.StarF skrev:Tja da anlæget lige ankom gav den 0 i no3.. der havde vores vand ca 2 i no3 direkte fra hanen, siden er dette dog steget til 30 ca.
Bor du oven på en gylletank??

Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9260 Gistrup
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Gistrup
- Kontakt:
Har du forsøgt med en booster eller permeatpumpe?
Mange anlæg får mærkbart forbedret ydelse ved at hæve trykket i systemet.
Carsten - rigtigt mange steder heroppe i det nordjyske er nitrat et stort problem, her i f.eks Gistrup ligger den på 25mg/l
Her kan vandet ses på forskellige adresser heroppe:
http://www.forsyning.dk/FV/Vand/Tjek+di ... tvand2.htm
Mange anlæg får mærkbart forbedret ydelse ved at hæve trykket i systemet.
Carsten - rigtigt mange steder heroppe i det nordjyske er nitrat et stort problem, her i f.eks Gistrup ligger den på 25mg/l
Her kan vandet ses på forskellige adresser heroppe:
http://www.forsyning.dk/FV/Vand/Tjek+di ... tvand2.htm
http://www.malawicarsten.dk ® - Nordjyllands saltvandsmekka #1
Nordjyllands bedste udvalg i saltvand
Nordjyllands bedste udvalg i saltvand
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Malawi, ja der er booster på pt.
Carsten.. åbenbart, vandet har dog i 2 år før jeg flyttede ind altid lagt på 2, men så blev det vinter og vandet blev virkelig dårligt. Ved dog der er steder hvor den ligger på 50, i Aalborg.
Carsten.. åbenbart, vandet har dog i 2 år før jeg flyttede ind altid lagt på 2, men så blev det vinter og vandet blev virkelig dårligt. Ved dog der er steder hvor den ligger på 50, i Aalborg.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Er 50 ikke grænseværdien for no3 indhold i vandet??StarF skrev:Malawi, ja der er booster på pt.
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
Jo, grænseværdien er 50 ppm NO3, men de kaster jo rundt med dispensationerCarsten skrev:Er 50 ikke grænseværdien for no3 indhold i vandet??StarF skrev:Malawi, ja der er booster på pt.

Den sidste offentlige vandrapport jeg har kunnet finde fra mit vandværk er NO3 opgivet til 53 ppm. Det skifter dog meget. Men jeg ved at fx. Vejgaard(aalborg) vandværk tilsætter ozon til drikkevandet for at overholde kravende lige pt..
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
kender en med saltvand i vejgaard, han måler omkring over 50 i no3 med et saliffers testsæt.AndersGS skrev:Jo, grænseværdien er 50 ppm NO3, men de kaster jo rundt med dispensationerCarsten skrev:Er 50 ikke grænseværdien for no3 indhold i vandet??StarF skrev:Malawi, ja der er booster på pt.
Den sidste offentlige vandrapport jeg har kunnet finde fra mit vandværk er NO3 opgivet til 53 ppm. Det skifter dog meget. Men jeg ved at fx. Vejgaard(aalborg) vandværk tilsætter ozon til drikkevandet for at overholde kravende lige pt..
Så ligger de også lige på grænsen for hvor meget der må være.
Afgang vandværk: Max. 50 mg NO3/l
Forbrugers taphane (Ledningsnet): Max. 50 mg NO3/l
Vi har i Greve haft dispensation da vores vand i en periode indholdte over 50mg NO3.
Steen
Afgang vandværk: Max. 50 mg NO3/l
Forbrugers taphane (Ledningsnet): Max. 50 mg NO3/l
Vi har i Greve haft dispensation da vores vand i en periode indholdte over 50mg NO3.
Steen
Det kan læses her hvor meget der må være i drikkevandet.
http://hmlab.dk/?page=drikkevandvejledning/
Steen
http://hmlab.dk/?page=drikkevandvejledning/
Steen
-
- Foxface
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2650 Hvidovre
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hillerød
StarF skrev:kender en med saltvand i vejgaard, han måler omkring over 50 i no3 med et saliffers testsæt.AndersGS skrev:Jo, grænseværdien er 50 ppm NO3, men de kaster jo rundt med dispensationerCarsten skrev:Er 50 ikke grænseværdien for no3 indhold i vandet??StarF skrev:Malawi, ja der er booster på pt.
tror jeg gerne... jeg bor i vejgård og har sjældent kunne måle under 50, oftere lidt over

- Anette
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8700 Horsens
- Geografisk sted: Horsens
Mener at de fleste osmose anlæg står til at kunne tage 90-95 % af forureningen i vandet, så har du 30 i ledningsvandet og er nede på 2,5 efter osmoseanlægget tvivler jeg på du får det ret meget bedre, med mindre du kører det igennem filtret en gang mere.StarF skrev:Ah ok, det ærger mig bare der stadig er no3 i vandet.
Mvh Anette og Kristoffer
- Kasper j.
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9000 Aalborg
I manualen til mit rowa anlæg står der at den tager 80 % af nitrat og silikat, og hvis man har brug for meget rent vand skal man bruge det førnævnte silikat filter. Og jeg har faktisk lige købt sådan et fra rowa, det koster ca. 300 kr. Det er vist en ionbytter eller hvad de nu hedder, med plastik kugler inden i. Et osmose anlæg skal også køre i 2-3 timer før det yder optamalt.
Mit 216 liters Cube viewtopic.php?f=92&t=60170&p=579161#p579161