Et hurtigt ?
Re: Et hurtigt ?
Ballasten skal passe sammen med røret.
Du kan ikke sætte en 54w balast på et 39w T5 rør.
Husk der er også forskæld på om balasten er til 1 eller 2 rør.
Steen
Du kan ikke sætte en 54w balast på et 39w T5 rør.
Husk der er også forskæld på om balasten er til 1 eller 2 rør.
Steen
-
- Søstjerne
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 6640 Lunderskov
- Saltvand siden?: 2010
Det er jeg godt klar over, tænkte på om man kunne bruge et ganske alm amatur, fx fra harald skrald på 39w og så sætte et 39w T5 rør i? 

- mipe
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7400 Herning
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Midtjylland
- Kontakt:
Det hedder en forkobling når det er til T5 rør og så længe forkoblingen i et alm. T5 armaturet og et alm. T5 rør er samme effekt, så skulle de gerne passe sammen. 
Men HN har da ingen T5 armaturer?

Men HN har da ingen T5 armaturer?
"It's not leaking - It's overflowing." (Citat: Homer Simpson)
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 3630 Jægerspris
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Kyndby
Jo, NH har til tider lidt forskellige T5 amaturer...
Mvh
Jesper
For tiden uden vand i hjemmet, bliver helt tørt i halsen...
Jesper
For tiden uden vand i hjemmet, bliver helt tørt i halsen...

-
- Søstjerne
- Reactions:
- 15
hehe nu er jeg mere forvirret end da jeg startede
Hvad er denne forkobling for noget?
Lige for at citere mig selv så mener jeg et lysamatur som der fx altid hænger i værksteder m.m, bare så jeg har forklaret mig ordentlig
Og hvem/hvad er NH??

Hvad er denne forkobling for noget?
Lige for at citere mig selv så mener jeg et lysamatur som der fx altid hænger i værksteder m.m, bare så jeg har forklaret mig ordentlig

Og hvem/hvad er NH??
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Hvis der på armaturet står 39W, så er det kun sådan et rør som passer i.
Det er egentligt rimeligt simpelt. Passer røret i fatningen, er det det rigtige rør.
T5 rør er kun 16mm tykke, T8 er vist nok 22mm.
De fleste andre steder end i akvariehobbyen er T8 stadig det mest anvendete rør.
En forkobling er næsten det samme som den spole som sidder i et almindeligt armatur.
Et et almideligt armatur sidder er en spole og en glimtænder. I T5 armaturer er det hele byggetsammen i en forkobling
Det er egentligt rimeligt simpelt. Passer røret i fatningen, er det det rigtige rør.
T5 rør er kun 16mm tykke, T8 er vist nok 22mm.
De fleste andre steder end i akvariehobbyen er T8 stadig det mest anvendete rør.
En forkobling er næsten det samme som den spole som sidder i et almindeligt armatur.
Et et almideligt armatur sidder er en spole og en glimtænder. I T5 armaturer er det hele byggetsammen i en forkobling
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 5000 Odense C
- Saltvand siden?: 2009
Altså hvis det er for at spare på lyset.. Man kan fint bruge t8 ved godt alle siger at det kan man ikke.. men sjovt nok gør jeg det og har også en ven der gør det.. har både sps og lps i.. Men men har så også lige 3xled over men det er kun på mit der er det.. min ven køre kun med 3xt8 rør.. 2 blå og et hvidt og hans sps og lps køre fint.. burde nok ligge et billede eller to ind af det..
men man kan godt.. det stiller bare lidt krav til hvor du stiller dine koraller.. men som sagt jeg har også de der 3 led på 150 cm på

-
- Rev Rokke
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Geografisk sted: Ballerup
Jeg forstår spørgsmålet som:
Kan man bruge Harald Nyborgs t5 amaturer, eller skal man købe arcadia eller geismann eller andre kendte mærker, specielt lavet til akvarie.
Og ja.. du kan sagtens bruge HN´s amaturer. Det eneste du skal være opmærksom på, er at de skal være stænktætte.. Så de kan tåle at der kommer lidt dråber hist og her.
Kan man bruge Harald Nyborgs t5 amaturer, eller skal man købe arcadia eller geismann eller andre kendte mærker, specielt lavet til akvarie.
Og ja.. du kan sagtens bruge HN´s amaturer. Det eneste du skal være opmærksom på, er at de skal være stænktætte.. Så de kan tåle at der kommer lidt dråber hist og her.
Jeg har selv bygget mine T5 lamper.
Balasterne har jeg bestildt direkte hos Phillips. 1 stk singel eletronisk controller 80w og 1 stk bobbelt 80w.
Kender ikke prisen da jeg fik dem for 2 timeres arbejde hos min electrikker. Men han nævnede at de lå på ca.500 kr
Dette er hvad jeg har købt ud over ballasterne.
Arcadia Ultra Seal T5 fatningssæt.
http://www.cichlidecentret.biz/product. ... duct=13723
Aqualine reflektor 80W.
http://www.cichlidecentret.biz/product. ... duct=12349
De sælger også ballasterne.
http://www.cichlidecentret.biz/group.asp?group=2259
Steen
Balasterne har jeg bestildt direkte hos Phillips. 1 stk singel eletronisk controller 80w og 1 stk bobbelt 80w.
Kender ikke prisen da jeg fik dem for 2 timeres arbejde hos min electrikker. Men han nævnede at de lå på ca.500 kr
Dette er hvad jeg har købt ud over ballasterne.
Arcadia Ultra Seal T5 fatningssæt.
http://www.cichlidecentret.biz/product. ... duct=13723
Aqualine reflektor 80W.
http://www.cichlidecentret.biz/product. ... duct=12349
De sælger også ballasterne.
http://www.cichlidecentret.biz/group.asp?group=2259
Steen
-
- Søstjerne
- Reactions:
- 15
DanielXavier skrev:Jeg forstår spørgsmålet som:
Det var lige præcis det jeg mente, det var for at spare lidt på det hele og så lave lyskassen selv.
Fx denne http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp ... 50&n=30100
Flytte indmaden over i noget jeg selv laver, og så måske sætte andre fatninger i hvis dem der sidder i lampen, ikke passer med T5 rør men så er det bare om den vil tænde?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Der er nok ingen der bruger den slags armaturer over et akvarie.
Det er jo heller ikke så ofte at der kommer så meget vand i nærheden af armaturet at det er nødvendigt med en kappe over røret.
Vel ikke mene at det overhovedet svarer sig at købe sådan en tingest, da du alligevel skal ud og have både en ny forkobling og et par nye fatninger.
Det er jo heller ikke så ofte at der kommer så meget vand i nærheden af armaturet at det er nødvendigt med en kappe over røret.
Vel ikke mene at det overhovedet svarer sig at købe sådan en tingest, da du alligevel skal ud og have både en ny forkobling og et par nye fatninger.
-
- Søstjerne
- Reactions:
- 15
Det var også kun meningen at bruge indmaden og smide resten ud
Jeg troede bare ikke man behøvede denne forkobling, men at T5 rør godt kunne tænde med den alm spole og glimtænder der sidder i et standart armatur fra Harald.
Jeg troede bare ikke man behøvede denne forkobling, men at T5 rør godt kunne tænde med den alm spole og glimtænder der sidder i et standart armatur fra Harald.
-
- Rev Rokke
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Geografisk sted: Ballerup
Meget godt spørgsmål, om t5 rør kan tænde i et t8 armatur?
Det tror jeg ikke, da selvudførelsen i t5 rørene unægteligt må betyde en anden styrke i starteren.. Men det er vel værd at undersøge..
Det tror jeg ikke, da selvudførelsen i t5 rørene unægteligt må betyde en anden styrke i starteren.. Men det er vel værd at undersøge..
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Det kan ikke bruges, i et T8 armatur.DanielXavier skrev:Meget godt spørgsmål, om t5 rør kan tænde i et t8 armatur?
Det er afprøvet for mange år siden
-
- Søstjerne
- Reactions:
- 15
Okay så blev det afklaret, tak for svarene
Vidste ikke et alm. armatur var T8

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Brian666 skrev:
Det er jo heller ikke noget der står skrevet på dem.