Lidt svingende værdier med kalkreaktor
- Valentin
- Rev haj

- Reactions: 0
- 16
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Silkeborg/linå
Lidt svingende værdier med kalkreaktor
Kære forum..
Har i et par dage været igang med at køre min nye kalkreaktor ind og puha der er blevet stillet og stilt på det skidt..griner.. Men igår ramte jeg måske plet eller i nat ( har sovet på sofaen og tager test af ca, mg og kh samt ph hver 3 time ) så der er blevet kælet om tanken de sidste par dage..
Men imorges var værdierne de samme som kl 2 i nat og nu her ved spise tid var de sku ændret..
Alle tre værdier.. atså ca og mg samt kh stiger og falder hele tiden.. Kh-en går fra 8 til 9 og ned igen.. Ca-en går fra 400 til 460 samt mg går fra 1200 til 1280..
Så mit spørgsmål er .... Har jeg indstillet skidtet rigtig ....Ved godt at der skal skrues op for vandet hvos der ikke kommer nok ca og mg samt hvis kh stiger drypper vandet for hurtigt og er alle tre ting fladene er det mere CO2 der skal til..
Ret mig endelig hvis jeg tager fejl af noget..smiler..
Andet spørgsmål.... Bruger korallerne forskelligt af ca og mg samt kh i løbet af dagen eller natten.... Altså hvis en af jer andre måler med en time eller to´s mellem rum får i så samme resultsat....?
Og hvis folk vil af med hvilke test sæt de bruger vil jeg meget gerne nørde lytte..smiler
Har i et par dage været igang med at køre min nye kalkreaktor ind og puha der er blevet stillet og stilt på det skidt..griner.. Men igår ramte jeg måske plet eller i nat ( har sovet på sofaen og tager test af ca, mg og kh samt ph hver 3 time ) så der er blevet kælet om tanken de sidste par dage..
Men imorges var værdierne de samme som kl 2 i nat og nu her ved spise tid var de sku ændret..
Alle tre værdier.. atså ca og mg samt kh stiger og falder hele tiden.. Kh-en går fra 8 til 9 og ned igen.. Ca-en går fra 400 til 460 samt mg går fra 1200 til 1280..
Så mit spørgsmål er .... Har jeg indstillet skidtet rigtig ....Ved godt at der skal skrues op for vandet hvos der ikke kommer nok ca og mg samt hvis kh stiger drypper vandet for hurtigt og er alle tre ting fladene er det mere CO2 der skal til..
Ret mig endelig hvis jeg tager fejl af noget..smiler..
Andet spørgsmål.... Bruger korallerne forskelligt af ca og mg samt kh i løbet af dagen eller natten.... Altså hvis en af jer andre måler med en time eller to´s mellem rum får i så samme resultsat....?
Og hvis folk vil af med hvilke test sæt de bruger vil jeg meget gerne nørde lytte..smiler
Mvh Troels
Husk at være gode ved hinanden, det betaler sig..smiler..
-
spdiving
Re: Lidt svingende værdier med kalkreaktor
Ja du vil kunne måle forskeligt fra om natten til om dagen hvor meget ved jeg ikke da jeg aldrig har været ædrug til at måle om natten....hahaha
Når jeg indstilder min kalkreaktor måler jeg først et par dage efter for at være sikker på at skidet er kørt ind.
Måler vandet fra akvariet og ikke nærheden af reaktoren.
Steen
Når jeg indstilder min kalkreaktor måler jeg først et par dage efter for at være sikker på at skidet er kørt ind.
Måler vandet fra akvariet og ikke nærheden af reaktoren.
Steen
- StarF
- Rev haj

- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
Du skal kun måle på KH!
ca bliver stabil når kh er stabil.
Når jeg indstiller min, måler jeg bare engang om dagen, indtil den er stabil, så venter jeg nogle dage og måler igen, og evt indstiller.. langsomt ender jeg med kun at måle engang om ugen.
ca bliver stabil når kh er stabil.
Når jeg indstiller min, måler jeg bare engang om dagen, indtil den er stabil, så venter jeg nogle dage og måler igen, og evt indstiller.. langsomt ender jeg med kun at måle engang om ugen.
SPS = Stability Provides Succes
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=80627" onclick="window.open(this.href);return false;
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=80627" onclick="window.open(this.href);return false;
- Valentin
- Rev haj

- 16
Hey Steen og Starf..
Gode svar.. takker mange gange..
Det vil jo sige at jeg roligt ka vente til imorgen med atteste igen da min kh kun svinger med en halv....eller står stille på 8....
Måler også i selve akvariet væk fra reaktoren så der har jeg heldigvis også gjort det rigtigt..
Ihhhh bliver spændende.. Prøver at måle igen først imorgen....
Grunden til de mange målinger er at jeg har været vildt nervøs for alt for store svingninger da det jo aldrig er godt, eller en for stor stigning på en dag..
Men godt at høre fra profferne at jeg har gjort det bare lidt rigtigt..smiler..
Gode svar.. takker mange gange..
Det vil jo sige at jeg roligt ka vente til imorgen med atteste igen da min kh kun svinger med en halv....eller står stille på 8....
Måler også i selve akvariet væk fra reaktoren så der har jeg heldigvis også gjort det rigtigt..
Ihhhh bliver spændende.. Prøver at måle igen først imorgen....
Grunden til de mange målinger er at jeg har været vildt nervøs for alt for store svingninger da det jo aldrig er godt, eller en for stor stigning på en dag..
Men godt at høre fra profferne at jeg har gjort det bare lidt rigtigt..smiler..
Mvh Troels
- StarF
- Rev haj

- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
Du skal bare kun justere Kalk Reactoren efter KH, når den er stabil, kan du buffer ca op, hvis den ikke passer, der efter burde de passe nogen lunde til hinanden. 
SPS = Stability Provides Succes
- Valentin
- Rev haj

- 16
Alt for lækkert.. håbede det var så nemt som du beskriver , så må jeg lige holde øje med min kh de næste par dage..
Mvh Troels
- Nolan
- Rev haj

- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Demstrup
Det er utroligt, at denne skrøne ikke snart er manet i jorden.....Valentin skrev:....Ved godt at der skal skrues op for vandet hvos der ikke kommer nok ca og mg samt hvis kh stiger drypper vandet for hurtigt og er alle tre ting fladene er det mere CO2 der skal til..
...
KH/Ca-forholdet i en kalkreaktor er KONSTANT, uanset flow og CO2-mængde.
Der opløses kalciumkarbonat (kalkmediet) - hvor skulle overskudet af hhv. KH og Ca komme fra ?
CO2en bobler bare ud igen, som fra en sodavand.
/Kim
- Valentin
- Rev haj

- 16
Øhhhhh Nolan er slet ikke med....
Overskudet....hva mener du..... Hvis du tænker på når mine værdier stiger, tænker jeg på at der måske bliver opløst for meget medie i reaktoren.... ( Det er vi vel enige om er CO2-en der går det.....ikke......? )
Og nu du virker til at have helt styr på det....
Kunne du så ikke være så rar at skrive din opfatning af hvordan man sætter sådan en reaktor til med dens CO2 flaske.. sådan punktligt..
Ja jeg beskriver jo kun hvad jeg har fået fortalt af de forhandlere samt med forum medlemmer jeg har snakket med..
Overskudet....hva mener du..... Hvis du tænker på når mine værdier stiger, tænker jeg på at der måske bliver opløst for meget medie i reaktoren.... ( Det er vi vel enige om er CO2-en der går det.....ikke......? )
Og nu du virker til at have helt styr på det....
Kunne du så ikke være så rar at skrive din opfatning af hvordan man sætter sådan en reaktor til med dens CO2 flaske.. sådan punktligt..
Ja jeg beskriver jo kun hvad jeg har fået fortalt af de forhandlere samt med forum medlemmer jeg har snakket med..
Mvh Troels
- Valentin
- Rev haj

- 16
Nolan nu ved jeg ikke om vi skriver forbi hinanden..
Men min forståelse er....
Der er ca og mg medie inde i min reaktor, der løber så noget vand igennem, som ude på den anden side har fået tilsat sig ca og mg på vejn gennem reaktoren ..
Men det kære medie skal jo opløses og det bliver det ved CO2 tilsætning, og alt efter hvor mange bolber der kommer jo hurtigere eller des langsommere opløses mediet..
Så det vil sige.. at kommer der ikke nok ca og mg i akvariet bliver der vel ikke opløst nok medie ( for lidt CO2 ) og kommer der for mange bobler kan ens ph blive sænket for meget.. Fordi hvad er pointen i din bog så med at skrue op eller ned for CO2-en.....? Og va mener du bestemmer hvor meget ca samt mg der skal komme i dit vand..
Ja undskyld mig men forstod ikke meget af det du skrev..smiler..
Men min forståelse er....
Der er ca og mg medie inde i min reaktor, der løber så noget vand igennem, som ude på den anden side har fået tilsat sig ca og mg på vejn gennem reaktoren ..
Men det kære medie skal jo opløses og det bliver det ved CO2 tilsætning, og alt efter hvor mange bolber der kommer jo hurtigere eller des langsommere opløses mediet..
Så det vil sige.. at kommer der ikke nok ca og mg i akvariet bliver der vel ikke opløst nok medie ( for lidt CO2 ) og kommer der for mange bobler kan ens ph blive sænket for meget.. Fordi hvad er pointen i din bog så med at skrue op eller ned for CO2-en.....? Og va mener du bestemmer hvor meget ca samt mg der skal komme i dit vand..
Ja undskyld mig men forstod ikke meget af det du skrev..smiler..
Mvh Troels
- Nolan
- Rev haj

- 19
Ja, sorry....
Jeg var lidt hurtig. Du har ret;
Der er to metoder til at ændre mængden af Ca og KH fra reaktoren:
Ændre flow (med samme pH-værdi)
Ændre CO2-mængden (med samme flow)
Hvis du desuden har Mg-granulat i reaktoren, er det mængden af dette, der bestemmer den tilsatte mængde Mg.
/Kim
Jeg var lidt hurtig. Du har ret;
Der er to metoder til at ændre mængden af Ca og KH fra reaktoren:
Ændre flow (med samme pH-værdi)
Ændre CO2-mængden (med samme flow)
Hvis du desuden har Mg-granulat i reaktoren, er det mængden af dette, der bestemmer den tilsatte mængde Mg.
/Kim
- Valentin
- Rev haj

- 16
Hey Kim..
S¨er vi jo egentlig helt enige.. Puha du fik helt ud af den der..
Men en god forklaring er at så tit jeg har testes har jeg egentlig bare testes mine testsæt´s præcision , hvilket vi så ka blive enige om ikke er ret gode..
Måtte lige kontakte en ven for at vide mig sikker i min sag..smiler..
S¨er vi jo egentlig helt enige.. Puha du fik helt ud af den der..
Men en god forklaring er at så tit jeg har testes har jeg egentlig bare testes mine testsæt´s præcision , hvilket vi så ka blive enige om ikke er ret gode..
Måtte lige kontakte en ven for at vide mig sikker i min sag..smiler..
Mvh Troels
- Nolan
- Rev haj

- 19
Jeg har skrevet lidt mere til artiklen om kalkreaktor på wikien ....
Sig til, hvis der skal ændres noget eller forklares yderligere.
/Kim
Sig til, hvis der skal ændres noget eller forklares yderligere.
/Kim
- Valentin
- Rev haj

- 16
Tusinde tak ´kim.... Lækkert med en hjælpende hånd..smiler..
Mvh Troels