HQI - højde over vandoverfladen?
- Janne
- Palet kirurg
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Frederiksberg
HQI - højde over vandoverfladen?
Så skal jeg endelig have hængt min HQI op... Men hvor højt?
Akvariet er på 86 l, HQI'en på 150 w. Bygger en trækasse til at skjule HQI'en og forhindre fisk i at hoppe på gulvet, og vil indbygge en lille PC-blæser til at holde temperaturen nede.
Jeg laver ophænget, så højden på lampen kan reguleres, men jeg er meget i tvivl om, hvilken højde den bare sådan cirka skal hænge i.
Er der mon nogen med cirka samme størrelse akvarie og HQI, der kan give mig en ide om hvor højt jeg som udgangspunkt skal hænge den?
Akvariet er på 86 l, HQI'en på 150 w. Bygger en trækasse til at skjule HQI'en og forhindre fisk i at hoppe på gulvet, og vil indbygge en lille PC-blæser til at holde temperaturen nede.
Jeg laver ophænget, så højden på lampen kan reguleres, men jeg er meget i tvivl om, hvilken højde den bare sådan cirka skal hænge i.
Er der mon nogen med cirka samme størrelse akvarie og HQI, der kan give mig en ide om hvor højt jeg som udgangspunkt skal hænge den?
MVH Janne
- jthyge
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 8543 Hornslet
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Søby, Hornslet.
- Kontakt:
Mit akvariet er på 128 liter, og min 150 watt HQI hæger 23 cm over vandet.
(Målt til undersiden af lampen)
(Målt til undersiden af lampen)
Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
- Janne
- Palet kirurg
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: Frederiksberg
Jeps, det er mig fra AS. Jeg startede med at bruge en gammel akvarielampe med et enkelt Triton T8-rør. Det virker fint til fisk og skiveanemoner - akvariet har kørt i 7 måneder nu.
Nu har jeg så købt et par blødkoraller, og der skal mere lys til; da jeg også gerne vil have stenkoraller med tiden, bliver det så til HQI.
Nu har jeg så købt et par blødkoraller, og der skal mere lys til; da jeg også gerne vil have stenkoraller med tiden, bliver det så til HQI.
MVH Janne
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2002
Det er ikke kun et spørgsmål om korallernes behov, der er flere ting man skal være opmærksom på. Akvariets højde har bestemt også noget at sige da lyset hurtigt brydes i vandet, men med et akvarie på 86 liter er højden normelt ikke noget problem.
Ja 1 stk. HQI er nok til et akvarie på 86 liter. størrelsen på watt kan altid diskuteres, men jeg startede selv med 2 x 150 wat + 2 x 39 wat blå rør(430 liter 120x60x60). Ved denne belysning kunne jeg godt holde adskellige stenkoraller dog ikke de mere lyskrævende. Dertil skal siges at mange har rigtig god erfaring med stenkoraller også under T5 belysning. En ting som jeg personlig godt kan li ved HQI er det spil der kommer i vandet, og som jeg mener man ikke for ved T5 rør.
Det er rigtigt som fissk skriver at man skal være obs på at HQI lamper udgiver mere varme end div. rør gør. dette problem kan løses ved forskellige former for ventilation.
Ja 1 stk. HQI er nok til et akvarie på 86 liter. størrelsen på watt kan altid diskuteres, men jeg startede selv med 2 x 150 wat + 2 x 39 wat blå rør(430 liter 120x60x60). Ved denne belysning kunne jeg godt holde adskellige stenkoraller dog ikke de mere lyskrævende. Dertil skal siges at mange har rigtig god erfaring med stenkoraller også under T5 belysning. En ting som jeg personlig godt kan li ved HQI er det spil der kommer i vandet, og som jeg mener man ikke for ved T5 rør.
Det er rigtigt som fissk skriver at man skal være obs på at HQI lamper udgiver mere varme end div. rør gør. dette problem kan løses ved forskellige former for ventilation.
- kasper ibsø
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5471 Søndersø
- Geografisk sted: Fyn
jeg ved ikke hvor meget en HQI kan opvarme vandet. men det kan t5 altså også hvis mine kæmpe blæser ikke er sat til stige vandt til omkring de 30 grader op af dagen. men hovedsagen til jeg også har købt HQi til mit nye setup er også spillet det giver i vandet
men mit acropora fragment fra madsfisk ser da også ud til at klare det under t5 indtil vidre